پنج شنبه 28 تير 1397 - 6 ذي القعده 1439 - 19 ژولاي 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

سرداب غیبت، دروغ یا واقعیت؟!

سرداب غيبت، دروغ يا واقعيت؟!

در داخل صحن امامين عسکرين در شهر سامراء مقامي است که امروزه به سرداب غيبت معروف است.

در داخل صحن امامين عسکرين در شهر سامراء مقامي است که امروزه به سرداب غيبت معروف است. در نظر برخي از عوام، حضرت مهدي(عجل الله تعالي و فرجه شريف) پس از ورود به چاه سرداب، ناپديد شده و غيبت نموده‌اند. بررسي صحت و ستم اين مساله چيزي است که اين نوشتار بدان مي‌پردازد:
 

سرداب خانه امام هادي (عليه‌السلام)

اصولاً سرداب به زيرزميني گفته مي‌شود که در خانه‌هاي قديمي ساخته مي‌شد تا ساکنان را از گرماي بيش از حد تابستان در امان دارد و اهل خانه ساعاتي از روزهاي گرم تابستان را در آنجا مي‌گذراندند.
در منزل امام هادي(عليه‌السلام) در شهر سامراء نيز سردابي بود که ايشان و فرزند بزرگوارشان امام حسن عسکري(عليه‌السلام) و نيز نوه گرانقدرشان حضرت بقيه الله الاعظم(عجل الله تعالي و فرجه شريف) چند صباحي را در آن زيسته و به عبارت پروردگار مشغول بودند. پس از رحلت امام حسن عسکري(عليه‌السلام) فرزند بزرگوارشان حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالي و فرجه شريف) که تنها پنج سال داشتند از ديده‌ها غايب شدند و دوره غيبت صغري آغاز گرديد.1
 

ريشه خرافه چاه غيبت!

بعدها مردم عوام و بسياري از جاهلان پيرامون غيبت امام عصر(عجل الله تعالي و فرجه شريف) داستان‌ها ساختند و چنين گفتند که حضرت مهدي(عج) پس از ورود به چاه داخل سرداب، ناپديد شده‌اند! بر اساس اين اعتقاد زائران شيعه در داخل سرداب از حوضي که محل وضوي امام هادي(عليه‌السلام) و امام عسکري (عليه‌السلام) بود به عنوان تبرک خاک بر مي‌داشتند که کم کم اين مکان به بئر غيبت يا چاه غيبت معروف شد.2 همه منابع شيعه محل ظهور حضرت مهدي(عج) را مکه ذکر نموده‌اند و رواج اعتقادي نظير سرداب و چاه غيبت در ميان شيعيان سبب مي‌شود موجبات وهن و تمسخر شيعه فراهم گردد و حتي برخي از معاندان و منکران وجود مبارک حضرت مهدي(عجل الله تعالي و فرجه شريف) را انکار نموده و اساساً اهل مهدويت را زير سوال برند و آن را ساخته و پرداخته شيعه و از خرافات آن بدانند.

علماي شيعه و مقابله با خرافه چاه غيبت!
مدخل سرداب الغيبة

در هيچ يک از فنون معتبر شيعي به اين مکان به عنوان «چاه غيبت» يا «محل غيبت حضرت مهدي(عج)» اشاره نشده است و بسياري از بزرگان شيعه به انکار آن پرداخته‌اند. مرحوم محدث نوري صاحب المستدرک علت پيدايش «سرداب غيبت» را چنين شرح مي‌دهند: عده‌اي از خادمان اين مکان براي کسب منافع مادي و دينوي خود، چنين خرافه‌اي را رواج داده و آن را چاه غيبت معرفي کرده‌اند و از آن محل، خاکي براي تبرک در مقابل دريافت پول به زائران مي‌دادند. مرحوم شيخ العراقيين از علماي عاليقدر شيعه براي جلوگيري از اين اقدام ناصواب چاه مذکور را پر کرده و در آن را محکم بستند اما بعدها خادمان دوباره آن را گشوده و تا به امروز با اين ترفند به گرفتن پول از زائران مي‌پردازند.3
سيد محسن الامين از علماي بزرگ شيعه معتقد است اين توهمي فاسد براي برخي است که مي‌پندارند حضرت مهدي(عج) در اين سرداب است، جز اين نيست که تبرک به اين مکان تنها براي تبرک به آثار صالحين است. زيرا سه تن از امامان بزرگوار شيعه در اين مکان زندگي کرده‌اند.4
 

اهل سنت و خرافه سرداب غيبت

مرحوم شيخ عباس قمي مي‌گويد: اين خرافه را علماي اهل سنت به شيعه نسبت مي‌دهند و مي‌گويند شيعه معتقد است مهدي آنها، در اين چاه غايب شده و در آن جا باقي است تا هر گاه خداوند بخواهد بيرون آيد و جهان را پر از عدل و داد نمايد.(5) ياقوت حموي صاحب معجم البلدان از تاريخ نويسان اهل سنت در بيان سامراء مي‌گويد: در سامراء سرداب معروفي در مسجد آن شهر وجود دارد که شيعه مي‌پندارد مهدي آنان از اين سرداب ظهور خواهد کرد!6
چنانچه همه مي‌دانيم همه منابع شيعه محل ظهور حضرت مهدي(عج) را مکه ذکر نموده‌اند و رواج اعتقادي نظير سرداب و چاه غيبت در ميان شيعيان سبب مي‌شود موجبات وهن و تمسخر شيعه فراهم گردد و حتي برخي از معاندان و منکران وجود مبارک حضرت مهدي(عجل الله تعالي و فرجه شريف) را انکار نموده و اساساً اهل مهدويت را زير سوال برند و آن را ساخته و پرداخته شيعه و از خرافات آن بدانند.7
 

نتيجه‌گيري

«سرداب» که تنها مي‌توان گفت زيرزمين خانه مسکوني امام عسکري(عليه‌السلام) و محل زندگي و سپس غيبت امام عصر(عج) بوده است از جهت آن که محل زندگي امامان بزرگوار بوده است بايستي مورد تبرک و تيمّن قرار گيرد و زائران فهيم و ارادتمند اهل بيت بايد از هر گونه اقدامي که موجب وهن شيعه و سوء استفاده دشمنان شود به شدت خودداري نمايند.
 
رادفر، گروه دين و انديشه تبيان

1- تاريخچه سامراء و آستان عسکريين، مصلح الدين مهدوي، ص 49
2- فرارات اهل البيت و تاريخها، جلالي الحسيني، صص 143- 141
3- کشف الاستار، محدث نوري، ص 43
4- اعيان الشيعه، محسن الامين، ج 1، ص 457
5- هدية الزائرين، شيخ عباس قمي
6- معجم البلدان، ياقوت حموي، ج 3، صص 175- 174
7- عتبات عاليات عراق، اصغر قائران، صص 211- 209.



 
تعداد بازديد:1840 آخرين تغييرات:90/01/06
نظرات

  • سياوش عليپور ساجدي:مبارزه منطقي با اکاذيب عليه امامت ودر کل دين اسلام
نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر