سه شنبه 29 خرداد 1397 - 5 شوال 1439 - 19 ژوئن 2018
صفحه اصلي/خانواده

قلدری و تقلب با تلفن همراه

قلدري و تقلب با تلفن همراه

آيا کودکان ما حق داشتن تلفن همراه را دارند يا خير؟


به نظر شما فرزندان به خصوص کودکان دبستاني و راهنمايي ما تا چه حد حق دارند از تلفن همراه استفاده نمايند؟ و يا اينکه اصلا حق استفاده از اين ابزارها براي کودکان وجود دارد يا خير؟ به خصوص در زمينه تلفن همراه که به نظر مي رسد جذابيتهاي آن بيش از ساير وسايل ارتباطي است و.....


آيا کودکان ما حق داشتن تلفن همراه را دارند يا خير؟

گفتگوي تلفني يکي از رايج ترين نوع ارتباطات به شمار مي رود. با تغييرات اجتماعي از يک طرف و از سوي ديگر افزايش فاصله ميان انسانها شکل جديدي از ارتباط مانند ارتباط تلفني، تلفن همراه، پيامک، اي- ميل چت و ... رايج است. اينکه آيا اين نوع ارتباطات درست است يا خير خود جاي بحث دارد به خصوص که با بروز اين تغييرات اجتماعي، استفاده از اين نوع وسايل ارتباطي گاه اجتناب ناپذير به نظر مي رسد.
تلفن همراه و پيامک
اما موضوع اصلي بحث ما در اين مقاله اين است که فرزندان به خصوص کودکان دبستاني و راهنمايي ما تا چه حد حق دارند از اين وسايل و ابزارها استفاده نمايند؟ و يا اينکه اصلا حق استفاده از اين ابزارها براي کودکان وجود دارد يا خير؟ به خصوص در زمينه تلفن همراه که به نظر مي رسد جذابيتهاي آن بيش از ساير وسايل ارتباطي است و از طرف ديگر سهل الوصول بودن آن موجب مي گردد که بيشتر خانواده ها به خصوص خانواده هايي که هر دو والد شاغل هستند، وسوسه شوند که چنين ابزاري را در اختيار فرزندشان قرار دهند تا بتوانند هر لحظه و در هر مکان امکان دسترسي و کنترل فرزندشان را داشته باشند. حال سوال اينجاست:
آيا داشتن تلفن همراه براي کودکان دبستاني و راهنمايي امري معقول است؟ آيا چنين اقدامي براي کنترل فرزندانمان توصيه مي گردد؟ و ... .
 
قبل از هر چيز مضرات استفاده از تلفن همراه براي بچه هاي مقطع دبستان و راهنمايي را مورد بررسي قرار مي دهيم. هر چند اين ابزار از برخي جهات به نظر مفيد مي رسد و والدين تمايل دارند آن را براي فرزندشان تهيه کنند اما از مضرات اين ابزار نمي توان غافل شد.
تقلب، خواهي نخواهي يکي از مشکلات کلاسهاي درسي به شمار مي رود و داشتن تلفن همراه در نزد دانش آموزان اين اقدام را تسهيل مي کند.
اول اينکه به همراه داشتن تلفن همراه در مدرسه (در سالهاي اخير در برخي از مدارس داشتن تلفن همراه بلامانع شده است و يا اينکه بچه هايي که داراي اين ابزار هستند به طور مخفيانه اين ابزار را به همراه خود مي برند) فرآيند يادگيري و آموزش را با خلل مواجه مي کند چون موجب حواس پرتي در دانش آموز مي گردد  به خصوص پيامکها که شامل انواع و اقسام مطالب گوناگون است که عمدتا تناسبي با سطح سني اين دسته از بچه ها نداشته و گيجي و حواس پرتي آنها را چند برابر مي کند.
در پايه هاي بالاتر مقطع ابتدايي و دوران راهنمايي مشاهده شده که داشتن تلفن همراه نرخ تقلب را تا حد زيادي بالا برده است.
تقلب، خواهي نخواهي يکي از مشکلات کلاسهاي درسي به شمار مي رود و داشتن تلفن همراه در نزد دانش آموزان اين اقدام را تسهيل مي کند چرا که اين امکان را به دانش آموز مي دهد که پاسخ سوالات را از طريق پيامک به دوستان خود ارسال و يا دريافت نمايد.
از سوي ديگر وقتي تعداد زيادي از دانش آموزان مدرسه مجهز به تلفن همراه باشند اين موجب مي گردد که اخبار درست يا نادرست و شايعات سريعتر در مدرسه گسترش يافته و در نتيجه آن، نرخ قلدري ها افزايش يابد. مطالعات مختلف، به طور روشن نشان داده که با افزايش استفاده از تلفن همراه، ميزان قلدري و سورفتار در مدارس افزايش يافته است.
از دگر سو پيامک و پيامک بازي که از آفات بسيار مهم تلفن همراه به شمار مي رود نه تنها حواس پرتي را در فرزندان ما گسترش مي دهد بلکه بر رشد مهارتهاي نوشتاري نيز تاثير سو مي گذارد. براي مثال حتما مشاهده کرده ايد که براي فرستادن پيامکها از زبانهاي ساختگي مانند فينگليش(نوشتن پيامهاي فارسي با حروف انگليسي) استفاده مي شود و يا حتي برخي از کلمات مانند "دعا" به صورت 2aاختصار مي يابد که همه اين موارد بر مهارتهاي نوشتاري يک دانش آموز مي تواند تاثيرات منفي به جاي بگذارد.
مطالعات مختلف، به طور روشن نشان داده که با افزايش استفاده از تلفن همراه، ميزان قلدري و سورفتار در مدارس افزايش يافته است.
حال با اين اوصاف شما تصور مي کنيد آيا جايز است که تلفن همراه در اختيار فرزندان مدرسه اي قرارگيرد؟ مسلما نمي توان فرزندان را از تغييرات اجتناب ناپذير اجتماعي دور نگاه داشت اما به طور قطع مي توان با برخورد صحيح، به کارگيري روشهاي درست تربيتي و اعمال برخي از محدوديتها، اين امکانات را در مواقع مقتضي در اختيار آنها قرار داد. برخي از اين مقررات مي تواند شامل موارد زير باشد:
* با فرزندتان در مورد چگونگي استفاده از تلفن همراه صحبت کنيد و قوانين روشن و مشخصي در مورد زمانهاي که مي تواند از تلفن همراه استفاده کند و زمانهايي که نمي تواند، وضع کنيد.
تلفن همراه و پيامک
* اجازه ندهيد فرزندتان در برخي مکانها(مانند کلاس درس، مجالس سخنراني و رسمي، مهماني ها که همه دور هم جمع بوده و در حال صحبت با هم هستند و ...)از تلفن همراه استفاده کرده و يا دايما پيامک بفرستند.
از يک ساعت مشخص به بعد، استفاده از از تلفن همراه را منع کنيد. مثلا ساعت 8 شب به بعد و يا صبحهاي خيلي زود.
* پيامدهاي استفاده نادرست از تلفن همراه را به وي گوشزد نماييد. مثلا براي وي شرح دهيد که در صورت تخطي از اين موارد گوشي همراه را از وي خواهيد گرفت.
مسلما تهيه گوشي همراه براي کودکان دبستاني و يا بچه هاي مقطع راهنمايي به اين منظور است که والدين در مواقع ضروري با آنها در تماس باشند و يا اينکه خود فرزندان در مواقع نياز امکان تماس گرفتن داشته باشند لذا براي نيل به اين منظور تلفن همراهي براي فرزندتان در اين مقطع سني تهيه کنيد که تنها امکان تماس گرفتن با برخي از شماره ها را داشته باشد. ضمنا تلفنهايي را خريداري کنيد که امکان اتصال به اينترنت و فرستادن و دريافت پيامک را نداشته باشد.
* و نکته آخر اينکه به آنها آموزش دهيد که به طور هوشمندانه از تلفن همراه خود استفاده نمايند يعني هم مسايل مالي را در نظر بگيرند و هم توجه داشته باشند که زمان زيادي را صرف مکالمات تلفني(هر روزه) نکنند. براي او توضيح دهيد که تلفن همراه ابزاري براي مواقع ضروري است.
 
بخش خانواده ايراني سايت تبيان
 مريم عطاريان

 
مقالات مرتبط :



 
تعداد بازديد:945 آخرين تغييرات:90/01/22
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر