سه شنبه 30 مرداد 1397 - 9 ذي الحجه 1439 - 21 آگوست 2018
صفحه اصلي/خانواده

می شه منو باور کنی؟

مي شه منو باور کني؟

هرگز از خود سوال کرده‌‌ايد چه کسي هستيد؟


 
آيا مي‌‌دانيد در چه دوره‌اي از زندگي خود قرار داريد؟
آيا توانايي‌هاي خود را مي‌شناسيد؟
و آيا مي‌‌دانيد در آينده چه مي‌خواهيد انجام دهيد؟
نوجواني، دوره‌اي است که شما در آن قرار داريد. در اين مرحله از زندگي، شما با تغييرات وسيع جسماني، اعمال ذهني (شيوه تفکر، روابط اجتماعي) احساس و عواطف مربوط به خود روبرو هستيد. يک دوره نسبتاً طولاني که بر سلامت دوران بزرگسالي شما اثر مستقيم دارد. در دوره نوجواني است که بسياري از توانايي‌ها شکل گرفته و کامل مي‌شود.
يکي از موهبت‌هايي که در اين دوران به دست مي‌آيد، دستيابي به هدف است. اينکه کشف کنيم چه کسي هستيم؟ توانايي‌هايي بالقوه خودمان را بشناسيم و در نهايت بتوانيم خود را توصيف کنيم. به عبارت ديگر رسيدن به يک هويت منسجم و باثبات و داشتن يک احساس قوي نسبت به خويشتن. ادراک هر يک از ما از خود، به عنوان فردي مجزا از ديگران که داراي هماهنگي و وحدت در رفتار، نيازها، انگيزه‌ها و علايق است، هويت ما را شکل مي‌دهد که «احساس يگانگي و وحدت»، «احساس تداوم» و «احساس تقابل» از آن تأثير مي‌پذيرد.
با حضور اين سه بخش، مي‌توانيم به نگرش‌ها و ارزش‌هاي ثابت دست يافته، تصميم‌گيري کرده، شيوه زندگي خود را تعيين کرده و بالاخره به يک احساس «خود» قوي دست يابيم. اگر در دستيابي به هويت شکست بخوريم، موجب درهم ريختگي و عدم ثبات در درون خود مي‌شويم، يعني نمي‌توانيم به سوال‌هاي مطرح شده درباره خودمان پاسخ دهيم. در نتيجه قادر نخواهيم شد به کشف خود نائل شويم.
اما چگونه مي‌شود به هويتي سالم و منسجم دست يافت؟ در رسيدن به يک هويت منسجم، تأييد ديگران، مقايسه اجتماعي و همانند سازي داراي اهميت اساسي است. تأييد ديگران به معناي ارزيابي ديگري از ماست.
به طور کلي افراد هميشه در معرض تأييد و يا تکذيب ديگران هستند. در دوره نوجواني آنچه نسبت به خودباور داشته‌ايم، مجدداً مورد بررسي قرار مي‌گيرد و به همين جهت تأييد ديگران در شکل‌گيري و ثبات شخصيتي‌ ما در اين دوره اثر ويژه‌اي دارد. تأييد ديگران موجب به وجود آمدن اعتماد به خود مي‌شود و احساس اعتماد به خود در تشکيل باورهاي مثبت درباره خود به عنوان يک فرد توانا، موثر است. مقايسه اجتماعي نيز در ساخت باورها و نگرش‌ها نسبت به خود، جايگاه خاصي دارد. مقايسه اجتماعي بايستي با افراد مشابه صورت پذيرد. در اين صورت است که فرد به يک تأييد و باور درست در مورد خود، دست مي‌يابد.
موضوع ديگري که براي رسيدن به يک هويت منسجم نقش بنيادي دارد، مسئله همانند سازي است. همانند‌سازي عبارت است از پذيرفتن ويژگي‌ها و رفتارهاي ديگران که مورد ستايش و علاقه ما بوده و آن را در رفتارهاي خود بروز مي‌دهيم.
در طول زندگي، الگوهاي همانند سازي تغيير مي‌کنند. ما در کودکي والدين را مورد همانند سازي قرار مي‌دهيم، در دوران مدرسه با معلمان و در دوره نوجواني با افراد مشهور، موفق و... همانند سازي مي‌کنيم.
همچنين در دوره نوجواني همانند سازي‌هاي متعدد و مختلفي انجام مي‌دهيم تا سرانجام ويژگي‌هاي مطلوب خود را به‌دست آوريم.
معمولاً ما در ابتداي نوجواني در هويت مبهم قرار داريم. در اين دوران دچار بي تصميمي مي‌شويم و نمي‌توانيم در مورد مسائل مختلف زندگي تصميم بگيريم.
بطور مثال اگر در اين دوره از ما بپرسند که مي‌خواهيد چه کاره شويد مي‌گوييم :« نمي‌دانيم.»
علت اين امر، تغييرات سريع و همه ‌جانبه در ابعاد جسماني، شيوه تفکر، روابط اجتماعي و عاطفي است که موجب مي‌شود ما احساس تداوم خود را از دست بدهيم.
نوجوانان از زماني که توانستند خود را با تغييرات سريع و همه جانبه هماهنگ نمايند، از هويت مبهم خارج شده و به هويت منع مي‌رسند.
در هويت منع، نسبت به خود و توانايي‌هاي‌مان دچار ترديد مي‌شويم و اعتماد کافي به خود نداريم. به همين دليل انتخاب‌ها و تصميم‌گيري‌هاي مربوطه به خود را به عهده ديگران مي‌گذاريم. هويت منع، مقدمه ورود به هويت بحران است. در هويت بحران، به کشف خود پرداخته، به هدف‌ها و توانايي‌هاي خود فکر کرده، نقش‌هاي مختلف را تجربه کرده و مسئوليت‌هاي متفاوتي را پذيرا مي‌شويم، تا به ويژگي‌هاي مطلوب دست يابيم.
نوجوان در اين مرحله براي تصميم‌گيري در موارد مختلف وقت زيادي را صرف مي‌کند و دائماً به ارزيابي خود و توانايي‌هايش در مورد هدف تعيين شده مي‌پردازد. با طي کردن هويت بحران به هويت پيشرفت مي‌رسيم. زماني که بحران‌ها راحل کرده وبه يک ثبات ارزشي دست يافته‌ايم. ما با داشتن هويت پيشرفت قادر به تصميم‌گيري و انتخاب در مورد مسائل مربوط به خود هستيم زيرا خود را کشف کرده، توانايي‌هايمان را شناخته وبه يک باور درست نسبت به خود رسيده‌ايم.
بايد توجه داشت که ممکن است به دلايلي هويت نوجوانان در هر مرحله تثبيت شده و مانع طي مراحل بعدي شود. شايد شما در بين دوستان و همکلاسي‌هاي خود، کساني را ديده‌ايد که در مورد خود احساس خوبي ندارند. دچار بي‌ثباتي شده‌اند. نمي‌توانند تصميم بگيرند. در کارها و فعاليت‌هاي خود مشکل دارند. از برقراري رابطه صميمي و نزديک با ديگران ناتوانند . فرد سردرگمي هستند که نسبت به خود و ديگران اعتماد کافي ندارند، بنابراين پيشرفت آنان در بسياري از جنبه‌ها دچار اشکال است. اين علائم بيانگر آن است که اين‌گونه افراد در هويت مبهم تثبيت شده‌اند. يا شايد کساني را بشناسيد که هدف‌هاي ديگران را هدف خود مي‌دانند. معمولاً به نقش‌هايي که ديگران برايشان تعيين کرده‌اند، قانع هستند و به طور مستقيم و يا غيرمستقيم توسط ديگران هدايت مي‌شوند.

نوجوان عزيز!

اکنون با مروري منطقي در خود بينديش و جست وجو کن که در کدام يک ازمراحل هويت قرار داري؟
آيا فکر مي‌کني در مرحله خاصي از هويت تثبيت شده‌اي؟
چه عواملي باعث شده در اين مرحله باقي بماني؟
يکبار ديگر اين مطالب را با دقت مطالعه کن و آنگاه کاغذ و قلمي برداشته، ويژگي‌ها و توانايي‌هاي خود را فهرست کن. بعد از اينکه فهرست را تهيه کردي اگر مايل بودي به سوالات زير پاسخ بده:
چند ويژگي مثبت و چند ويژگي منفي در فهرست شما وجود دارد؟
براي اينکه بداني چقدر در شناخت خود موفق بوده‌اي فهرست مذکور را به يکي از نزديکان يا دوستان صميمي خود نشان بده و از او بخواه تا در مورد ويژگي‌هاي نوشته شده، صادقانه اظهار نظر کند.
تعداد بازديد:1022 آخرين تغييرات:89/11/25
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر