دوشنبه 26 آذر 1397 - 9 ربيع الثاني 1440 - 17 دسامبر 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

سعادت در گرو چنگ زدن به شجره طیبه !

سعادت در گرو چنگ زدن به شجره طيبه !

رستگاران واقعي آنانند که باورشان شد که آدمي از سرا پاي عالم بزرگتر است و همواست که براي هر چيز از عالم قيمت مي گذارد , هر چه اثرش در زندگي او کمتر است قيمت کمتري برايش معين مي کند .


رستگاران واقعي آنانند که باورشان شد که آدمي از سرا پاي عالم بزرگتر است و همواست که براي هر چيز از عالم قيمت مي گذارد , هر چه اثرش در زندگي او کمتر است قيمت کمتري برايش معين مي کند .
پس قيمت موجودات به خاطر وجود اوست و او نبايد سعادت ابدي خود را به چنين چيزهايي بفروشد .

معنا و مفهوم واقعي رستگاري
الفَلْحُ: شكافتگى است، گفته شده: الحديدُ بالحديدِ يُفْلَحُ: تصادم آهن‏ها يا شمشيرها به يكديگر موجب دو تكه شدن آنهاست و شكافته ميشوند و از اين معنى واژه فلاح يعنى برزگر و زارع است كه زمين را مى‏شكافد . 
فَلَاح: پيروزى و رسيدن به آرزو است كه دو گونه است: 1- دنيوى ، 2 - اخروى.
1- فلاح و پيروزى دنيايى در سعادت هايى است كه زندگى دنيا با آنها پاك و پاكيزه مي شود و همان بقاء عزّت ، و بى‏نيازى است .
2- رستگارى و فلاح حقيقى يا اخروى كه در چهار چيز است:
اول- بقا و جاودانگى بدون فنا.
دوم- بى نيازى بدون فقر و نيازمندى.
سوم- عزت بدون خوارى و ذلت.
چهارم- دانايى و علم بدون جهالت و نادانى،
مرحوم طبرسى در مجمع البيان در باب فاء آورده که معناى فلاح رسيدن به سعادت است و بديهى است كه دستيابى به رضا و خشنودى حق بزرگترين سعادت است و در آيه : « وَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » فلاح را به كاميابى و فوز و سعادت تفسير كرده .
مرحوم شيخ طوسى در تفسير تبيان فرموده مفلحون يعنى منجحون يعنى آنهائى‏كه بوسيله ايمان و اعمال صالحه بمطلوب و مقصودى كه نزد خدا داشتند دست يافتند .
به عبارت ديگر به وسيله فلاح (پيروزي) به خير و نعمت (فوز) مي رسيم كه اثر أن بقا در پيروزي است. 
اين واژه ريشه دو معنايي دارد كه اول دلالت مي كند بر دو تكه شدن و ديگري بر پيروزي و بقاء .
 
رستگاري جز سعادت ابدي نيست !
رستگاري به معناي رهايي از هر آن چيزي است که آرامش و آسايش آدمي را به مخاطره مي افکند و لذا مي توان گفت که رستگاري چيزي جز خوشبختي و سعادت ابدي نيست. اين اصطلاح ناظر به اين معناست که آدمي همواره در رنج و زيان است مگر آن که به علل و عواملي از اين دام و زيان و خسران رهايي يابد.
جست وجوي راهي براي رهايي، دغدغه آدمي است. عقل و فطرت در اين جست وجو به چيزهايي دست يافت که عامل رهايي و دست يابي به خوشبختي است و آن را در قالب هنجارها، قانون ها، حقوق و اخلاق ساماندهي کرد.
با اين همه عقل ناتوان از آن است که حتي دنيايي سالم براي او ترسيم و آماده نمايد، چه رسد که وحشت ابديت را از آدمي بگيرد و او را به آرامش برساند. اين جاست که وحي به کمک عقل شتافت تا راه هدايت را ترسيم نمايد .
 
براي کسب سعادت به شجره طيبه چنگ بزنيد!
شجره طيبه پيامبر(صلي الله عليه وآله) داراي شاخه هاي دوازده گانه اي است که هر کس مي تواندخود را به شاخه اي بياويزد و از ميوه هاي متنوع اين شاخه هاي الهي بهره برده و راه سعادت را طي نمايد . خداوند با توجه به تفاوت و اختلاف مزاج و روحيه و شرايط دروني و بيروني هرکسي، ميوه اي از اين درخت طوبي قرار داده است. اين گونه است که حجت بر همگان تمام شد و کسي نيست که بگويد ميوه اي از حقيقت نيافتم که به کام من شيرين و گوارا باشد.
رسول اکرم مي فرمايد: «انه ليغان علي قلبي و اني لاستغفر الله کل يوم سبعين مرة؛ آثاري از کدورت بر قلبم ظاهر مي شود و من در هر روز هفتاد بار از خدا مغفرت مي طلبم»
سعادت در کلام شيرين پيامبر(ص)
بدون ترديد هر انسان پاک طينتي آرزو و ايده آلي جز رستگاري و خوشبختي و سعادتمندي ندارد و دوست دارد پاياني خوش را براي خود رقم زند.
رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در خطبه اي که در اواخر عمر شريفشان براي مسلمين ايراد فرمودند، اين نکته را گوشزد فرمودند که براي نجات و رستگاري، دو عامل و دو رکن اساسي وجود دارد: عمل و رحمت.
قسمتي از آن خطبه اين است: «ايها الناس انه ليس بين الله و بين احد نسب و لا امر يؤتيه به خيرا او يصرف عنه شرا الا العمل ، الا لا يدعين مدع و لا يتمنين متمن و الذي بعثني بالحق لا ينجي الا عمل مع رحمة ، و لو عصيت لهويت اللهم هل بلغت ؟؛ اي مردم! بين خدا و هيچکس رابطه خويشاوندي نيست و هيچ رابطه ديگري هم که موجب جلب منفعت يا دفع ضررشود وجود ندارد جز عمل. بنگريد! هيچکس ادعاي گزاف نکند، هيچکس آرزوي خام در دل نپرورد. قسم به خدايي که مرا به راستي برانگيخت چيزي جز عمل توأم با رحمت خدا سبب رستگاري نمي گردد، من خودم هم اگر گناه مي کردم سقوط کرده بودم. آنگاه فرمود: خدايا تبليغ کردم .» 
پيامبر
رمز مغفرت خواهي رسول اکرم صلي الله عليه و آله و ساير انبياء و ائمه معصومين عليهم السلام نيز در همان عموميت و شمول اصل مغفرت است و در حقيقت مي توان گفت که هر کس مقرب تر است از اين اصل بيشتر استفاده مي کند .
رسول اکرم مي فرمايد: «انه ليغان علي قلبي و اني لاستغفر الله کل يوم سبعين مرة؛ آثاري از کدورت بر قلبم ظاهر مي شود و من در هر روز هفتاد بار از خدا مغفرت مي طلبم».
 
نتيجه گيري :
مرحله اول در رسيدن به رستگاري و پيروزي کامل،عمل به تمام دستورات دين از شرعي و اخلاقي است که حتماً مفيد مي باشد و باعث سلوک هرچه کاملتر و سريعتر در اين راه است چرا که بدون شک کسي که به احکام و دستورات اوليه دين خود اعم از انجام واجبات و ترک محرمات عمل نکند هرچند در امور ديگر مانند مستحبات کوشا باشد به رستگاري حقيقي نخواهد رسيد.
 
  خدايا چنان کن سرانجام کار
 
تو خوشنود باشي و ما رستگار
 
فرآوري : زهرا اجلال
گروه دين تبيان

منابع :
کتاب عدل الهي شهيد مطهري
سايت انديشه قم
سايت حوزه



 
تعداد بازديد:835 آخرين تغييرات:90/02/19
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر