پنج شنبه 8 تير 1396 - 5 شوال 1438 - 29 ژوئن 2017
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

خرما برای دیابتی‌ها هم محدودیت دارد

خرما براي ديابتي‌ها هم محدوديت دارد

ديابتي ها مي پرسند: آيا همراه چاي مي‌توان خرما مصرف کرد؟

 

 
در پاسخ بايد بگويم که بيماران مبتلا به ديابت بر اساس نوع خاصي از بيماري که با آن درگير هستند و ساير شرايط جسمي‌شان که مثلا اضافه وزن دارند، قندشان تحت کنترل است يا مدام تغيير مي‌کند، بيماري‌هاي ديگري که همراه با ديابت دارند يا خير، قطعا برنامه تغذيه‌اي متفاوتي خواهند داشت، لذا خواهشمنديم به هيچ‌وجه برنامه خود را همانند ديگر مبتلايان اجرا نکنيد و توصيه‌هاي شخصي را از متخصص تغذيه و مشاور رژيم غذايي خود بگيريد.

مصرف خرما

در مصرف خرما براي همه افراد به‌طور اعم و براي ديابتي‌ها به‌طور اخص محدوديت‌هايي وجود دارد و حتما بايد ميزان مصرف روزانه معين شود.
تصور مصرف آزادانه و بدون کنترل خرما يا توت خشک و کشمش و انجير خشک از آنجا ناشي مي‌شود که مردم بر اين باورند قند موجود در اين مواد، قند ميوه (فروکتوز) است و اشکالي ندارد هرچه قدر خواستند استفاده کنند. در حالي که اين تصور غلط است و قند ميوه‌هايي چون انجير و خرما که به همراه خود ترکيبات فيبر غذايي نيز دارند، با اينکه کمي با تاخير جذب مي‌شود و مانند قند و شکر معمولي (ساکاروز) و يا قند ساده (گلوکز) نيست، اما به هر حال جذب شده و توليد کالري مي‌کند و قند خون شما را بالا مي‌برد.
فروکتوز (قند ميوه) در کبد شکسته شده و به قند قابل استفاده براي خون (گلوکز) تبديل مي‌شود و بدن حتي مي‌تواند مازاد بر نياز آن را به‌ صورت چربي ذخيره نمايد، پس مبتلايان به ديابت و همه آنهايي که از اضافه وزن گريزان‌اند بايد دقت کنند و بدانند که ميوه‌هاي خشک در وزن مساوي و در مقايسه با حالت مرطوبشان، به علت نداشتن آب، از غلظت قند بالاتري برخوردارند و نبايد از آنها غافل بود.
خرما
ما معمولا براي افراد ديابتي يک رژيم غذاي خاص را تعيين مي‌کنيم و در فهرستي که فهرست جانشيني ناميده مي‌شود، يادآوري مي‌کنيم که 2 تا 3 عدد خرما معادل يک واحد ميوه است، يعني اگر امروز 2 تا 3 عدد خرما مصرف مي کنند، بايد يکي از ميوه‌هاي مجاز خود را حذف نمايند.
آنچه در مصرف هر ماده غذايي مطرح مي‌شود، اثراتي است که متعاقب مصرف آن در قند خون ايجاد مي‌گردد و ما آن را با شاخص گلايسمي تعريف مي‌کنيم. در مورد خرما انديس گلايسميک در مقايسه با قند و شکر معمولي (ساکاروز) پايين‌تر است، ولي يادمان باشد قند ميوه در بدن ما به راحتي به قند خون (گلوکز) تبديل مي‌شود و تغييراتي در قندخون ايجاد مي‌کند.
پس حتي در خوردن خرما هم بايد احتياط کنيد و از زياده روي بپرهيزيد.
دکتر تيرنگ نيستاني - متخصص تغذيه
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

*مطالب مرتبط:

رژيم غذايى در بيماران ديابتى (1) و (2)
بخش تغذيه و سلامت تبيان



 
تعداد بازديد:1184 آخرين تغييرات:89/11/30
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر