دوشنبه 7 فروردين 1396 - 28 جمادي الثاني 1438 - 27 مارس 2017
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

رسانه‌های اجتماعی در سالی که گذشت

رسانه‌هاي اجتماعي در سالي که گذشت

يبخش ارتباطات-رسانه هاي اجتماعي در سال گذشته رشد فوق العاده اي از لحاظ مشارکت مردم، نفوذ، توانايي کاربري، و کسب و کار داشته اند. در اين مقال به صورت مختصر وضعيت رسانه هاي اجتماعي در سال2010مرور مي کنيم.

 
دفتر پژوهش خراسان، جواد افتاده - رسانه هاي اجتماعي صرفا ابزار ارتباطات اجتماعي نيستند و تنها براي به اشتراک گذاري ايده ها و افکار مردم جهان به کار نمي روند، بلکه فرصتي براي ايجاد و تبادل “کاربران توليد کننده محتوا” هستند. آنها قابليت باز انتشار محتواي رسانه هاي جمعي را در قالب گفت وگو در خود دارند و دراغلب موارد بسيار سريع تر و گسترده تر از رسانه هاي جمعي مانند راديو، تلويزيون و مطبوعات هستند.
سئوال پيش روي پژوهشگران رسانه هاي اجتماعي در سال نوي ميلادي سوال اين است که وضعيت رسانه هاي اجتماعي در سال گذشته چگونه بوده است؟
رسانه هاي اجتماعي در سال گذشته رشد فوق العاده اي از لحاظ مشارکت مردم، نفوذ، توانايي کاربري و در کسب و کار داشته اند. در اين مقال به صورت مختصر وضعيت رسانه هاي اجتماعي در سال 2010
مرور مي کنيم:
1- استراليا بيشترين کاربر ثابت رسانه هاي اجتماعي در جهان را داراست، بعد از آن امريکا و انگلستان قرار دارند. به طور ميانگين هر کاربر طرفدار 2 صفحه رسانه هاي اجتماعي در ماه مي شود.
2- 24 روزنامه از 25 روزنامه بزرگ دنيا در حال تجربه کاهش انتشار هستند زيرا نحوه دسترسي اخبار توسط کاربران تغيير کرده است.
3- 25درصد از نتايج جستجوها مربوط به 20 برندي (به عنوان مثال ويکي پديا، يوتيوب، فيس بوک و توييتر ) است که محتواي آنها توسط کاربران توليد مي شود.
بيش از 118 ميليون وبلاگ در دنيا وجود دارد. از هر5 وبلاگ نويس يک نفر هر روز وبلاگ خود را به روز رساني مي کند
4- در نمونه اي تحقيقي از 2 هزار و 884نفر در 14 کشور مشخص شد آنها حداقل در يک سايت شبکه اجتماعي مشارکت کرده اند و به طور متوسط ? بار در روز به اين سايت ها وارد مي شوند و 2 بار در ماه نيز وارد سايت هاي حرفه اي مي شوند. ارسال پيام شخصي محبوب ترين فعاليت آنهاست و تماشاي عکس، چک کردن وضعيت (استاتوس)، واکنش به استاتوس ديگران و آپلود عکس در رده هاي بعدي محبوب ترين فعاليتهاي آنها به شمار مي رود. به طور متوسط هر نفر از آنها 195دوست دارد.
5- به طور متوسط هر کاربر در فيس بوک هر روز 55دقيقه وقت مي گذرانند. فيس بوک در حال حاضر بيش از 100 زبان رسمي را پشتيباني مي کند و بيش از 100 ميليون کاربر از طريق تلفن همراه فيس بوک را باز مي کنند.
6- يوتيوب اعلام کرد، کاربرانش بيش از13ميليون ساعت محتواي ويديويي را در 12 ماه گذشته در سرورهايش بارگذاري کرده اند که در نتيجه بيش از 700 ميليارد بار کل ويديوهايي يوتيوب در اين بازه زماني ديده شده است. با يک حساب و کتاب سرانگشتي مي توان فهميد، کاربران يوتيوب 850 هزار دقيقه محتواي ويديويي روزانه در 12 ماه گذشته بارگذاري کردند و 9/1 ميليارد بار روزانه ويديو ديده اند. اين در حالي است که گوگل در ماه مي اعلام کرد در هر دقيقه 24 ساعت ويديو در يوتيوب بارگذاري مي شود.محبوب ترين کليپ يوتيوب تاکنون 374ميليون و 403 هزار و 983 بار توسط کاربران مشاهده شده است.
شبکه اجتماعي تبيان
7- 70درصد کاربران يوتيوب از امريکا است. براي ديدن تمام ويديوي هاي يوتيوب بايد هزار سال زندگي کرد. موزيک – ويديوها 20 درصد محتواي يوتيوب به شمار مي روند.
8- بيش از 181 ميليون وبلاگ در دنيا وجود دارد. از هر 5 وبلاگ نويس يک نفر هر روز وبلاگ خود را به روز رساني مي کند. دو سوم وبلاگ نويسان مرد هستند. بيش از نيمي از وبلاگ نويسان متاهل هستند. بيش از50 درصد وبلاگ نويسان بيشتر از يک وبلاگ دارند. از هر 5 وبلاگ نويس که وبلاگ را بروز رساني مي کنند، يک نفر هر روز وبلاگ نويسي مي کند. 15درصد وبلاگ نويس ها 10 ساعت در هفته را به وبلاگ نويسي اختصاص مي دهند. گروه سني بين 18 تا 44 سال 60 درصد وبلاگ نويسان را تشکيل مي دهند.
9- ويکي پديا در حال حاضر بيش از 3 ميليون مقاله دارد. 69 درصد کاربران اشتباهات آن را ويرايش مي کنند. 4/4 درصد ويرايشگران ويکي پديا مدرک دکترا دارند. 19درصد آنها مدرک کارشناسي ارشد دارند و همچنين 13 درصد از ويرايشگران ويکي پديا زن هستند.
10- Foursquare شبکه اجتماعي مبتني1 بر موقعيت، سه ميليون کاربر دارد و 5 برابر بزرگتر از رقيب اصلي خودش Gowalla است.
تحقيقات علمي در حوزه رسانه هاي اجتماعي بسيار ناچيز است زيرا انقلاب رسانه هاي اجتماعي از سال 2006 به طور گسترده در دنيا شکل گرفته است و اين طور به نظر مي رسد تحقيقاتي رسانه اي در اين حوزه در حال شکوفا شدن است لذا بايد منتظر هدايت تحقيقات و محققان از رسانه هاي جمعي به سوي رسانه هاي اجتماعي بود
11- 60 درصد کاربران شبکه اجتماعي LinkedIn2 خارج از ايالات متحده امريکا هستند.80درصد کمپاني از اين شبکه اجتماعي براي استخدام افراد استفاده مي کنند. در هر ثانيه عضو جديدي به LinkedIn اضافه مي شود و حدود 12 ميليون نفر هر روز از اين شبکه اجتماعي بازديد مي کنند.
گفتني است، اين آمار از گزارش ها و نظرسنجي هاي آنلاين و آفلاين توسط منابع مختلف دنيا جمع آوري شده است، اما آيا مي توان گفت “مشت نمونه خروار است”؟ به عبارتي دقيق تر آمار رسانه هاي اجتماعي مي تواند فعاليت آينده تحقيقات کاربردي اين حوزه را هدايت کند؟
تحقيقات علمي در حوزه رسانه هاي اجتماعي بسيار ناچيز است زيرا انقلاب رسانه هاي اجتماعي از سال 2006 به طور گسترده در دنيا شکل گرفته است و اين طور به نظر مي رسد تحقيقاتي رسانه اي در اين حوزه در حال شکوفا شدن است لذا بايد منتظر هدايت تحقيقات و محققان از رسانه هاي جمعي به سوي رسانه هاي اجتماعي بود.
اما شايد مقايسه آمار رسانه هاي اجتماعي با رسانه هاي جمعي (مانند مطبوعات، راديو و تلويزيون) از منظر منطق علمي درست نباشد، زيرا جنس مخاطب، ميزان توليد و انتشار محتوا، زمان و مکان دسترسي کاملا متفاوت است. اما از نظر جذب مخاطب به راحتي مي توان گفت، روند رشد مخاطبان رسانه هاي اجتماعي کاملا صعودي و پرسرعت است اما اين روند در رسانه هاي جمعي نزولي است.
منبع: مديانيوز
تنظيم براي تبيان: اميررضواني

پي نوشت:
[1] شبکه هاي اجتماعي مبتني بر موقعيت مانند Foursquare به شما اين امکان را مي دهد تا موقعيت مکاني خود را در هر زمان از طريق تلفن همراه يا ساير دستگاه هاي الکترونيکي به اطلاع همگان برسانيد.
[2] LinkedIn يک شبکه اجتماعي با رويکرد تجاري است، شما در آن مي توانيد يک رزومه آنلاين بنوسيد، در گروه هاي کاري مرتبط با تجارتتان عضو شويد و محتواي پيرامون آنها را مشاهده کنيد. کاريابي و اشتغال از ساختارهاي اصلي اين شبکه اجتماعي به شمار مي رود.



 
تعداد بازديد:718 آخرين تغييرات:89/10/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر