سه شنبه 2 خرداد 1396 - 26 شعبان 1438 - 23 مي 2017
صفحه اصلي/دين و انديشه


 
 


 










 


 












خروجي RSS

پیوستن نیروهای مصر به سفیانی

پيوستن نيروهاي مصر به سفياني

تحليلي بر روايات عصر ظهور و جنبش مردم مصر (2)

 

قيام مصر

گفته شد که روايات رخدادهاي مصر در دوران ظهور را مي توان به هفت گروه تقسيم کرد و ترتيبي منطقي اما احتمالي براي اين رخدادها ارائه نمود. در بخش گذشته به بررسي سه گروه از اين رخدادها پرداختيم. اين سه گروه عبارتند از:
1ـ حرکت انقلابي مردم عليه حاکمان در مصر و ديگر کشورهاي عربي
2ـ کشته شدن فرمانرواي مصر به دست مردم
3ـ هرج و مرج و نابساماني در کشور به دليل فقدان پيشوا

حال به مابقي رخدادهاي مرتبط با ظهور در کشور مصر خواهيم پرداخت:
4ـ ورود نيروهاي خارجي به مصر
يکي از نشانه هاي ظهور که در روايات مطرح شده، ورود نيروهاي غربي يا مغربي به مصر است. شيخ طوسي در کتاب الغيبة، ص 463، از عمار ياسر نقل مي کند که گفت:
دولت اهل بيتِ پيغمبر شما در آخر الزمان خواهد بود و ظهور آن دولت علاماتى دارد: (از آن جمله) ... غربيان به مصر حمله مي آورند. وقتى آنها وارد مصر شدند، همين علامت آمدن سفيانى است.
بنابراين ورود اين نيروها به مصر اندکي قبل از خروج سفياني در شام است و با توجه به آنکه سفياني چند ماه پيش از ظهور حضرت خروج مي کند، پس ورود غربي ها به مصر در همان سال ظهور و يا اندکي پيش از آن خواهد بود.
نکته ديگر اينکه اين نيروها پس از مصر و غلبه بر آن به سوي شام حرکت خواهند کرد. تبيع که يکي از راويان حديث است مي گويد: إذا دخلت الرايات الصفر مصر فغلبوا عليها و قعدوا على منبرها فليحفر أهل الشام اسرابا في الأرض فإنه البلاء. (کتاب الفتن, ص 433)؛ وقتى كه پرچم هاى زرد وارد مصر شدند و بر مصر غلبه کردند و بر منبر آن نشستند (و دستگاه تبليغاتي مصر را در دست گرفتند)، اهل شام بايد در زمين سرداب هايى بکنند (و خود را پنهان كنند). زيرا كه اين واقعه، (نشانه) بلا است.
چنين لشکري مسلما با تجهيزات فراوان و ابزارآلات جنگي پيشرفته به اين کشور وارد خواهد شد و پس از آن شام را تحت سيطره خود قرار خواهد داد. از امام علي عليه السلام نقل شده که فرمود:
... فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ. (الغيبه للنعماني، ص 305)؛ هنگامى كه دو نفر مدعى حكومت در شام به جان هم افتادند، علامتى از علائم الهى است. ... وقتى آن روز فرا رسيد، خواهى ديد كه سواران مرکب هاي غير عربي سفيد و سياه و پرچم هاى زرد، از سمت مغرب مي آيند تا به شام مي رسند. در اين موقع فرزند هند جگر خوار (سفيانى) خروج مي کند و پس از آن بايد منتظر خروج مهدي عليه السلام باشيد.
نکته قابل توجه در اين دسته از روايات اين است که در برخي از آنها تعبير «اهل الغرب» و در برخي ديگر از آنها تعبير «اهل المغرب» ديده مي شود. اين دو تعبير، ممکن است يکي باشد و يا اشاره به دو گروه مجزا داشته باشد. بنابراين سه احتمال وجود دارد.
نخست اينکه هر دو تعبير يکي باشد و مقصود از آن نيروهاي شمال غرب افريقا باشد. زيرا از ديرباز به منطقه شمال افريقا يعني مراکش، الجزاير و ليبي مغرب گفته مي شده که امروزه نيز به کشور مراکش، مغرب مي گويند.
مويد اين احتمال، رواياتي است که در آن به جاي «اهل مغرب» از «بربر» استفاده شده است. (الملاحم و الفتن، ص 56 و بحار الأنوار، ج 51، ص 163) «بربر» به قبايل فراواني که در غرب افريقا قرار دارند، گفته مي شود. (معجم البلدان، ج 1، ص 368)
احتمال دوم اين است که مقصود از هر دو تعبير، نيروهاي غربي يعني «اهل الغرب» است و در برخي از کتاب ها به اشتباه «اهل المغرب» آمده است.
يکي از نشانه هاي ظهور که در روايات مطرح شده، ورود نيروهاي غربي يا مغربي به مصر است. شيخ طوسي در کتاب الغيبة، ص 463، از عمار ياسر نقل مي کند که گفت: دولت اهل بيتِ پيغمبر شما در آخر الزمان خواهد بود و ظهور آن دولت علاماتى دارد: (از آن جمله) ... غربيان به مصر حمله مي آورند. وقتى آنها وارد مصر شدند، همين علامت آمدن سفيانى است
امام زمان (عج)
شيخ علي کوراني, دانشمند بزرگ مهدويت بر اين باور است که روايات ورود مغربيان به مصر دو دسته هستند. دسته اول که شامل بسياري از اين قبيل روايات مي شود، ربطي به دوران ظهور ندارد و در دوره فاطميان به حقيقت پيوسته است. اما دسته دوم به دليل آنکه به صراحت سخن از ظهور حضرت ولي عصر دارد، مربوط به همين دوران است.
با بررسي دقيق اين دسته روايت خواهيم فهميد که دسته اول مربوط به ورود مغربيها به مصر و دسته دوم مربوط به ورود غربيها است.
وي در ادامه روايتي را که از کتاب الغيبه شيخ طوسي نقل کرديم، شاهد مي گيرد که مقصود روايات اين باب «اهل الغرب» بوده و تعبير «اهل المغرب» که در برخي از روايات ظهور آمده تعبيري اشتباه است. (عصر ظهور، ص 160)
توضيح آنکه کتاب الغيبه از معتبرترين و قديمي ترين منابع روايي ما است که توسط محدثي بزرگ چون شيخ طوسي (متوفي 460) نگاشته شده است. بنابراين تعبير «اهل الغرب» صحيح بوده و برخي از محدثان بعدي و يا مستنسخان اينگونه احاديث به اشتباه آنرا به «اهل المغرب» تبديل کرده اند.
احتمال سوم اين است که اهالي «غرب» و «مغرب» دو گروه مجزا اما با هدفي واحد مي باشند که يکي متعلق به غرب عالم و ديگري متعلق به غرب قاره آفريقا است. بنابر اين احتمال، نيروهاي غربي و نيروهاي مغربي به همراه يکديگر وارد مصر خواهند شد و آنجا را تصاحب خواهند نمود.
مويد اين احتمال يکي از نشانه هاي ظهور است که اشاره به ورود دو پرچم يعني دو گروه مجزا به اين کشور دارد:
«دُخُولُ رَايَاتِ قَيْسٍ وَ الْعَرَبِ إِلَى مِصْرَ.» (الارشاد، ج 2، ص 369)؛ «وارد شدن پرچم هاي قيس و عرب به مصر»
 
5ـ انقلاب مردي از مصر و ايجاد حرکت اسلامي در اين کشور
يکي ديگر از نشانه هاي ظهور، قيام مردي مصري است که پيش از خروج سفياني خواهد بود. محمد بن مسلم که يکي از ياران درجه اول امام باقر و امام صادق عليهماالسلام است، مي گويد:
«يَخْرُجُ قَبْلَ السُّفْيَانِيِّ مِصْرِيٌّ وَ يَمَانِيٌّ.» (الغيبة للطوسي، ص 447)؛ قبل از سفياني مردي مصري و مردي يماني قيام مي کنند.
احتمالا اين مرد مصري همان است که در روايت عمار ياسر خوانديم که:
يَخْرُجُ أَهْلُ الْغَرْبِ إِلَى مِصْرَ فَإِذَا دَخَلُوا فَتِلْكَ أَمَارَةُ السُّفْيَانِيِّ وَ يَخْرُجُ قَبْلَ ذَلِكَ مَنْ يَدْعُو لِآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ. (الغيبة، ص 463)؛ غربيان به مصر حمله مي آورند. وقتى آنها وارد مصر شدند، همين علامت آمدن سفيانى است. قبل از آن كسى قيام مي كند كه مردم را دعوت به پيروى از آل محمد صلّى اللَّه عليه و اله مي نمايد.
اما ممکن است مردي که دعوت به پيروي از اهل بيت مي کند در شام يا نقطه ديگري از بلاد اسلامي باشد و يا آنکه او کسي جز مرد مصري باشد. اما اگر او همان مرد مصري باشد، مي توان چنين نتيجه گرفت که پيش از دوران ظهور در مصر شاهد حرکتي انقلابي با رويکردي متناسب با اهل بيت خواهيم بود که اين نکته با وجود علاقه مصريان به اهل بيت از دوران فاطميون، مساله عجيبي نخواهد بود.
با آنکه روشن است قيام اسلامي مرد مصري اندکي پيش از خروج سفياني است، اما روشن نيست که زمان دقيق آن پيش از ورود نيروهاي خارجي يا در دوره آنها و يا پس از خروج احتمالي آنان است.
از امام علي عليه السلام نقل شده که فرمود:
... فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ؛ هنگامى كه دو نفر مدعى حكومت در شام به جان هم افتادند، علامتى از علائم الهى است. ... وقتى آن روز فرا رسيد، خواهى ديد كه سواران مرکب هاي غير عربي سفيد و سياه و پرچم هاى زرد، از سمت مغرب مي آيند تا به شام مي رسند. در اين موقع فرزند هند جگر خوار (سفيانى) خروج مي کند و پس از آن بايد منتظر خروج مهدي عليه السلام باشيد
امام زمان
6ـ پيوستن نيروهاي خارجي مستقر در مصر به سفياني
قيام سفياني در شام يکي از نقاط پر رنگ دوران پيش از ظهور است که روايات، به حتمي بودن آن اذعان دارند. اما نکته جالب اينجا است که او با حمايت و يا زمينه سازي نيروهاي خارجي خواهد توانست اوضاع را در دست گيرد و فتنه اي بزرگ به پا کند. اين مطلب را مي توان از سه روايتي که در باب ورود نيروهاي خارجي به مصر بيان شد، نيز فهميد.
بنابراين نيروهاي خارجي براي جنگ با سفياني به شام وارد نمي شوند. بلکه زمينه را براي قيام او فراهم خواهند نمود.
اما نکته مهم اين است که در اين روايات روشن نيست که آيا تمامي نيروهاي خارجي مستقر شده در مصر از اين کشور به سمت شام حرکت خواهند کرد و يا اينکه برخي از آنها در مصر خواهند ماند؟
 
7ـ آمادگي براي استقبال از امام زمان و ورود حضرت به اين کشور
روايات ظهور حاکي از آن است که حضرت ولي عصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف پس از ظهور وارد مصر خواهند شد و براي مردم آن ديار سخن خواهند گفت. نقل شده که امير مومنان عليه‌السلام در خطبه اي در باب حوادث آخر الزمان فرمود: ثُمَّ يَسِيرُ إِلَى مِصْرَ فَيَصْعَدُ مِنْبَرَهُ فَيَخْطُبُ النَّاسَ. (بحار الأنوار، ج 53، ص 85)؛ سپس(مهدى و يارانش) به سوى مصر رهسپار مى شوند و حضرت از منبر آنجا بالا مى رود و مردم را مخاطب قرار مي دهد و برايشان سخن مى گويد.
از اين روايت استفاده مي شود که مصر در دوران حکومت جهاني حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشريف تبديل به پايگاه تبليغاتي امام زمان خواهد شد و اين بدون آمادگي مردم انقلابي اين ديار صورت نخواهد پذيرفت.
اين روايت گوياي آن است که ورود امام به مصر در شرايطي هماهنگ و بستري آماده از سوي مردم براي استقبال از حضرت صورت مي گيرد. چرا که در اين روايت هيچ سخني از فتح و پيروزي به ميان نيامده است.
حال که نمايي کلي از روايات مصر در دوران پيش از ظهور پديدار شد، بايد اين روايات را مورد تحليل و بررسي قرار داد.
ادامه دارد ...
سيد مصطفي بهشتي
بخش مهدويت تبيان



 
تعداد بازديد:1223 آخرين تغييرات:89/11/26
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر