دوشنبه 3 مهر 1396 - 4 محرم 1439 - 25 سپتامبر 2017
صفحه اصلي/اخبار فناوري

تولد پيشرفته‌ترين زيردريايي اتمي جهان

تولد پيشرفته‌ترين زيردريايي اتمي جهان

نسل جديدي از زيردريايي‌هاي اتمي در حال شكل‌گيري هستند كه در دنياي فناوري‌هاي نوين عنوان غول زيرآبي را به اين نوع سازه پيچيده مي‌دهند.


 
به‌كارگيري نيروي اتم در راه‌اندازي زيردريايي‌ها يكي از بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي بشر در سال‌هاي اخير محسوب مي‌شود به طوري كه كم‌كم كشورهاي زيادي با دستيابي به فناوري مورد نياز براي ساخت اين سيستم‌ها به تقويت نيروي دريايي خود مي‌پردازند.
به آب‌هاي ساحلي و سرد غرب اسكاتلند مي‌رويم. اينجا زيردريايي اتمي غول پيكري در حال ساخته شدن است كه 100 متر طول و بيش از 7000 تن وزن دارد، اما قرار است در نهايت سكوت و در عمق سياهي آب حركت كند. البته اين سازه مي‌تواند در كسري از زمان شتاب گرفته و با سرعت در عمق اقيانوس حركت كند. صحبت از زيردريايي (ناقلا) HMS Astute است كه از آن به عنوان نسل جديد زيردريايي‌هاي اتمي ياد مي‌كنند. اين زيردريايي براي نيروي دريايي سلطنتي انگليس ساخته شده و در آن از مجموعه‌اي فناوري‌هاي فوق‌مدرن استفاده شده است. البته اين زيردريايي كاملا ساخته نشده، اما زماني كه كار ساخت قسمت دم و باله آن پايان يابد، راهي اقيانوس‌هاي جهان مي‌شود تا به عنوان پيشرفته‌ترين زيردريايي اتمي تهاجمي جهان مشغول به كار شود. طراحي و ساخت اين زيردريايي ثمره يكي از پيچيده‌ترين پروژه‌هاي مهندسي در جهان است.
 جان سويفت، رئيس پروژه توليد زيردريايي در وزارت دفاع انگليس مي‌گويد: تركيب يك راكتور اتمي و مواد انفجاري در يك سيستم حركتي زيردريايي و استفاده از آن در شرايط سخت و حساس محيطي و نظامي پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد. به اين حساسيت‌ها حضور بيش از يكصد خدمه و همچنين لزوم بي‌سر و صدا حركت كردن براي جلوگيري از شناسايي شدن توسط نيروهاي دشمن را نيز بايد اضافه كرد تا پيچيدگي داستان بيش از پيش مشخص شود.
طراحي و ساخت اين دسته از زيردريايي‌ها تنها در چند نقطه محدود از جهان امكان‌پذير است كه همين نكته بر چالش‌برانگيزبودن پيشبرد چنين پروژه‌هايي مي‌افزايد. زيردريايي HMS Astute مجموعه‌اي از ورقه‌هاي عظيم فولادي و ميليون‌ها قطعه است كه مهندسان طرح با استفاده از مدل‌سازي‌هاي سه‌بعدي رايانه‌اي آنها را يك به يك كنار هم قرار داده‌اند. موفقيتي كه ساخت اين زيردريايي اتمي براي دانشمندان و مهندسان طرح داشته است، موجب شده برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي براي طراحي و ساخت زيردريايي‌هاي بيشتري از اين دست انجام شود به طوري كه پروژه طراحي و ساخت 3 زيردريايي ديگر از نوع HMS Astute در تاسيسات دوون شاير داك هال انگليس آغاز شده است. اين تاسيسات به عنوان يكي از سري‌ترين و پيچيده‌ترين مجموعه‌هاي سازه‌سازي در انگليس به شمار مي‌آيد كه در آن بسياري از طرح‌هايي كه عمدتا در حد ايده و فرض در نظر گرفته مي‌شود به واقعيت تبديل مي‌شوند. از اين رو تمامي كاركناني كه در اين نقطه از جهان مشغول به كارند همواره زير نظر قرار دارند.
وزني معادل 65 وال آبي
زيردريايي HMS Astute بسيار غول‌پيكر و سنگين وزن است. زماني كه كاملا پر شود، وزني حدود 7400 تن پيدا مي‌كند كه معادل وزن مجموع 925 اتوبوس شهر لندن يا 65 وال آبي است. HMS Astute روزانه مي‌تواند تا 800 كيلومتر مسافت را آن هم با حداكثر سرعت 30 گره دريايي طي كند كه در نوع خود يك پيمايش چشمگير محسوب مي‌شود. وزارت دفاع انگليس براي ساخت سري اول اين زيردريايي‌ها هزينه‌هاي نجومي صرف كرده است. بدون شك 8/3 ميليارد پوند نشان از توجهي است كه به اين فناوري نوين شده است.
 
 در ساخت اين زيردريايي از بيش از يك ميليون قطعه مجزا استفاده شده كه تمامي آنها با دقت بالايي به يكديگر متصل شده‌اند. مجموعه قطعات و بخش‌هايي كه در يك زيردريايي وجود دارند 3 برابر تجهيزات و قطعاتي است كه در يك كشتي ديده مي‌شود. گذشته از آن زماني كه زيردريايي عنوان اتمي پيدا مي‌كند، معادله به مراتب پيچيده‌تر از قبل مي‌شود. مهندسان پروژه صرفا با تكيه بر مدل سازي‌هاي سه‌بعدي رايانه‌اي توانسته‌اند به انبوهي از مشكلات موجود در فرآيند طراحي و ساخت اين زيردريايي‌ها غلبه كنند.
بي‌سر و صداتر از دلفين‌ها
يكي از نقاط ضعفي كه براي تمام زيردريايي‌هاي جهان در نظر گرفته مي‌شود، سر و صداي زياد آنها هنگام حركت در سطح يا زير آب است، اما در ساخت HMS Astute و براي غلبه بر اين مشكل ابتكار عمل جالبي صورت گرفته است. مهندسان پروژه فن چند تيغه جت فوق‌العاده بي‌سر و صدايي ساخته‌اند كه در تركيب با لبه‌هاي چرخان در يك فضاي محدود عملا صدايي هنگام حركت توليد نمي‌كنند. اين موفقيت تا آن حد چشمگير بوده كه صداي توليد شده از اين زيردريايي را كمتر از صداي دلفين‌ها عنوان مي‌كنند.
 
راكتور اتمي اين زيردريايي توربين‌هاي بخار آن را راه انداخته تا نيروي پيش رانش و الكتريسيته مورد نياز توليد شود. اين راكتور كه حاصل تلاش مهندسان گروه رولز رويس است از هسته سوخت با طول عمر طولاني برخوردار است كه عملا نيازي به سوخت‌گذاري مجدد و البته هزينه بر ندارد.
خداحافظي با پريسكوپ‌هاي قديمي
مشخصه بارز تمامي زيردريايي‌ها، دكل و پريسكوپي است كه روي آن قرار داشته و خدمه با استفاده از آن به بررسي محيط اطراف سطح آب مي‌پردازند، اما در زيردريايي HMS Astute به نوعي سنت شكني شده و ديگر خبري از پريسكوپ‌هاي متداول نيست. به جاي اين بخش از دكل‌هاي نوري استفاده شده كه به دوربين‌هاي سبك و تصويربردار حرارتي مجهزند. اين دوربين‌ها تنها در مدت 3 ثانيه فعال شده و مي‌توانند چشم‌انداز دقيق و 360 درجه‌اي از محيط اطراف در اختيار خدمه قرار دهند. اين قابليت به فرمانده زيردريايي امكان مي‌دهد تا با حداقل خطر رديابي، به تجزيه و تحليل وضعيت منطقه بپردازد. بجز دكل اصلي كه براي نصب دوربين‌ها در نظر گرفته شده است، دكل‌هاي ديگري نيز روي اين زيردريايي ساخته شده‌اند كه براي تبادلات ماهواره‌اي، راداري و سيستم‌هاي مسيريابي به كار گرفته مي‌شوند.
يكي از نقاط قوت اين نوع زيردريايي، بخش سيستم توربين آن است. در اين زيردريايي 2 توربين بخار وجود دارد كه هر يك 27 هزار و 500 اسب بخار قدرت دارند. البته در كنار اين مجموعه از 2 سيستم مولد جريان متناوب ديزلي، يك موتور ويژه موارد اضطراري و يك سيستم پيش رانش كمكي نيز استفاده شده است تا خدمه زيردريايي در مواقع ضروري هيچ‌گونه نگراني درخصوص ساعات پيش روي كه عمدتا همراه با ترس و اضطراب است، نداشته باشند. اين زيردريايي اتمي فوق مدرن ظرفيت حمل تا 109 نفر را دارد. البته اين رقم بر مبناي تعداد تختخواب‌هاي تاشوي مخصوصي است كه در آن تعبيه شده است. 98 مورد از اين تختخواب‌ها متعلق به خدمه زيردريايي و 11 تختخواب ديگر براي مهمانان آن است. اين افراد مي‌توانند از 5 حمام و 5 دستشويي براي حفظ پاكيزگي خود استفاده كنند. زيردريايي HMS Astute تا سال‌هاي طولاني به عنوان يك فناوري پيشرفته در اعماق آب‌هاي آزاد جهان خواهد ماند. عدم نياز به سوخت‌گذاري مجدد اتمي در تمام 25 سال طول عمر مفيد اين سيستم‌هاي زيرآبي، آنها را به يكي از موفقيت‌هاي بزرگ در عرصه مهندسي‌هاي پيچيده تبديل كرده است.
 
تنظيم براي تبيان: محسن مرادي
منبع: جام جم
 



 
تعداد بازديد:3441 آخرين تغييرات:89/09/22
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر