سه شنبه 30 مرداد 1397 - 9 ذي الحجه 1439 - 21 آگوست 2018
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

خانه داری، لذت بخش است

خانه داري، لذت بخش است

قسمت مهمي از هر روز، معمولا در آشپزخانه به تهيه و برنامه‌ريزي براي تعيين نوع غذا مي‌گذرد. اگر اين‌ فعاليت روزانه با بي‌دقتي و از سر بي‌حوصلگي انجام شود، ممکن است تاثير منفي بر سلامت غذا داشته و خستگي جسمي درپي داشته باشد. با کمي دقت و صرف زمان مناسب براي انجام اين کار مي‌توان به نتيجه‌اي دلخواه رسيد.مخصوصا در اين روزها که اصولا افراد خانواده دور هم جمع هستند و مادر خانواده مي تواند با تهيه ي غذاهاي مطبوع البته با برنامه ريزي که خود او هم خيلي خسته نشود ،خاطرات زيبايي از با هم بود در کنار سفره را براي اعضاي خانواده رقم بزند.

براي اينکه در هنگام آشپزي سر درگم نشويد به اين نکات توجه کنيد:

1- ابتدا نگاهي کلي به کابينت‌ها و جايي که موادغذايي را نگه‌ مي‌داريد، بيندازيد. از موادي که بايد تهيه شود يک فهرست تهيه کنيد و با يک‌بار رفتن به فروشگاه همه آنچه را  مي‌خواهيد تهيه کنيد.
2- اگر از قبل بدانيد چه غذايي را مي‌خواهيد درست کنيد، وقت کمتري را در آشپزخانه صرف خواهيد کرد. پس غذاهايي را که دوست‌ داريد و مي‌دانيد مصرفش براي شما مفيد‌تر است، براي مدت يک ‌هفته روي کاغذ فهرست کنيد و سعي کنيد طبق برنامه‌اي که داريد، غذاهاي روزانه‌تان را تهيه و آماده کنيد.
آشپزخانه
3- اگر قد بلندي داريد از کابينت‌هاي بالايي آشپزخانه و نزديک به گاز و يخچال براي نگهداري مواد مورد نظر استفاده کنيد. اگر قد متوسط يا کوتاهي داريد بهتر است از کابينت‌هاي رديف پايين بهره بگيريد. در اين صورت مي‌توانيد در کوتاه‌ترين زمان غذاي مورد نيازتان را تهيه کنيد.
 4- ‌سبزيجات و مواد لازم براي آشپزي را مي‌توانيد خرد شده و آماده در فريزر نگهداري کنيد تا بتوانيد غذا را سريع آماده کنيد.
5- زماني که کل اعضاي خانواده حضور دارند يا ميهماني داريد، بهتر است از همه ظرف‌هاي آشپزخانه استفاده نکنيد و هر ظرفي که هنگام آشپزي کثيف شد را همان موقع بشوييد، در اين‌ صورت هنگامي که ميهماني به پايان مي‌رسد، با انبوهي از ظرف‌هاي کثيف مواجه نمي‌شويد.
توجه نكردن به وضعيت صحيح بدن هنگام كار و انجام حركات تكراري در طولاني مدت موجب آسيب عضلات و مفاصل و بروز مشكلات اسكلتي مي‌شود. و از همه مهم تر باعث مي شود ،خانم خانه با روحيه اي کسل و تني خسته ظاهر شود
اما اصولا حضور خانم ها در آشپزخانه فقط به طبخ غذا محدود نمي شود بلکه شستن ميوه‌ها و سبزي‌ها، شستن ظرف‌ها، نگهداري غذا در يخچال و كابينت موجب مي‌شود خيلي از خانم‌هاي خانه‌دار زمان زيادي از روز را در آشپزخانه بگذرانند. كار با وسايلي كه به شكل نامناسبي طراحي شده‌اند، توجه نكردن به وضعيت صحيح بدن هنگام كار و انجام حركات تكراري در طولاني مدت موجب آسيب عضلات و مفاصل و بروز مشكلات اسكلتي مي‌شود. و از همه مهم تر باعث مي شود ،خانم خانه با روحيه اي کسل و تني خسته ظاهر شود. با كمي دقت هنگام كار در آشپزخانه، مي‌توان از اين عوارض پيشگيري كرد.
آشپزخانه
1- يكي از عوامل ايجاد خستگي انجام حركات تكراري است. بسياري از كارها مانند رنده كردن و خرد كردن سبزي‌ها با حركات تكراري همراه است. از انجام حركات تكراري پرهيز كنيد. به جاي انجام كارها به روش سنتي و دستي، مي‌توانيد از اين وسايل كه براي راحتي شما طراحي شده، استفاده كنيد.
2- از وسايل و ظروفي كه براي راحتي بيشتر طراحي شده‌اند، استفاده كنيد؛ ماهي‌تابه‌هاي دردار كه طبخ غذا در آنها نياز به ايستادن طولاني‌مدت كنار اجاق گاز و برگرداندن غذا ندارد، نمونه‌اي از اين لوازم هستند.
3- براي نگهداري نمك و ادويه‌هايي كه براي آشپزي مرتب به آنها نياز داريد، از ظروفي استفاده كنيد كه به راحتي مي‌چرخند و درب آنها براي باز و بسته شدن نيازي به پيچاندن و چرخاندن ندارد.
4- روغن را در ظرفي كوچك‌ و سبك‌تر كه برداشتن و گذاشتن آن آسان باشد بريزيد. آبليمو و آبغوره و سركه را هم در ظروفي كه سبك بوده و استفاده از آنها آسان است، بريزيد.
5- مايع ظرفشويي را روي ديوار و در ارتفاع مناسبي كنار شير سينك نصب كنيد. با اين كار ديگر لازم نيست هنگام شستن ظروف مايع ظرفشويي را هر بار برداشته و دوباره سر جايش بگذاريد.
6- يك ساعت زنگ‌دار در آشپزخانه قرار دهيد و براي اعلام زمان پخت غذا از آن استفاده كنيد تا مجبور نشويد در حين پخت چند بار به غذا سر بزنيد.
آشپزخانه
7- از ليوان‌هاي دسته‌دار، قاشق‌هاي سبك و خوش دست، بشقاب‌هاي سبك و چاقوهاي تيز و خوش دست كه كار با آنها راحت‌تر است، استفاده كنيد.
8- در يك زمان حجم زيادي از كار انجام ندهيد و كارها را در فواصل زماني مختلف انجام دهيد.
9- نقص‌ها را به موقع برطرف كنيد و تعميرات لازم را انجام دهيد. درب كابينت‌ها را روغن كاري كنيد تا راحت‌تر باز و بسته شوند. واشر شير ظر‌فشويي را به موقع تعويض كنيد تا موقع باز و بسته كردن شير، به مفاصل دست فشار وارد نشويد.
10- صندلي‌اي كه راحت قابل حمل باشد، در آشپزخانه قرار دهيد تا هر وقت خواستيد بنشينيد از آن استفاده كنيد. چهارپايه كوچكي نيز در آشپزخانه داشته باشيد تا زمان‌هايي كه ايستاده كار مي‌كنيد يكي از پاهايتان را روي آن بگذاريد.
11- ارتفاع كار در آشپزخانه بايد حداقل 90 سانتي‌متر باشد. اگر بلندتر يا كوتاه‌تر از ميانگين هستيد، ارتفاع سطح كار را در حد راحتي خودتان تغيير دهيد.
12- هنگام كار به وضعيت بدنتان توجه داشته باشيد و پشت و شانه‌ها را خم نكنيد. هميشه با پشت صاف، شانه‌هاي رو به عقب و زانوهاي كمي خميده كار كنيد.
 
فرآوري : داودي
بخش خانواده ايراني تبيان
منبع : مجله خانوادگي مادران – کتاب گنجينه خانه داري
مقالات مرتبط:



 
تعداد بازديد:1362 آخرين تغييرات:90/01/06
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر