دوشنبه 1 مهر 1398 - 23 محرم 1441 - 23 سپتامبر 2019
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

هنرمند تربیت کنیم یا خلاق؟

هنرمند تربيت کنيم يا خلاق؟

اگر اندکي در دنياي اطراف خود دقت کنيد متوجه مي‏شويد توانگرترين مردم کساني هستند که مي‏توانند چيزهاي تازه به وجود آورند.
 
اگر اندکي در دنياي اطراف خود دقت کنيد متوجه مي‏شويد توانگرترين مردم کساني هستند که مي‏توانند چيزهاي تازه به وجود آورند. آنها مفاهيم تازه‏اي را خلق مي‏کنند و مي‏توانند براي مشکلات بزرگ، از هيچ راه حل بسازند و جالب‏ترين مردم هستند. آنان در حداقل زمان، حداکثر کار را انجام مي‏دهند و از بقيه‏ي مردم خوشحال‏ترند زيرا زير بار مشکلات کمر خم نمي‏کنند. هميشه ذهن آنها در برخورد با مسائل و معضلات جديد، در حال ساختن پرونده‏هايي است که کاملاً تازه است. علاوه بر اينها آنان کساني هستند که باعث شده‏اند زندگي براي خودشان و ديگران آسان‏تر گردد. وجود چنين انسان‏هايي باعث گرديده که تمدن اوليه انسان غارنشين به تمدن پيشرفته امروزي بدل گردد. فرق اين افراد در اين است که آنها ذهن خلاق خود را پرورش داده‏اند و همواره سعي کرده‏اند مقلد و پيرو نباشند.
روند رشد و رسيدن به چنين زمينه‏اي از کودکي آغاز مي‏گردد. آنها فرصت اين را داشته‏اند در زماني که خردسال هستند خود را پيدا کنند و در سال‏هاي بعد استعدادشان را شکوفا کنند. مخاطب من در اين سخن تمام کساني هستند که با کودکان سرو کار دارند اعم از والدين و مربيان عزيز کودک، تا با کليتي از اهميت نقاشي کودک و نوع برخورد با آن آشنا شوند.
 انسان سالم انساني است که در مورد غذاي ذهن يک حرکت دوراني را در وجود خود انجام دهد و ذهن خود را انبار عقايد، نظرها و خاطرات در نياورده، بلکه از آنها استفاده مي‏کند و به‏صورت ديگري تخليه مي‏نمايد. در غير اين صورت به صورت انساني مريض جلوه مي‏کند.
کودک به طور ذاتي اين حرکت دوراني را در وجود خود دارد و هر چه را وي از اطراف مي‏گيرد به شکل بازي و نقاشي و کار‏هاي عملي پس مي‏دهد. مثلاً: يک دختر کوچک، صحبت‏هاي مادرش را که به او گفته است، براي عروسکش مي‏گويد. خاطرات، ذهنيات، علائق، ترس‏ها و نگراني‏هايش را، که به او منتقل گرديده با نقاشي و بازي بازگو و از خود گذر مي‏دهد و اين گونه ذهنش را تخليه نموده و اين عمل تضمين کننده سلامت او خواهد بود.
 والدين و مربيان نبايد با دخالت از روي ناآگاهي در کار کودک، و با آموزش و يا تصحيح نقاشي او، اين روند تخليه رواني را تخريب کنند. آنها با اين کار روزنه‏ي خروجي ذهن کودک را مي‏بندد و موجب انباشتگي ذهن او مي‏شوند که اين باعث بروز عوارضي است که عمل «خود درماني» را قطع مي‏کند.
در بين فعاليت‏هاي کودک نقاشي بسيار مهم است، چون تماماً از درون کودک سرچشمه مي‏گيرد. و آنها فعاليت‏هاي خود را با آن شروع مي‏کنند. و اين مي‏تواند يک سوال اساسي را در ذهن ما ايجاد کند که پاسخ به آن بسياري از مسيرها را براي ما روشن مي‏کند. والدين و مربيان نبايد با دخالت از روي ناآگاهي در کار کودک، و با آموزش و يا تصحيح نقاشي او، اين روند تخليه رواني را تخريب کنند. آنها با اين کار روزنه‏ي خروجي ذهن کودک را مي‏بندد و موجب انباشتگي ذهن او مي‏شوند که اين باعث بروز عوارضي است که عمل «خود درماني» را قطع مي‏کند.
ابتدا کودک با بازي شروع مي‏کند و سپس به خط خطي کردن مي‏پردازد خط خطي کردن مرحله تکامل يافته‏تر و خلاق‏تر همان بازي است. کم‏کم با رشد او نقاشي‏اش نيز از مرحله خط خطي خارج شده و پيشرفته‏تر مي‏گردد. ديگر نقاشي فقط وسيله لذت و بازي نيست بلکه با آن به‏طور ناخودآگاه مسائل و مشکلاتش را بيان مي‏کند. حتي اگر او شي رنگ دانه‏اي يا نوک تيزي بيابد با آن روي ديوار نقاشي مي‏کند. اين حالت تقريباً غريزي مي‏باشد در واقع نقاشي به عنوان يک ابزار- بيانگر تحول کودک- و سبب و وسيله تکامل او است. نقاشي در تشکيل شخصيت و روان کودک اهميت بسزايي دارد. نه تنها سوالاتي برايش مطرح مي‏سازد و به او امکان شناسايي محيط و حضور در آن را فراهم مي‏کند، بلکه به او امکان مي‏دهد تا مسائلي را که به صورت نامنظم از همه طرف برايش مطرح مي‏شود به شکل صورت بندي شده، منظم کند.
نکته ديگر اين که پرورش خلاقيت، در «نقاشي خود انگيخته»  کودک نوعي پيشگيري است شايد نوعي «واکسن رواني» و بسياري از مواقع يک «درمانگر بزرگ» که جلو رشد بسياري از مشکلاتي که از کودکي سرچشمه مي‏گيرد را سد مي‏کند و انرژي او را به مسير درست هدايت مي‏کند تا آينده‏اي بهتر را در پيش بگيرد. به زبان بسيار ساده اگر خلاقيت از سمتي وارد شود و به صورت عادت گردد، تمام مشکلات فرد از زندگيش رخت بر مي‏بندد و بهترين زمان شروع اين تمرين از خردسالي و بهترين وسيله نقاشي است.
هنر کودکان را قادر مي‏سازد تا به تجربه‏هايي دست يابند که هيچ منبع ديگري توانايي توليد اين تجربه‏ها را ندارد. همچنين آنها را توانا مي‏کند تا از اين طريق تجربه‏هاي گسترده و گونه‏هاي احساسات خود را کشف کنند و به شخصيت منحصر به فرد خود برسند. اين آثار گرافيکي علاوه بر ارزش بياني، منعکس کننده‏ي پيچ و تاب‏هاي فکري کودک نيز مي‏باشد.
توانگرترين مردم کساني هستند که مي‏توانند چيزهاي تازه به وجود آورند. آنها مفاهيم تازه‏اي را خلق مي‏کنند و مي‏توانند براي مشکلات بزرگ، از هيچ راه حل بسازند و جالب‏ترين مردم هستند. آنان در حداقل زمان، حداکثر کار را انجام مي‏دهند و از بقيه‏ي مردم خوشحال‏ترند زيرا زير بار مشکلات کمر خم نمي‏کنند.
به اين دلايل است که زندگي انسان با هنر آغاز مي‏شود و کودک از اين راه اولين تجربه‏ها را کسب مي‏کند يعني از طريق تجارب تجسمي و نقاشي. جاي تاسف بسيار دارد که والدين و مربيان کودک به دليل عدم آشنايي با روانشناسي کودک و اصول بنيادي هنر کودکان، اين مسير درست را تخريب مي‏کنند. متاسفانه پرورش خلاقيت و هنر کودک در آموزش و پرورش ما شناخته شده نيست و از مقوله «آموزش و پرورش» فقط «آموزش» وجود دارد و «پرورش» اگر هست، بسيار ضعيف مي‏باشد که در نتيجه کودکان را از هدف بزرگ خلاقيت جدا کرده و به «مقلد و پيرو» تبديل مي‏کند که عوارض آن از قبيل تنش، عدم خلاقيت، عدم اعتماد به نفس، وابستگي و روان‏ پريشي است.
پرورش خلاقيت در اين راستا يعني «به فعل در آوردن» و «هماهنگ کردن» تمام قسمت‏هاي ذهن کودک در جهت «نوآوري»، که توسط مديريت و نظارت مربي متخصص ميسر مي‏گردد و نتايج آن بطور خلاصه هماهنگي، سلامتي، خلاقيت و ابتکار مي‏باشد.
کلاس نقاشي کودک بايد هماهنگ با روانشناسي کودک باشد و مربي علاوه بر اين شناخت، خود نيز با هنر مدرن آشنايي داشته و در اين مسير فعاليت کرده باشند تا تشخيص درستي از روند کودک داشته باشد. يعني از دوره‏اي که کودک خود محور است تا زماني که به ديگر محوري تغيير دوره مي‏‏دهد با او هماهنگ بوده و او را از مسير جدا نکند و به نوعي به بازيابي و کشف توانايي دروني کودک بپردازد تا زماني که کودک «تاثير خود» را بر ديگران کشف کند.
با اين توضيح والدين بايد کلاس نقاشي کودک خود را بسيار با مطالعه و دقت انتخاب کنند.
بسياري از والدين تصور اشتباهي از کلاس‏هاي خلاقيت دارند و به تصور اينکه نمي‏خواهند فرزندشان هنرمند شود از اين کلاس‏ها دوري مي‏کنند. در حالي که اگر کلاس بر پايه آموزش نباشد  بسيار مفيد بوده و کودک زمينه بسيار خلاقي خواهد يافت که در هر زمينه شغلي که در آينده وارد شود موفق‏تر عمل خواهد کرد.
به زبان بهتر خلاقيت بزرگترين و ديعه الهي به انسان مي‏باشد که بايد آن را از کودکي شکوفا کرد. به اميد نهايت استفاده از اين هديه بزرگ.
 
ابراهيم اکبري- ماهنامه کودک
تنظيم براي تبيان: کهتري
 



 
تعداد بازديد:1141 آخرين تغييرات:89/09/23
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر