دوشنبه 1 مهر 1398 - 23 محرم 1441 - 23 سپتامبر 2019
صفحه اصلي/پزشكي

خواص معجزه آسای سیب (2)

fiogf49gjkf0d

خواص معجزه آساي سيب (2)

ميزان قند خون را تنظيم مي‌کند

ميزان قند خون در افراد مبتلا به ديابت  نقش مهمي دارد. مقدار قند خون بيماران ديابتي بيش از اندازه‌ي مجاز است، زيرا بدن آن‌ها انسولين کافي براي متعادل نگه داشتن قند خون را ندارد. در چنين بيماراني علاوه بر تزريق انسولين و دارو درماني، پيروي از برنامه‌ي غذايي کم‌چرب و کم قند نيز توصيه مي‌شود.
سيب، مناسب‌ترين ميوه براي بيماران ديابتي محسوب مي‌شود؛ چرا که تناسب متعادلي بين فروکتوز، گالاکتوز و ساکاروز دارد که البته بيماران ديابتي تا حد امکان بايد از مصرف دو نوع قند اخير اجتناب نمايند. ميزان بالاي فيبر غذايي (الياف گياهي) موجود در يک دانه‌ي سيب، موجب مي‌شود تا سطح قندخون يا همان گلوکز خون ثابت بماند.

به هضم غذا کمک مي‌کند

اگر سيب خام با پوست خورده شود، اندکي ملين و محرک دستگاه خواهد بود. فيبر يا الياف ‌گياهي موجود در سيب موجب مي‌شود مواد غذايي به آساني در طول دستگاه گوارش حرکت کنند. بنابراين افرادي که به طور منظم سيب مصرف مي‌کنند، به تنظيم کارکرد دستگاه گوارش کمک بسياري مي‌نمايند. سيب به دليل مزه‌ي خوب و هضم آسان، معمولاً پس از غذا مصرف مي‌شود.
حضرت علي‌(ع) فرموده‌اند: «سيب بخوريد؛ زيرا سيب معده را دباغي مي‌کند». سيب ترشحات معده را مساعد و متعادل مي‌سازد.

کلسترول بالاي خون را کاهش مي‌دهد

سيب، از معدود مواد غذايي است که کاملاً بدون کلسترول  مي‌باشد و به کاهش ميزان کلسترول خون (چربي خون) کمک مي‌کند. تقريباً يک چهارم سيب از ماده‌اي به نام پکتين که فيبر محلولي مي‌باشد تشکيل شده است. پکتن موجود در ميوه‌ي سيب باعث کاهش ميزان کلسترول بد (LDL) خون از طريق کاهش جذب چربي مي‌شود. هم زمان، پکتين ميزان کلسترول خوب(HDL)  شما را که براي مصارفي مانند توليد هورمون‌ها مورد نياز هستند، افزايش مي‌‌دهد. افزايش ميزان HDL منجر به کاهش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌شود.
نتيجه‌ي بررسي‌هايي که در مورد انسان تاکنون انجام شده است نشان مي‌دهد کهمصرف روزانه 300 تا 400 گرم سيب، کلسترول خون را به ميزان 10 تا 20درصد پايين مي‌آورد و مي‌توان در رژيم‌هاي لاغري از آن استفاده نمود.
افرادي که مي‌خواهند يا مجبورند لاغر شوند، مي‌توانند با استفاده از سيب به هدف خود برسند. مصرف سيب به دليل رايحه‌ي خوش آن لذت بخش است. سلولز و پکتين موجود در اين ميوه، قدرت سير‌کنندگي زيادي دارد.
پکتين در معده با جذب آب متورم مي‌شود و در نتيجه فرد احساس سيري مي‌کند. به‌طور کلي مصرف سيب به عنوان قسمتي از رژيم لاغري بسيار سودمند است. خوردن سيب به طور ناشتا، رژيم غذايي مناسبي براي لاغري محسوب مي‌شود.

به سلامتي قلب کمک مي‌کند

سيب مقوي قلب است. از سيب همواره به عنوان داروي ضد سکته‌ي قلبي  ياد شده است. مصرف تقريباً 2 عدد سيب ميزان کلسترول خون (چربي خون) را کاهش مي‌دهد و از بروز سکته‌ي قلبي پيشگيري مي‌کند. ويتامين‌هاي A  ، C و E ، پلي فنول و مواد گياهي ثانويه ي موجود در سيب، از قلب و عروق محافظت مي‌کند.

از بروز عفونت پيشگيري مي‌کند

سيب به وسيله‌ي مواد معدني موجود در آن، براي سينه و مجاري تنفسي بسيار سودمند است.
بررسي‌ها نشان‌گر اين است که کساني که بيشتر سيب مصرف مي‌کنند کمتر دچار سرماخوردگي  يا عفونت‌هاي قسمت فوقاني دستگاه تنفسي شده و معمولاً کمتر بيمار مي‌شوند. برخي بر اين باورند که آب سيب ويروس‌هاي عفونت‌زا را از بين مي برد.شيره‌ي سيب اثر مفيدي در رفع سرماخوردگي، گرفتگي صدا، سرفه‌، بيماري‌هاي سينه و حالات عصبي دارد.

سرشار از ويتامين است

سيب سرشار از ويتامين‌هاي E، B12 ، B2 ، B1 ، A و   اسيد پانتوتونيک، نياسين، بيوتين، اسيد فوليک  و کولين است. مقادير اين ويتامين‌ها در انواع گوناگون سيب متفاوت است. پوست سيب حاوي کاروتن مي‌باشد. تقريباً نيمي از ويتامين C  در پوست سيب وجود دارد و سيب‌هاي کوچک در مقايسه مقدار بيشتري پوست دارند. انواع سيب منابع بسيار خوبي براي تأمين ويتامين C محسوب مي‌شود. سيب داراي مقدار بسيار ناچيزي ويتامين K است.

براي خوش طعم کردن غذا مي‌توان از آن استفاده کرد

از سيب مي‌توان در تهيه‌ي انواع غذاها (به منظور شيرين کردن آن‌ها) و نيز در تهيه‌ي انواع سالاد و شيريني‌جات استفاده نمود.
هم‌چنين مي‌توان به عنوان افزودني براي انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کرد.
نويسنده و پژوهشگر: وحيد عرفاني- کارشناس بهداشت
تعداد بازديد:1720 آخرين تغييرات:90/01/28
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر