پنج شنبه 30 دي 1395 - 20 ربيع الثاني 1438 - 19 ژانويه 2017
صفحه اصلي/پزشكي

رابطه سبزی و دیابت در خانم ها

رابطه سبزي و ديابت در خانم ها

متاسفانه عليرغم توصيه ها و راهکارهاي متعددي که در رابطه با پيشگيري از ديابت ارائه شده است، مشاهده مي کنيم که تعداد مبتلايان به اين بيماري رو به افزايش است.

 

در ايالات متحده شيوع کل ديابت به 5/13 درصد افزايش يافته است. در کل جهان 8 درصد افراد(کودک و بزرگسال) به ديابت مبتلا هستند که اين رقم چيزي در حدود 6/23 ميليون نفر مي شود.
در سال 2007، 6/1 ميليون مورد جديد ابتلا به ديابت گزارش شده است که در گروه سني 20 سال و بالاتر بوده اند.
در ميان اين همه خبرهاي بد و ناگوار در رابطه با ديابت، يک خبر خوب راجع به پيشگيري از اين بيماري بر اساس تحقيقات انجام شده در دانشگاه "تولن"(Tulane) در "نيواورلين"(New Orleans) برايتان در نظر گرفته ايم. 
محققان در اين مرکز علمي با آزمايشات و پيگيري هاي انجام شده مشاهده کردند که مصرف سبزيجات برگ سبز مي تواند احتمال خطر ابتلا به ديابت در خانم ها را کاهش دهد.
مصرف سبزيجات
آن ها دريافتند که به ازاي مصرف هر يک واحد اضافي سبزيجات برگ سبز توسط يک خانم در طول روز ، 9 درصد خطر ابتلا به اين بيماري کاهش مي يابد. (آقايان محترم شما هم بفرماييد! با اينکه اين تحقيق در رابطه با شما نمي باشد، اما شما هم مي توانيد ميزان مصرف ميوه و سبزي خود را بالا ببريد.)
البته اين اولين تحقيقي نيست که نشان دهنده ارتباط بين کاهش احتمال ابتلا به ديابت نوع 2 و مصرف بيشتر سبزي مي باشد. مطالعات و تحقيقات زيادي در اين رابطه صورت گرفته است.
از جمله دلايل ارائه شده براي کاهش خطر ابتلا به ديابت با مصرف بيشتر سبزيجات ممکن است کالري و چربي کم، آنتي اکسيدان ها و فيبر زياد، انواع ويتامين ها و املاح موجود در سبزي ها باشد. البته نمي توان گفت که عکس موارد ذکر شده حتما موجب افزايش احتمال ابتلا به ديابت مي شود.

پيامي که از اين مقاله مي گيريم خيلي ساده است:

سبزيجات همراه غذا
هر روز در همه وعده هاي غذايي تان از سبزي ها استفاده نماييد. حالا نوبت شماست که دست به کار شويد.
شما مي توانيد از سبزي هاي موجود در منزل تان به صورت به جا و مناسب استفاده کنيد، کافيست با برنامه ريزي صحيح آن ها را در برنامه هاي غذايي خود بگنجانيد. به نحوي که وقتي سر سفره ي غذا مي نشينيد، نصف بشقاب غذايتان را سبزي ها پُر کرده باشند، خواه آن سبزي ها تازه باشند يا فريز شده و يا کنسرو شده.
به هر حال آن ها قسمت مهمي از برنامه غذايي شما هستند که مي توانند خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را در شما کاهش دهند.
ترجمه: مريم مراديان نيري- کارشناس تغذيه
منبع:

* مطالب مرتبط:

رژيم غذايى در بيماران ديابتى (1) و (2)



 
تعداد بازديد:1099 آخرين تغييرات:90/01/27
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر