شنبه 28 مهر 1397 - 10 صفر 1440 - 20 اكتبر 2018
صفحه اصلي/كودك و نوجوان

چطوری سرما نخوریم؟

چطوري سرما نخوريم؟

راه کارهاي پيشگيري از سرماخوردگي
 
 
 
در فصل هاي پاييز و زمستان بروز سرماخوردگي بسيار شايع است و اگر مواظب خودتان نباشيد ممکن است سرما بخوريد.
سرماخوردگي بيماري است که اگر چه مرگ و مير به دنبال ندارد ولي بروز آن باعث مشکلات زيادي براي افراد مي شود. از طرفي با انجام اقداماتي به راحتي قابل پيشگيري است بنابراين در مبارزه با سرما خوردگي، پيشگيري، بايد هدف اصلي باشد براي پيشگيري بايد اقدامات زير را انجام داد:
 
1 - دست‌هاي خود را بشوئيد: بيشتر ويروس هاي سرماخوردگي از طريق تماس مستقيم منتشر مي شوند. کسي که سرماخورده است به داخل دست هاي خود عطسه کرده و سپس اشيائي مثل تلفن، صفحه کليد کامپيوتر يا ليوان را لمس مي کند. ميکروب‌ها مي توانند براي ساعت ها و در بعضي موارد هفته ها، زنده باقي مانده و سپس به فرد بعدي که آن اشياء را لمس مي کند منتقل شود . بنابراين بايد دستهاي خود را مکرراً بشوئيد. در صورتي که امکان شستن دستتان را نداريد دستهاي خود را بسيار سخت براي يک دقيقه به هم بماليد. اين کار باعث جداشدن اکثر ويروسهاي سرماخوردگي از پوست مي شود.
 
2 - سرفه و عطسه ي خود را با دستانتان نپوشانيد: زماني که احساس مي کنيد در حال سرفه يا عطسه هستيد از يک دستمال استفاده کرده و آنرا بلافاصله دور بياندازيد. اگر دستمال نداريد سر خود را از افرادي که نزديک شما هستند به طرف ديگر چرخانده و به فضاي آزاد سرفه کنيد.
 
3 - مقدار زيادي مايعات بنوشيد: آب سيستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سم ها از بدن شما مي شود. يک فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه 8 ليوان مايعات نياز دارد.
مصرف ويتامين‌هاي A و C که در انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارند، بسيار مفيد است. ميوه‌هاي ترش مزه مثل ليمو ترش و کيوي، سرشار از ويتامين C هستند و براي پيشگيري و درمان سرماخوردگي توصيه مي‌شوند.
 
4- از هواي آزاد استفاده کنيد: اکثريت افراد در زماني که هوا سرد است در خانه و محوطه هاي بسته مي مانند بنابراين ميکروب‌هاي بيشتري در اطاق هاي خشک و شلوغ در حال گردش است .
 
5- ورزش را به طور منظم انجام دهيد ورزش هاي پرتحرک باعث افزايش سلولهاي مقابله کننده با ويروس در بدن مي شود.
 
6- غذاهاي گياهي مصرف کنيد: مواد طبيعي موجود در گياهان باعث افزايش ويتامين هاي بدن مي شود. بنابراين ميوه و سبزيجات سبز تيره، قرمز و زرد مانند اسفناج، کاهو، هويج، گوجه فرنگي، سير و ... مصرف کنيد. آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ويتامين C بيشتري دارد و طول مدت درمان را کوتاهتر مي کند.
 
7- ماست بخوريد : باکتري هاي مفيد موجود در ماست باعث تحريک توليد مواد سيستم ايمني شده که با بيماري مبارزه مي کند.
8- غرغره کردن نمك: اين كار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودي موقت مي شود. اين کار را با استفاده از يک قاشق چايخوري نمک داخل يک استکان آب ولرم و روزانه حدود 2 بار انجام دهيد.
 
با چند راه بسيار ساده، به راحتي مي توانيد از بروز سرماخوردگي جلوگيري کنيد.
تهيه و تنظيم: مهديه زمردکار



 
تعداد بازديد:1086 آخرين تغييرات:89/09/17
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر