یکشنبه 3 بهمن 1395 - 23 ربيع الثاني 1438 - 22 ژانويه 2017
صفحه اصلي/پزشكي

غذاهای التهاب زا و ضد التهاب

غذاهاي التهاب زا و ضد التهاب

التهاب واکنش موضعي به ضربه، جراحت و يا عفونت است.


حتما عنوان داروهاي ضد التهاب به گوش همه ي ما خورده است، ولي کمتر در مورد غذاهاي ضد التهاب شنيده ايم و کمتر توجه مي کنيم آن چه مي خوريم در حس ما اثر گذار است.


التهاب چيست؟

التهاب واکنش موضعي به ضربه، جراحت و يا عفونت است. نشانه هاي التهاب، درد، تورم، کبودي و گاهي اوقات کاهش تحرک يا عفونت محل است.

مراقبت هاي پزشکي التهاب

درمان هاي معمول آن استراحت، نرمش بسيار آرام، متعادل نگه داشتن وزن، کشش، داروهاي کاهش دهنده ي التهاب و کنترل کننده ي درد، داروهاي استروييدي و غير استروييدي ضدالتهاب، است که ممکن است معده را اذيت کرده و منجر به تورم و زخم معده شده و گاهي در مصرف هاي طولاني مدت ممکن است باعث مشکلات کليوي شود.
 
غذاهاي التهاب زا و ضد التهاب

اجتناب از غذاهاي التهاب زا

اين غذاها باعث افزايش تورم و درد حاصل از التهاب شده و ممکن است افزايش خطرات بيماري هاي مزمن را به دنبال داشته باشد.
 
مصرف "junk food " که بهتر است اسم عاميانه ي " هله هوله " را در موردش به کار ببريم، غذاهاي پُرچرب، شکر و قندها ي ساده، فست فود يا غذاهاي فوري ميزان التهاب را در بدن تشديد مي کنند که بيشتر به علت مصرف چربي هاي ناسالم خصوصا چربي هاي ترانس و چربي هاي اشباع در آماده سازي و تهيه ي اين غذاها است.
 
گوشت هاي فرآوري شده مانند انواع سوسيس و هات داگ، انواع کالباس و همبرگرهاي آماده در بردارنده ي يک سري مواد شيميايي از جمله نيتريت است که ارتباط مستقيمي با افزايش التهاب و بيماري هاي مزمن دارد.
 
چربي هاي اشباع در گوشت، محصولات لبني و تخم مرغ(با توجه به نياز بدن به مقدار طبيعي اين چربي هاي اشباع) وجود دارند و از آن جايي که اين مواد منابع مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز بدن هستند، بايد اين مواد را به ميزان کافي استفاده کرد ولي در موقع طبخ اين غذاها تا حد ممکن از افزودن چربي جلوگيري کرد. همچنين اين غذاها شامل اسيد هاي چرب آراشيدونيک اسيد است که خود التهاب را تشديد مي کند. برنامه ي غذايي مملو از شکر و قندهاي ساده با التهاب، چاقي(که خود يک عامل التهابي به حساب مي آيد) و بيماري هاي مزمن مرتبط است.
گوشت هاي فرآوري شده مانند انواع سوسيس و هات داگ، انواع کالباس
و همبرگرهاي آماده در بردارنده ي يک سري مواد شيميايي از جمله نيتريت
است که ارتباط مستقيمي با افزايش التهاب و بيماري هاي مزمن دارد
در مصرف انواع نوشابه ها و آبميوه هاي مصنوعي حتي از نوع رژيمي(به علت وجود قندهاي مصنوعي)، شيريني ها، آبنبات و غلات شرين شده بايد دقت فراواني کنيم.
 
از طرفي علي رغم اين که ميوه و سبزيجات مصرفي منبع مهم ويتامين ها، مواد معدني و آنتي اکسيدان ها هستند، يک سري از سبزيجات مانند گوجه فرنگي، سيب زميني، بادمجان و .... ممکن است در بعضي افراد حساسيت زا باشد و باعث افزايش درد حاصل از التهاب شوند. اين سبزيجات حاوي ماده ي شيميايي به نام سولانين هستند که ممکن است در بعضي التهاب زا  باشند. در طب سنتي ما، تعابيري مانند غذاهاي سرد در موردشان به کار مي رود.
 

انتخاب غذاهاي ضد التهابي

انتخاب غذاهاي کاهنده ي التهاب باعث بهبود حس ما و کمک به کاهش خطرات بيماري هاي مزمن مي کند و اما پيشنهادات ما .....
 
چربي ها و روغن ها
نوع چربي انتخابي در التهاب بسيار مهم است. اسيدهاي چرب امگا 3 از ضد التهاب هاي بسيار قوي هستند که در ماهي هاي چرب آب هاي سرد، گردو، دانه ي بذر کتان، روغن کلزا(کانولا) دانه هاي تخم کدو تنبل وجود دارد و افزودن امگا 3 به غذاها و مکمل ها منجر به کاهش التهاب مي شود ولي قبل از شروع مقادير درماني آن حتما با پزشک يا کارشناس تغذيه مشورت کنيد.
 
پروتئين
براي ساخت و ترميم بدن بسيار ضروري است. منابع خوب آن قسمت هاي کم چرب گوشت ماکيان، ماهي و غذاهاي دريايي، آجيل، حبوبات و دانه ها مي باشد.
قسمت هاي پُرچرب گوشت قرمز در تشديد التهاب نقش دارند. هميشه در هنگام خوردن گوشت قرمز، قسمت هاي کم چرب و کباب شده يا پخته شده را انتخاب کنيم.
غذاهاي التهاب زا و ضد التهاب

کربوهيدرات و فيبر
بيشتر کربوهيدرات دريافتي ما از غلات، سبزيجات و ميوه ها است. بهتر است غلاتي که مي خوريم غلات کامل باشد که بهترين منبع تامين فيبر است، چرا که برنامه غذايي پُر فيبر التهاب را کاهش مي دهد.
سبزيجات و ميوه هاي تازه را انتخاب کنيم. روزانه ما روي هم به پنج وعده سبزي و ميوه احتياج داريم.
انواع رنگدانه هاي موجود در ميوه ها، مواد فيتوکميکال با خواص ضد التهابي و آنتي اکسيداني هستند؛ مانند " کورستين " که در سيب و پياز با پوست قرمز يافت مي شود.
 
نوشيدني هاي سالم
بدن ما به آب موجود در غذا و نوشيدني هايي که روزانه مي خوريم نيازمند است. 20 درصد از آب مورد نياز روزانه ي ما از راه متابوليسم غذايي که مي خوريم، به دست مي آيد. ساده ترين و بهترين راه تامين آب، نوشيدن آب تازه و سالم است. منابع ديگر، آبميوه ها، چاي هاي گياهي، آب سبزيجات و شير کم چرب است.
 

پس آن چه بايد در انتخاب برنامه ي غذايي ضدالتهاب رعايت کنيم شامل موارد زير است:

* خوردن 3 عدد تخم مرغ آب پز در هفته همراه با سبزيجات تازه، گردو در وعده ي صبحانه يا شام
* خوردن شيرسويا در ميان وعده ها
* خوردن ميوه، سبزيجات، آجيل خام در طي روز به جاي آبنبات، شيريني و کيک ها
* خوردن ماهي بيشتر و گوشت قرمز کمتر
* دوري از غذاهاي سرخ شده و جايگزين کردن روش کبابي و بخارپز
* انتخاب سبزيجات زرد، سبز، نارنجي و قرمز در سبد خريد خانواده
* نوشيدن آب، آبميوه صد در صد طبيعي، آب سبزيجات و انواع چاي هاي گياهي
راحله باباپور
بخش تغذيه تبيان

* مطالب مرتبط:

نقش تغذيه در التهاب مفاصل (1) و (2)



 
تعداد بازديد:7011 آخرين تغييرات:90/01/17
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر