سه شنبه 30 مرداد 1397 - 9 ذي الحجه 1439 - 21 آگوست 2018
صفحه اصلي/ايران و جهان

نواي شورانگيز «عليزاده» از بندرعباس تا تهران

نواي شورانگيز «عليزاده» از بندرعباس تا تهران

خبرگزاري فارس: حسين عليزاده به همراه مجيد خلج تور موسيقايي خود را در گرگان،‌ رشت، شيراز،‌قزوين، بندرعباس و تهران با سازهاي تار، سه تار و شورانگيز برگزار مي‌كند.


 

 

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، در نشست مطبوعاتي كه صبح امروز با حضور حسين عليزاده آهنگساز و نوازنده تار و مجيد خلج نوازنده تنبك در خانه هنرمندان به منظور برگزاري تور موسيقايي اين دو هنرمند در شهرستان‌ها برگزار شد،حسين عليزاده با اشاره به روند اجراي موسيقي در سال‌هاي بعد از انقلاب گفت: اجراي موسيقي بعد از انقلاب راه‌هاي پرفراز و نشيبي را طي كرده كه متاسفانه هنوز در جايگاه ايده‌ال خود قرار نگرفته است من معتقدم كه موسيقي ايران متعلق به همه ايرانيان است و همه مردم در تمام نقاط مختلف كشور اين حق را دارند كه موسيقي گوش كنند و اين در حالي است كه در برخي از شهرستان‌ها امكان اجراي كنسرت وجود ندارد.
وي در خصوص برگزاري كنسرت در شهرهاي مختلف ايران گفت: اين مسئله شوق بسياري را براي ما بوجود آورده چرا كه قبل از انقلاب هيچ كنسرتي به جز در شيراز در شهرهاي ديگر برگزار نمي‌شد و بعد از انقلاب هم تاكنون اين شانس را نداشتيم كه با هموطنانمان در شهرستان‌ها ملاقات داشته باشيم كه علت اصلي هم شرايط نامطلوب برگزاري كنسرت در شهرستان‌ها بود.در واقع اين قدم اولين شروعي براي جريان انداختن موسيقي در شهرستان‌هاست.

*اجراي ما بداهه‌نوازي با شيوه متفاوت است
---------------------------------------------------

اين نوازنده تار با اشاره به همكاري خود با مجيد خلج افزود: بيش از 20 سال است كه با اين هنرمند فعاليت اجرايي دارم و تجربه كار در كشورهاي اروپايي، امريكايي و فستيوال‌هاي مختلف را داشته‌ام ما در اين سال‌ها شكل خاصي از بداهه نوازي را كه البته برمبناي بداهه نوازي رديف ايراني اما با شكلي متفاوت است را ارائه داده‌ايم و در اين كنسرت نيز به همان شيوه كار خواهيم كرد بطوريكه در همان لحظه تصميم‌ مي‌گيريم با توجه به فضايي كه در آن هستيم چه برنامه‌اي را ارائه دهيم.
اين آهنگساز در خصوص انتشار اين اجراها در قالب آلبوم موسيقي گفت: اگر شرايط ضبط و اجراي گروه ايده‌ال باشد آن را منتشر مي‌كنيم .

*نواي شورانگيز عليزاده در شهرستانها
----------------------------------------------

عليزاده در ادامه اين نشست در خصوص نوازندگي سازهاي مختلف در اين كنسرت گفت: با توجه به اينكه ساز تار بسيار ظريف است و با تغيير آب و هوا دچار مشكل مي‌شود در كنار مجيد خلج كه سازهاي كوبه‌اي مختلفي از ايران را در اين كنسرت‌ها مي‌نوازند من نيز تار، سه‌تار و شورانگيز را براي اين اجراها در نظر گرفته‌ام.

*سال آينده آثار سال‌هاي قبلم را اجرا مي‌كنم
------------------------------------------------

عليزاده در ادامه صحبت‌هاي خود در خصوص اجراي قطعات خاطره‌انگيزش در اين كنسرتها گفت: اين مسئله مدتي است كه دغدغه من شده بگونه‌اي كه بسياري از دوستداران موسيقي نيز پيشنهاد اجراي اين آثار را به من داده‌اند. من و همكارانم در طول سالها فعاليت‌مان كارهايي انجام داده‌ايم كه اثرگذار بوده و بخشي از خاطره تاريخي و فرهنگي مردم ايران است كه تكرارش در كنسرت‌ها بسيار متداول است ولي متاسفانه اين كار در ايران يك مقدار حالت مصرفي به خود گرفته در صورتيكه اين اقدام در همه كشورها معمول است بنظر من تكرار ريشه‌ها و اتفاقات خوبي كه در موسيقي افتاده باعث مي‌شود كه اين ريشه‌هاي فرهنگي ما قوي‌تر شوند و جوانان با گذشته خود بيشتر آشنا گردند.
وي ادامه داد: من تصميم دارم در سال جديد هم از نظر صوتي و تصويري، هم ارائه كنسرت بخشي از كارهاي گذشته‌ام را اجرا كنم.

*از بزرگان موسيقي دعوت به اجرا كردم اما نپذيرفتند
-------------------------------------------------------------

اين نوازنده تار در خصوص همكاري با بزرگان موسيقي ايران در اجراي قطعات گذشته خود گفت: همه چيز شدني است و هميشه اين سؤال مطرح بوده كه چرا تداومي بين هنرمندان وجود ندارد ولي هنرمنداني كه يك دوره‌اي در چاووش و مركز حفظ و اشاعه موسيقي كار كردند هم‌اكنون سليقه‌هايشان يا به نوعي تغيير كرده، يا در قيدحيات نيستند يا برخي از آنها كار نمي‌كنند و يا حتي بعضي‌ها به شهرتي دست يافته‌اند كه ديگر دوست ندارند با كسي كار كنند.
وي ادامه داد: من حدود 15 سال است كه اجرا در كنار دوستان قديمي را مطرح كرده‌ام حتي در يكي از فستيوال‌هاي آمريكايي از من خواستند كه با بزرگان موسيقي كه دوره‌اي در كنار هم كار كرديم و آثار ماندگاري خلق نموديم نيز به روي صحنه برويم ولي متاسفانه هيچ كس اين مقوله را نپذيرفت.
اين نوازنده سه تار بيان داشت: من اين سعي را دارم كه در اجراي سال آينده همه در كنار هم به روي صحنه برويم ولي اگر اين اتفاق نيفتد از نوازنده‌ها و خواننده‌هاي ديگري براي اجراي قطعاتم بهره خواهم برد چرا كه براي من محتوا بسيار مهم است.

*خلج: تنبك در اجراهاي ما نقش همراهي كننده ندارد
--------------------------------------------------------------

در ادامه اين نشست مجيد خلج در خصوص مقوله دونوازي در موسيقي ايراني گفت: اين اتفاق 20 سال پيش توسط حسين عليزاده در فرانسه افتاد كه ساز تنبك نه تنها به عنوان همراهي كننده بلكه به عنوان يك ساز اصلي در اجرا حضور داشته باشد كه اين خود يك جدايي از شيوه معمول و موسيقي سنتي ايران بود كه زاييده يك حس دروني است و به مرور طي تجربياتي كه داشتيم اين مسئله شكل گرفت.
وي افزود: آقاي عليزاده ديدي كه به مقوله موسيقي و هنر دارند باعث تشويق بنده به اين شيوه كار كردن شد كه البته انجام اين كار رد كارهاي گذشتگان نيست بلكه پايه و اساس كارم به شيوه نوازندگي اساتيد گذشته است به نوعي كه من خود از كارهاي استاد تهراني درس گرفتم و سعي كردم خلاقيت‌هاي ايشان را در كارم وارد نمايم.

* نواي موسيقي محلي با ساز عليزاده
------------------------------------------------

حسين عليزاده در ادامه صحبت‌هاي خود در خصوص اجراي موسيقي محلي در كنسرت‌هاي شهرستان خود اظهار داشت: تصميم دارم كه اين اتفاق صورت گيرد چرا كه اين نوع موسيقي مي‌تواند در بداهه نوازي ما نقش مهمي داشته باشد.
وي درباره اجراي موسيقي فيلمهايش نيز اظهار داشت: من عاشق موسيقي فيلم هستم و قرار است در يكي از اجراهاي اركستر ملي موسيقي‌هاي فيلم من اجرا شود.

*عليزاده:جشنواره موسيقي فجر هنري نيست
------------------------------------------------------

عليزاده با اشاره به هنري نبودن جشنواره موسيقي فجر گفت: جشنواره فجر در زمينه موسيقي هنري نيست بلكه بيشتر بار سياسي دارد.موضع سياسي من نسبت به جشنواره موسيقي اين است كه هيچ وقت از نظر هنري با بزرگان موسيقي كشور در اين خصوص صحبتي‌ نشده و كمبودها و بي‌مهري‌هايي كه به موسيقي شده با برگزاري جشنواره رفع نمي‌شود. تنها اعتراض هنرمندان موسيقي نسبت به برخورد و رفتاري كه به موسيقي مي‌شود اين است كه در جشنواره اجرايي نداشته باشند.

*خلج: سعي كردم ساز تنبك را به اروپاييان معرفي كنم
-----------------------------------------------------------------

در ادامه مجيد خلج در خصوص معرفي موسيقي ايراني در كشورهاي ديگر اظهار داشت: طي دوراني كه من در فرانسه بودم هدفم معرفي و شناساندن ساز تنبك بود و در مراكز مهمي چون شهرك موسيقي پاريس و دانشكده موسيقي سوئيس تدريس كرده‌ام.
وي افزود: زماني كه خارجي‌ها با موسيقي و فرهنگ ديگري آشنا مي‌شوند آن را به كشور خودشان ارمغان مي‌برند و براي فرهنگ ايران و موسيقي ما اين مقوله بسيار اهميت دارد.
اين نوازنده تنبك ادامه داد: برخورد غربي‌ها و حتي شرقي‌ها با موسيقي ما هميشه يك برخورد آگاهانه بوده بر اين اساس وقتي به سراغ سازي مي‌آيند ارتباط خود را با آن فرهنگ برقرار مي‌كنند و براي من هميشه اين مهم بوده كه نقش مهمي در اين مقوله داشته باشم.
وي افزود: ديد آنها به فرهنگ ما كليدي است براي اينكه ما به ارزش‌هاي فرهنگي و هنري خودمان نگاه كنيم.

*همراهي ناظري با عليزاده در اروپا و ايران
----------------------------------------------------

حسين عليزاده در پايان اين نشست با اشاره به ديگر كنسرت‌هاي خود در سال آتي اظهار داشت: در ماه مي به همراه شهرام ناظري كنسرت‌هايي را در اروپا خواهيم داشت كه قصد داريم همان را نيز در ايران تكرار كنيم. همچنين در دسامبر در سالزبورگ، پاريس، بروكسل، آمستردام و بلژيك به روي صحنه خواهيم رفت.

تعداد بازديد:1359 آخرين تغييرات:89/11/26
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر