جمعه 30 شهريور 1397 - 11 محرم 1440 - 21 سپتامبر 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

گیر کار ظهور در کجاست ؟

گير کار ظهور در کجاست ؟

تا به حال با خودت فکر کردي که چرا امام زمان (عج) رو نديدي؟

تا به حال با خودت فکر کردي که چرا امام زمان (عج) رو نديدي؟ اگر مي خواي نظر امام زمان (عج) رو بدوني نامه زير رو بخون :
نامه اي از امام مهدي (عج) به شيخ مفيد :
اي دوست مخلص ! اي کسي که با ستمگران در راه ما مبارزه مي کني !
خداوند بزرگ ، آن چنان که دوستان صالح ما را در گذشته ياري فرمود ؛ شما را نيز با نصرت خود تأييد فرمايد . ما با شما عهد مي کنيم هر يک از برادران ديني شما که تقوا را سرمايه خويش قرار دهد، از فتنه هاي گمراه کننده در امان داريم و اگر کسي بر خلاف وظيفه رفتار کرده و از آن چه بايد عمل کند بخل ورزد ، مسلماً در هر دو جهان خسران و زيان نصيبش خواهد شد .
اگر شيعيان ما – که خداوند آن ها را به طاعت و بندگي خويش موفق بدارد – در وفاي به عهد و پيمان الهي اتفاق و اتحاد داشته و عهد و پيمان الهي را محترم مي شمردند ، سعادت ديدار ما به تأخير نمي افتاد و زودتر از اين به سعادت ديدار ما نائل مي شدند .
آن چه موجب جدايي ما و دوستانمان گرديده و آنان را از ديدار ما محروم نموده است، عمل نکردن آنان به احکام الهي است .
  جمال يار ندارد نقاب و پرده ولي
  تو خاک ره بنشان تا نظر تواني کرد
باوجود ظلم و جور ، چرا آقا نمي آيد ؟
براي ظهور ، تنها پر شدن جهان از ظلم ملاک نيست !
عبارتي که در روايات فراواني ديده مي شود اين است : " يملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا ؛  زمين را پر از عدل و داد مي کند همانطور که پر از ظلم و ستم شده است .1
 آنچه از اين روايت فهميده مي شود آن است که ظهور حضرت و فراگير شدن عدالت او در زماني است که ظلم و جور در جهان شيوع پيدا کرده است ، يعني ممکن است بعد از اين که سالهاي زيادي از شيوع ظلم در جهان گذشت حضرت ظهور کنند . به عبارت ديگر اين روايات بيان مي کنند که گسترش و توسعه ي عدالت و ريشه کن شدن ظلم و ستم فقط توسط امام زمان (عج) انجام مي گيرد .
 
2. فراگير شدن ظلم يک امر نسبي است يعني مي توان گفت از زمان حضور بشر در زمين ظلم همراه هميشگي انسانها بوده است و همواره عده اي ظالم و عده اي مظلوم بوده اند. پس نمي توان ادعا کرد تنها در اين دوره ظلم فراگير شده است و قبل و بعد از آن به اين شدت نبوده و نمي باشد.
اگر شيعيان ما – که خداوند آن ها را به طاعت و بندگي خويش موفق بدارد – در وفاي به عهد و پيمان الهي اتفاق و اتحاد داشته و عهد و پيمان الهي را محترم مي شمردند ، سعادت ديدار ما به تأخير نمي افتاد و زودتر از اين به سعادت ديدار ما نائل مي شدند
3. فراگير شدن ظلم اگر به عنوان علائم باشد به معناي علت تامه براي ظهور نيست ، بلکه به نحو اقتضا مي باشد و علائم و علت هاي ديگري نيز در اين امر دخالت دارند و بايد همه ي علائم و علل تحقق يابند تا امام زمان(عج) ظهور کنند .
بنابر اين نتيجه مي گيريم که به صرف وجود ظلم هاي بسيار در عالم نبايد توقع قطعي داشت که حضرت به زودي ظهور خواهد کرد هرچند با توجه به مطالبي که در روايات آمده است وظيفه داريم دائماً چشم انتظار حضرت بوده و با فراهم کردن مقدمات ظهور ، نزديک تر شدن صبح ظهور را دعا کنيم .
امام زمان (عج)
پيروزي حجت زمان ، منوط به فراهم شدن شرايط است !
هر انقلاب و نهضتي که براي هدف معيني به وجود مي آيد ، در صورتي پبروز است که زمينه هاي آن از هر جهت فراهم باشد ، در غير اين صورت انقلاب با شکست روبرو خواهد شد.
قيام امام زمان (عج) از اين قاعده مستثني نيست و در صورتي مي تواند پيروز شود که شرايط آن فراهم گردد .2
عدم ظهور امام زمان بدان جهت نيست که نمي خواهد ظهور کند ، بلکه ظهور مبتني بر شرايطي است که با تحقق آن ها حضرت ظهور خواهد نمود . يکي از شرايط مهم ظهور ، آمادگي مردم مي باشد. آمادگي بايد در زمينه هاي خودسازي ، پذيريش حکومت جهاني ، آمادگي نظامي و رشد فکري ظهور نمايند .3 آمادگي ها را بايد مردم به وجود آورند که احتمالاً چنين آمادگي به وجود نيامده است .
براي آمادگي پذيرش حکومت جهاني نخست بايد مردم از ظلم ها و ناهنجاري هاي حاکم در جامعه خسته شده ، سياست هاي حکومت هاي قبل از ظهور را تجربه کرده باشند ، تا هم آماده پذيرش حکومت امام زمان شوند و هم قدر انقلاب جهاني را بدانند .
هشام بن سالم از امام صادق (ع) در خصوص تأخير ظهور امام زمان(ع) سؤال مي کند ، امام فرمود : " تا همه اصناف مردم به حکومت نرسند، صاحب الامر قيام نمي کند . براي اين که وقتي حکومتش را تشکيل داد ، کسي نگويد : اگر ما هم به حکومت مي رسيديم ، با عدالت رفتار مي کرديم ".4
امام باقر(ع) فرمود : "دولت ما آخرين دولت ها است . هر خانداني که لياقت حکومت داشته باشند ، قبل از ما به حکومت مي رسند تا وقتي حکومت ما تأسيس شد و کارکرد آن را ديدند نگويند: ما هم اگر به حکومت مي رسيديم ، مانند آل محمد عمل مي کرديم و اين است معناي آيه : " والعاقبة للمتقين ".5
 
فرآوري : زهرا اجلال – گروه دين و انديشه تبيان

پي نوشت ها :
1- اين عبارت در بسياري از روايات وجود دارد مثل روايات کافي ، ج 1 ، ص 338 ؛ و ج 1 ، ص526.
2-  ابراهيم اميني ، دادگستر جهان ، ص 294
3-  خورشيد مغرب ، ص 350
4- بحارالانوار ، ج  52 ، ص 297
5-  همان ، ص 332



 
تعداد بازديد:1085 آخرين تغييرات:89/10/24
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر