چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 9 محرم 1440 - 19 سپتامبر 2018
صفحه اصلي/خانواده

منابع استرس زا در زندگی همسران

منابع استرس زا در زندگي همسران

ابعاد مختلف زندگي زناشويي با فشارهايي روبروست که مي تواند به روابط زناشويي زوجين لطمه وارد کند.


وقتي زن و شوهر هر دو زير فشار رواني هستند احتمالاً بهتر است بحث در مورد موضوعات مهم و تصميم گيريهاي پر اهميت را به بعد موکول کنند. اگر با رفتار بي تناسب همسر خود روبرو هستيد، با توجيهاتي نظير" خسته است"، " بي حوصله و ناراحت است"، با او برخورد کنيد و حتي المقدور از ذهنياتي مانند" قصد تحقير مرا دارد، کار هميشگي اوست"
استرس
ابعاد مختلف زندگي زناشويي با فشارهايي روبروست که مي تواند به روابط زناشويي زوجين لطمه وارد کند.
در حقيقت منابع استرس زا در زندگي زناشويي بسيار متعدد است براي مثال زن و شوهر در سال هاي نخست ازدواج با تصميم گيريهاي متعددي از جزئي( مثلاً تعيين محل قرار دادن قفسه لباس) تا کلي ( تعيين محل زندگي) روبرو هستند. مسايلي مانند هماهنگ کردن ساعات کار بيرون منزل، تعيين وقت صرف غذا و امور مالي خانواده هم موارد ديگري است که مي توان به آن اشاره کرد و چون عقايد، عادتها و روش هاس اشخاص با هم تفاوت دارند، تصميم گيري هاي دايم، امتياز دادن و امتياز گرفتن و به توافق رسيدن ممکن است توليد اصطکاک کند. همچنين زوج هايي که در نزديک محل زندگي يکي از والدين زندگي مي کنند تحت تاثير معيارهاي حاکم بر خانواده پدر و مادر با مشکلاتي روبرو مي شوند. تولد نخستين فرزند خانواده مشکلات تازه اي به وجود مي آورد  و مي تواند شکل و شمايل روابط زناشويي را تغيير دهد. تولد کودک و مراقبت از او مسلماً بار سنگيني بر دوش مادر است. اما آنچه کمتر مد نظر قرار مي گيرد اين است که پدر هم در اثر تغييراتي که در زندگي اش بوجود مي آيد تحت تاثير قرار مي گيرد.
از سوي ديگر براي بسياري از زن ها بارداري زايمان و مراقبت از کودک مستلزم محروميت از بسياري از منابع لذت و امنيت عاطفي و امتياز نگرفتن متقابل است. براي مثال زن از کار کردن بيرون از منزل و برنامه هاي اجتماعي مختلف همچنين از ورزشش و برخي سرگرمي هاي تفريحي به ناچار صرفنظر مي کند و البته فرصت او براي پرداختن به همسر کم و کمتر مي گردد و در نتيجه مشکلاتي بروز مي کند.
قبل از هر چيز با مشاهده ي علاماتي مانند حالت بي قراري و دلتنگي و ميل به تفسيرهاي اشتباه سعي کنيد از صحبت درباره ي موضوعات بحث انگيزاجتناب کنيد. مي توانيد با پرداختن به يک برنامه ي تفريحي يا سرگرم کردن همسر خود از شدت ناراحتي او بکاهيد

استرس و خطاي انديشه

همه ي ما مي دانيم که در شرايط فشار عصباني شدن و از دست دادن خويشتن داري افزايش مي يابد. اما اغلب متوجه نيستيم که در شرايط فشار رواني امکان انديشيدن اشتباه هم بيشتر مي شود و اين نيز بر شدت ناراحتي و عصبانيت ما مي افزايد.
يکي ديگر از آثار فشار رواني اين است که انسان کنترل انديشه و رفتارش را از دست مي دهد . براي اشخاص تحت فشار تعديل و اصلاح طرز تلقيهاي نادرست و تنظيم احساسات دشوار است. در اين مواقع امکان گفتن حرفهاي زننده و حتي تهاجم جسماني و يا سکوت کامل اختيار کردن، زياد مي شود.

پادزهر استرس

هنگام مواجه با استرس و فشار رواني چه بايد کرد؟ نخستين توصيه به شما اين است که تا مي توانيد از استرس و منابع استرس زا فاصله بگيريد. مثلاً بسياري از اشخاص به خاطر تعميم مبالغه آميز و مصيبت بار ديدن امور گرفتار استرس مي شوند. براي مثال چقدر وحشتناک است که من نتوانستم فلان کار را انجام دهم و يا با اين روش من هيچ وقت موفق نمي شوم.  از سوي ديگر بايدها نيز مکانيزم ذهني ديگري است که به شما آسيب مي زند. تکرار جملاتي اين گونه که "اين کار را بايد انجام بدهم" و يا "آن کار را نبايد بکنم".
همدلي با همسر
 برخورد با اين بايدها و نبايدها و تعديل آن ها  از شدت فشار هاي بي مورد بر شماخواهد کاست.
شما مي توانيد تاثير فشارهاي رواني استرس را به حداقل برسانيد البته قبل از هر کار بايد نشانه هاي ناراحتي را پيدا کنيد. از جمله اين نشانه ها مي توان به تنش، حواس پرتي، احساس دلتنگي شديد، بي خوابي و غيره... اشاره کرد. همچنين ممکن است تحت تاثير گفتار و رفتار ديگران برخوردي بي تناسب داشته باشيد. در اين صورت تا حد امکان از آن ها فاصله بگيريد و تا زماني که احساس بهتري پيدا نکرده ايد از پرداختن به موضوعات بحث انگيز با همسر خود احتراز کنيد.
در شرايط فشار رواني امکان انديشيدن اشتباه  بيشتر مي شود و بر شدت ناراحتي و عصبانيت ما مي افزايد.
 

براي تخفيف فشار رواني همسرتان چه مي توانيد بکنيد؟

 قبل از هر چيز با مشاهده ي علاماتي مانند حالت بي قراري و دلتنگي و ميل به تفسيرهاي اشتباه سعي کنيد از صحبت درباره ي موضوعات بحث انگيزاجتناب کنيد. مي توانيد با پرداختن به يک برنامه ي تفريحي يا سرگرم کردن همسر خود از شدت ناراحتي او بکاهيد.
وقتي زن و شوهر هر دو زير فشار رواني هستند بهتر است بحث در مورد موضوعات مهم و تصميم گيريهاي پر اهميت را به بعد موکول کنند. اگر با رفتار بي تناسب همسر خود روبرو هستيد، با توجيهاتي نظير" خسته است"، " بي حوصله و ناراحت است"، با او برخورد کنيد و حتي المقدور از ذهنياتي مانند" قصد تحقير مرا دارد، کار هميشگي اوست" بپرهيزيد.
 
سميه زادهوش
بخش خانواده ايراني تبيان

مقالات مرتبط :



 
تعداد بازديد:1243 آخرين تغييرات:90/02/21
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر