جمعه 4 فروردين 1396 - 25 جمادي الثاني 1438 - 24 مارس 2017
صفحه اصلي/خانواده

لحظه شماری برای شنیدن "مامان"

لحظه شماري براي شنيدن "مامان"

برخي والدين براي کمک به فرزندشان که تاخير گفتار دارد، به دنبال يک کارشناس مي روند.

 

برخي والدين براي کمک به فرزندشان که تاخير گفتار دارد، به دنبال يک کارشناس مي روند. اما حتي اگر موفق به جلب کمک يک کارشناس شوند، تعداد ساعات بسيار محدودي مي توانند از آن بهره مند شوند و براي بقيه ساعات باز مادر مي ماند و فرزندش.

بي ترديد مادر اولين معلم کودک براي آموزش زبان است. البته اين به اين معنا نيست که پدر، خواهر و برادر و حتي پدر بزرگ و مادر بزرگ نقشي در اين امر ندارند ولي رشد زبان کودک به هيچ کس ديگري به اندازه مادر وابسته نيست.

 به علل بسيار زياد مادر شخص ايده آلي براي کمک است:

• ارتباط ويژه اي بين مادر و کودک برقرار است. اين مادر است که بهتر از هرکسي تغييرات خلق و خوي کودک را متوجه مي شود و خودش را با او تطبيق مي دهد. اين رابطه درست از لحظه تولد آغاز مي شود و هيچ کس ديگري نمي تواند واقعا جاي مادر را بگيرد.
يکي از مراحل کليدي رشد در سه سالگي کودک، يادگيري تکلم است که براي رشد مغزي، عاطفي و نيز رشد اجتماعي و حياتي او لازم است. ميزان يادگيري تکلم کودکان همانند ساير ابعاد رشدي شان تا حدود بسياري با يکديگر متفاوت است. اين توانايي به عواملي از قبيل طبيعت و رشد جسمي قسمت هايي از بدن که در امر تکلم دخالت دارند و نيز توانايي هوشي و يا وجود انگيزه از سوي محيط بستگي دارد. به خاطر داشته باشيد که پيشرفت هاي اوليه، ارتباطي به توانايي هوشي کودک ندارد. بچه ها يادگيري زبان را قبل از آن که بتوانند حتي کلمه اي را ادا کنند آغاز مي نمايند.
هر کودکي منحصر به فرد است و مشکلات وي نيز منحصر به فرد است و اگر همسايه شما کودکي دارد که تاخير در گفتار دارد ولي جبران شده است اين مسئله ممکن است در مورد کودک شما اتفاق نيفتد
اين نکته مهم است که شما وقتي را براي صحبت کردن با فرزندتان آن هم به طور مستقيم اختصاص دهيد. چرا که اين کار قوه تکلم او را تقويت مي کند. در حين صحبت کردن به او نگاه کنيد تا حس کند که شما منحصراً به او توجه داريد. اين کار به او کمک مي کند تا حالت هاي صورت را ياد گرفته و با گفتار همراه سازد.
 
• کودک از کسي که بيشتر وقتش را با او مي گذراند خيلي بهتر ياد مي گيرد. مادر شخص ايده آلي است، نه فقط به دليل اينکه وقت زيادي را با کودک مي گذراند بلکه بخاطر استفاده از جملات و لحن صحبت ثابت و يکنواخت. در اين حالت کودک خيلي کمتر گيج مي شود تا زماني که بخواهد از چندين فرد مختلف ياد بگيرد. به علاوه کودک صحبت کردن را از بزرگسالان بهتر ياد مي گيرد تا از کودکان ديگر.
 
• مادر در حين اين که به کودک غذا ميدهد، او را مي شويد و به او لباس مي پوشاند، مدت زماني را با کودک مي گذراند. اين فعاليت هاي مراقبتي فرصتهاي ايده آلي هستند براي صحبت کردن با کودک و ارائه جملاتي که بعدها براي کودک معني دار و با ارزش مي شوند.
 
• گفتيم که کودک ياد گرفتن را از روي زانوهاي مادرش شروع مي کند. اين موضوع در مورد ياد گرفتن گفتار و زبان مصداق بيشتري دارد، حقيقتا کودک صحبت کردن را روي زانوهاي مادرش ياد مي گيرد. در اين موقعيت کودک بهتر مي تواند چيزهايي که مادرش مي گويد را از ساير صداها جدا کند. مي تواند بهتر لبهاي مادرش را ببيند و نگاهش را تعقيب کند. اين به کودک کمک مي کند که بفهمد صداها چه معنايي دارند.
 
يکي از مسائلي که بعد از تولد فرزند ذهن والدين را مشغول مي کند اين است که در چه زماني فرزندشان صحبت خواهد کرد. چون يکي از انتظارات والدين اين است که هر چه زودتر توسط کودک شان به بابا و مامان خطاب شوند و براي همين لحظه شماري مي کنند و ملاک و معيار شروع گفتار کودک شان گفتار کودکان همسن و سال کودک شان مي باشد.
اين نکته مهم است که شما وقتي را براي صحبت کردن با فرزندتان آن هم به طور مستقيم اختصاص دهيد. چرا که اين کار قوه تکلم او را تقويت مي کند. در حين صحبت کردن به او نگاه کنيد تا حس کند که شما منحصراً به او توجه داريد. اين کار به او کمک مي کند تا حالت هاي صورت را ياد گرفته و با گفتار همراه سازد.
بعضي اوقات والديني به مراکز درماني مراجعه مي کنند و کاملا مضطرب و نگران هستند برخي از آن ها به دليل پاسخ هاي نادرست و غير کاربردي متخصصين اضطراب و نگراني افزون تر شده است. معمولا سوال اين گونه والدين اين است که چرا کودک 2ساله من نمي تواند مثل ديگر بچه ها حرف بزند و يا اين که چند کلمه بيشتر نمي گويد -صحبت هاي ما را متوجه نميشود - و يا با وجود اين که صحبت هاي ما را متوجه مي شود نمي تواند حرف بزند و از ايما و اشاره استفاده مي کند. بعضي اوقات ما متوجه ايما و اشاره او نمي شويم و او عصباني مي شود و داد و فرياد راه مي اندازد - البته اين گونه نگراني ها بيشتر در مورد پسرها مطرح مي باشد تا دخترها.
کودک
چون ميزان شيوع اختلالات گفتار ي و شنوايي در پسرها3 تا 4 برابر بيشتر از دختر ها است. در برخورد با اين گونه والدين استفاده هميشگي از اين جمله که "تا 3سالگي مشکل بر طرف مي شود " کاملا غلط است. لذا حتما بايد کودک و سوابق او بررسي شود تا جواب منطقي و علمي داده شود.
بعضي اوقات ممکن است از نظر زماني به کودک فرصت لازم داده شود ولي بعضي اوقات نيز بايد مشاوره و درمان شروع شود و خانواده هرچه زودتر متوجه مشکل کودک خود شوند و بايد آن ها را توجيه نمود که زمان را از دست ندهند.
هميشه گذر زمان مشکل را حل نمي کند و بعضي اوقات مشکل را شديدتر هم مي کند و فرصت ها را از بين مي برد.
هر کودکي منحصر به فرد است و مشکلات وي نيز منحصر به فرد است و اگر همسايه شما کودکي دارد که تاخير در گفتار دارد ولي جبران شده است اين مسئله ممکن است در مورد کودک شما اتفاق نيفتد.
گاهي اوقات تاخير گفتار طبيعي است مثلا کودکي که مراحل قبل از شروع تک کلمه اي را خوب طي کرده است درک وشناخت خوبي دارد - راه رفتن او طبيعي است - مشکل شنوائي ندارد - کاملا هوشيار است و تمام تست هاي مربوط به مغز -خون - متابوليسم و آزمايش هاي هورموني او طبيعي بوده است با راهنمايي والدين و دادن تمرينات به آن ها جهت انجام در منزل مي توان منتظر گذشت زمان بود تا بهبودي حاصل شود. ولي اگر تاخير به خاطر عقب ماندگي ذهني –ناشنوائي- کم شنوائي- ضربه هاي مغزي -فلج مغزي- شکاف کام و اختلالات نافذ رشد مي باشد ديگر نمي توان منتظر گذشت زمان بود و بايد هر چه سريع تر اقدامات درماني لازم را انجام داد.
فرآوري: کهتري
بخش خانواده ايراني
تعداد بازديد:2406 آخرين تغييرات:89/11/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر