جمعه 2 تير 1396 - 28 رمضان 1438 - 23 ژوئن 2017
صفحه اصلي/قرآن

چگونه شیطان به خانه ما وارد نمی شود

چگونه شيطان به خانه ما وارد نمي شود

محتواى سوره بقره‏

اين سوره بزرگترين سوره قرآن مجيد است و دريايى از حقائق و معارف اسلامى در آن بيان گرديده است.

مطالب سوره بقره در چهل بخش تنظيم شده است:
بخش نخست مبادى و اصول اسلام است.
بخش دوم در باره آنها كه مى‏پندارند خدا را ميتوانند بفريبند.
بخش سوم توصيه به پرستش خداوندى است كه آفرينش را گسترانيده است.
بخش چهارم سخن از جانشينى انسان براى خداوند در روى زمين است.
بخش پنجم حقايقى را به بنى اسرائيل گوشزد مى‏كند.
بخش ششم داستان حضرت موسى است.
بخش هفتم در باره دوازده چشمه آبى است كه خداوند براى موسى پديد آورد.
بخش هشتم موضوع كشتن گاو است به فرمان خدا.
بخش نهم سخن در اين است كه چگونه خدا راز قاتل را فاش مى‏كند.
بخش دهم پيمانى است كه خدا از اسرائيليان گرفت.
بخش يازدهم نقل سخن آنهاست كه گفتند: دلهاى ما از شنيدن سخن حق در پرده است.
بخش دوازدهم اشاره‏يى است به سليمان و شياطين.
بخش سيزدهم اين مبحث است كه قرآن نسخ كتب آسمانى است يا تكميل آنها؟
بخش چهاردهم سخن از گروهى است كه خدا را داراى پسرى مى‏شمردند.
بخش پانزدهم خدا ابراهيم را آزمود.
بخش شانزدهم در باره كيش حنيف ابراهيم است.
بخش هفدهم فرمان الهى است بر تغيير قبله.
بخش هيجدهم كلام خداست كه ما پيامبرى از خودتان فرستاديم.
بخش نوزدهم در تقويت نيروى بندگان است با ياد كسانى كه كشتگان راه خدا و زندگان ابدى هستند.
بخش بيستم گفتگو از دستگاه آفرينش و سر چشمه نيروهاست.
در كتاب ثواب الاعمال (طبق نقل نور الثقلين، ج 1، ص 26) از امام "على بن الحسين عليهماالسلام" از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) چنين نقل شده است كه فرمود: كسى كه چهار آيه از آغاز سوره بقره و آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر آن را بخواند هرگز در جان و مال خود ناخوش‏آيندى نخواهد ديد، و شيطان به او نزديك نمى‏شود، و قرآن را فراموش نخواهد كرد."
بخش بيست و يكم در باره خوردنى‏هاى حلال و حرام است.
بخش بيست و دوم نيكى و نيكوكارى و احكام جنائى را بيان مى‏كند.
قرآن
بخش بيست و سوم سخن از روزه‏دارى است و نهى از خوردن مال مردم.
بخش بيست و چهارم در دفاع از حق و دفع متجاوز است.
بخش بيست و پنجم در باره مناسك حج است.
بخش بيست و ششم در باره انفاق است. 
بخش بيست و هفتم گفتگو از ماههاى حرام و حرمت قمار و شراب است.
بخش بيست و هشتم وظايف مرد و زن را پيش از طلاق ياد مى‏كند.
بخش بيست و نهم توصيه مى‏كند كه از حقوق زن چيزى مكاهيد.
بخش سى‏ام رفتار نيك با زن طلاق داده را بيان مى‏دارد.
بخش سى و يكم باز توصيه مى‏كند كه مهريه زن را كاملا به او بدهيد.
بخش سى و دوم در پيكار در راه حق و حقيقت است و وام بخدا.
بخش سى و سوم در انتقال حكومت بنى اسرائيل از شيوخ سبعين به حكومت سلطنتى.
بخش سى و چهارم سخن در اين است كه در دين اجبار و اكراه نيست.
بخش سى و پنجم چگونه خداوند افراد و امم را زنده مى‏كند و مى‏ميراند.
بخش سى و ششم در باره كسانى است كه مال خود را در راه خدا مى‏دهند.
بخش سى و هفتم خدا بگونه‏يى و شيطان بطورى ديگر وعده ميدهد.
بخش سى و هشتم در تحريم رباست.
بخش سى و نهم در بيان اهميت سند و پيمان است.
بخش چهلم گفتگو از اين است كه خدا ظاهر و باطن شما را بحساب ميگيرد.
در "مجمع البيان" از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) چنين نقل مى‏كند كه پرسيدند:
كداميك از سوره‏هاى قرآن از همه برتر است؟ فرمود: سوره بقره، عرض كردند كدام آيه از آيات سوره بقره افضل است؟ فرمود: آية الكرسى."

فضيلت اين سوره‏

در فضيلت اين سوره روايات پر اهميتى در منابع اسلامى نقل شده است:
از جمله: عبدالله بن عباس روايت كرده كه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمودند: شب معراج مرا به آسمان بردند چون به سدرةالمنتهى رسيدم مرا سه تحفه دادند: اول پنج نماز در پنج وقت، دوم خواتيم سوره بقره، سوم آمرزش امت من آنان كه به خدا شرك نياورند.
قرآن قديمي
و نيز، ابىّ بن كعب از رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) نقل ميكند كه فرمود: هر كسى اين سوره را بخواند سلام و رحمت خدا بر او باد و به او اجر مرزبانان و فداكاران در راه خدا را ميدهند.
او ميگويد: پيامبر به من گفت: اى ابىّ به مسلمانان بگو كه سوره بقره را ياد گيرند كه فرا گرفتن آن بركت و ترك آن موجب حسرت است و ساحران توانايى آن را ندارند.
همچنين پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: هر چيزى يك بلندى دارد و بلندى قرآن سوره بقره است، هر كس آن را در خانه‏اش روزانه بخواند، شيطان تا سه روز به خانه‏اش داخل نمى‏شود و هر كس آن را در خانه‏اش شبانه بخواند تا سه شب شيطان به خانه‏اش داخل نمى‏شود.(مجمع البيان، ج 1، ص 111)
و نيز مرحوم "طبرسى" در "مجمع البيان" از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) چنين نقل مى‏كند كه پرسيدند:
اى سورة القرآن افضل؟ قال: البقرة، قيل اى آية البقرة افضل؟ قال آية الكرسى؛ "كداميك از سوره‏هاى قرآن از همه برتر است؟ فرمود: سوره بقره، عرض كردند كدام آيه از آيات سوره بقره افضل است؟ فرمود: آية الكرسى."
و نيز خدا به رسولش(صلي الله عليه و آله) گفت: «به تو و به امّتت گنجى از گنجهاى عرش خودم را بخشيدم كه فاتحة الكتاب است و پايان سوره بقره.» (بحارالانوار، ج 89، ص 263)
و امام صادق(عليه السلام) فرمودند: «هر كس سوره‏هاى بقره و آل عمران را بخواند، اين دو، در روز بازپسين همچون دو ابر يا دو عبا بر سر او سايه خواهند افكند.» (بحارالانوار، ج 89، ص 265)
و  نيز از حضرت پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) روايت شده كه حضرت لشكرى را به جنگ مى‏فرستاد يك يك را نزد خود طلبيده فرمود: از قرآن چه مى‏دانى؟ عرض مى‏كرد: فلان سوره، تا جوانى پيش آمد كه در سن از همه كوچكتر بود، عرض كرد:
پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: هر چيزى يك بلندى دارد و بلندى قرآن، سوره بقره است، هر كس آن را در خانه‏اش روزانه بخواند، شيطان تا سه روز به خانه‏اش داخل نمى‏شود و هر كس آن را در خانه‏اش شبانه بخواند تا سه شب شيطان به خانه‏اش داخل نمى‏شود.
فلان و فلان و سوره بقره. فرمود: بيرون رويد، اين جوان امير شما باشد.
قرآن حکيم
گفتند: يا رسول اللّه جوانى را كه از همه كوچكتر است، بر پيرمردان امير مى‏سازى؟ فرمود: او سوره بقره را مى‏داند.(تفسير مجمع البيان، ج اوّل، ص 32)
(نكته: از فرمايش جواب حضرت در اين حديث معلوم مى‏شود كه منصب امارت و حكومت و رياست بر مسلمانان به كثرت علوم و فضائل مى‏باشد، نه به زيادتى سنّ و شيوخيت. پس بنابراين حضرت اميرالمؤمنين على- عليه السلام- كه جامع علوم شريعت نبوى و حاوى تمام كتب سماوى و عالم به مغيبات و حلال مشكلات بوده، البته مسلما مقدم باشد بر تمام عالميان بعد از پيغمبر آخر الزمان صلّى اللّه عليه و آله و سلّم.)
 و نيز در كتاب ثواب الاعمال (طبق نقل نور الثقلين، ج 1، ص 26) از امام "على بن الحسين عليهماالسلام" از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) چنين نقل شده است كه فرمود: كسى كه چهار آيه از آغاز سوره بقره و آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر آن را بخواند هرگز در جان و مال خود ناخوش‏آيندى نخواهد ديد، و شيطان به او نزديك نمى‏شود، و قرآن را فراموش نخواهد كرد."
پس مى توان نتيجه گرفت كه افضليت اين سوره ظاهرا به خاطر جامعيت آنست، و افضل بودن آية الكرسى به خاطر محتواى توحيدى خاص آن مى‏باشد و اين منافات ندارد كه بعضى از سوره‏هاى ديگر قرآن از جهات ديگرى برترى داشته باشند، چرا كه از ديدگاههاى مختلف به آنها نظر شده است. (نكته: در اينجا لازم مى‏دانيم كه اين حقيقت مهم را تكرار كنيم، كه ثوابها و فضيلتها و پاداشهاى مهمى كه براى تلاوت قرآن يا سوره‏ها و آيات خاصى نقل شده هرگز مفهومش اين نيست كه انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت كند، بلكه خواندن قرآن براى فهميدن، و فهميدن براى انديشيدن، و انديشيدن براى عمل است.)

منابع:
- ترجمه و تفسير راهنما
- تفسير نمونه
- تفسير اثني عشري
- ترجمه تفسير مجمع البيان



تعداد بازديد:1063 آخرين تغييرات:89/08/15
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر