چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 7 رمضان 1439 - 23 مي 2018
صفحه اصلي/خانواده

مدیر زمان و استرس هایت باش

مدير زمان و استرس هايت باش

اگر باوجود داشتن فرزند يا فرزنداني کوچک مجبور به کار کردن در خارج از خانه هستيد ، مي توانيد با مديريت صحيح زمان و هم چنين آموختن برخي مهارت ها مشکل تان را حل کنيد.


 يکي از چيزهايي که زنان شاغل بيش از هر چيز ديگري به آن احتياج دارند اين است که از طرف ديگران- به ويژه همسر خود- درک شوند. آنها فکر مي‌کنند در واقع اگر کسي در خانه به آن ها کمک مي کرد ، چقدر خوب مي‌شد. اما اگر چنين امکاني نباشد چه بايد کرد؟

 
اگر باوجود داشتن فرزند يا فرزنداني کوچک مجبور به کار کردن در خارج از خانه هستيد ، مي توانيد با مديريت صحيح زمان و هم چنين آموختن برخي مهارت ها مشکل تان را حل کنيد.
اول از همه بايد در داخل و خارج خانه ،آرامش خود را حفظ کنيد. استرس شغلي بدون آنکه بفهميد شما را از پاي در مي آورد. اگر روحيه ي خود را در محل کار حفظ کنيد ، براي وظيفه ي اصلي خود که همان همسري و مادري است ،آماده تر خواهيد بود.شما بايد در درجه ي اول يک مدير نمونه باشيد .مديري کارآمد بر استرس هاي دروني و پيرامني خود و همچنين زمان و وقتي که بايد به بهترين نحو استفاده شود.
 

با انجام کارهاي زير مي توانيد استرس خود را کم کرده و زمانتان را مديريت کنيد :

* يادداشت کنيد. هنگامي که مشغله زيادي داريد و مي‌ترسيد که بعضي از کارهاي مهم‌تان از قلم بيفتد حتما آنها را به ترتيب اولويت، زمان‌بندي و يادداشت، کنيد. يادداشت‌کردن موضوعات مهم افراد خانواده در تقويم يا تابلوي يادداشت‌ها موجب مي‌شود که موضوعات آن در دسترس همه باشد و بدين‌ترتيب کاري فراموش نشود.
* از قبل آماده باشيد. گفتن اين موضوع آسان‌تر از عمل کردن به آن است. سعي کنيد از شب قبل موارد مورد نياز خود را براي روز بعد آماده کنيد. به کارهاي فرزندتان هم از شب قبل رسيدگي کنيد اما بعدها که بزرگ‌ترها شد، به او بگوييد که انجام اين وظايف برعهده خود اوست. فراموش نکنيد به محض آنکه تقويم سال جديد را تهيه مي‌کنيد فهرست تاريخ‌تولدهايي که برايتان مهم‌ هستند در آن يادداشت کنيد و نگذاريد هيچ چيز مهمي از قلم بيفتد.
* زمانتان را در محل کار مديريت کنيد. شايد به کاري اشتغال داشته باشيد که ساعات مشخصي دارد و مي‌توانيد رأس ساعت معين، کارتان را ترک کنيد. در هر صورت مادري شاغل‌بودن ذهن شما را به‌گونه‌اي تمرکز مي‌دهد تا در‌يابيد که ديگر تمايلي به امور بي‌حاصل و بيهوده نداريد و سعي مي‌کنيد هرچه زودتر کارهايتان را در محل کار انجام دهيد و به خانه برگرديد.در واقع همه ما مي‌توانيم با برنامه‌ريزي صحيح در زندگي، زمانمان را به‌گونه‌اي مؤثرتر اداره کنيم.
 
حالا ديگر وقت شما فقط به خودتان اختصاص ندارد و فرزند‌تان در خانه منتظر شماست تا هرچه زودتر شما را ببيند.
سعي کنيد از شب قبل موارد مورد نياز خود را براي روز بعد آماده کنيد. به کارهاي فرزندتان هم از شب قبل رسيدگي کنيد اما بعدها که بزرگ‌ترها شد، به او بگوييد که انجام اين وظايف برعهده خود اوست
* در وقت لزوم «نه» بگوييد. هنگامي که کسي از شما مي‌خواهد تا پروژه‌اي اضافي را قبول کنيد، تا دير وقت کار کنيد يا به جاي شخص ديگري در محيط کار خود باشيد، قبول نکردن کار سختي به‌نظر مي‌رسد اما سعي کنيد پس از اين، بدون فکر فورا موافقت نکنيد تا بعدا از اين کار پشيمان نشويد. حالا ديگر وقت شما فقط به خودتان اختصاص ندارد و فرزند‌تان در خانه منتظر شماست تا هرچه زودتر شما را ببيند. پس در چنين شرايطي به خود وقت دهيد تا بتوانيد درست تصميم بگيريد که آيا واقعا مي‌خواهيد اين کار را قبول کنيد يا نه.
*تغييرات مثبتي را در سبک زندگي تان به وجود بياوريد. مرتباً ورزش کنيد ورزش هايي مثل پياده روي علاوه بر اينکه زمان زيادي از شما نمي گيرد ،به آرامش رواني شما کمک مي کند.  زماني را براي فعاليت هاي لذتبخش و آرامش بخش اختصاص دهيد.  با اعضاي خانواده تان و دوستان صحبت کنيد تا حمايت عاطفي مناسب را دريافت داريد.  غذاهاي مغذي و نيروبخش مصرف کنيد. خواب کافي داشته باشيد.
 
فرآوري : داودي
بخش خانواده ايراني تبيان

منابع :
همشهري آنلاين، ماهنامه شادکامي و موفقيت



 
تعداد بازديد:1073 آخرين تغييرات:90/01/29
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر