چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 3 ذي الحجه 1439 - 15 آگوست 2018
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

يکي از اصول درمان ديابت، تغيير روش زندگي است،

 

 
 يعني بيمار ديابتي که قبلا چربي زيادي مصرف مي ‌کرده و سيگار مي‌ کشيده، بايد مراقب غذا خوردنش باشد و سيگارش را ترک کند.
يکي از اين موارد تغيير روش زندگي در افراد ديابتي، ورزش و افزايش فعاليت‌ هاي بدني روزانه است، البته با زندگي ماشيني امروزي خيلي نمي ‌توان از بيمار ديابتي انتظار داشت که به راحتي ورزش را به برنامه و عادات زندگي ‌اش اضافه کند، مثلا براي عوض کردن کانال تلويزيون که تا 20سال قبل بايد فرد بلند مي ‌شد و مي ‌رفت جلوي تلويزيون، امروز دستگاه کنترل از راه دوري ساخته شده که عدم تحرک را به ما القا مي ‌کند، اما ورزش در بيماران ديابتي کمي ‌با بقيه فرق دارد.
اگرچه ورزش چه در افراد ديابتي و چه در افراد سالم باعث سلامت مي ‌شود، اما فوايد ورزش در افراد ديابتي به مراتب بيشتر است.
توصيه مي‌ شود که در هفته 150 دقيقه (2/5 ساعت) ورزش براي سلامت لازم و کافي است، يا به عبارتي پنج روز در هفته، روزي 30 دقيقه (نيم ساعت).
حتي گفته مي‌ شود که لازم نيست اين 30 دقيقه پشت سر هم باشد، يعني بيمار ديابتي مي‌ تواند در سه فرصت جدا از هم مثلا صبح و بعد از ظهر و شب، يک مسافت را به مدت 5 دقيقه برود و 5 دقيقه برگردد، يعني هر بار 10 دقيقه. به همين سادگي مي ‌توان ورزش را وارد برنامه روزانه کرد.
با اين نوع برنامه ورزشي، هيچ بهانه ‌اي براي انجام ندادن آن وجود ندارد، چون نه خرجي دارد، نه خيلي زمان نياز دارد.
اين که مي‌ گوييم ورزش براي ديابتي ها بسيار مفيدتر از ساير افراد است، به اين دليل است که ثابت شده تاثير ورزش روي قند خون، دقيقا مشابه انسولين است، يعني ورزش مانند انسولين باعث وارد شدن گلوکز (قند خون) به سلول ‌هاي عضلاني بدن شده و ميزان قند خون را کم مي ‌کند.
جالب است بدانيد که اثر هر بار ورزش کردن روي قند خون ، حدود 24 ساعت پابرجاست، بنابراين ورزش يکي از پايه‌هاي اصلي درمان و کنترل بيماري ديابت
 مي باشد.
حتي ثابت شده که ورزش در پيشگيري از ابتلا به ديابت موثر است.
در تحقيقات گسترده‌اي در 20 مرکز تحقيقاتي آمريکا، دانشمندان عده‌اي از افراد در معرض خطر ابتلا به ديابت را که هنوز ديابتي نشده بودند، به دو گروه تقسيم کردند. به يک گروه پيشاپيش مصرف متفورمين (داروي ديابت) را تجويز نمودند و به گروه ديگر، هفته‌اي 150 دقيقه ورزش را توصيه کردند.
سپس دريافتند، متفورمين حدود 30 درصد از ابتلا به ديابت پيشگيري مي‌ کند، در حالي که ورزش حدود 50 درصد از ابتلا به ديابت پيشگيري مي‌ کند.
بنابراين ورزش يکي از پايه‌هاي پيشگيري از ديابت در افرادي است که احتمال ابتلا به ديابت در آن ها بيشتر از بقيه است.
دکتر عليرضا استقامتي - فوق‌تخصص بيماري‌هاي غدد
استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران

*مطالب مرتبط:

بخش تغذيه و سلامت تبيان

تعداد بازديد:924 آخرين تغييرات:89/11/30
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر