چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 6 شوال 1439 - 20 ژوئن 2018
صفحه اصلي/قرآن

شواهد قرآنی بوسه بر ضریح ائمه

شواهد قرآني بوسه بر ضريح ائمه 

 

 

دلايل بوسيدن و احترام کردن ضريح حرم ائمه اطهار(عليهم السلام) و تبرک جستن و نشان دادن علاقه و محبت مردم به اهل‌بيت از سوي آيت‌الله العظمي سبحاني تشريح شد.
 
معظم‌له در پنجمين نشست از سلسله جلسات کلام اسلامي در مشهد به معني اصطلاحي « تبرک» و « تبرک جستن» اشاره کرده و اظهار داشتند: سنت الهي بر اين است که هميشه مسببات از طريق اسباب خواسته شود.
 
ايشان با اشاره به اينکه قرآن کريم تبرک جستن را در شرايع گذشته نقل کرده و به آن اشاره داشته است، گفتند: يکي از اين شاهد مثال‌ها درباره داستان يعقوب و پيراهن يوسف است که مي‌فرمايد «‌اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِينَ»( يوسف : 93‌) اين پيراهن مرا ببريد، و بر صورت پدرم بيندازيد، بينا مي‌شود! و همه نزديکان خود را نزد من بياوريد!» ايشان اضافه کردند: خداي متعال از طريق سبب غيرطبيعي هم پيراهن و هم اراده يوسف را در اينجا موثر نموده است.
 
اين مرجع تقليد گفتند: مسبب الاسباب خداست که خير را در يک واسطه خاص گذاشته و به اذن او موثر مي‌شود.
 
معظم له در ادامه به آيه‌اي ديگر درباره تبرک جستن ملل پيشين اشاره کرده و با بيان اينکه بني اسرائيل در جنگ‌هاي خود به صندوق حضرت موسي، تبرک جسته و عامل پيروزي خود مي‌دانسته‌اند، يادآور شدند: اگر تبرک صحيح نبود خداوند براي آن بيان و تصديقي در قرآن نمي‌آورد.
 
اگر تبرک جستن شرک محسوب مي‌شد، صحابه به بازمانده ظرف آب «رمانه» (جاي دست) منبر رسول اکرم‌(ص) تبرک نمي‌جستند.
 
حضرت آيت الله سبحاني با اشاره به آيه «وَکَذَلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَيهِمْ لِيعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيبَ فِيهَا إِذْ يتَنَازَعُونَ بَينَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيهِمْ بُنْيانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيهِمْ مَسْجِدًا»( الکهف : 21) و اينچنين مردم را متوجه حال آنها کرديم، تا بدانند که وعده خداوند (در مورد رستاخيز) حق است؛ و در پايان جهان و قيام قيامت شکي نيست! در آن هنگام که ميان خود درباره کار خويش نزاع داشتند، گروهي مي‌گفتند: «بنايي بر آنان بسازيد (تا براي هميشه از نظر پنهان شوند! و از آنها سخن نگوييد که) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است!» ولي آنها که از رازشان آگاهي يافتند (و آن را دليلي بر رستاخيز ديدند) گفتند: «ما مسجدي در کنار (مدفن) آنها مي‌سازيم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)»اظهار داشتند: مردم براي اصحاب کهف مسجد يادبود ساختند و بر آن تبرک جستند.
 
ايشان در ادامه استدلال کردند: اين آيه مساله تبرک جستن و مسجد ساختن در کنار قبور بزرگان، را به خوبي تفهيم مي‌کند.
 
معظم له با بيان اين پرسش که برخي ادعا دارند، تبرک جستن در قبل از اسلام بوده است، يادآور شدند: قرآن کريم اگر مطلبي را بيان کند و نخواهد تصديق نمايد، آن را نقد مي‌کند.
 
اين مرجع تقليد با بيان اينکه اگر اين آيات ويژه شرايع گذشته باشد، نبايد اينگونه نقل مي‌شد و حتما نقدي داشت، گفتند: قرآن در نظر ما پيشواست و به عنوان اسوه، استفاده مي‌شود.
 
ايشان به آيه «‌وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيتِي لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاکِفِينَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ‌» (‌البقرة : 125‌) و (به خاطر بياوريد) هنگامي که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان براي مردم قرار داديم! و (براي تجديد خاطره،) از مقام ابراهيم، عبادتگاهي براي خود انتخاب کنيد! و ما به ابراهيم و اسماعيل امر کرديم که: «خانه مرا براي طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکيزه کنيد!»اشاره کرده و اظهار داشتند: اين بيان هم به دليل تبرک و خير داشتن است.
 
حضرت آيت الله سبحاني در ادامه به داستان‌هايي از پيامبر اکرم(ص) و اصحاب ايشان در تبرک جستن به ظرف آب و منبر پيامبر گرامي اسلام اشاره کرده و افزودند: اين مطلب در کتاب‌هاي شيعه و سني بيان شده است.
 
ايشان تصريح کردند: اگر تبرک جستن شرک محسوب مي‌شد، صحابه به بازمانده ظرف آب «رمانه» ( جاي دست) منبر رسول اکرم‌(ص) تبرک نمي‌جستند.
 
 
معظم له نفي تبرک را از زمان بني اميه دانستند و گفتند: تبرک مساله‌اي واضح در ميان امم گذشته و اصحاب رسول خدا‌(ص) بوده است.
 
حضرت آيت الله سبحاني با بيان اينکه ديگران تبرک جستن را مشروط به لمس کردن بدن پيامبر(ص) مي‌دانند، تصريح کردند: اين مطابق مکتب اشعري و بدتر از آن است که بر هيچ تاثيري به غير خدا، قائل نيستند و تنها موثر را چه خوب و چه بد، خدا مي‌دانند.
 
ايشان تبرک جستن مشروط فقط به لمس بدن رسول اکرم‌(ص) را رد کردند و اظهار داشتند: شيخين از عايشه اجازه گرفتند که در کنار قبر پيامبر‌(ص) دفن شوند، آيا با دو قبر کنار هم، بدنشان به يکديگر مي‌رسد و لمس مي‌شود که با اين کار مي‌خواسته‌اند، تبرک بجويند.
 
معظم له در پايان به آيه «‌قُلْ إِنْ کَانَ آَبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِيرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يأْتِي اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ‌» (‌التوبة‌: 24‌) بگو: «اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالي که به دست آورده‌ايد، و تجارتي که از کساد شدنش مي‌ترسيد، و خانه هائي که به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشيد که خداوند عذابش را بر شما نازل کند؛ و خداوند جمعيت نافرمانبردار را هدايت نمي‌کند!"،  اشاره و تصريح کردند: علاوه بر تبرک جستن اظهار علاقه و محبت از ديگر دلايل بوسيدن و احترام کردن ضريح حرم ائمه و... است و اين عمل از روي عبادت و بندگي نيست.
 
معظم له در ادامه به آيه‌اي ديگر درباره تبرک جستن ملل پيشين اشاره کرده و با بيان اينکه بني اسرائيل در جنگ‌هاي خود به صندوق حضرت موسي، تبرک جسته و عامل پيروزي خود مي‌دانسته‌اند، يادآور شدند: اگر تبرک صحيح نبود خداوند براي آن بيان و تصديقي در قرآن نمي‌آورد.

 
منبع: خيمه نيوز



 
تعداد بازديد:1538 آخرين تغييرات:89/08/06
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر