سه شنبه 30 مرداد 1397 - 9 ذي الحجه 1439 - 21 آگوست 2018
صفحه اصلي/مقالات


 
 


 










 


 












خروجي RSS

عيدانه

fiogf49gjkf0d

عيدانه

ويژه نامه عيد نوروز 90

 

 

 

امام صادق (ع):
 
هيچ نوروزي نيست مگر اينكه ما در آنروز منتظر فرج هستيم زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست ايرانيان آنرا حفظ كردند و شما آنرا از دست داديد ....
  ميزان الحكمه ج9ص4202
امير المومنين امام علي(ع) فرمود:
« روز عيد روزي است که:
۱- عبادات انسان مورد پذيرش پروردگار قرار گيرد.
۲- مغفرت و بخشش خداوندي نصيب آدمي شود.
 ۳- انسان از گناه و آلودگي به دور باشد.
امروز براي ما عيد است و فردا نيز عيد ماست و هر روزي که درآن خدا را نافرماني نکرده باشيم براي ما عيد است.  عيد، ص ۵۲، تفسير الکبير فخر، ج ۱،ص ۱۹۱.
درسي كه از نو شدن روزها و سال ها بايد گرفت و در دعاي تحويل سال نيز به آن اشاره شده است ، حركت هميشگي به سوي نو شدن و جاده بي انتها ي كمال را هميشه پيمودن است .شيعه واقعي اهل بيت (ع)كه اين فرمايش حضرت امام كاظم (ع)را كه ((هركس دو روزش مساوي باشد ملعون است ))آويزه گوش دارد . با همه وجود دست گدائي به درگاه او بر مي داريم كه :
حــول حــالـنا الــي احـسـن الـحـال
 
پيام تبريك نوروزي  رياست محترم اداره تبليغات اسلامي شهرستان كنارك
 
 
   بهار دوباره نگريستن  به ديروز  و امروز است، بهار انعكاس صداي آسمان در وسعت خسته ي جانهاي زميني ماست ، بهار يعني بهتر زيستن ، بهتر نگريستن و بهتر از همه ي ديروزها ، سبزي و طراوت را تلاوت كردن ، وقتي نگاه بهار بر ديوار دل و جان مي تابد ، دست بر گردن بهار مي آويزيم  و از تدبير كننده شب و روز و بي همتاي هستي بخش ، دگرگوني ،‌تحول و بهترين حال ها را در لحضات تحويل سال با تمام وجودمان تمنا مي كنيم .
 عيد نوروز و فرارسيدن سال نو را به محضر مبارك مقام معظم رهبري( مدظله العالي)، ملت شريف ايران و بالاخص مردم شريف و فهيم سيستان و بلوچستان ، خانواده هاي معزز شهدا و بالاخص شهداي تاسوعاي حسيني چابهارتبريك و تهنيت عرض مي نمايم .
سال 1390 را در حالي آغاز مي كنيم كه در سال 1389را با تمام فراز ونشيب هاي كه داشته ايم و  به ياري خداوند متعال و نصايح حكيمانه رهبر معظم انقلاب و همت كارگزاران دولت و رياست محترم جمهوري شاهد پويايي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و دستاوردهاي قابل توجهي در عرصه هاي مختلف علوم و فنون خاص دفاعي،علمي ، پزشكي ، صنعتي ، فرهنگي ، اقتصادي و..... بوده ايم به پايان مي بريم . سال 89 كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان همت مضاعف و كار مضاعف نام گرفت دولتمردان گرامي در منطقه تلاش وافر نمودند و در عمل به نداي مولايشان لبيك گفتند . اين سال، پر از عزت و اقتدار براي ملت رشيد و شجاع ايران بود و موجبات نااميدي و ياس را براي دشمنان ولايت و اسلام فراهم نمود .
در پايان ياد امام راحل و شهيدان گلگون كفن و حماسه سازان انقلاب اسلامي را گرامي مي داريم  و با تبريك سال  نو و فرا رسيدن نوروز ، سالي پر از بركت و تندرستي و بهروزي براي همه هموطنان از درگاه خداوند متعال آرزومنديم . 
 
و السلام عليكم و رحمه ا... بركاته
 
 
نياز
 
 
خدايا :
بر محمد و آل او درود فرست،و اجابت كننده دعايم باش و اميدم را از خودت قطع نكن ودعايم را از درگاهت بر مگردان ،و در اين خواسته و غير آن ، گرايشم را به غير خودت متوجه نكن.
 
 
وجه تسميه شهرستان کنارک
 
 
موقعيت جغرافيايي
 
شهرستان کنارک با مساحتي بالغ بر 11567 کيلومتر و به مرکزيت شهر کنارک مي باشد . کل جمعيت آن 67582 نفر است که از اين تعداد 42139 نفر در روستا و 25443 نفر در شهر زندگي مي کنند . در مورد وجه تسميه اين شهر آنچه که بر سر زبان ها باقي مانده اين است که در اين مکان درختان کنار زيادي يافت مي شده که به همين علت اين شهر کوچک بندري به کنارک معروف گشت .
 
محيط طبيعي
 
شهرستان کنارک داراي يک شهر کنارک دو بخش کنارک و زر آباد ، چهار دهستان زرآباد شرقي و زرآباد غربي ، کهير ، جهليان ميباشد . اين شهرستان از شمال به شهرستان نيکشهر ، از جنوب به درياي عمان ، از شرق به شهرستان چابهار از غرب به استان هرمزگان منتهي مي گردد .  کنارک رشد خود را مديون موقعيت مناسب صيد و صيادي و نيز موقعيت تجاري بخصوص با کشور هاي پاکستان و حوزه خليج فارس است . وجود دو کارگاه قايق سازي در شهر مکمل فعاليت هاي صيادي و تجاري بوده و توان پذيرش جمعيت کنارک را در سطحي نسبتا بالا نگه داشته است . بعد از انقلاب اسلامي اجراي طرح هاي زير بنايي و توسعه بنادر و احداث اسکله هاي جديد به ان رونق بيشتري بخشيده است .
 
 
آب و هوا
 
 
کنارک داراي آب وهواي گرم و مرطوب است . هواي آن در اوج گرماي تابستان به علت وزش باد هاي موسمي "مونسون " معتدل مي باشد . اين منطقه گرمترين نقطه کشور در زمستان مي باشد .داشتن چنين اقليمي باعث شده است که محصولات کشاورزي فراواني هم چون چيکو ، پاپايا ، موز ،کنار ، انبه ، زيتون محلي ، بادام و هندوانه در آن کشت شود .
 
فرهنگ عامه
 
ساکنان کنارک بلوچ واز نژاد آريايي هستند . زبان غالب مردم بلوچي و به گويش مکراني سخن مي گويند .
 
 
پوشش گياهي
 
 
 از مهمترين گونه هاي جنگلي اين بخش ميتوان کهور ، کلير ، گور گياه ، کلپوره ، آويشن و ... نام برد .  کلير: مهمترين محل رويش اين گياه سواحل جنوب استان بيشتر در ارتفاعات صفر   تا 1000 متري است .
 کلپوره : اين گياه در مناطق کوهستاني از ارتفاع 1100 تا 1900 متري و روي خاک هاي شني ويا در بين درز و شکاف سنگ ها رويش دارد . اين گياه براي امراض داخلي و گوارشي مفيد است .  
گور گياه : نام محلي اين گياه  ندگ (  nadag  ) ميباشد و بيشتر در آبراهه ها ي مناطق دشتي  استان رشد و نمو دارد .
 آويشن : نام محل اين گياه ازگند و در نقاط کوهستاني از ارتفاع 700 تا 2000 متري روي خاک هاي کم عمق و سبک مي رويد و براي رفع کهير يا خارش ناشي از حساسيت مفيد بوده و همچنين   دارويي ضد سرفه است .
جاذبه هاي تاريخي و مذهبي
خانه قديمي آريان خان :تنها اثر ثبت شده در شهرستان کنارک مي باشد . اين اثر در حدود 120 سال پيش جزو اولين بناهاي خشت وگلي به حساب مي ايد و متعلق به آقاي چهار شنبه آريان از بزرگان کنارک بوده است .اثر مذکور با زير بناي حدود 207 متر مربع در بافت قديمي شهر کنارک ساخته شده است.اين ساختمان حدود 3/5 متر ارتفاع دارد ومصالح ان بيشتر خشت و گل مي باشد  ستون هاي زيبا و پنجره هاي چوبي قديمي از عوامل تزئيني اين بنا مي باشد .
زيارت حاج حسين:اين بنا بصورت گنبدي شکل و بروي تپه بنا شده است اين زيارت گاه نزديک زيارت شيخ فرج ساخته شده است و مربوط به 60 تا 70 سال پيش است.
 
 
 
اسلام و عيد نوروز
 
 
نوروز واژه‌اي است مركب از دو جزء كه روي هم به معناي روز نوين است و بر نخستين روز از نخستين ماه سال خورشيدي آن گاه كه آفتاب به برج حمل انتقال مي‌‌‌يابد گذارده مي‌شود. و اصل پهلوي اين واژه نوك روچ يا نوك روز بوده است. بيروني در تعريف نوروز نقل مي‌كند "نخستين روز است از فروردين ماه و از اين جهت روز نو نام كردند، زيرا كه پيشاني سال نو است و آنچه از پس اوست از اين پنج روز همه جشن‌هاست."
"نوروز" را ايرانيان گرامي مي‌دارند و آييني است كهن كه گرچه طي هزاران سال دگرگون يافته،‌ اما هرگز از ميان نرفته و از سوي اقوام و مذاهب مختلفي كه در سرزمين ايران حضور پيدا كرده‌‌اند، مهر تأييد خورده است. بدين سان امروزه نوروز از نمادهاي بزرگ و وحدت بخش ملت ايران با همه تكثرهاي قومي، مذهبي، فرهنگي و زباني است.
 
نوروز تنها جشني است كه از دوران باستان با عظمت تمام و همراه با انبوهي افسانه و آيين تا به امروز ادامه يافته است. عظمت نوروز را از نقش‌هاي تخت جمشيد گرفته تا آثار ادبي و هنري گوناگون عربي و فارسي در همه جا مي‌توان يافت. يكي از كهن‌ترين و بزرگ‌ترين منابعي كه به جشن و افسانه‌ها و آيين‌هاي مربوطه پرداخته است، كتاب «آثار الباقيه» اثر ابوريحان بيروني (متوفي 440 هجري قمري) است. او مي‌نويسد: «سال نزد فارسيان چهار فصل بود ... بر حسب اين فصول عيدهايي داشتند كه به اهمال در كبيسه روز اين عيدها جابه‌جا مي‌شد. از جمله اين اعياد يكي روز اول فروردين ماه يعني نوروز بود. كه روز بس بزرگ است كه به علت زنده شدن طبيعت گويند. آغاز خلقت جهان در آن روز بوده است. چنين به نظر مي‌رسد كه پنج روز نخستين سال « نوروز عامه» يعني جشن همگاني بود. حال آنكه روز ششم كه «خرداد روز» نام داشت، « نوروز خاصه» يعني جشن پادشاهان و بزرگان بوده است.
 
احترام نوروز در اسلام هر چند كه به مذهب شيعه منحصر نيست، اما چنان در ميان شيعيان فراگير است كه حتي رواياتي از امامان شيعه در بزرگداشت نوروز نقل شده است. براي مثال علامه مجلسي در "السماء‌والعالم" از امام صادق‌ عليه‌السلام حديثي را بدين مضمون نقل مي‌كند: "در آغاز فروردين، آدم آفريده شد و آن روز فرخنده‌اي است براي طلب حاجت‌ها و برآورده شدن آرزوها و ديدار پادشاهان و كسب دانش و زناشويي و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بيماران بهبودي مي‌يابند و نوزادان به آساني زاده مي‌شوند و روزي‌ها فراوان مي‌گردد."مجلسي همچنين حديث ديگري را درباره نوروز نقل مي‌كند كه منتسب به امام كاظم عليه‌السلام است و آن اين كه "اين روز بسيار كهن است. در نوروز خداوند از بندگان پيمان گرفت تا او را پرستش كنند و براي او شريك قائل نشوند و به آيين فرستادگان‌شان درآيند و دستورشان را بپذيرند و آن را اجرا نمايند و آن نخستين روزي است كه آفتاب بدميد و بادهاي بار دهنده بوزيد و گل‌هاي روي زمين پديد آمد و هم جبرئيل بر پيامبر نازل شد و نيز روزي است كه ابراهيم بت‌ها را شكست و هم پيامبر علي را بر دوش خود گرفت تا بت‌هاي قريش را از خانه كعبه بينداخت.
علاوه بر عدم مخالفت اسلام با آيين نوروز و از آن فراتر تأييد اين مذهب بر نوروزگان، تداوم گراميداشت نوروز در دوره اسلامي را مي‌توان به علاقه شديد ايرانيان براي حفظ مواريث باستاني خود نيز نسبت داد.
 
واژه (عيد) در قرآن كريم تنها يكبار در آيه 114، سوره مائده آمده است: (عيسي ابن مريم گفت بارالها! از آسمان مائده اي فرست تا اين روز براي ما و كساني كه پس از ما آيند روز عيد مباركي گردد و آيت و حجتي از جانب تو براي باشد، كه تو بهترين روزي دهندگاني. از آيه (مائده) استفاده مي‌شود كه حضرت عيسي و مسيح روز نزول مائده را كه سالروز وقوع يك معجزه الهي در تاريخ است براي همه انسان‌ها (عيد) قرار داده است، تا اين روز آيت و حجتي از جانب خداوند براي مردمان در تمامي اعصار بوده باشد و به ميمنت اين پديده پر بركت همه ساله شادماني و خجستگي آن روز تكرار گردد. بنابراين، عيد در اين آيه اشاره دارد به نزول يك بركت آسماني در پوشش طبق يا طبق‌هايي از طعام و خوردني كه مي‌تواند تكرار و بازگشت آن روز نيز همان بركات را به همراه داشته باشد و از اين جهت، آيت و حجتي ديگر از جانب خداوند متعال براي انسان‌ها و فرصتي ديگر براي ايجاد ارتباط با خدا و ذكر و ياد او در دل‌ها و زبان‌ها بوده باشد.
 
رواياتى از ائمه درباره «نوروز» نقل شده است از جمله :

 امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد : «روز نوروز ، روزى است که خداوند متعال در آن از بندگانش پيمان و ميثاق بندگى گرفته است که چيزى را شريک خداوند قرار ندهند و به پيامبران و جانشينان آن ها ايمان بياورند و روز نوروز ، اولين روزى است که خورشيد طلوع کرد.. . روزى است که در آن کشتى نوح به خشکى رسيد.. . روز نوروز ، روزى است که خداوند متعال جبرئيل را بر پيامبرش نازل کرد و روزى است که پيامبراکرم(صلى الله عليه وآله) حضرت على(عليه السلام) را بر دوش گرفت تا بت هاى قريش را از بالاى خانه خدا پايين بياورد.. . و آن روزى است که حضرت على(عليه السلام) در اين روز بر دشمنانش در جنگ نهروان پيروز گشت .. .
 امام صادق(عليه السلام) باز مى فرمايد : «هنگامى که روزعيد نوروز آمد ، غسل کن و بهترين و پاک ترين لباست را بپوش و با بهترين عطرها خود را خوش بو کن و در اين روز ، )مستحب است(روزه بگيرد .  بحارالانوار ، ج 57و56 ، ص 61 ، 62 ، 66
 
 
 
 
 
 
 
حضور گسترده قرآن کريم در مراسم نوروز
 
 
از مهم ترين تحولاتي که فرهنگ اسلامي در آداب جشن نوروزي پديد آورده، حضور ثابت و گسترده قرآن کريم در اين مراسم است؛ قرار گرفتن قرآن کريم بر سر سفره سال نو (هفت سين)، خواندن قرآن در ساعات متصل به لحظه تحويل سال، قرآن بوسي يکايک افراد گردآمده در اطراف سفره عيد، قرار دادن پول در بين صفحات قرآن و هديه دادن آن به دليل تبرّک و برکت يافتن مال و دارايي افراد خانواده و...، همه نشاني از احترام و تقدس بخشي مردم، به اين سنت است.
 
نماز عيد نوروز
 
روز مشتمل است بر قرائت سوره حمد و سوره‌هاي قدر، كافرون، توحيد، فلق و ناس و بسيار شبيه به نمازي است كه ضمن آداب و اعمال روز جمعه و همين طور اعمال روز عيد غدير خم وارد شده است. از آنجا كه قرائت سوره قدر در نماز عيد نوروز توصيه شده است مي‌توان دريافت كه عيد نوروز نيز چون ديگر اعياد اسلامي با نزول بركات و آيات الهي همراه بوده است. تاكيد بر قرائت سوره‌هاي كافرون، توحيد، معوذتين نيز مي‌تواند اشاره به درخواست دفع انواع شرور و بدي‌ها داشته باشد.
 
 
 
 
دعاي عيد نوروز
 
 
دعاي مخصوص عيد نوروز با درود و صلوات بر رسول اكرم صلي‌‌الله عليه‌وآله و آل او و اوصيا و همه انبيا و رسولان آغاز مي‌شود آنگاه با فرستادن درود بر ارواح  و اجساد ايشان ادامه مي‌يابد.
 در اين دعا آمده است: (هذا الذي فضله و كرمته و شرفته و عظمت خطره) اين فراز با اندكي جابجايي در كلمات در دعاي مخصوص ماه مبارك رمضان، ماه نزول قرآن نيز آمده است.  فراز پاياني دعاي مخصوص عيد نوروز : (اللهم .... ما فقدت من شي فلا تفقدني عونك عليه حتي لا اتكلف مالا احتاج اليه يا ذالجلال و الاكرام ) از آن جهت كه در آن سخن از گم شدن و گمشده‌ها به ميان مي‌آيد بيش از اندازه قابل توجه است زيرا، چنانكه نقل شده است عيد نوروز همان روزي است كه حضرت سليمان عليه‌السلام انگشتري خويش را پس از مدتي پيدا كرده است.
 
 
آداب عيد نوروز
 
 
۱ - غسل، پوشيدن لباس تميز و زدن عطر: امام صادق(ع) مي فرمايد: «هنگامي که نوروز آمد، غسل کن ونظيف ترين لباسهاي خود را بپوش و با خوشبوترين  عطرها خود رامعطر ساز.
6
۲- روزه داري برپايي نماز و ياد خدا با تکبير و تهليل: امام ششم(ع) فرموده اند: «چه خوب است که در اين روز، روزه دارباشي!»
دستور چهار رکعت نماز، سجده شکر و دعاي مخصوص اين روزدر روايتي ارجمند از معصوم(ع) نقل شده است. استغفار و توبه، ياد خدا با تکبير و تهليل (لااله الاالله) ازديگر آداب روز عيد است که معصوم(ع) بدان سفارش فرموده است.
همانگونه که رسول خدا (ص) فرمودند: «زينوا اعيادکم بالتکبير» عيدهاي خود را با آهنگ زيباي تکبير بياراييد.
3- آراستگي ظاهري، پيراستگي باطني
امام زين العابدين(ع)فرمودند: همه شما بايد در روز عيد زينت نموده و غسل کنيد و آرايش نماييد و از دعاهاي وارد شده در آن به قدر توان و فرصت بخوانيد... و مبادا کاري کنيد که چهره ظاهر شما زيبا و عمل ورفتار شما پست و زشت باشد.
4-  دادن هديه و بر پايي جشن و شادماني
يکي از ياران امام صادق(ع) از حضرت درباره مرد ثروتمندي پرسش نمود که در روزمهرگان يا عيد نوروز مردم به او هديه مي دهند اما او در عوض احساني نمي کند.
امام فرمود: «آيا آنها اهل نماز هستند؟» گفتم: آري حضرت فرمود: «هديه آنها را بايد بپذيرد و او نيز در مقابل براي آنها هديه اي بفرستد.»
برخي سخنان اهل بيت(عليهم السلام)سرپرستان خانه ها را به سخاوت و گشايش در زندگي در ايام عيدفرا خوانده تا خاطره اي شيرين و به ياد ماندني براي اهل خانه به جاي ماند و حالت جشن و شادي پيدا کند
روزي شهاب به امام صادق(ع) عرض مي کند:«حق زن بر شوهرش چيست؟» حضرت مي فرمايد: «... هر ميوه اي که مردم از آن مي خورند بايد به اهل بيتش بخوراند و خوراکي را که مخصوص ايام عيد است و در غير ايام به آنها نمي رساند، در ايام عيد براي آنان تهيه کند.»
7
 و در سخن ديگر امام رضا(ع) فلسفه اين عمل را اين گونه مي فرمايد: «سزاوار است که مرد بر عيالش توسعه و گشايش دهد تا آرزوي مرگ او را نکنند.
5-  ديد و باز ديد:
حضور در شاديها و مشکلات مسلمانان ازديگر آداب عيد نوروز، ديدار برادران و خواهران مسلمان و آگاهي از شاديها و اندوههاي ديگران است.
همانگونه که معصوم(ع) فرمود: «هو يوم الفيروز و کان يوم عليه لهم يجتمع اليه الناس ...»
 اين روز، نوروز است که مردم در آن اجتماع دارند و همديگر راملاقات مي کنند
حضرت رسول(ص) با اشاره به مراسم عيدفرموده اند:
دختران و زنان پرده نشين خود را بگوييد تا روزهاي عيد در جمع مسلمين و خطبه و دعاي عيد حاضر شوند.
در نهج البلاغه اشاره به خروج مردم از خانه ها و اجتماع آنان در مصلاي شهر جهت عبادت وديدار همديگر دارد.
 
وقتي به مقامي رسيديد خود را گم نكنيد
برخي از انسانها وقتي به مقامي ميرسند يك باره خود را گم مي كنند و آن چنان با ديگرا ن فاصله ميگيرند كه گويي همان ها نيستند كه تا ديروز با اطرافيانشان مي گفتند و مي خنديدند پس چطور شد كه به اين زودي چهره عوض كردند ؟حقيقت اين است كه تعداد زيادي از اسنانها اين چنين هستند و خيلي سريع تغيير جهت مي دهند تنها تعداد كمي هستند كه ممكن است تغيير جهت ندهند ولي گهگاه ديده مي شود در ميان آنها هم كه باقي مانده اند ديگر آن صفا ويگانگي سابق نيست و به همين دليل كه بعضي غالباً بهانه جويي هايي ميكنند كه صف خود را از صف يا ران گذشته خويش جدا نمايند چون موجب كسر شأن خود مي دانند كه نام آنها با نام قديمي ها برده شود ولي آنها بايد بدانند كه بعد از چرخيدن ، چرخيدنهاي ديگري هم هست .
نياز
الهي :
آفريدي رايگان و روزي دادي رايگان ،بيامرز رايگان كه تو خدايي نه بازرگان
 
 
سخنان مقام معظم رهبري پيرامون عيد نوروز
 
 
به نظر من آنچه که ملت ايران در باب عيد نوروز انجام داده است، يکي از زيبـاترين و
 ايسته‏ترين کارهايي است که مي‏شود با يک مراسم تاريخي و سنّتي انجام داد. اوّلِ سال
 شمسي ما ايرانيها، - يعني اوّل بهار - عيد نوروز است. اوّلاً ملت ايران افتخار دارد که سال
شمسي او هم سال هجري است؛ يعني همچنان که سال قمري ما از مبدأ هجرت خاتم الانبياء
عليه و علي آله الصّلاة والسّلام است، سال شمسي ما هم از مبدأ هجرت است.
 
بقيه ملتهاي مسلمان براي سال شمسي خود، از سال ميلادي استفاده مي‏کنند؛ ولي ما ايرانيها، هجرت نبي اکرم را، هم مبدأ سال قمري قرار داديم، هم مبدأ سال شمسي.
مطلبِ اوّل که به نظر من نشانگر هنر و عشق و علاقه ايراني به تعاليم مقدّس اسلام و به آثار مطهّر و مقدّس نبوي است. در ضمن، اوّلِ سال را اوّلِ فصل بهار انتخاب کرده‏ايم، در حالي که مسيحيان، اوّلِ زمستان را اوّلِ سال قرار مي‏دهند! البته فرق آنها با ما اين است که ولادت حضرت مسيح، تاريخ مشخّصي ندارد و يک مطلب حدسي است؛ در حالي که هجرت نبي مکرّم اسلام، از نظر تاريخي کاملاً دقيق و مشخّص است. به هر حال ما اوّلِ بهار را اوّلِ سال خودمان قرار داده‏ايم که اين هم يک ذوق و سليقه ايراني است. اوّلِ بهار، اوّلِ رويش طبيعت، اوّلِ بيداري باغ و راغ و بوستان و اوّلِ بالندگي همه موجودات زنده است. اين بهتر از زمستان است که وقت مردن و انجماد طبيعت و گياه و نباتات است.
در تعاليم اسلام نکته‏اي وجود دارد که خوب است برادران و خواهران به آن توجّه کنند. اسلام با سنّتهايي که از قبل از اسلام باقي مانده است، دو نوع رفتار مي‏کند.
 اوّلاً بعضي سنّتهاي غلط را به‏کلّي از بين مي‏برد و نابود مي‏کند؛ چون سنّتهاي درستي نيست. مثل اين که عربها قبل از اسلام، دختران خودشان را نگه نمي‏داشتند، يا بيشترِ ملتهاي غيرمسلمان، جنس زن را تحقير و اهانت مي‏کردند! اسلام اين سنّت را به‏کلّي از بين برد؛ چون به‏کلّي غلط بود.
9
ثانياً اسلام بعضي از سنّتها را از بين نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است؛ مثل بسياري از اعمال و مراسم حج. اين طوافي را که ملاحظه مي‏کنيد، قبل از اسلام هم بود؛ منتها محتواي طواف، محتواي شرک بود! اسلام آمد و اين عمل را از محتواي شرک آلود، خالي و از محتواي توحيد پُر کرد. طواف در آن زمان، مظهر گرايش انسان به آلهه و اربابِ ادّعايي و پنداري بود؛ آن را تغيير داد و مظهر ارادت انسان به مرکز عالم وجود - يعني حضرت حق متعال و وجود مقدّس پروردگار - قرار داد. ظاهر را نگه داشت و باطن را عوض کرد.
اسلام در بسياري از مواقع، با سنّتها اين کار را مي‏کند. مردم ما عينِ همين کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتواي آن را عوض کردند. نوروز در ايران، جشني در خدمت حکومتهاي استبدادي قبل از اسلام بود! به همين خاطر است که «نوروز باستاني» مي‏گويند! نوروز» اش خوب است، ولي «باستاني» اش بد است! «باستاني» يعني اين که همه اين جشنهاي دوره سال - مثل جشن «نوروز»، يا جشن «مهرگان»، يا جشنهاي ديگري نظير «خردادگان»، «مردادگان» و جشنهاي گوناگوني که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومتهاي استبدادي و سلطنتهاي پوسيده دوران جاهليت ايران بود! محتواي نوروز، محتواي مردمي و خدايي نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفي و انساني و مردمي در نوروز نبود! ملت ايران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتواي آن را عوض کردند. اين محتواي امروز نوروز ايراني، غير از محتواي باستاني است.
نوروز براي ملت ما، امروز عبارت است از اوّلاً : توجّه مردم به خدا. اوّلِ تحويلِ سال که مي‏شود، مردم دعا مي‏خوانند، «يا محوّل الحول والاحوال» مي‏گويند، آغاز سال را با ياد خدا شروع مي‏کنند، توجّه خود را به خدا زياد مي‏کنند. اين، ارزش است. ثانياً نوروز را بهانه‏اي براي ديد و بازديد و رفع کدورتها و کينه‏ها و محبّت به يکديگر قرار مي‏دهند. اين همان برادري و عطوفت اسلامي و همان صله رحم اسلام است؛ بسيار خوب است. ضمناً نوروز را بهانه‏اي براي زيارت اعتاب مقدّسه قرار مي‏دهند؛ به مشهد مسافرت مي‏کنند - که هميشه يکي از پرجمعيت‏ترين اوقات سال در مشهد مقدّس، اوقات عيد نوروز بوده است - اين بسيار خوب است.

پس مي‏بينيد که نوروز را نگه داشتند، محتواي آن را که غلط بود، به محتواي صحيح و درست تبديل کردند. اين هنر ملت ايران و ذوق و سليقه ايراني مسلمان است. ما عيد نوروز را از ديدگاه کساني که با اسلام سر و کار دارند، تأييد مي‏کنيم. عيد نوروز، چيز خوبي است. وسيله‏اي است که با آن دلها شاد مي‏شود، انسانها با يکديگر ارتباط برقرار مي‏کنند، صله رحم و صله احباب مي‏کنند؛ چون دوستان و رفقا هم مثل ارحام، احتياج به صله دارند. انسان بايد با ارحام صله کند، بايد با دوستان و رفقا هم صله کند؛ يعني ارتباط برقرار کند. اين، ارتباط عيد نوروز است که بسيار خوب است.
10
يک نکته اساسي در نوروز هست که در روايات ما به آن توجّه شده است. من مايلم شما عزيزاني که امروز در اين صحن و در صحنهاي ديگر و مراکز آستان قدس رضوي هستيد - اجتماع عظيم مردم - و اين سخن را مي‏شنويد، به آن توجّه کنيد. هر يک از آحاد ملت ايران هم که مي‏شنود، به آن توجّه کند.
نوروز، يعني روز نو. در روايات ما - بخصوص همان روايت معروفِ «معلّي‏بن‏خنيس»  - به اين نکته توجّه شده است. معلّي‏بن‏خنيس که يکي از رُوات برجسته اصحاب است و به نظر ما «ثقه» است، جزو شخصيتهاي برجسته و صاحب راز خاندان پيغمبر محسوب مي‏شود. او در کنار امام صادق عليه الصّلاة والسّلام زندگي خود را گذرانده و بعد هم به شهادت رسيده است. معلّي‏بن‏خنيس - با اين خصوصيات - خدمت حضرت مي‏رود؛ اتفاقاً روز «نوروز» بوده است - در تعبيرات عربي، «نوروز» را تعريب مي‏کنند و «نيروز» مي‏گويند حضرت به او مي‏فرمايند : «أتدري ماالنيروز؟» آيا مي‏داني نوروز چيست؟
11
 بعضي خيال مي‏کنند که حضرت در اين روايت، تاريخ بيان کرده است! که در اين روز، هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضيه نوح اتّفاق افتاد، ولايت اميرالمؤمنين عليه السّلام اتّفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از اين روايت، اين نيست. من اين طور مي‏فهمم که حضرت، «روز نو» را معنا مي‏کنند. منظور اين است: امروز را که مردم، «نوروز» گذاشته‏اند، يعني روزِ نو! روزِ نو يعني چه؟ همه روزهاي خدا مثل هم است؛ کدام روز مي‏تواند «نو» باشد؟شرط دارد. روزي که در آن اتّفاق بزرگي افتاده باشد، نوروز است. روزي که شما در آن بتوانيد اتّفاق بزرگي را محقَّق کنيد، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال مي‏زنند و مي‏فرمايند: آن روزي که جناب آدم و حوّا، پا بر روي زمين گذاشتند، نوروز بود؛ براي بني آدم و نوع بشر، روز نويي بود. روزي که حضرت نوح - بعد از توفان عالمگير - کشتي خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نويي است و داستان تازه‏اي در زندگي بشر آغاز شده است. روزي که قرآن بر پيغمبر نازل شد، روز نويي براي بشريت است - حقيقت قضيه همين است؛ روزي که قرآن براي بشر نازل مي‏شود، مقطعي در تاريخ است که براي انسانها روز نو است - روزي هم که اميرالمؤمنين عليه‏السّلام به ولايت انتخاب شد، روز نو است.اينها همه، «نوروز» است؛ چه از لحاظ تاريخ شمسي، با اوّلِ ماه «حَمَل» مطابق باشد يا نباشد. اين نيست که حضرت بخواهند بفرمايند که اين قضايا، روز اوّلِ «حَمَل» - روز اوّلِ فروردين - اتّفاق افتاده است؛ نخير. بحث اين است که هر روزي که اين طور خصوصياتي در آن اتّفاق بيفتد، روز نو و «نوروز» است؛ چه اوّل فروردين، چه هر روز ديگري از اوقات سال باشد.خوب؛ من حالا به شما عرض مي‏کنم. روزي که انقلاب پيروز شد «نوروز» است، روز نويي بود. روزي که امام وارد اين کشور شد، براي ما نوروز بود. روز فتوحات عظيم اين جوانان مؤمن و اين ايثارگران ما در جبهه نبرد - عليه نظامياني که از «ناتو» و «ورشو» و امريکا و شوروي و خيلي از مراکز ديگرِ قدرت تغذيه مي‏شدند - روز پيروزي جوانان ما - با ايمانشان - بر آنها «نوروز» است؛ روز نو است.حال اگر شما مي‏خواهيد روز اوّلِ فروردين را هم براي خودتان روز «نو» و نوروز قرار دهيد، شرط دارد. شرطش اين است که کاري کنيد و حرکتي انجام دهيد؛ حادثه‏اي بيافرينيد. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! «يا مقلّب القلوب والابصار. يا مدبّرالليل والنّهار. يا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الي احسن الحال» .  اگر حال خود را عوض کرديد، اگر توانستيد گوهر انساني خود را درخشانتر کنيد، حقيقتاً براي شما «نوروز» است! اگر توانستيد پيام انقلاب، پيام پيامبران، پيام امام بزرگوار و پيام خونهاي مطهّرِ بهترين جوانان اين ملت را - که در اين راه ريخته شده است - به دل خودتان منتقل کنيد، براي شما «نوروز» است.
عزيزان من! سعي کنيد روز اوّل فروردين را براي خودتان «نوروز» کنيد. بعضي کسان روز اوّلِ فروردينشان «نوروز» نيست. ممکن است اوّل فروردين براي آنها از هر روز نحسي هم نحستر باشد! اوّل فروردين  «نوروز» براي آنهايي که در درون خود، به فساد و انحطاط گرايش پيدا مي‏کنند، آنهايي که خود را از خدا دور مي‏کنند، آنهايي که خود را از هدفهاي بلند اين ملت و اين انقلاب جدا مي‏کنند، نوروز نيست، روز عيد نيست، روز جشن و روز شادي نيست؛ شوم است! اين، آن حقيقت مسأله در باب نوروز است.
پس «نوروز» به طور خلاصه خوب است. اوّلِ سال هجري شمسي است، روز نو، اوّلِ بهار، اوّلِ رويش و جوشش طبيعت و اوّلِ شروع زيباييها در عالم طبيعت است. اين را براي خودتان هم اوّلِ بالندگي و جوشش و اوّلِ بروز زيباييها قرار دهيد و براي خودتان ))روز نو(( کنيد.  1/1/1377مشهد الرضا (ع)
امير المومنين امام علي (ع):
اسراف در هر چيزي ناپسند است مگر در كاهاي خير
در كارهاي خود اهميت ها را فراموش نكنيد .
يكي از مسائلي كه برخي به آن توجه ندارند رعايت اهميت هاست . حقيقت اين است كه هر انساني در امور زندگي خود بايد اهميت ها را در نظر بگيرد و آن چه را كه مهم تر به نظر مي رسد بر كارهاي ديگر مقدم بدارد در غير اين صورت دير يا زود متوجه مي شود كه نظم در كارهايش برهم خورده است .پس بهتر است قبل از هر كار درباره ترتيب آن فكر كنيد وبعد از آن وارد عمل شويد متاسفانه برخي به اين موضوع اساسي توجه نمي كنند ودر نتيجه مي بينند علي رغم زحمت هاي زيادي كه كشيده اند نتيجه مثبتي نگرفته اند كه هيچ بلكه چه بسا به خاطر اين برهم خوردن رشته امور متضرر هم شده اند و ابين در حالي است كه اگر رعايت تريب مي شد نه تنها كار به اينجا نمي كشيد بلكه چه بسا به موفقيتهايي هم منتهي مي شد .
 
نياز
 
الهي :
هر شادي كه بي توست ،اندوه ،آن است .هر منزل كه نه در راه توست ،زندان است .هر دل كه نه در طلب توست ،ويران است يك نفس با تو  به دو گيتي ارزان است .يك ديدار از آن تو،به صد هزار جان رايگان است .
اعمال حساب نشده انجام ندهيد.
برخي مردم از روي ناداني كارهايي انجام ميدهند كه قبل از هر چيزآبروي خود را از بين مي برند . اين ها بدون ترديد براي هميشه دچار ضرر خواهند شد و حال آن كه اگر قبل از انجام آن كارها با كساني مشورت مي كردند شايد نه تنها آبرويشان حفظ مي شد،بلكه آبروي بيشتري هم به دست مي آوردند و به تعبير ديگر،آنها چوب ناداني خود را مي خورند حقيقت اين است كه افراد نادان هميشه در حال ضرر و زيان هستند و طبعاً نبايد هم انتظاري بيش از اين داشته باشند و تنها راهي كه مي تواند باعث نجات آنها شود ،دانش آموختن است اگر چه ممكن است دشواري هايي در اين راه و جود داشته باشد ولي به هر حال در سايه تلاش مداوم ، اميد بخش بوده و راه نجاتي در پيش پاي آنها مي گذارد .
نماز براي اهل ايمان حكمي واجب ولازم است
سوره نساء آيه 103
 
نياز
 
الهي :
دانايي ده كه از راه نيفتم و بينائي ده كه در چاه نيفتم  .
طنز نوروزي در غالب شعر 
((نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد))  کاسب پير دگر باره جوان خواهد شد!
من و تو غمزده از اين همه خرج شب عيد  ليکن او صاحب يک سود کلان خواهد شد
موسم دلخوري و گيجي آن اهل حقوق  وقت بشکن زدن پيشه وران خواهد شد
حرف عيدي نزني پيش خسيس الدوله  که کند سکته و درخاک نهان خواهد شد
اول عيد ، حقوق من و تو نفله شود  سرمان باز دچار دَوران خواهد شد
باز ذکر « چه کنم ، آي چه کنم » مي گيريم  قلبمان نيز دچار ضربان خواهد شد
مخمان سوت زد از قيمت شيريني جات  کم کمک قيمت آن ، قيمت جان خواهد شد
مرد در « خانه تکاني » شده شاگرد زنش  دم عيد است و چنان رفتگران خواهد شد
از هجوم فک و فاميل فلان شهر به « ده   چون هتل ، خانه ي مشدي رمضان خواهد شد
 
 
پيامكهاي نوروزي
 
*گلها همه با اذن تو برخواسته اند  از بهر ظهور تو خود آراسته اند

مردم همه در لحظه تحويل ، بي شک اول فرج تو را از خدا خواسته اند . . .
*چهار دعاي برتر لحظه تحويل سال    اول دعا براي ظهور آن بي مثال

دوم تمام ملت بي ضرر و بي ملال  سوم رسيدن ما به قله هاي کمال

چهارم تمام جيب ها پر از پول ، اما حلال
*سعادت ، سخاوت ، سربلندي ، سروري ، سلامتي ، و سرورکه بهترين هفت سين زندگي است را براي شما دوست عزيز آرزومندم .
*زندگي وزن نگاهي است که در خاطر ما مي ماند نوروز جشن نکوداشت نگاه تو ست پس نوروز بر تو فرخنده باد
*با تو از خاطره ها سرشارم.جشن نوروز تو را کم دارم.سال تحويل دلم مي گيرد با تو تا اخر خط بيدارم
*پيام نوروز اين است.دوست داشته باشيد و زندگي کنيد.زمان هميشه از ان شما نيست
*از نوروز مي اموزيم که هيچ وقت انساني را نا اميد نکنيم شايد اميد تنها دارايي اش باشد . .
*نوروز ايين رفاقت را نگاهباني مي کند که باور کنيم قلبهامان جاي حضور دوستانمان هستند
*خداوندا تقدير دوستان را در سال آينده به گونه اي قرار بده که در پايان سال از گذشته خود افسوس نخورند
*اميدوارم تو سال جديد موتور آرزو هات پنچر نشه.
 
 
عيد تان مبارک
 
 
نوروز؛ يعني هر روز نو و تأثيرگذار
مقام معظم رهبري، در تعبيري زيبا، نوروز را چنين معنا کرده اند: «نوروز؛ يعني روزي که شما با عمل خودتان، با حادثه اي که اتفاق مي افتد، آن را نو مي کنيد. روز بيست و دوم بهمن که ملت ايران، حادثه عظيمي را به کمک خدا تحقق بخشيد، روز نويي، نوروز است. آن روزي که امام امت، قاطعانه به دهان مستکبر قلدر گردن کلفت دنيا؛ يعني امريکا مشت کوبيد، آن روز، روز نو و راه نويي بود. حادثه نويي بود که اتفاق مي افتاد و افتاد. ما بايد نوروز را نوروز کنيم. نوروز بر حسب طبيعت، نوروز است، جنبه انساني قضيه هم به دست ماست که آن را نوروز کنيم.»
كلام آخر
کارنامه
سالي ديگر هم به پايان رسيد، با همه تلخي ها و شيريني هايش، با همه فرازها و نشيب هايش، رنج ها و شادي هايش، ترس ها و اميدهايش. سال گذشته، براي عده اي سال رشد و پيشرفت و تکامل بود و براي عده اي ديگر، سال عقب گرد، يا در جا زدن و رکود بود. کساني آبرو يافتند و کساني آبرو باختند. کساني عزيز شدند، و ديگراني خوار و حقير گشتند. ما در کجاي زمان ايستاده ايم؟ پيش رو و زير پايمان، پشت سر و اطرافمان و در افق هاي دور دست ونزديک چيست و چه مي گذرد؟
بياييد و برگرديم و نگاهي به خويشتن کنيم، به کارها و رفتارمان، به اخلاق و عملکردمان، به آموخته ها و اندوخته هايمان، به حرف ها و نيت هايمان، به هدف ها و آرزوهايمان، به دوستي ها و دشمني هايمان، به ديده ها و گفته ها و شنيده هايمان، بياييم در آغاز سال نو، کارنامه مان را باري ديگر مرور کنيم.
 
 
 هنگام محاسبه
 
 
«طي شدن عمر، سب افزوده شدن سن و سال ما نمي گردد، بلکه عمر ما کاهش مي يابد و هر روز، قدمي به «خط پايان» نزديک مي شويم و هر لحظه يک گام به انتهاي فرصت دنيايي پيش مي گذاريم. وقتي يک کشاورز، در فصل برداشت، محصول خود را حساب مي کند، من چرا برداشت خود را در مزرعه زندگي حساب نکنم؟ مگر نه اين که دنيا مزرعه است و من، دهقان بذر وجودي خويشم؟ پس بايد ببينم چه کاشته ام و چه درو مي کنم؟
وقتي يک تاجر و کاسب و حتي دست فروش ساده، براي خود حساب سال و دفتر کل و جزء
دارد و سود و زيان و دخل و خرج خويش را مي سنجد، چرا من در بازار دنيا، که کالاي عمر و متاع فرصت را مي دهم، به دستاورد خود نينديشم و سود و زيان خود را محاسبه نکنم؟»
 
 
منابع ومأخذ:
 
1.  تفسير جامع البيان، ج ۲، ص ۱۵۷، تفسير الميزان، ج ۲۰، ص ۱۴۴، مفاتيح الجنان، اعمال نوروز.
2.   ميزان الحکمة، ج ۷، ص ۱۳۳، تفسير الميزان، ج ۳۰، ص ۳۰۰، مفاتيح الجنان، اعمال نوروز.
3.   مستدرک الوسائل، ح ۶۶۷۰، بحار الانوار، ج ۱۳، ص ۱۲۱.
4.   وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۱۱۵.
5.   وافي، ج ۳، ص ۱۱۶، تفسير الميزان، ج ۳۰، ص ۲۰۰.
6.  وسائل الشيعه، ج ۱۵، ص ۲۴۹.
7.   بحار الانوار، ج ۱۳، ص ۱۴۸، ج ۱۴، ص ۱۵۰.
8.  عيد، ص ۵۷، ميزان الحکمة، ج ۷،ص ۱۳۱.
9.  شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج ۳، باب ۴۹، ص ۲۲۵.
10.  ذكايي، پرويز: نوروز تاريخچه و مرجع‌شناسي، مركز مردم‌شناسي ايران، تهران، 1353، ص19
11. كريميان سردشتي، نادر: "نوروز در روايات شيعه و در كتاب التاج جاحظ بصري"، مجموعه مقالات نخستين همايش نوروز، پژوهشكده مردم‌شناسي، تهران، 1379، ص45
12.سايت مقام معظم رهبري
13. سايت حوزه
 
 





تهيه و تنظيم : خموشي
اداره تبليغات اسلامي كنارك  
تعداد بازديد:4263 آخرين تغييرات:89/12/21
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر