یکشنبه 26 خرداد 1398 - 12 شوال 1440 - 16 ژوئن 2019
صفحه اصلي/دين و انديشه

انتظار به چه معنا می باشد ؟!

انتظار به چه معنا مي باشد ؟!

در بيان معناي انتظار و شرايط و آداب آن

 

حقيقت انتظار، بر حسب مفهوم لفظي آن، ضدّ يأس است و مراد از انتظار چيزي ، آن است كه آدمي به وقوع امري يقين داشته  واميدوار و چشم به راه وقوع آن باشد .
مي توان انتظار را به دومقوله بدني و قلبي تقسيم کرد :

درجات انتظار قلبي

1- اينکه آدمي يقين داشته باشد كه ظهور آن حضرت حق است و واقع خواهد شد و در آن وعده الهي، تخلفي نيست لذا هر قدر هم در تحقق آن تأخير شود، نااميد نگرديده و اصل آن را منكر نشود .
بايد بدانيم که اعتقاد به اين درجه واجب است و حقيقت ايمان به آن بستگي دارد و نبود آن در باطن امر، موجب كفر و ضلالت مي شود ، اگر چه به حسب ظاهر، فرد محكوم به احكام اسلام باشد ، چون انکار اين امر ، انكار امر امامت است هر چند در ظاهر اقرار به توحيد و رسالت دارد .
2- فرد ظهور را منحصر به وقت خاصّي نداند كه قبل از آن، مأيوس از وقوع آن شود ، اعتقاد به اين درجه نيز واجب است از اين يأس و نااميدي نهي شده و حرام است .
3- به حسب آنچه در روايات آمده ، در همه حال منتظر بوده و اميد به ظهور داشته باشد و اعتقاد به اين درجه ، مقتضاي كمال ايمان است ، زيرا لازمه كمال ايمان شخص مؤمن ، در اين است كه فرج را نزديك بداند و پيوسته چشم به راه بوده و همه وقت منتظر آمدن مسافر خود باشد .1
 

انتظار بدني

هرگاه انسان مزرعه‌اي داشته، آن را اصلاح كرده ، تخم كاشته و آب داده باشد ، چون احتمال وقوع آفاتِ زميني و آسماني مي‌رود ، دعا مي‌كند و از خداوند متعال حفظ آن زراعت را از آفات طلب مي‌كند و با اين حال در انتظار زمان رسيدن محصول باقي مي‌ماند .
همان‌گونه كه در نعمت‌هاي دنيوي ، خداوند متعال اسباب را مهيّا كرده و نعمت‌ها را به وسيله آن اسباب عطا مي‌فرمايد، همچنين براي تعجيل در ظهور امام ـ كه وسيله ظهور همه نعمت‌هاست ـ اسبابي مقرّر فرموده كه به دست خود بندگان است و آن اسباب عبارت از تقوا و اعمال صالح مي باشد. گناهان بندگان از اموري است كه خود امر فرج را به تأخير مي‌اندازد ، لذا بنده مؤمن بايد با توبه از همه گناهان ، دفع آفات را طلب كند و در انتظار زمان رسيدن محصول يعني روز ظهور و فرج امام باقي بماند . اين حالت ، انتظار كامل بدني بوده و از لوازم كمال ايمان به حساب مي آيد .2
اينکه آدمي يقين داشته باشد كه ظهور آن حضرت حق است و واقع خواهد شد و در آن وعده الهي، تخلفي نيست لذا هر قدر هم در تحقق آن تأخير شود، نااميد نگرديده و اصل آن را منكر نشود. بايد بدانيم که اعتقاد به اين درجه واجب است و حقيقت ايمان به آن بستگي دارد و نبود آن در باطن امر، موجب كفر و ضلالت مي شود
امام زمان عليه السلام

شرايط انتظار

1. خلوص نيت
 2. صبر و شكيبايي
صبردر انتظار به اين معنا است که ؛ مؤمن هرگاه واقعاً انتظار ظهور مولاي خود را دارد و حقيقتاًَ مشتاق ديدار آن طاووس كبريايي است و درك حضور او را آرزو دارد، بايد بعد از تحصيل انتظار، كوشش نمايد تا باطن خود را به محاسن و مكارم اخلاق زينت دهد و ظاهر خود را به آداب و سنن نبوي (ص) از قبيل انجام نوافل و مستحبّات و ترك مكروهات آراسته گرداند.3

 
علامت‌هاي انتظار

1. اشتياق قلبي : زيرا هر چه محبوب در نظر حبيب عزيزتر و محبت حبيب نسبت به او بيشتر باشد ، اشتياق او به ديدار محبوب زيادتر مي‌شود و هر چه آتش اشتياق شعله‌ورتر شود ، فراق دوست تلخ‌تر خواهد شد و هر چه مفارقت درازتر گردد ، غم و اندوه فراوان‌تري به دنبال خواهد داشت به حدّي كه باعث بكاء و گريه ، بلكه موجب جزع و ندبه مي‌شود .4
دومين علامت و نشانه انتظار، عزلت و دوري از نامحرمان و همچنين كمي گفتار و دوري از مطالب بيهوده است . پس هر كس اين آثار را در وجود خود به صورت بيشتر و كامل‌تر از نظر ظاهري و باطني داشته باشد ، نشان آن است كه مقام اشتياق و حقيقت انتظار او براي ظهور و فرج مولاي خود و زيارت جمال نوراني او كامل‌تر است .5
بنابراين هرگاه بنده‌‌اي به اندازه توانايي خويش درنصرت و) ياري امام زمان (ع) كوشش كند و فرج آن حضرت را انتظار كشد ، چنين شخصي در زمره ياوران آن حضرت قرار مي‌گيرد .6
 

انتظار از نگاه عالم ديني
امام زمان

حضرت آيت الله جوادي آملي فرمودند : انتظار از نظر نظامي آن است که انسان ، خود را آماده دفاع از ولي خدا گرداند حتّي اگر شده با يک تير! امّا از نظر فرهنگي ، هم بايد به احياي خود بپردازد و هم به احياي ديگران .
خود را از گناهان پاک گرداند و از معاصي الهي دور نگه دارد و نيز کمک کند تا ديگران نيز با اهل بيت آشنا شوند و معارف الهي را دريابند .
بهترين انتظار آن است كه انسان قلب خود را در اختيار كسي قرار بدهد كه او به اذن خدا آن را زير و رو كند ؛ انسان اگر متحول و منقلب شود ، عالم را در كام خود شيوا و شيرين مي بيند . چيزي براي او تلخ نيست . هيچ حادثه اي آن توان را ندارد كه قلب متحول شده را قبض كند!
 از وجود مبارك امام رضا (ع) رسيده است كه فرمودند : « رحم الله امرء حدث نفسه علينا و احيا امرنا ؛ خداوند رحمت کند کسي را که نفسش را براي ما آماده مي کند و امر ما را زنده مي دارد .» يعني در عصر غيبت منتظر ما باشد به اين نحو كه خود را در محدوده امر ما منحصر کرده و تنها امر ما را اطاعت کند و از قلمرو دستورات ما بيرون نرود و در يک کلام خودسازي کند .
از طرف ديگر تلاش و كوشش انسان اين باشد كه امور اهل بيت ، معارف اهل بيت ، آثار اهل بيت ، مكتب اهل بيت را احياء كند، يعني به احياي ديگران بپردازد .
آيت الله جوادي آملي  بيان داشتند که  تنها بيگناهان مي توانند منتظران مهدي موعود باشند به طوري که اگر  انسان امام خود را بشناسد ، از راه خود گمراه نخواهد شد.
ايشان عمل کردن به دستورات الهي ، ترک کردن از گناه و تهيه کردن توشه را از وظايف اصلي منتظران مهدي موعود مي دانند .7
 
فرآوري :زهرا اجلال – گروه دين و انديشه تبيان

پي نوشت ها :
1-  شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد ، محمد باقر فقيه ايماني / ص 118 ـ 121
2-  همان ، ص 121 ـ 122
3- همان ، ص 133
4-  همان ، ص 134
5-  همان ، ص 135
6-  همان ، ص 138
7- خبرگزاري مهر



 
تعداد بازديد:968 آخرين تغييرات:89/12/05
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر