پنج شنبه 27 مهر 1396 - 28 محرم 1439 - 19 اكتبر 2017
صفحه اصلي/پزشكي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

جرعه‌هايي كه هيچ كس از آن نمي‌گذرد

جرعه‌هايي كه هيچ كس از آن نمي‌گذرد

خبرگزاري فارس: چاي يكي از نوشيدني‌هاي پرطرفدار است و در تحقيقات فراواني كه درباره مصرف چاي انجام شده آمده است كه مصرف معمولي چاي هيچ ضرري براي فرد ايجاد نمي‌كند.


 


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس "توانا "، چاي يكي از پر طرفدارترين نوشيدني‌هاي دنياست كه در بين ايرانيان از ارزش و اهميت خاصي برخوردار است و معمولاً ايرانيان بعد از مصرف غذا از اين نوشيدني‌ استفاده مي‌كنند؛ چاي به عنوان نوشيدني پيش غذا، پس غذا و در وعده صبحانه مصرف مي‌شود و مي‌توان گفت كه بعد از آب يكي از ارزانترين و پرطرفدارترين نوشيدني‌ها در دنيا محسوب مي‌شود كه مي‌تواند فوايد و مضراتي داشته باشد. چاي علاوه بر اينكه يك نوشيدني محسوب مي‌شود به عنوان يك گياه دارويي با ارزش نيز تلقي مي‌شود.

*** فوايد چاي

50 خاصيت چاي؛ ضد درد و ضد افسردگي
------------------------------------------------

برخي از محققان مي‌گويند كه چاي براي بيماران قلبي مفيد است و از بروز لخته‌ در خون كه موجب بروز حمله‌هاي قلبي و سكته‌هاي مغزي مي‌شود، پيشگيري مي‌كند، البته چاي به هضم غذا نيز كمك مي‌كند.

چاي به دليل داشتن كافئين از بروز خستگي پيشگيري مي‌كند همچنين اين نوشيدني آرامبخش است و مي‌تواند سردرد ناشي از خستگي روزانه را از بين ببرد. چاي سرشار از آنتي اكسيدان است كه از بروز سرطان پيشگيري مي‌كند.

چاي داراي 50 خاصيت است كه از مهمترين آنها مي‌توان به ضد درد، ضد آميب، ضد آلزايمر، ضد آرتريت، ضد تصلب شرايين، ضد باكتري، ضد سرطان، ضد افسردگي، ضد قند خون، ضد التهاب، آنتي اكسيدان، ضد اسپاسم، ضد ويروس، قابض، مقوي قلب، محرك سيستم عصبي مركزي، ادرار آور، محافظ كبد، كاهنده پرفشاري خون، محرك قدرت ايمني بدن، كاهش دهنده‌ چربي خون و كاهش دهنده‌ تري گليسريدها اشاره كرد.

*چاي تازه دم، برطرف كننده خستگي
-----------------------------------------

طرز دم كردن چاي صحيح اين است كه مقداري چاي خشك در قوري ريخته و آب جوش به آن اضافه شود همچنين به مدت 10 تا 20 دقيقه روي شعله غيرمستقيم قرار گيرد تا به آرامي دم بكشد.

هر چه چاي تازه ‌دم‌تر باشد، خوش ‌بو و خوش ‌طعم‌تر است و هر چه بماند، مواد تلخ آن بيشتر شده و بو و مزه آن را تغيير مي‌‌دهد البته چاي هرچه مانده‌تر باشد، خاصيت رفع كننده خستگي آن كاهش پيدا مي‌كند چون كافئين آزاد شده با ديگر مواد تركيب شده و خاصيت خود را از دست مي‌‌دهد.

افراد بايد از مصرف چاي داغ پرهيز كنند به دليل اينكه موجب بروز سرطان مي‌شود و بررسي‌ها نيز نشان داده است افرادي كه چاي بسيار داغ مي‌‌خورند، بروز سرطان در آنها بيشتر است همچنين چاي به دليل داشتن انواع تانن، ضد باكتري و ضد ويروس است.

*** نكات ضد و نقيض‌ درباره مصرف چاي

بررسي‌ها نشان داده‌ است كه چاي مي‌تواند براي سلامتي مفيد باشد و گاهي نيز تصورات نادرستي درباره اين نوشيدني مطرح مي‌شود كه مي‌توان به برخي از آنها اشاره كرد.

برخي متخصصان معتقدند چاي براي سلامتي دهان و دندان مفيد است اين در حالي است كه برخي نيز عنوان مي‌كنند كه مصرف زياد چاي موجب سياه‌ شدن دندان‌ها مي‌شود.

برخي از متخصصان مي‌گويند كه مصرف چاي موجب بروز كم‌خوني مي‌شود و برخي‌ها نيز معتقد هستند كه مصرف چاي موجب كم‌خوني مي‌شود.

بسياري از متخصصان معتقدند كه مصرف معمولي چاي ضرر ندارد ولي برخي از متخصصان تغذيه معتقدند كه اگر بيش از 5 ليوان چاي در روز مصرف شود مشكل‌زاست.

برخي‌ها مي‌گويند مصرف چاي سرطان‌زاست ولي متخصصاني نيز مي‌گويند كه چاي سرشار از آنتي اكسيدان است و از سرطان پيشگيري مي‌كند.

***چاي؛ ضرر يا سود؟

*مصرف چاي موجب سياه شدن دندان‌ها نمي‌شود
---------------------------------------------------------

احمدرضا درستي مطلق، متخصص تغذيه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» مي‌گويد: از ديد علمي چاي چند مزيت دارد و يكي از مزيت‌هاي آن اين است كه يك ليوان چاي، فلوئور مورد نياز يك فرد را در طول روز تأمين مي‌كند و مصرف 3 ليوان چاي در روز مانعي ندارد.

وي بيان مي‌دارد: اگر بيش از 5 ليوان چاي در روز مصرف شود، به بدن ضرر مي‌رساند و موجب افزايش فلوئور بدن و بروز فلوئوريست در بدن و بروز نقاط قهوه‌اي رنگ بر روي دندان مي‌شود، دندان‌ها را از بين مي‌برد و استخوان را نيز پوك مي‌كند.

محمد صالحي سورمقي استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌گويد: مصرف چاي معمولي ضرر ندارد و موجب بروز پوكي استخوان نمي‌شود همچنين دندان‌ها را سياه نمي‌كند.

*مصرف چاي با فاصله نيم ساعت بعد از غذا موجب كم‌خوني نمي‌شود
--------------------------------------------------------------------------------

درستي مطلق مي‌گويد: چاي را بايد با فاصله نيم ساعت بعد از غذا مصرف كرد به دليل اينكه از جذب آهن در بدن پيشگيري مي‌كند؛ به همين دليل توصيه مي‌شود كه چاي را همراه با غذا مصرف نشود.

محمد صالحي سورمقي نيز مي‌گويد: بهتر است كه چاي را بعد از غذا و با فاصله 2 ساعت مصرف كرد به دليل اينكه مصرف چاي بعد از غذا، تمام آهن غذا را از بين مي‌برد و مانع جذب آن در بدن مي‌شود.

*مصرف معمولي چاي به بدن ضرر نمي‌رساند
---------------------------------------------------

درستي مطلق به خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار مي‌دارد: اگر بيش از 5 ليوان چاي مصرف كرد به دليل داشتن فلوئور موجب پوكي استخوان مي‌شود و به بدن ضرر مي‌رساند.

صالحي سورمقي ادامه مي‌دهد: مصرف معمولي چاي هيچ ضرري ندارد البته هر ماده غذايي كه بيش از حد تعادل مصرف شود، مشكل‌زاست ولي در حد تعادل مشكلي ايجاد نمي‌كند

صالحي سورمقي مي‌افزايد: افراد روزانه به يك‌هزار و 500 ميلي گرم كافئين نياز دارند كه اين مقدار ضرري براي بدن ايجاد نمي‌كند ولي متخصصان توصيه مي‌كنند كه افراد روزانه يك‌هزار ميلي گرم كافئين مصرف كنند؛ به طور معمول يك ليوان نوشابه كولا 70 ميلي گرم كافئين دارد و يك ليوان چاي 100 ميلي گرم كافئين دارد كه مصرف روزانه 10 ليوان چاي مشكلي ايجاد نمي‌كند.

به گفته وي زنان حامله در دوران بارداري خود به 350 ميلي گرم كافئين احتياج دارند و به دليل اينكه كافئين موجب تحريك مي‌شود، زنان باردار مي‌توانند روزانه 3 ليوان چاي مصرف كنند.

*چاي يك آنتي اكسيدان قوي است و سرطان‌زا نيست
--------------------------------------------------------------

محمد صالحي سورمقي استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌گويد: چاي در تمام دنيا از مصرف بالايي برخوردار است و يكي از پر مصرف‌ترين نوشيدني‌هاي دنيا محسوب مي‌شود و به دليل اينكه مردم تمام دنيا از اين نوشيدني استفاده مي‌كنند، تحقيقات فراواني در اين خصوص صورت گرفته و در هيچ مقاله معتبري سرطان‌زايي و مضرات چاي مطرح نشده است.

وي اضافه مي‌كند: چاي دم كشيده داراي عطر و طعم مطبوعي است كه مصرف آن موجب رفع خستگي در افراد مي‌شود اما چاي جوشيده داراي رنگ سياه، بو و مزه‌اي نامطبوع است و مصرف آن موجب بروز يبوست در افراد مي‌شود. چاي جوشيده سرشار از مواد قابضي به نام تانن است كه بر اثر جوشيدن چاي وارد آن مي‌شود و رنگ و مزه چاي را تغيير مي‌دهد.

درستي مطلق نيز مي‌گويد: چاي سرشار از آنتي اكسيدان است و زماني كه حرارت مي‌بيند و دم مي‌كشد، تغييراتي را از خود نشان مي‌دهد. مواد آنتي اكسيداني موجود در چاي بر اثر حرارت طولاني مدت از بين مي‌روند و ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهد.

به گفته وي، زماني كه چاي دم مي‌كشد، بايد آن را از تفاله جدا ‌كنيم چرا كه جدا كردن تفاله موجب حفظ و نگهداري مواد غذايي پر ارزش در چاي مي‌شود. توصيه مي‌شود كه پس از 10 دقيقه تفاله را از چاي جدا كرده و آب و مايع آن را نگهداري كنيم.

***

در كل چاي فوايد زيادي دارد و اگر در حد تعادل مصرف شود هيچ مشكلي ايجاد نمي‌كند.

چاي يكي از آنتي اكسيدان‌هاي قوي است و مي‌تواند موجب تقويت سيستم ايمني بدن شود. البته چاي بايد در شرايط مناسب تهيه شود؛ رنگ چاي بايد نارنجي رنگ باشد و اگر داراي رنگ تيره باشد جوشيده و خاصيت آن از بين رفته است



تعداد بازديد:819 آخرين تغييرات:90/04/06
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر