سه شنبه 2 بهمن 1397 - 16 جمادي الاول 1440 - 22 ژانويه 2019
صفحه اصلي/مقالات

امامت علي(ع) در قرآن ، سنت و معراج

امامت علي(ع)

در قرآن ، سنت و معراج

تهيه كننده :عبدالرضا بروسان

عناوين :

  ×  علي (ع) در قرآن 

  ×  آيه ولايت 

  ×  آيه اولولامر 

  ×  تطهير 

  ×  علي (ع) در سنّت  

  ×  گواهان غدير 

  ×  همراهي جاودانه قرآن و علي (ع) 

  ×  علي (ع) در معراج 

  ×  امامت و جانشيني امام علي (ع) در معراج 

  ×  غدير آينه مقام امام علي (ع) در معراج 

  ×  امام علي (ع) نشانه هدايت 

  ×  امام علي (ع) صاحب پرچم پيامبر (ص) 

  ×  امام علي (ع) امام و رهبر دوستان خداست 

  ×  بهترين جانشين 

  ×  ولايت پيامبر (ص) و علي (ع) هدف بعثت 

علي (ع) در قرآن

 

«افمن يهدي الي الحق احق ان يتبع امن لا يهدي الاان يهدي فما لكم كيف تحكمون . »
 (سوره يونس – 35)

«آيا آن كس كه به سوي حق هدايت مي كند سزاوار تر است پيرو ي شود ، يا آنكه خود راه يافته نيست و راه را نمي يابد مگر آنكه راهنمايي و هدايت گردد ؟ پس شما را چه مي شود ؟ ( كه حقيقتي به اين روشني را در نمي يابيد ) ، چگونه داوري مي كنيد ؟ »

مسلما كسي كه راه يافته و هدايت شده است ، براي پيروي و اطاعت سزاوار تر و شايسته تر از كسي است كه بهره اي از كمال ندارد و خود نيازمند هدايت و راهنمايي است .

اما راه يافتگان و هدايت شدگان را چگونه مي توان شناخت ؟ كسي كه خود ناقص است و نيازمند هدايت ، چگونه مي تواند انسان كاملي را كه راه يافته و رهبر است ، بشناسد و به ديگران معرفي نمايد ؟ آيا شايسته نيست كه معرفي او از سوي فرد آگاه و خبير ديگري كه به كمال او نيز واقفيم انجام گردد ؟ مسلما چنين است . بنابراين سزاوار است كه شخصيت برجسته و ممتاز امير المؤمنين(ع) از سوي مقامي معرفي گردد كه خود برتر و كاملترين باشد و بر او احاطه كامل دارد و آن نيست مگر خداوند كه آفريدگار اوست ويا رسول الله (ص) كه پرونده اوست و بر تمام ويژگيها و كمالات وي آگاه است .

بدين سان براي درك فضيلت و شناخت شخصيت مولا (ع) ابتدا به منبع وحي يعني قرآن كه سراسر بيان خداست رجوع مي كنيم . در قرآن فضيلتها و برتريهاي آشكاري از آن حضرت را بيان داشته است . سپس به منبع ديگري كه با وحي مرطبت است ، يعني رسول خدا (ص) مراجعه مي نماييم . رسول خدا (ص) هم به مناسبت نزول آياتي از آيات قرآن يا به هنگام بروز حادثه اي مهم ، از ويژگيهاي آن شخصيت ممتاز يا كرده و منقبتي از او مطرح نموده است و بيان آنها را نيز عبادت شمرده است . آنجا كه مي فرمايد :

ذكر علي عبادة  ياد علي عبادت و بندگي خداست .

آيه ولايه

  «  انما وليكم الله و رسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة
  و يؤتون الزكوة و هم راكعون . و من يتول الله و رسوله و
  الذين آمنوا فان حزب الله هم الغالبون. »

«سرپرست و ولي شما فقط خدا و رسول او و مؤمناني هستند كه ، نماز برپا مي دارند و در حال ركوع ، زكات مي پردازند. و هر كس سرپرستي و ولايت خدا و رسول او و اين مؤمنان را بپذيرد – البته از حزب خداست – و حزب خدا پيروز است . »

(سوره ماعده – 55و56)

عبدالله بن سلام از دانشمندان يهودي بود كه با تني چند از ديگر يهوديان ، م