شنبه 3 تير 1396 - 29 رمضان 1438 - 24 ژوئن 2017
صفحه اصلي/پزشكي

چندروش برای کاهش فشار خون بالا

چندروش براي کاهش فشار خون بالا

--------------------------------------------------------------------------------



فشار خون بالا با تعداد هشداردهنده مرگ و مير سالانه در جهان مرتبط است. هر چند فشار خون بالا ممکن است علائم ظاهري نداشته باشد، اما مهم‌ترين پيامدهاي آن حمله قلبي ، سکته مغزي و در کنار آن نارسايي کليوي است.


اگر شما چاق هستيد، مي‌توانيد با کاهش وزن و اعمال چند تغيير کوچک در زندگي‌تان، فشار خون خود را پايين بياوريد.




--------------------------------------------------------------------------------

1- در فضاي باز پياده‌روي کنيد. پياده‌روي تند به شما کمک مي‌کند که فشار خون را پايين بياوريد. اگر اين اقدام به‌طور صحيح انجام شود، قلب مي‌تواند به طور موثرتري از اکسيژن استفاده کند. 4 تا 5 نوبت پياده‌روي سريع در هفته مي‌تواند تغييرات قابل ملاحظه‌اي در زندگي شما اعمال کند. مي‌توانيد با 15 دقيقه ورزش روزانه شروع کنيد و به آرامي مدت و شدت تمرينات را افزايش دهيد.
 
2- نفس عميق بکشيد. تمرين تنفس آرام و روش هاي مديتيشن هم مي‌تواند در اين خصوص روي شما تاثير شگفت‌انگيزي داشته باشند. اين روش‌ها به شما کمک مي‌کنند که به ميزان قابل ملاحظه‌اي استرس خود را کاهش دهيد و فشار خونتان را نيز کنترل کنيد. سعي کنيد اين روش را 10 دقيقه صبح و 10 دقيقه شب انجام دهيد. نفس عميق خود را به درون برده و سپس خارج کنيد. اگر مي‌توانيد گاهي اوقات به کلاس يوگا برويد تا اين روش‌ها را بهتر ياد بگيريد.
 
3- مواد خوراکي سرشار از پتاسيم مصرف کنيد. شايد تا کنون از تاثيرات منفي سديم (نمک) روي فشار خون شنيده باشيد. پتاسيم يک ماده معدني ضروري براي مقابله با تاثيرات بد سديم است. ميوه‌ها و سبزيجات غني از پتاسيم هستند، از جمله سيب‌زميني ، گوجه فرنگي، آب پرتقال، موز، نخود فرنگي و کشمش.
 
4- مصرف نمک را کاهش دهيد. حتي اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به فشار خون بالا را نداريد، کاهش مصرف نمک مي‌تواند تاثير بسيار زيادي روي سلامت شما داشته باشد. قبل از اين که نمک به غذا بيفزاييد فکر مي‌کنيد که آيا واقعا به آن نياز داريد يا نه. سعي کنيد به جاي نمک از ديگر چاشني‌ها استفاده کنيد. همچنين تا حد امکان از مصرف مواد غذايي فرآوري شده و کنسروي و آماده بپرهيزيد، مثل سوسيس و کالباس، چيپس، ناگت مرغ منجمد و ...، چون اين مواد سرشار از نمک هستند.
 
5- از مزاياي کاکائوي تلخ غافل نشويد. انواع تلخ شکلات ها، حاوي فلاونوئيدهايي هستند که خاصيت انعطاف‌پذيري عروق را بهبود مي‌بخشند. لذا شکلات حداقل حاوي 70 درصد کاکائو را مصرف کنيد.
نوشيدن دو ليوان آب پرتقال در روز مي‌تواند فشار خون را به ميزان قابل توجهي پايين بياورد و متعاقب آن، خطر بروز بيماري‌هاي قلبي را کاهش دهد.
6- از فوايد دم کرده ‌هاي گياهي نيز بهره‌مند شويد. اين نوشيدني‌هاي گياهي براي کاهش فشار خون بالا مفيد هستند، مثل چاي سبز.
 
7- ساعات کاري تان را کم کرده و استراحت نماييد. کاهش ساعاتي که در اداره مي‌گذرانيد، مي‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کار بيش از حد و طولاني‌مدت، زمان ورزش و تغذيه سالم را از شما مي‌گيرد.
 
8- با گوش دادن به يک موسيقي آرام مي‌توانيد به کاهش فشار خون تان کمک کنيد.
 
9- جوانه گندم به دليل داشتن پتاسيم و منيزيم زياد باعث کاهش فشارخون بالا مي‌شود. پتاسيم و منيزيم بر خلاف سديم در کاهش فشار خون موثرند.
 
10- محققان در يک پژوهش جديد دريافته‌اند که مصرف پسته براي پايين آوردن فشارخون موثر است. پسته با کاهش روند جذب کربوهيدرات‌ها در بدن مي‌تواند فشارخون را پايين بياورد. همچنين پسته حاوي مقدار زيادي پروتئين گياهي و پتاسيم و منيزيم است.
 
11- برگ زيتون حاوي ترکيباتي موثر در کاهش فشار خون است که مي‌تواند به عنوان يک درمان کمکي مناسب براي کنترل خطر پيشرفت عوارض قلبي عروقي در بيماران مبتلا به پرفشاري خون استفاده شود.
 
12- آلو از افزايش فشار خون، بروز بيماري‌هاي قلبي‌ عروقي، سرطان و بيماري‌هاي گوارشي پيشگيري مي‌کند و به عنوان منبعي غني از پتاسيم در کاهش فشار خون بالا مؤثر است.
 
13- روغن کنجد يکي از روغن‌هاي غير اشباع و مفيد براي بدن است. اين روغن نه تنها کلسترول خون را بالا نمي‌برد، بلکه آن را کاهش مي‌دهد. کره کنجد فشار خون را کاهش مي‌دهد. گفتني است کنجد با همه خواصي که دارد براي معده ضعيف مناسب نيست، زيرا هضم آن سنگين است. اين گونه اشخاص بايد آن را با عسل يا سرکه بخورند.
 
14- نوشيدن ميزان کمي آب چغندر قرمز در روز به کاهش فشار خون در مبتلايان به پرفشاري خون کمک مي‌کند.
 
15- نوشيدن دو ليوان آب پرتقال در روز مي‌تواند فشار خون را به ميزان قابل توجهي پايين بياورد و متعاقب آن، خطر بروز بيماري‌هاي قلبي را کاهش دهد.
 
16- هندوانه حاوي يک نوع اسيد آمينه است که عملکرد شريان ها را تقويت مي کند و مي تواند به کاهش فشار خون آئورت کمک کند.
 
17- خوردن مقادير زيادي سبزيجات و ميوه هاي سرشار از پتاسيم مانند موز و پرتقال براي مبتلايان به فشار خون بالا مفيد است.
فرآوري: مريم سجادپور
بخش تغذيه و سلامت تبيان

منابع :
جام جم آنلاين
همشهري آنلاين
ايسنا
سايت worldfood
 
اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.
اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.
براي شرکت در بحث هاي انجمن بهداشت و سلامت سايت، اينجا را کليک کنيد.
 
مطالب مرتبط :
خوراکي هاي ضد چربي و فشار خون


 
تعداد بازديد:797 آخرين تغييرات:89/12/24
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر