پنج شنبه 28 دي 1396 - 1 جمادي الاول 1439 - 18 ژانويه 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

مویرگ های شرک را از خود دور کنیم

مويرگ هاي شرک را از خود دور کنيم

در اكثر مردم يک سري مويرگهايى از شرک وجود دارد

 

 
قرآن مى‏فرمايد : در اكثر مردم يک سري مويرگهايى از شرک وجود دارد ؛ «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ » 1
مثلاً گاهى وقتها مى‏گوييم : اگر فلانى نبود وضع من خراب بود، اين تفکر اشتباهي است ، ما بايد اين حقيقت رت در ذهن خود بارور کنيم که اگر خداوند كار من را توسط فلانى درست نمى‏كرد ، هلاك مى‏شدم .
براي کشف اين مويرگ ها ، ابتدا بايد رگ اصلي را کشف کنيم و معناي اصلي شرک را بدانيم ؛
شرک به اين معنا است كه انسان ،غير از خداوند به کسي يا چيزي تکيه  داشته باشد.
 

کافر مشرک نيست !

 بايد به اين نکته توجه کنيم که به کافر مشرک نمي گويند، بلکه مشرک همان طور که از اسمش پيدا است، کسي است که براي خدايي که قبول دارد ، اوهمتا و شريکي قرار مي دهد .
قرآن کريم حدود دويست و شصت قصه دارد، ونکته ي قابل توجه در همه ي آن ها ، زنده كردن و شكوفا كردن روح توحيد و مبارزه با شرک است .
 

 نشانه ي شرک چيست ؟

 شعار شرک ، غير خدا بودن " دون الله بودن "است ، هر آنچه که بوي غير خدايي بدهد، شرک محسوب مي شود .
گاهي اوقات فردي در زندگي واسطه اي مي شود و براي ما کاري را انجام مي دهد، تشکر و محبت به چنين فردي واجب و لازم است اما بايد اين نکته را توجه داشته باشيم که دررأس تمام کارها خداوند است و بقيه ،تنها واسطه اي از جانب او هستند .
 

آيا گفتن ياحسين شرک است ؟

عده اي فكر مي کنند که گفتن يا حسين شرک است ، مي گويند شما تنها بايد خدا را صدا بزنيد و بقيه همه بندگان خدا هستند !
ما در پاسخ مي گوييم : درست است که امامان همه بنده ي خدا هستند اما صدا زدن و دوست داشتن آنها اگر در راستاي حب و ولايت خداوند و راه او باشد ، هيچ مشکلي بوجود نمي آورد وشرک محسوب نمي شود .
ما بايد اين نکته را به خاطر داشته باشيم که شرک ، تمبرو آرمي براي شناسايي خود دارد و آن « دُونِ اللَّه » بودن است ، در حالي که (حسين قتله فى سبيل الله) ، فى سبيل الله است ، اگر « دُونِ اللَّه » بود ، شرک حساب مي شد .
  كسانى كه در راه خدا شهيد شده‏اند، اولياء الله وانبياء الله هستند و توجه ، توسل ، گرايش و کشش به کساني که در راه خدا هستند ، شرک نيست.
احترام و عشق به آناني که از خدا و براي خدا هستند ،نه تنها شرک نيست بلکه فضيلت محسوب مي شود .
 

چرا مردم به سراغ غير خدا مى‏روند؟

 1- به خاطر ترس
فرعون مردم را تهديد مي کرد که هرکسي من را خدا و رب خود نداند ، او را زنداني مي کنم : « لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلهَاً غَيْري لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونينَ » 2
 2 - گاهى علت ، عزت خواهى است
گاهي فکر مي کنيم اگر بندگي ديگري را بکنيم ، عزت پيدا خواهيم کرد .
قرآن مي فرمايد : گروهى به سراغ غير خدا مى‏روند «لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا» 3
اما بايد بدانيم که ؛«إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً ؛ عزت براى خدا است.  » 4
در جايي مي فرمايد :« وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ ؛ عزت براى خدا و رسول و مؤمنين است » 5.
قرآن مى‏فرمايد : «لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَخْذُولاً ؛ با وجود خدا سراغ قدرتى نرويد که در اين صورت خودتان را ملامت خواهيد کرد»

عزيز بودن به چه معنا مي باشد؟

 گاهى ممكن است يك كسى در عين فقير بودن عزيز باشد و بالعکس فردي در عين ثروت و دارايي فقير باشد .
عزيز به کسي گفته مي شود که مغلوب و محكوم نباشد ، نفوذ ناپذير باشد .
 خدا عزيز است ، به اين معنا که خدا نفوذناپذير است.
به اين مثال توجه کنيد :
گاهى دست انسان چرب است ، تا شير آب را باز مى‏كند چون دست چرب است ؛ چربى ، آب را پس مى‏زند . اينجا عرب به اين حالت دست مى‏گويد : دست عزيز است ، يعنى آب در دست نفوذ نمى‏كندوبه خاطر چربى آب را پس مى‏زند ، بنابراين عرب اين پس زدن را عزت مي گويد .
 
حضرت محمد(ص)

رسول خدا عزيز است

ابتداى بعثت عده اي آمدند و به پيامبر وعده ه دادند اگر دست از دعوتش بردارد ، هرچه از مال و مقام بخواهد در اختيارش قرار مي دهند ،  اما حضرت همه ي آنها را پس زد و هيچ توجهي نکرد وفرمود: به خدا قسم اگر خورشيد يك دستم باشد و ماه در دست ديگرم ، دست از حق بر نخواهم داشت .
 

مؤمن عزيز است

ابوذر مؤمن بود. كيسه هاي پول را به او وعده دادند که دست از ايمانش بردارد ، او را محاکمه کردند ، کتکش زدند اما او همه ي اين ها پس زد و هيچ کدام از اين ها در او نفوذ نکرد.
پس معناى عزيز اين است که انسان با هر چيزي نلغزد ودر برابر هرآنچه غير خدايي است ، محکم و نفوذ ناپذير باشد .همه چيز را به خاطر خدا پس بزند و رها کند ،حال چه مي خواهد فقير باشد و چه غني .
 3 - گاهى به سراغ غير خدا رفتن به خاطر ياري طلبيدن است ؛ «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنْصَرُونَ» 6
به فردي مي گوييم : چرا براي فلاني مانند فنر خم و راست مي شوي و تعظيم مي کني ؟ مى‏گويد : بايد اين ها را براي خود نگه داريم تا کار مارا راه بياندازند .
 

انواع شرک 

گاهي اوقات شرک علني است؛ مثل بت پرستي ، دوست پرستى، علم پرستى و...
چون فلاني دکتراي فلان علم را دارد ، هيچ اشتباهي ندارد و بايد مورد پرستش قرار گيرد !
 گاهى هم‏شرك، شرك خفى است ، مثل ريا.
انسان كارى را انجام مي دهد که ديگران خوششان بيايد و او را تحسين کنند .

 
آثار شرک:

 1 - اثر روانى
 2 - اثر اجتماعى
 3 - اثر فكرى
 4 - اثر عملى
 5 - اثر اخروى
 

آثار رواني

قرآن مى‏فرمايد : «لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَخْذُولاً ؛ با وجود خدا سراغ قدرتى نرويد که در اين صورت خودتان را ملامت خواهيد کرد. »7
مثالي مي زنم :
 اگر من يا شما چندين سال فقط براي مردم ، مردم منهاي خدا کار کرديم و بعد از دنيا رفتيم ، فکر مي کنيد  مردم براي ماچه کار خواهند کرد ؟
آيا غير ازاين است که ؛ يه عده  بگويند : خدا رحمتش کند!
يه عده مي گويند : حيف شد ، آدم خوبي بود وحرف هايي امثال اين ؟!
قرآن مى‏فرمايد : اگر به سراغ غير خدا برويد ؛ در نهايت خودتان را به خاطر اينکه براي آنان کار کرديد ، ملامت خواهيد کرد .
 بايد به اين نکته توجه کنيم که به کافر مشرک نمي گويند، بلکه مشرک همان طور که از اسمش پيدا است، کسي است که براي خدايي که قبول دارد ، اوهمتا و شريکي قرار مي دهد

در حصن خداقرارگيريد!
خدا

در نيشابورحدود پنجاه هزارنفر دور امام رضا (ع) ريختند و از ايشان خواستند که آنها نصيحت کند ،حضرت فرمود : « كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي »8
به اين معنا که هرگاه خدا پرست شديد، در حصن قرار خواهيد گرفت .
حصن به معناي دژ است و اگر ما وسايل را در اتاقي بگذاريم ، وسايل محفوظ خواهند بود چرا که اتاق ديوارهايي دارد و اين ديوارها  عامل وحصن و دژي براي حفاظت هستند .
اگر براي خدا کار کنيم ، کارمان محفوظ است وگرنه کار ، زايل خواهد شد ؛ « خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ؛ آنهايي را که به غير خدا تکيه کردند، باختند .»9
 آدم با اخلاص هيچ وقت پشيمان نمى‏شود ،زيرا مي داند که کسي که بايد جزاي کارش را بدهد ، مردم و امثال آنها نيستد ،بلکه جزا و پاداش خود را بايد از کسي ديگر دريافت کند .
 

اثر اجتماعى

 جامعه اگر دست از خدا بكشد هر كسى آن را مى‏ربايد ؛ « لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ » 10 گروه ها و دسته هاي مختلف ايجاد شده و هرگروه جامعه را به اسم خود به دنبال مي کشاند .

 
آثار فكرى

 قرآن مى‏گويد : « مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ » 11 كسى خدا را كنار بگذارد و به سوى دون الله و غير خدا برودمانند اين است که از آسمان سقوط كرده است .
علامه طباطبايى در تفسير الميزان ذيل اين آيه مى‏فرمايد: در حقيقت چنين فردي از آسمان انسانيت ، از علو درجات، سقوط مي کند .

قرآن مي فرمايد : « وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ؛ به خدا قسم اگر اطاعت از ديگران بكنيد ، شما مشرك هستيد» البته در اينجا شرک به معناي اين نيست که ما بت پرست و يا نجس هستيم ، بلکه به اين معنا که ما در عبادت مخلص نبوده و شرک داريم
وقتي انسان سقوط کند چه اتفاقي مي افتد ؟

هر لاش خور و هر پرنده‏اى تکه اي از آن را براي خود بر مي دارد و هرکس او را به سوي خود جذب مي کند ؛ « فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ» 12
 

اثر عملى

 « لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ » 13 از آثار ديگر شرک به خدا ، نابودي تمام اعمال مي باشد .
 

آثار اخروي شرک به خدا

قرآن مى‏فرمايند: « مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ » 14 مشرك وارد بهشت نمى‏شود.
 

هلاکت در ادامه ي اطاعت !

قرآن مي فرمايد : « وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ؛ به خدا قسم اگر اطاعت از ديگران بكنيد ، شما مشرك هستيد» 15
البته در اينجا شرک به معناي اين نيست که ما بت پرست و يا نجس هستيم ، بلکه به اين معنا که ما در عبادت مخلص نبوده و شرک داريم .
کسي را جز خداوند اطاعت و پيروي نکنيم که هر چه خير و خوبي است ، در اطاعت خداوند نهفته است .
بله قربان گوي ديگران نباشيم وخود را در برابر غير خدا نفوذ ناپذير پرورش دهيم .
 
فرآوري : زهرا اجلال – گروه دين و انديشه تبيان

پي نوشت ها :
1- يوسف / 106
2- شعراء / 29
3- مريم / 81
4- يونس / 65
5- منافقون / 8
6- يس / 74
7- اسرا / 22
8- کشف الغمه / ج 2 / ص 38
9- صحيفه سجاديه / دعاي 46
10- مؤمنون / 91
11- حج / 31
12- همان
13- زمر / 65
14- مائده / 72
15- انعام / 121

تعداد بازديد:1015 آخرين تغييرات:89/10/24
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر