شنبه 5 خرداد 1397 - 10 رمضان 1439 - 26 مي 2018
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

آیا دسر ضرورت دارد؟

آيا دسر ضرورت دارد؟

بدن چندان احتياجي به دسر بعد از غذا ندارد.

بدن چندان احتياجي به دسر بعد از غذا ندارد. اين سوء تفاهمي بيش نيست كه مي‌ گويند "اگر بعد از غذاهاي چرب، شيريني‌ جات بخوريم از مضرات چربي غذا كاسته مي‌ شود" يا اين كه مي ‌گويند "چربي ‌ها در بدن بايد با آتش قندها بسوزند" و "براي خوب سوختن غذا در بدن كربوهيدرات ‌ها ضروري ‌اند و اين موضوع تنها از عهده شيريني ‌ها برمي‌ آيد."
اين عادت يعني مصرف شيريني و دسر بعد از غذا، جزو ذايقه ما ايراني ‌ها محسوب مي‌ شود که البته بسيار لذت ‌بخش است، اما تا امروز شواهد علمي در اين باره به دست نيامده است.
اگر عادت به خوردن دسر داريد به شما چند پيشنهاد داريم:
* اول اينكه در ميان دسرها، گروه ميوه ‌ها از بهترين ‌شان هستند و توصيه مي ‌شود چند ساعت بعد از غذا خورده شوند تا اثرات مفيدتري داشته باشند.
* به علاوه، مي‌ توان بعد از غذا از دسرهاي كم‌ كالري مانند چند عدد كشمش، يك عدد انجير خشك، يك عدد خرما و يا حتي يك قاشق كوچك مربا استفاده كرد.
 
* وقتي دسرها را بعد از غذا مي ‌خوريد، كالري اضافي را جذب بدن مي ‌كنيد، چون دسرها حتي در حالت سيري هم جذب مي شوند.
توجه داشته باشيد بهترين زمان مصرف دسرها البته به مقدار كنترل شده، بين وعده هاي غذايي است.
مثلاً در مهماني ‌ها كه افراد تا حد اشباع شدن غذا خورده‌اند، با ديدن ميز دسرهاي رنگارنگ باز هم وسوسه مي ‌شوند. در حقيقت نوعي اشتهاي اختصاصي نسبت به اين گروه غذايي وجود دارد كه اگر به طور مرتب خورده شود باعث آزار معده و اختلالات در دستگاه گوارش مي ‌شود.
کيک کشمش و گردويي
* مساله ديگري كه وجود دارد ميل به جويدن غذا در هر وعده و ايجاد احساس سيري است. بودن مواد غذايي جامد مثل كشمش در اين قبيل خوراكي‌ ها،‌ حس جويدن را ارضا مي‌ كند، بنابراين وجود كشمش و گردو از اين نظر نيز در تهيه كيك و شيريني‌ ها مورد توجه است.
وقتي كسي خودش كيك را در خانه تهيه مي ‌كند، ميزان روغن موجود در آن را هم مي ‌تواند كنترل كند، زيرا يك برش 100 گرمي كيك 400 كالري دارد، اما بعضي كيك ‌ها مانند كيك ساده اسفنجي چون از روغن كمتر تهيه مي ‌شوند، مفيدترند، پس بهتر است روشي را اتخاذ كنيد كه براي پختن انواع شيريني ‌ها و كيك ‌ها از روغن جامد كمتر استفاده كرده و روغن مايع را جايگزين كنيد. در ضمن، به شرطي كه به فرم پخت كيك آسيبي نرسد، از انواع ميوه‌ها، كشمش و مغزها هم بهره بگيريد.
 
* در انتها بايد اضافه كنم شيريني براي افرادي كه اضافه وزن دارند يا ديابتي هستند، توصيه نمي ‌شود.
* در مورد بچه‌ها نيز زياد خوردن شان مضر است، زيرا باعث خرابي دندان‌هاي شان مي ‌شود.
* به طور كلي، در مورد خوردن شيريني‌ ها و دسرها به حدي كه وابسته نشويد، مصرف شان اشكالي ندارد.
 
دكتر مسعود كيمياگر- متخصص تغذيه

*مطالب مرتبط:

بخش تغذيه و سلامت تبيان



 
تعداد بازديد:1581 آخرين تغييرات:89/12/12
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر