دوشنبه 30 دي 1398 - 24 جمادي الاول 1441 - 20 ژانويه 2020
صفحه اصلي/خانواده

احساس ارزشمندی در شاغل بودن

احساس ارزشمندي در شاغل بودن

حضور و مشارکت برابر زنان در محيط کار بيرون از خانه و قرار گرفتن در کنار همکاران مرد، از جمله مقوله هايي است که طي دهه گذشته از سوي نهضت هاي فمينيستي در ايران هم ترويج مي شود.

صبح يک روز سرد زمستاني که براي نماز صبح بيدار شده بودم ناگهان متوجه صداي خودروي حمل زباله شدم که براي جمع آوري زباله هاي يکي از خيابان هاي شهر مقابل هتلي در وين توقف کرد. پنج زن رفتگر که دو نفر بالاي خودرو قرار گرفته و سه نفر ديگر سطل هاي زباله را به سمت خودرو مي بردند صحنه جالبي براي يکي از روزهاي سرد اتريش که مشرف به منطقه کوهستاني است، نبود. ابتدا تعجب مي کنم اما وقتي به خودم مي آيم مي بينم تصوير زنده اي که روز گذشته در خيابان بالايي و زناني که به عنوان کارگر ساختماني مصالح را حمل مي کردند ديده ام بي شباهت به اين صحنه ها نيست. واقعا در اتريش هستم و شاهد زناني که اين طور در غرب از آن ها بهره برداري مي شود!

 برابري شغلي

حضور و مشارکت برابر زنان در محيط کار بيرون از خانه و قرار گرفتن در کنار همکاران مرد، از جمله مقوله هايي است که طي دهه گذشته از سوي نهضت هاي فمينيستي در ايران هم ترويج مي شود.
حجت الاسلام سيدعباس نبوي، مدير موسسه تمدن و توسعه اسلامي معتقد است: «نوعي روشنفکر مابي غلط و نادرست در دنيا ترويج شده که البته مسبب اصلي آن فعالان حقوق زنان هستند و آن ترويج روحيه تساوي شغلي زنان و مردان در اجتماع است. البته اين موضوع در ايران هم ديده مي شود به طوري که مسايل روشن و واضح را در مورد تساوي حقوق زنان به شکل فريبنده و مغالطه آميز طرح مي کنند و از طريق اين سر و صداها مي خواهند به مقاصد خود برسند.»
طي دهه گذشته انتظار مي رفت با رشد جمعيت فارغ التحصيلان زن بر ميزان حضور زنان در مشاغل مهم و کليدي افزوده شود به خصوص وقتي آمارها در ايران از رشد تخصص گرايي و مهارت آموزي خبر مي داد. در حالي که برخي زنان فاقد شغل تحت تاثير القائات گروه هاي فمينيستي ترجيح دادند بيشتر در مشاغل غيررسمي و کاذب و حتي خدماتي جذب شوند تا اين که در منزل مانده و به عنوان مادر يا همسر نقش آفريني کنند. از منظر غرب اشتغال، خود موضوعيت دارد و سرشت و طبيعت تكوينى زنان ناديده گرفته مى‏شود. از اين رو در بسيارى از مواقع به جاى اين كه اشتغال زنان در خدمت نهاد خانواده قرار گيرد، به تعارض و تقابل با آن مى‏پردازد و در بسيارى از موارد موجب زوال نهاد مقدس خانواده مى‏شود. ترديدى نيست كه خانواده يكى از اركان جامعه و محور اساسى رشد و اعتلاى انسان به شمار مى‏رود. اين نقش از منظر جهان غرب و غرب باوران بسيار كم‏رنگ و بى‏اهميت بوده و در برخى موارد يكى از مشكلات فراروى زنان، قلمداد شده است.
از ديدگاه اسلام، تفاوت‏هاى زن و مرد «تناسب» است نه نقص و كمال. قانون خلقت خواسته است با اين تفاوت‏ها تناسب بيش ‏ترى ميان زن و مرد كه قطعاً براى زندگى مشترک ساخته شده‏اند و مجرد زيستن، انحراف از قانون خلقت
است، به وجود آورد
نبوي در همين خصوص تصريح مي کند: «ترويج روحيه تساوي زنان و مردان در مشاغل عمده ترين عامل هجوم تعداد کثيري از زنان به بازار کار و در نهايت تن دادن آنها به مشاغل دون پايه و نازل است.
زناني که به هر فعاليتي مغاير با شان اجتماعي خود در شرکت هاي خصوصي تن مي دهند نمونه اي از اين موارد است. عامل مشکل ساز اين است که در روند گسترده کردن و توزيع اين آزادي ها هزاران مقاصد انحرافي ديگري به وجود مي آيد که فراگير مي شود.» نبوي مي گويد: «خانمي که در شرکت بازيافت مشغول به کار است در شکل کلي همه فعاليتش در نظام جمع آوري زباله محدود مي شود. اما اگر در منزل خودش به مرتب کردن منزل بپردازد احساس مي کند به آزادي هاي او به عنوان يک زن تعدي و حقوقش زيرپا گذاشته شده است !!!
ارتقاي جايگاه متعالي زنان در حقيقت با بالا رفتن آمار زناني که به اين نحو اشتغال دارند مفهومي ندارد بلکه بايد با توجه به توانمندي هاي آنها زمينه شکوفايي استعدادهاي زنان در جامعه فراهم شود.
اشتغال زنان به هر نحو ممکن و در حرفه هاي دون پايه علي رغم تبليغات وسيع، در باطن نگراني غرب را در پي داشته است. به طوري که صاحبنظران غربي معتقدند اگرچه ممکن است زنان امروزه به آزادي و برابري رسيده باشند اما هيچگاه به اين فلاکت و بدبختي نبوده اند و اين اعتراف که تنها مسبب اين رنج و بدبختي ترويج واژه اي دروغين به نام «برابري» است.

 پشت عينک دودي فمينيست ها

گروه هاي فمينيستي وابسته به دنياي غرب يکي از اتهاماتي که به کشورمان وارد مي کنند تبعيض هاي جنسيتي به ويژه در زمينه اشتغال زنان است. اگر نگرش به زن، نگرشى خاص باشد و باعث شود كه زن از جايگاه اصلى انسانى خود خارج شود، به تبع آن، مرد هم نمى‏تواند در جايگاه انسانى خود قرار گيرد. يكى از نقش‏هاى مهم زن، نقش همسرى و ديگرى نقش مادرى است. در نگرش اسلام هميشه «انسان» و هدايت او مدنظر بوده بدون اين كه زن يا مرد به تنهايى ملاحظه شده باشد. از اين رو در طرح مباحث جديد مربوط به زنان، نبايد منفعلانه برخورد كرد. از ديدگاه اسلام، تفاوت‏هاى زن و مرد «تناسب» است نه نقص و كمال. قانون خلقت خواسته است با اين تفاوت‏ها تناسب بيش‏ترى ميان زن و مرد كه قطعاً براى زندگى مشترك ساخته شده‏اند و مجرد زيستن، انحراف از قانون خلقت است، به وجود آورد.(مرتضى مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، ص 169 و 170.) زن در اسلام مجبور نيست براى خود يا خانواده‏اش كار كند و نفقه دادن از ناحيه مرد به زن واجب شرعى است. زن مكلّف به اشتغال نيست مگر اين‏كه احتياج به شغل داشته يا اشتغال براى او ضرورت يافته باشد (محمد عبدالقادر ابوفارس، حقوق المرأة، ص 26 و 27.)
غربي ها از جريان مواج و سر و صدايي که بر سر آزادي هاي زنان درست شده است استفاده سوء مي برند و از موجي که درست کرده اند لشگر بسيار بزرگي از تقاضاي کار توسط خانم ها ايجاد کرده و آقايان خود در پشت صحنه نشسته اند. اگرچه اين مديريت و لشگرآفريني در عمق و ماهيت تماماً مردانه است ولي سياهي لشگر خود را از زنان تشکيل داده اند». مدير مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي مي گويد: «اين را نبايد فراموش کرد که بسياري از زنان که به کارهاي نازل روي مي آورند با موانعي مواجه هستند که آنان را از تحقق توان بالقوه شان باز مي دارد. به طور مثال فعاليت در بخش هاي مردانه که مطابق با روحيات مردان است علاوه بر اينکه بر سلامت جسمي زنان ضربه مي زند سلامتي روح آنان را نيز تهديد مي کند.»
زنان شاغل
به عقيده کارشناسان، زنان با ورود به مشاغل مردانه تبديل به موجودات بي هويتي شده اند که نه از روح لطيف و پرعطوفت زنانه آنها اثري باقي مانده و نه از درياي بي کران محبت مادرانه شان و اين معضل حاصل بي توجهي نهضت هاي فمينيستي به نقش زن به عنوان همسر و مادر است که زنان غربي را گرفتار منجلاب توهم آزادي و برابري با مردان کرده است.
همان نتيجه اي که رسانه هاي گروهي و افکار عمومي در غرب نسبت به آن ابراز تمايل مي کنند و آن «بازگشت زنان به خانه» است.
افزايش ميزان افسردگي در ميان فرزندان اين زنان، بالا رفتن شمار طلاق و جدايي همچنين حرکت صعودي منحني خشونت عليه زنان شاغل ديگر دليل شکست نهضت هاي مدعي آزادي و برابري زنان در غرب است که زنگ خطري براي مجامع اسلامي به عنوان هدف گروه هاي فشار تحت عنوان آزادي خواه خواهد بود.
هر آن چه كمال است و به انسانيت انسان مربوط مي شود، در آن جنسيت شرط نيست، و آن چه كه منصب اجرايي محسوب مي شود، در آن تناسب با ساختار بدن يعني مرد و زن مطرح است. اصلي  كه لازم است در پايان به آن توجه شود اين است كه سازمان خانواده مانند هر سازمان ديگري نيازمند به مديريت است. اسلام بر اساس رعايت "اصل تناسب ساختار" مديريت را به عهده مرد نهاده است. لذا زنان ما نه بر اساس وظيفه بلکه در جهت کسب کمال هاي انساني و توسعه مهارت هاي تخصصي خود مي توانند شاغل باشند . امام خميني خطاب به زن ها فرمود: "همان طوري كه مردها در جبهة‌علمي و فرهنگي مشغول هستند، شما (زن ها) هم بايد مشغول باشيد".[ سيد ضياء مرتضوي،‌ امام خميني و الگوهاي دين شناختي در مسايل زنان، ص 40.]

 رسانه ها بي گناه نيستند

نقش رسانه ها را نمي توان در اينجا به کناري گذاشت و آن ها را مبرا از هر سوء ظني در خصوص ترويج روحيه برابري و آزادي کاذب دانست.هر روز صبح شاهد فروش روزنامه هايي هستيم که ده ها صفحه آگهي به منظور جذب زنان در مشاغل کاذب اختصاص داده اند.از دعوت به همکاري براي فروش لوازم آرايشي و البسه گرفته تا استخدام منشي، خانم آشنا به فروش و غيره.
وقتي يک زن در کسوت رانندگي کاميون به عنوان اسوه و الگوي تلاش و مشارکت اجتماعي با تيترهاي درشت برجسته مي شود، و يا هنگامي که زنان چادري در مجموعه هاي تلويزيوني به زنان خانه دار که دائماً در حال تجسس در امور ديگران هستند، مبدل مي شوند و صدها نمونه منفي ديگر به نمايش گذاشته مي شود تأمل مسئولان رسانه را بر اصلاح روند موجود ضروري مي کند چرا که موجب آزردگي بسياري از زنان در جامعه شده است.
فراوري: کهتري
بخش خانواده ايراني

منابع:
روزنامه کيهان
کانون گفتگوي قرآني
 

* مقالات مرتبط:

بي نياز از نگاه ديگران


 
تعداد بازديد:1198 آخرين تغييرات:90/01/29
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر