شنبه 28 مهر 1397 - 10 صفر 1440 - 20 اكتبر 2018
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

کشف حجاب به سبک مدرن

کشف حجاب به سبک مدرن

زندگي در دنياي مدرن امروز ، استفاده از وسايل ارتباط جمعي و بحث هايي مانند گفتگوي تمدن ها و دهکده ي جهاني ، ممکن است باعث شبيه شدن سبک زندگي و نوع پوشش در ظاهر و رفتار انسان ها گردد
 
زندگي در دنياي مدرن امروز ، استفاده از وسايل ارتباط جمعي و  بحث هايي مانند گفتگوي تمدن ها و دهکده ي جهاني ، ممکن است باعث شبيه شدن سبک زندگي و نوع پوشش در ظاهر و رفتار انسان ها گردد اما هيچ کس بدون پذيرفتن هويت واقعي خود که تحت تاثير  دين  و تارخ کشورش  مي باشد ، نمي تواند به سبک صحيحي از زندگي و آرامش برسد.
 
ما نيز به عنوان يک زن ايراني مسلمان براي نوع پوشش خود نمي توانيم  الگوي زني را داشته باشيم که هم دين و هم مسلک ما نيست. سابقه ي فرهنگي بانوي ايراني و همچنين تعريف شخصيت و منش يک زن مسلمان در کنار هم مي تواند به ما کمک کند تا در بزرگراه جهاني شدن ، بر هويت خود پابر جا باشيم .
ايراني از دوران باستان پوشش و حجاب را نه تنها مختص زنان بلکه آن را از ويژگي‌هاي اهورايي مردان نيز مي‌پنداشته و در مقابل، برهنگي و بي بند و باري را اهريمني مي‌دانسته است.
پوشش نياکان ما چگونه بوده است؟
نقش‌ها و كتيبه‌هاي بر جاي مانده از داخل و خارج از مرزهاي ايران كهن، از هزاران سال پيش، گواهي مي‌دهند كه نياکان پارساي مردمان سرزمين پارس، نسبت به بسياري از مردمان هم عصر خويش معتقدتر و پايبندتر به حفظ اين ارزش آسماني بوده‌اند.
حجاب
از مجسمه هاي کشف شده در کوهي در بهبهان يا تصاويري که در تخت جمشيد با طرح برجسته وجود دارد بيانگر آن است که بانوان پارسي با لباس پوشيده ، پيراهني بلند با آستين کوتاه و دامني با ريشه هاي بلند در محافل حاضر مي شدند. در نقش برجسته آشوري که بانوان دوره مادها و فرزندانشان نقش زده شده اند بانوان با پيراهن بلند و روپوشي کوتاهتر که با دامني نيمگرد و آستيني کوتاه بر روي آن پوشيده شده ظاهر مي شدند. اين روپوش گاهي چون شنل بدون آستين نشان داده شده و موي سر آنان به سان زنان منقوش در کوهي در بهبهان  در پشت سرشان آويخته.
 
در دوران پارسي زنان عموما از لباس مردان استفاده مي کردند چنانکه در  فرشي که از دوران هخامنشي به دست آمده که روي آن زناني منقوش شده با لباس هاي پرچين و چادري کوتاه و نازک با دامن نيم گرد ديده مي شود و تنها تفاوت آنها با لباس مردان تزئينات پيش سينه و شکل يقه آنان است. در دوران اشکانيان بانوان اصيل ايراني از باشکوه ترين و ساده ترين لباس استفاده مي کردند. پيراهن بلندي است که تا روي زمين رسيده گشاد و پرچين، آستين ساده و يقه راسته و پيراهن، ديگري به حالت سارافون امروزي که کوتاه تر از لباس زيري بوده روي آن مي پوشيدند و روي اين دو پيراهن چادري به سر مي کردند.
پس از ورود اسلام به ايران حجاب بانوان نجيب ايراني ادامه يافت، البته اسلام ديدگاهي نو در خصوص حجاب داشت که نه تنها ايرانيان، بلکه جهانيان نيز تا زمان ظهور اين دين بزرگ آسماني تجربه نکرده بودند.
آنها از لباس هاي پرچين دست دوزي شده با تزئينات فراوان و براي سرشان از کلاه هاي با ابهتي استفاده مي کردند. نقاش برجسته اي از پالمير در موزه لوور وجود دارد که بانويي از دوره اشکانيان روي آن منقوش است که چادري بر سر دارد و عمامه اي روي سر آن نمايان است و همين طور تنديسي در موزه پالميردر دمشق وجود دارد که مجسمه اي با پيراهني گشاد با آستين سرخود نشسته و چادري روي او را پوشانده که مربوط به دوره اشکانيان است.
 
همچنين لباس بانوان ايراني در دوران ساساني از پيراهن بلند بسيار پرچين و گشاد که گاهي با بندي به عنوان کمربند بسته مي شده اين پيراهن بلند با آستين هاي بلند با يقه اي گرد و جلو باز و چادري که از دوره هاي پيش از زمان پارسي ها به بعد مورد استفاده بانوان ايراني بوده در عصر ساساني ها نيز مورد استفاده قرار مي گرفت. بانوان اين دوره جبه هايي به تن داشته اند که نمونه آن را در طاق بستان مي توان ديد. شلوار بانوان اين دوره نيز نظير دوره اشکانيان پرچين بوده و با بندي آن را جمع مي کردند.
پس از ورود اسلام به ايران حجاب بانوان نجيب ايراني ادامه يافت، البته اسلام ديدگاهي نو در خصوص حجاب داشت که نه تنها ايرانيان، بلکه جهانيان نيز تا زمان ظهور اين دين بزرگ آسماني تجربه نکرده بودند.
حجاب
اسلام، حجاب و نگاهي نو
از ديدگاه اسلام حجاب بانوان، داراي دو بُعد ايجابي و سلبي است. بُعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است؛ و اين دو بُعد بايد در کنار يکديگر باشد تا حجاب اسلامي محقق شود؛ گاهي ممکن است بُعد اول باشد، ولي بُعد دوم نباشد، در اين صورت نمي‎توان گفت که حجاب اسلامي محقق شده است.
 
ايراني هميشه فرهنگ پوشش و متانت را در تاريخ خود به نحو چشمگيري اجرا مي کرد بنابراين بانوي مسلمان ايراني حجاب را مانعي براي حضور در اجتماع نمي داند بلکه حجاب را دليلي براي حضور در جامعه و تحقق آرمانها و اهداف خويش مي دانند در اين راستا الگوهاي ديني ما را به اين باور مي رسانند مانند حضور بانوي اول اسلا م حضرت خديجه (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت زينب (س). اسما» بنت اميس که در زمان خويش براي احقاق حق بانوان در محفلي مردانه شرکت کرد و حق خود و زنان را از پيامبر(ص) مطالبه کرد. در اين اجتماع او با ادب و ظاهري اسلا مي حاضر مي شود و خود را نماينده خانم هايي در غرب و شرق عالم مي داند.
زماني که رضاخان تصميم گرفت به بهانه ي تمدن ،حجاب را از زن ايراني بگيرد ،موفق نشد زيرا گمان کرد چادر و پوشش تنها لباس زنان است در حالي که هويت ديني و ملي آنان بود.
هر چند زماني که رضاخان تصميم گرفت به بهانه ي تمدن ،حجاب را از زن ايراني بگيرد ،موفق نشد زيرا گمان کرد چادر و پوشش تنها لباس زنان است در حالي که هويت ديني و ملي آنان بود اما اين روزها با نگاهي به نوع پوشش برخي بانوان به اين نتيجه مي رسيم که اگر هشيار نباشيم کاري که قانون کشف حجاب رضاخاني بوسيله ي زور و اجبار نتوانست انجام دهد ، اين بار بدون اجبار و با ظاهري موجه و در شکل کتاب و مقاله و فيلم و ميز گرد و ... به آرامي اعتقاد بانوان اين مرز و بوم را هدف قرار داده است.سبک لباس پوشيدن ، حرف زدن ، رفتار اجتماعي که از آنسوي مرزها با امواج ماهواره اي به خانه هاي ما آمده ، در گذر زمان ، هويت زن مسلمان ايراني را دستخوش تغيير کرده است که بايد براي آن چاره اي انديشيد!!!
 
 
گروه خانواده ايراني تبيان - فرآوري : داودي
منابع : روزنامه مردم سالاري
مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري -کتاب پوشاک زنان ايران
 
 
مقالات مرتبط :



 
تعداد بازديد:2312 آخرين تغييرات:89/10/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر