یکشنبه 29 مهر 1397 - 11 صفر 1440 - 21 اكتبر 2018
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

به دنبال مجالی برای تنفس در تهران

به دنبال مجالي براي تنفس در تهران

در کلانشهري مثل تهران با اين جمعيت فراوان، کمبود وسايل رفت و آمد عمومي همواره به چشم آمده است. اين موضوع مخصوصا حالا که طرح ملي هدفمندي يارانه ها در حال اجراست و با افزايش قيمت بنزين اقبال به حمل و نقل عمومي بيشتر شده؛ از اهميت بيشتري برخوردار است.


 
ايجاد خدمات الکترونيک در اغلب کشورهاي پيشرفته باعث شده که عملا مردم براي انجام بسياري از کارها از خانه خارج نشده و از طريق اينترنت و از همان خانه کارهاي مورد نظر را انجام دهند. اين در حالي است که در کشوري مثل کشور ما همچنان سهم زيادي از ترافيک را افرادي تشکيل مي دهند که براي انجام امور مختلف از جمله امور بانکي به خيابان مي آيند.
بدون شک آلودگي هوا از مشکلات اساسي کلانشهرهاي ماست و توجه به راه هاي جايگزين مثل حمل و نقل عمومي بسيار مهم است. اما بر خلاف اين نياز اساسي، افزايش تعداد اتومبيل‌هاي شخصي تا جايي صورت گرفته است که حتي بعضي خانواده‌ها بيش از يک اتومبيل دارند و اين به آن معناست که هر روز بيش از پيش، شاهد مشکلات ناشي از ناکارآمدي سيستم‌ها و زيرساخت‌هاي ترافيک در سطح شهرهاي بزرگ خواهيم بود. شايد برايتان جالب باشد که در رده‌بندي کشورهاي مختلف براساس سهمي که روش‌هاي جايگزين استفاده از اتومبيل‌هاي شخصي مانند سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي، دوچرخه‌سواري يا حتي پياده‌روي در نهادينه ساختن فرهنگ استفاده از امکانات عمومي در اين کشورها داشته‌اند، کشورهاي اروپايي مانند هلند، دانمارک، ايتاليا، فرانسه و ... رتبه‌هاي نخست اين فهرست را به خود اختصاص داده‌اند و اين در حالي است که اين موضوع در کشورهاي آسيايي کمتر مورد توجه بوده است. در اغلب کشورهاي اروپايي وسايل حمل و نقل عمومي و حتي استفاده از دوچرخه از جايگاه بسيار مهمي در سفرهاي درون‌شهري برخوردار است و معمولا در اين کشورها سيستم‌هاي حمل و نقل ريلي مناطق وسيعي از محدوده ترافيکي شهرها را تحت پوشش قرار مي‌دهند.
در شهري مانند تهران که يکي از آلوده ترين شهرهاي دنيا محسوب مي شود، استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي يکي از ضرورت هاي اجتناب ناپذير به لحاظ تضمين سلامت جسمي و روحي شهروندان است. اگرچه طي سال هاي اخير اقدامات زيربنايي گسترده اي براي فراهم شدن زيرساخت هاي توسعه خطوط اتوبوسراني و مترو انجام شده است اما هنوز ميان آنچه هست و آنچه بايد باشد تفاوت بسيار است
در طول سالهاي اخير ارائه خدمات حمل و نقل عمومي در تهران پيشرفت چشمگيري داشته است. راه اندازي خطوط اتوبوسراني BRT  و خطوط جديد متروي تهران از آن جمله اند
نظرسنجي شهرداري تهران حكايت از آن دارد كه همچنان آلودگي هوا و ترافيك، اصلي‌ترين مشكلات پايتخت از نگاه شهروندان تهراني است. اداره كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي معاونت اجتماعي شهرداري تهران، نظرات شهروندان تهراني را درخصوص مسائل مختلفي چون وضعيت حمل و نقل عمومي پايتخت، مشكلات اصلي شهر تهران و ميزان رضايت از خدمات عمومي شهرداري تهران جويا شده كه بر اساس نسخه‌اي كه خبرنگار تهران‌امروز به ‌دست آورده است، بيش از 1200 پاسخگوي تهراني اعلام كرده‌اند كه آلودگي هوا با 54 درصد، ترافيك با 13 درصد و جمعيت زياد با نه درصد اصلي ترين مشكلات پايتخت هستند.
در خصوص کارهاي انجام شده تشکري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: با توجه به اهميت حمل و نقل عمومي و نقش آن در حسن اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها حوزه حمل و نقل عمومي با تمام توان مشغول خدمت رساني به شهروندان است.
تشکري هاشمي
جعفر تشکري هاشمي خاطرنشان کرد: شبکه مترو با کل واگن ها و قطارهايي که در اختيار دارد، مجموعه ناوگان اتوبوسراني در خطوط تندرو و ساير خطوط و سامانه تاکسيراني اعم از رانندگان تاکسي و شرکت هاي خصوصي تا کنون بيشترين همراهي و همکاري را در اجراي هر چه بهتر قانون هدفمندسازي يارانه ها داشته اند.
وي با تاکيد بر دستور شهردار تهران مبني بر مشارکت کامل در جهت اجراي موفق قانون هدفمندسازي يارانه ها، اظهار کرد: با حمايت شوراي اسلامي شهر تهران و تدابير شهردار تهران، ناوگان حمل و نقل عمومي تهران که در خط مقدم خدمت رساني به شهروندان قرار دارد با به کارگيري همه امکانات موجود، خدمات خود را بدون کوچک ترين وقفه اي انجام خواهد داد.
معاون شهردار تهران از قول مساعد مسئولان محترم وزارت کشور در بازپرداخت 30 درصدي که در قانون در هدفمندسازي يارانه ها پيش بيني شده خبر داد و تصريح کرد: اميدواريم در سياست جبراني دولت ، حوزه حمل و نقل شهري مورد توجه ويژه قرار گرفته تا بخشي از افزايش هزينه هاي ناشي از هدفمندسازي يارانه ها با توجه به صرفه جويي کلان ارزي آن، در اين بخش جبران شود.
نظرسنجي شهرداري تهران حكايت از آن دارد كه همچنان آلودگي هوا و ترافيك، اصلي‌ترين مشكلات پايتخت از نگاه شهروندان تهراني است
تشکري هاشمي در پايان با تاکيد بر اين که مديريت شهري در جهت موفقيت اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها از هيچ تلاش و کوششي فروگذار نمي کند، خاطرنشان کرد: در اين ميان انتظار مي رود دولت با حمايت از توسعه حمل و نقل عمومي از طريق اختصاص اعتبارات به مديريت شهري به ويژه در تهران و ساير کلان شهرها در جهت دست يابي به اهداف اين قانون ملي کمک کند.
منصفانه اين است که ذکر کنيم در طول سالهاي اخير ارائه خدمات حمل و نقل عمومي در تهران پيشرفت چشمگيري داشته است. راه اندازي خطوط اتوبوسراني BRT  و خطوط جديد متروي تهران از آن جمله اند. اما جز اين نيست که همين مسئله باعث افزايش تعدا متقاضيان استفاده از اين امکانات شده و بايد نسبت به گسترش روزافزون ارائه خدمات فکري کرد. اگر جز اين باشد دود ماشين ها مجالي براي تنفس به ما نمي دهد.
فرآوري:ريحانه حميدي فر
بخش اقتصاد تبيان

منابع:
همشهري
جام جم آنلاين
خبرگزاري انتخاب



 
تعداد بازديد:1196 آخرين تغييرات:90/01/11
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر