شنبه 26 مرداد 1398 - 15 ذي الحجه 1440 - 17 آگوست 2019
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

حتما خانم هاي تبياني بخوانند!

حتما خانم هاي تبياني بخوانند!

دوستان شما در بخش خانواده و زندگي سعي دارند تا در قسمت بانوي شرقي مقالاتي را ارائه دهند که پيرامون مسائل و چالش هاي بانوان محترم تبياني باشد و در اين راستا مهم ترين موضوعي که به آن پرداخته شده است ،بحث حجاب و پوش است زيرا اصلي ترين شاخصه ي زن مسلمان ايراني حجاب و نوع پوشش و رفتار وحياي اوست.

 

سعي کرده ايم در مقالات گوناگون آنچه در حوزه ي حجاب بايد راجع به آن آگاهي داده شود را از قلم نياندازيم و البته هنوز راه زيادي در پيش است .از اينکه در اين بخش با ما بوده ايد ، سپاسگذاريم و از شما مي خواهيم نظراتتان را مطرح کنيد تا در آينده به آنچه شما مي خواهيد، پرداخته شود.
بخشي از مقالات حجاب که در اين بخش کار شده است به شرح زير مي باشد:
زن
زنان با حيا كساني هستند كه با پوشش كامل خود از نمايش بدن، موهاي سر و زينت‌هاي خود شرم مي‌ورزند. پاكي قلب زنان خودنما به سخن ستمكاري شبيه است كه لاف ترحم بلند كرده است. زناني كه اسرار زيبايي‌هاي جسماني خود را به نمايش گذارده‌اند ، پرده بين خود و خدا را دريده‌اند. كامياب كردن چشم‌هاي گرسنه نامحرمان كم‌ترين ساز ش با پاكي و نجابت ندارد و عفيف‌بودن زن بدحجاب از القائات بي‌اعتبار شيطان است. بدحجابي از آفات پاكدامني به شمار مي‌رود و اساساً زنان پاكدامني كه از موقعيت سالم روحي برخوردارند از گناهان جنسي پرهيز دارند و بي‌حجابي يك انحراف جنسي است.
 
 
بي حجابي
انسان موقعيت‌طلب است و همواره مي‌خواهد در ميان مردم از جايگاهي درخور توجه برخوردار باشد. چنين جايگاهي به دو صورت حقيقي و كاذب محقق مي‌شود. موقعيت حقيقي در اثر تحصيل علم و فضايل اخلاقي به دست مي‌آيد ، اما برخي زنان كه فاقد اين ارزش‌ها هستند با نمايش زيبايي‌ها و جاذبه‌هاي طبيعي و ساختگي زنانه خود سعي در جلب توجه ديگران مي‌كنند تا به كمبودهاي باطني خود پاسخ دهند. غافل از آنكه هرگز كسي نمايش زيبايي‌هاي زنانه را دليل بر شخصيت و جايگاه ارزشي او نمي‌گيرد. بي‌حجابي، زن را صاحب فضيلت نمي‌كند بلكه از او عروسكي مي‌سازد كه با رشد و تعالي فاصله‌ها دارد ضمن اينكه موقعيت‌هاي حاصل از تحركات جنسي تنها نزد بيماردلاني به وجود مي‌آيد كه خود كمترين اعتباري ندارند.
 
زن
 
دکتر هنري ارزش هاي اخلاقي حجاب و پوشش زن مسلمان را مي ستايد و مي گويد: «من کارشناس مسايل زنان مسلمان نيستم. من زيبايي زنان را دوست دارم، به همين دليل اينجا، انگيزه اي براي دفاع از حجاب ندارم ولي از برخي ارزش هايي که حجاب گوياي آن است دفاع مي کنم.» او اضافه مي کند: « حجاب از نظر من به اين معناست که زن خود را براي همسر و خانواده اش متمرکز کند. تنها کساني هستند که زن مسلمان را بدون حجاب مي بينند ، خانواده او هستند و اين مساله تأکيدي بر ويژه بودن زن مسلمان است.»
 
 
 
حجاب
برخي مدعي هستند که " چادر، حجاب ديني و مذهبي نيست " . در اين مقاله قصد داريم بدون جانب داري ، به اين بحث پرداخته و پاسخي شايسته ارائه دهيم :دقت و پژوهش در آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب، صحت ادعاي مذکور را مورد ترديد جدي قرار مي‎دهد.
 خداوند در اين آيه خطاب به پيامبرش فرموده است:اي پيغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خويشتن را با چادر خود فرو پوشند، که اين کار براي اين که آنها به عفت و حريت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوس‎رانان آزار نکشند؛ بر آنان بسيار بهتر است و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است.
«جلابيب» جمع «جلباب» است و جلباب در کتاب‌هاي لغت معتبر، مثل لسان العرب، صحاح اللغة و معجم الوسيط، به «ملحفه» معنا شده است  وملحفه پوششي گسترده است که زن خود را در آن مي‎پيچد.
 
حجاب
 از کتاب مقدّس برمي آيد که در عهد حضرت سليمان عليه السلام زنان علاوه بر پوشش بدن، روبند بر صورت مي انداختند و بر طبق گفته ي قرآن در عهد حضرت سليمان عليه السلام حتي ملکه سبا، که خورشيدپرست بود، پوشش کامل داشت؛ زيرا از آيات مربوط به داستان ملکه سبا چنين به دست مي آيد که وقتي او وارد قصر حضرت سليمان عليه السلام شد و خواست به نزديک تخت او برود، چون حضرت سليمان عليه السلام دستور داده بود کاخ را از سنگي آبگينه فرش نمايند، بلقيس دامنش را بالا کشيد تا هنگام رد شدن خيس نشود.در زمان حضرت ابراهيم عليه السلام نيز حجاب رايج بود. نامزد اسحاق وقتي او را ديد ، برقع بر صورت انداخت.
زنان ايراني در دوره هاي گوناگون، از مادها، هخامنشيان، اشکانيان و سامانيان داراي پوشش بودند.
طبق قراين و شواهد موجود در ايران باستان و در ميان يهود و احتمالاً در هند ، حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده، به مراتب سخت تر بوده است.
 
حجاب گل عفاف
برخي مي گويند حجاب سلب كننده ي حق آزادي زن مي باشد كه از حقوق طبيعي هر انساني است و اين پوشيدگي به نوعي او را محبوس و زنداني مي كند و به حيثيت انساني و عزت او لطمه وارد مي سازد كه بر اساس عقل و منطق هم هيچ كس حق اسير كردن و به بردگي درآوردن ديگري را ندارد.
از نظر اسلام ، آزادي انسان ها در عين محترم بودن در چارچوب دو امر اساسي بايد محدود گردد. مراعات حريم انساني و مراعات مصلحت ديگران (و نه منفعت آنان).
در پاسخ به اين اشكال ابتدا بايد دانست كه تعريف ايشان از آزادي چيست كه حجاب را محدود كننده ي آن مي دانند. به حتم اين تعريف ناظر به عقايد مكاتب غربي است، چرا كه از آن منظر است كه اين انتقاد را مي نمايد. آنان معتقدند آزادي محترم است تا بدانجا كه براي آزادي ديگران محدوديت ايجاد نكند ، يعني حد آزادي مساوي است با آزادي ديگران.
 
تبيان - داوودي



 
تعداد بازديد:1972 آخرين تغييرات:90/01/30
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر