شنبه 3 فروردين 1398 - 16 رجب 1440 - 23 مارس 2019
صفحه اصلي/دين و انديشه

بشارت‌های موعود جهانی

بشارت‌هاي موعود جهاني

«خواهد آمد روزي که عهد ذلت و خواري ظالمان و منافقان و ملحدان است و روز عزت و رفعت و عبادت و بندگي مؤمنان و آن روز، روز ظهور مهدي است که از تمام مراتب دين چيزي نباشد که نداند و يا داند و نفرمايد».


همه اديان آسماني و غير آسماني معتقدند که در پايان جهان موعودي خواهد آمد که به ظلم و ستم پايان مي‌دهد و بشر را به سوي سعادت رهنمون مي‌شود. اين موجود موعود در هر يک از اديان نامي دارد و آمدنش پيشگويي شده است.

قرآن

قرآن کريم که مهم‌ترين منبع اسلامي است، در اين زمينه يک بحث کلي و اصولي دارد، بدون اينکه وارد جزئيات بشود؛ يعني خبر از تحقق يک حکومت عدل جهاني در سايه ايمان مي‌دهد.
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَي لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِکُونَ بِي شَيْئًا وَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ «خدا به کساني از شما که ايمان آورده و کارهاي شايسته کرده‌اند، وعده داده است که حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد؛ همان گونه که کساني را که پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن ديني را که به رايشان پسنديده است، به سودشان مستقر کند و بيمشان را به ايمني مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چيزي را با من شريک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گرايد آنانند که نافرمانند».1
مواردي که در اين آيه از جانب خدا به انسان‌هاي صالح که اعمال شايسته انجام داده‌اند، وعده داده شده اين امور سه‌گانه است: استخلاف في الارض؛ تمکين دين؛ تبديل خوف به امنيت.
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود: «خواهد آمد روزي که عهد ذلت و خواري ظالمان و منافقان و ملحدان است و روز عزت و رفعت و عبادت و بندگي مؤمنان و آن روز، روز ظهور مهدي است که از تمام مراتب دين چيزي نباشد که نداند و يا داند و نفرمايد».2 از امام محمد باقر عليه السلام در تفسير اين آيه آمده است که فرمود: «اين آيه اشاره به قيام قائم است».3
«قَالَ مُوسَي لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لْمُتَّقِينَ»؛ «موسي به قوم خود گفت از خدا ياري جوييد و پايداري ورزيد که زمين از آن خداست؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مي‌دهد و فرجام [نيک] براي پرهيزگاران است».4
در حديثي از امام باقر عليه السلام روايت شده است که فرمود: « دولت ما آخرين دولت‌هاست و اهل بيتي که براي ايشان دولتي باشد، باقي نمي‌مانند؛ مگر آنکه پيش از ما سلطنت مي‌کرديم، مي‌ديدند؛ هر آينه سلوک مي‌نموديم مثل سلوک اين جماعت و اين است قول خداي عزوجل " وَالْعَاقِبَةُ لْمُتَّقِينَ "».5
« وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»؛ « و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم که زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد».6
در تفسير مجمع‌البيان در ذيل آيه فوق از امام باقر عليه السلام نقل است: «ايشان اصحاب مهدي در آخرالزمان هستند».7
«أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَکْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَکَّرُونَ»؛ « [کيست] آن کس که درمانده را چون وي را بخواند، اجابت مي‌کند و گرفتاري را برطرف مي‌گرداند و شما را جانشينان اين زمين قرار مي‌دهد؛ آيا معبودي با خداست؟ چه کم پند مي‌پذيريد».8
امام صادق عليه السلام فرمود: «اين آيه نازل شده در حق قائم اوست. والله مضطر هر گاه دو رکعت نماز بخواند در مقام ابراهيم و خداي را بخواند؛ پس اجابت مي‌کند او را و برطرف مي‌کند سوء را و او را خليفه زمين مي‌گرداند».9
در حديثي از امام باقر عليه السلام روايت شده است که فرمود: « دولت ما آخرين دولت‌هاست و اهل بيتي که براي ايشان دولتي باشد، باقي نمي‌مانند؛ مگر آنکه پيش از ما سلطنت مي‌کرديم، مي‌ديدند؛ هر آينه سلوک مي‌نموديم مثل سلوک اين جماعت و اين است قول خداي عزوجل " وَالْعَاقِبَةُ لْمُتَّقِينَ "»

تورات و کتب انبياء پيرو تورات
امام زمان (عج)

« ... زيرا که شروران منقطع خواهند شد و اما متوکلان به خداوند، وراث زمين خواهند شد. هان، بعد از اندک مدتي شرير نخواهد بود، در مکانش تأمل خواهي کرد و نخواهد بود. اما حکيمان (صالحان) وارث زمين خواهند شد».10
«اي خدا شرع و احکام خود را به ملک و عدالت خود را به ملک‌زاده عطا فرما تا اينکه قوم تو را به عدالت و فقرا ترا به انصاف حکم نمايد ... از دريا تا به دريا و از نهر تا به اقصي نقاط زمين سلطنت خواهد نمود. صحرانشينان در حضورش خم خواهند شد و دشمنانش خاک را خواهند بوسيد... بلکه تمامي ملوک با او کرنش خواهند نمود و تمامي امم، او را بندگي خواهند کرد ... اسم ذوالجلال او ابداً مبارک باد و تمامي زمين از جلالش پر شود».11
«و نهالي که از تنه يسي بر آمده، شاخه‌اي از شاخه‌هايش قد خواهد کشيد. ذليلان را به عدالت حکم، و براي مسکينان زمين به راستي تنبيه - و مايه بيداري - خواهند بود. کمربند کمرش عدالت، و وفا نطاق ميانش خواهد بود، و گرگ با بره سکونت داشته و طفل کوچک راعي (شبان) ايشان خواهد بود ... و در تمامي کوه مقدس من هيچ فرد ضرر و فساد نخواهد کرد؛ زيرا که زمين از دانش خداوند مثل آب‌هايي که دريا را فرو مي‌گيرند، پر خواهد شد».12
 

انجيل

«چون که برق از شرق مي‌آيد و تا به مغرب ظاهر مي‌گردد، آمدن فرزند انسان نيز چنين خواهد بود ... خواهند ديد فرزند انسان را برابرهاي آسمان که مي‌آيد با قدرت و جلال عظيم! و فرشته‌هاي خود را (ياران خود را) خواهد فرستاد با صور بلند آواز و آنان برگزيدنشان را جمع خواهند نمود».13
«کمرهاي خود را بسته و چراغ‌هاي خود را افروخته داريد و شما مانند کساني باشيد که انتظار آقاي خود را مي‌شکند ... تا هر وقت بيايد و در بکوبد، بي‌درنگ براي او باز کنيد ... زيرا در ساعتي که گمان نمي‌بريد، پسر انسان مي‌آيد».14
«پس بر حذر و بيدار شده دعا کنيد؛ زيرا که نمي‌دانيد که آن وقت کي مي‌شود ... زيرا نمي‌دانيد که صاحبخانه کي مي‌آيد؛ در شام يا نصف شب يا بانک خروس يا صبح».15
 

کتب زرتشت
امام زمان (عج)

«آنگاه پيروزي بزرگ از طرف ايزدان و برانداختن تبار اهريمنان، عالم کيهان به سعادت اصلي خود رسيده، بني آدم بر تخت نيک بختي خواهند نشست».16
«مردي بيرون آيد از زمين تازيان، از فرزندان هاشم، مردي بزرگ سر، بزرگ تن و بزرگ ساق و بر آيين جد خويش و با سپاه بسيار و روي به ايران نهد و آباداني کند و زمين را داد کند».17
«سوشيانس (نجات دهنده بزرگ) دين را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستي را ريشه کن سازد. ايزدان را از دست اهريمن نجات داده، مردم جهان را همفکر و هم گفتار و هم کردار گرداند».18
«پيش از ظهور سوشيانس، پيمان شکني و دروغ و بي ديني در جهان رواج مي‌يابد و مردم از خدا دوري جسته، ظلم و فساد و فرومايگي آشکار مي‌گردد و همين‌ها نيز اوضاع جهان را دگرگون ساخته، زمينه را براي ظهور نجات دهنده مساعد مي‌گرداند. وقايعي که مصادف با ظهور مي‌شود، عبارت است از علامات شگفت انگيزي که در آسمان پديد مي‌آيد و دال بر آمدن خرد شهر ايزد مي‌باشد و فرشت‌گان از مشرق و غرب به فرمان او فرستاده مي‌شوند و به همه دنيا پيام مي‌فرستد، اما اشخاص شرور او را انکار مي‌کنند و کاذب مي شمارند و نگهبانان پيروزگر آسمان‌ها و زمينه‌ها در برابر او سر فرود مي‌آورند».19
مردي بيرون آيد از زمين تازيان، از فرزندان هاشم، مردي بزرگ سر، بزرگ تن و بزرگ ساق و بر آيين جد خويش و با سپاه بسيار و روي به ايران نهد و آباداني کند و زمين را داد کند

کتب هندوها

«پادشاهي و دولت دنيا به فرزند سيد خلائق دو جهان «کشن» بزرگوار تمام شود. راه کسي باشد که بر کوه‌هاي شرق و غرب دنيا حکم براند و فرمان کند و ... دين خدا يک دين شود و دين خدا زنده گردد و نام او «ايستاده» (قائم) باشد و خداشناس باشد».20
«پس از خرابي دنيا، پادشاهي در آخرالزمان پيدا شود که پيشواي خلايق باشد و نام او «منصور» باشد و تمام عالم را بگيرد و به آيين خود آورد و همه کس را از مؤمن و کافر بشناسد».21
«چون مدت روز تمام شود، دنياي کهنه نو شود و زنده گردد و صاحب ملک تازه پيدا شود، از فرزندان دو پيشواي جهان که يکي ناموس آخرالزمان (حضرت محمد صلي الله عليه و آله) و ديگري صديق اکبر؛ يعني وصي بزرگ‌تر وي که نام او «پشن» (حضرت علي عليه السلام) است و نام آن صاحب ملک، «راهنما» (هادي و مهدي) است؛ به حق پادشاه شود و خليفه «رام» (خدا) باشد و حکم براند و او را معجزه بسيار باشد».22
زهرا رضائيان
بخش مهدويت تبيان

پي نوشت:
1. نور: 55.
2. نجم الثاقب،ص 128.
3. مکارم شيرازي، ناصر، مهدي انقلابي بزرگ، ص 124.
4. اعراف: 128.
5. نجم الثاقب، ص 140.
6. انبياء: 105 .
7. مجمع البيان، مجلد 4، بخش دوم، ص 67 .
8. نمل: 62 .
9. نجم الثاقب ، ص 8 – 87 .
10. صادقي، محمد، بشارات عهدين، ص 244 .
11. همان، ص 248 .
12. بشارات عهدين، ص 252.
13. بشارات عهدين، ص 274.
14. بشارات عهدين، ص 277.
15. همان.
16. بشارات عهدين، ص 243 و 237 .
17. بشارات عهدين، ص 243 و 237 .
18. جاماسب نامه، ص 121.
19. همان.
20. بشارات عهدين، ص 242 .
21. بشارات عهدين، ص 245 .
22.مهدي انقلابي بزرگ، ص 54 .



 
تعداد بازديد:1001 آخرين تغييرات:90/01/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر