پنج شنبه 5 مرداد 1396 - 3 ذي القعده 1438 - 27 ژولاي 2017
صفحه اصلي/پزشكي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

فواید فیبرهای غذایی برای بدن

فوايد فيبرهاي غذايي براي بدن

هنگامي که شما ميوه جات، سبزيجات و دانه ها و غلات را مصرف مي کنيد، در واقع فيبر را به بدنتان وارد کرده ايد.


اگر شما مي خواهيد سالم باشيد، به فيبر غذايي خود اهميت دهيد. فيبر نه تنها به حرکات روده کمک مي کند، بلکه تحقيقات نشان داده است که در پايين آوردن کلسترول خون نيز نقشي مهم دارا است. حتي فيبر موجود در غذا، خطر سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) را کاهش مي دهد.
هنگامي که شما ميوه جات، سبزيجات و دانه ها و غلات را مصرف مي کنيد، در واقع فيبر را به بدنتان وارد کرده ايد.
 

انواع فيبرهاي غذايي:

فيبر يک نوع کربوهيدرات مي باشد(از گروه کربوهيدرات هاي پيچيده). اين نوع کربوهيدرات هضم نمي شود، حتي در خون نيز جذب نمي شود. فيبرهاي موجود در غذا، از گياهان سرچشمه مي گيرند.
فيبرها دو نوع هستند: فيبرهاي محلول و فيبرهاي نامحلول.
فيبرهاي محلول، همانطور که از نامشان پيداست در آب حل مي شوند. اين نوع فيبر باعث پايين آوردن کلسترول خون مي شود. شما مي توانيد فيبرهاي محلول را در غذاها پيدا کنيد، اين غذاها شامل: جو، جوي دوسر، مرکبات و لوبياي خشک است.
فيبرهاي محلول، به کاهش وزن نيز کمک مي کنند، زيرا بعد از مصرف غذاي حاوي اين نوع فيبر، شما احساس پُري و سنگيني مي کنيد و در نتيجه ديرتر گرسنه مي شويد.
فيبرهاي نامحلول شامل، پوسته سبزيجات و سبوس مي باشد. اين نوع فيبر خطر سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) را کاهش مي دهد. همچنين اين نوع فيبر از عفونت روده بزرگ جلوگيري مي کند. فيبرهاي نامحلول در نان گندم سبوس دار، سبوس گندم ، انواع سبزيجات مثل كلم ، چغندر ، گل كلم ، سيب با پوست و شلغم و .... وجود دارند.
تحقيقات اخير نشان داده است که رژيم پر از فيبر، ديابت را درمان مي کند. ديابتي هايي که حداقل 50 گرم فيبر در رژيم غذايي شان وجود دارد، 10 درصد مقدار قند خون را کاهش مي دهند. همينطور ديابتي هايي که مقدار زيادي فيبر مصرف مي کنند، مقدار انسولين خونشان کاهش مي يابد.
يک رژيم پر فيبر اثرات مفيدي در سوزش قلب دارد. همانطور که مي دانيد سوزش قلب مي تواند باعش زخم معده و سرطان روده شود. متخصصان بهداشتي براي جلوگيري از سوزش قلب توصيه به مصرف رژيم پر فيبر و کم چرب مي کنند.

مضرات مصرف بيش از حد فيبر غذايي:

هر چند رژيم پر فيبر باعث جلوگيري از بسياري از بيماري ها از قبيل موارد گفته شده و سندرم روده تحريک پذير مي شود، اما زياد مصرف کردن آن هم مي تواند مضر باشد.
رژيم غذايي که داراي مقدار خيلي زياد فيبر باشد، مي تواند باعث، اسهال و نفخ گردد.

مقدار فيبر موجود در مواد غذايي مختلف: 

همانطور که گفته شد، غذاهاي مفيد براي سلامتي، داراي 5/2 تا 5 گرم فيبر مي باشند.
غذاهاي زير داراي حداقل 5 گرم فيبر هستند:
 جو و سبوس جو
 لوبيا و لوبياي پخته شده
 آرد گندم
 اسپاگتي و قيمه
 کشمش
غذاهاي زير 2 تا 9/4 گرم فيبر دارند:
 سبزيجات مخلوط
 هويج
 سيب زميني با پوست
 سيب با پوست
 ذرت بو داده
 سس سيب
 سوپ گوجه فرنگي
 نان گندم
 پسته
غذاهاي زير داراي مقداري کمي فيبر هستند:
 غلات بدون سبوس
 کيک و يا شيريني هاي جو
 سيب بدون پوست
به طور معمول کودکان 2 ساله بايد حداقل 5 گرم فيبر در روز دريافت کنند و در ازاي هر سال افزايش سن، 5 گرم بيشتر بايد مصرف کنند، براي مثال کودکي که 10 سال دارد، بايد حداقل 15 گرم فيبر در روز دريافت کند.
نوجوانان و بزرگسالان حداقل 25 گرم فيبر روزانه احتياج دارند.
بنابراين چه خوب است که همگي اصل تعادل را رعايت کنيم و از همه گروه هاي غذايي استفاده کنيم.
مريم سجادپور- کارشناس تغذيه

*مطالب مرتبط :




 
تعداد بازديد:983 آخرين تغييرات:90/01/28
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر