پنج شنبه 28 دي 1396 - 1 جمادي الاول 1439 - 18 ژانويه 2018
صفحه اصلي/قرآن

آدم باید دلش پاک باشه؟!

آدم بايد دلش پاک باشه؟!

ما دلمان مي خواهد گناه بکنيم، روزه نگيريم، با نماز هم به تسامح برخورد کنيم و بهشت هم برويم چون دلمان پاک است.

 
دکتر سيدمحسن ميرباقري در خصوص باور عواميانه که (دلت پاک باشد بقيه چيزها مهم نيست) گفت: ابتدا قلب پاک را بايد تعريف کرد، قلب پاک، قلبي است که غيرخدا در آن نمي گنجد پس چگونه مي شود در قلبي خدا باشد و محبت به معصيت خدا هم وجود داشته باشد؟ کسي که برخلاف حکم خدا، عمل مي کند به همان اندازه در قلب او ظلمت است.
وي با اشاره به حديثي از امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) مي فرمايند: هرگاه بنده مومن، گناهي مرتکب مي شود يک نقطه سياه در قلب او پديدار مي شود (قلب مومن پاک و نوراني است) اگر گناه دوم را مرتکب شد، سياهي افزوده مي شود. اگر توبه کرد سياهي پاک مي شود اما اگر توبه نکرد و همچنان گناهان را ادامه داد، سياهي و ظلمت سراسر قلب را فرا مي گيرد بنابراين اشکال اول اين باور عوامانه آن است که قلب پاک با معصيت الهي سازگار نيست و اگر هم ناخودآگاه گناهي از فرد سر بزند قلب پاک، ناراحت مي شود. 
 

قلب من پاک است؛ القاي شيطاني است

اين استاد دانشگاه يادآور شد: همچنان که در کلام اهل بيت (ع) آمده است؛ مومن هرگاه مرتکب گناه کوچکي شود به قدري ناراحت مي شود که گويا کوهي روي دوش اوست و تا اين گناه را با توبه پاک نکند آسوده نمي شود. چگونه مي توان پذيرفت که فردي راحت گناه بکند، بي خيال هم باشد و بعد بگويد قلب من پاک است. اين القاي شيطان است براساس آيات قرآن اين تنها سخن مسلمانان نيست، يهود و نصارا هم گاهي مي گفتند: « وَقَالُواْ لَن يدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَن کَانَ هُوداً أَوْ نَصَارَى» (1) هيچکس وارد بهشت نمي شود مگر يهودي يا نصراني باشد، خداوند بهشت را براي ما آفريده است ما قلبمان پاک است، ما اولياءالله هستيم.
اميرالمومنين (ع) مي فرمايد: لا تکن ممن يرجوالاخرة بغير عمل! از کساني نباشيد که بهشت را مي خواهند اما دوست دارند گناه هم بکنند، روزه نگيرند، با نماز به تسامح برخورد کنند و خدا به آنها بهشت بدهد چرا که دلشان پاک است
در جاي ديگري قرآن مي فرمايد: « لَّيس بِأَمَانِيکُمْ وَ لا أَمَاني‏ِ أَهْلِ الْکتَبِ» (2) به خوش خيالي شما نيست، به خوش خيالي يهود و نصارا نيز نيست (من يعمل سوء يجزي به) اگر کسي عمل سوء و گناهي مرتکب شود، کيفر مي بيند عرفان با خوش خيالي فرق مي کند. خوش خيالي يعني انسان بگويد من هر کاري مي کنم اما چون قلبم پاک است خدا من را مجازات نمي کند.
قرآن در جايي ديگر مي فرمايد: آيا از خدا سند گرفته ايد که خدا شما را کيفر نمي کند؟ به چه دليل اين را به خدا نسبت مي دهيد؟ پس نکته دوم آن است که اين سخن با متن کلام خدا مغاير است قرآن اين استدلال را خوش خيالي تلقي مي کند.
وي افزود: اميرالمومنين (ع) مي فرمايد: لا تکن ممن يرجوالاخرة بغير عمل! از کساني نباشيد که بهشت را مي خواهند اما دوست دارند گناه هم بکنند، روزه نگيرند، با نماز به تسامح برخورد کنند و خدا به آنها بهشت بدهد چرا که دلشان پاک است.
 
يکطرفه قضاوت نکنيم؛ خوف و رجاء همراه باهم هستند 
ايشان با بيان اين نکته که خوش خيالي نوعي غرور و اميدواري همراه با خوف است خاطرنشان کرد: مساله سوم در اين استدلال آن است که نبايد تنها يکطرفه به قضاوت نشست هم بايد از خدا ترسيد و هم بايد اميدوار بود کلام الله مجيد در رابطه با بيدار دلان شب مي فرمايد: « تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ينْفِقُونَ» (3) پهلوي خود را بستر جدا مي کنند و به نماز مي ايستند (يدعون ربهم خوفا و طمعا) پروردگارشان را از روي خوف و طمع مي خوانند هم از اين که خدا آنها را به خاطر گناهانشان کيفر دهد مي ترسند و هم اميدوارند.
جهنم شيطان عذاب زنجير فرياد
وي تصريح کرد: خوف تنها باعث نجات نيست همچنان که اميد تنها نيز نجات بخش نيست خوف و اميد بايد با هم باشد هنگامي که شيطان افکاري اينگونه را به انسان القا مي کند، بايد بازگشت و کلام الهي را ديد. خداوند خود فرموده است که با شما چگونه برخورد مي کنم؟ اعمال شما را حداقل 10 برابر پاداش مي دهم گناهانتان را اگر توبه کنيد مي بخشايم اما از سوي ديگر وعده کيفر نيز داده است گاه نيز بندگان را تهديد کرده و ترسانده است.
اين استاد دانشگاه در ادامه يادآور شد: اميرالمومنين (ع) مي فرمايد: اهل تقوا، شب بيدار مي شوند؛ بر پاي خود مي ايستند آيات قرآن را قسمت به قسمت مي خوانند، خود را در هاله اي از حزن فرو مي برند، داروي دردهاي خود را از آن به دست مي آورند، « اِذا مَرُّوا بِآية فيها تَشْويقٌ رَکَنُوا اِلَيها طَمَعاً»  اگر به آيه اي از قرآن برسند که خدا بندگانش را بيم داده، اين افراد نيز دچار اضطراب مي شوند و اگر آيه اي را ببينند که خدا آنها را به بهشت و رضوان خود اميدوار کرده، رکنوا اليها شوقاً به اين آيه تکيه مي کنند بنابراين مي بايست خوش خيالي ها را کنار گذاشت.
ميرباقري افزود: ما در دنيا اگر قصد تهيه و کسب خانه اي را داشته باشيم، براي آن زحمت مي کشيم هزينه ها را کم مي کنيم از بسياري از مسايل پرهيز مي کنيم و از لذت ها مي گذريم اما براي بهشت دلمان مي خواهد خدا بهشت و رضوان الهي را در جوار قرب خود به ما بدهد در حالي که ما همچنان به گناهانمان مشغول باشيم و اين شدني نيست.
 
پي نوشت ها :
1- سوره بقره آيه 111 
2- سوره نساء آيه 123
3- سوره سجده آيه 16
بخش قرآن تبيان

منبع : خبرگزاري شبستان



 
تعداد بازديد:1715 آخرين تغييرات:90/05/25
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر