چهارشنبه 30 آبان 1397 - 13 ربيع الاول 1440 - 21 نوامبر 2018
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

تقيه در جايی كه اساس دين به‌ خطر افتد جايز نيست

امام جمعه موقت زاهدان:

تقيه در جايي كه اساس دين به‌ خطر افتد جايز نيست

گروه سياسي: تقيه در برخي موارد حرام است و در جايي كه موجب تزلزل و يا زوال اساس دين و يا مذهب شود، جايز نيست.


حجت‌الاسلام و المسلمين «راهداري»، امام جمعه موقت زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) شعبه سيستان و بلوچستان، با بيان اين مطلب گفت: تقيه از نظر لغت به معناي حفظ و نگهداري و در اصطلاح شرعي، پنهان نمودن عقيده براي حفظ و نگهداري از ضرري است كه موجب هلاكت مي‌شود.
 
امام جمعه موقت زاهدان افزود: هرگاه فرد يا گروهي در وضعيتي كه به طور مستقيم توان ابراز عمل يا عقيده خود را ندارد قرار گيرد و اگر عقيده خويش را اظهار كند نه تنها جان خود، بلكه عقيده خويش را از دست مي‌دهد با مكتوم كردن عقيده خود، آبرو و مذهب خود را حفظ مي‌كند.
 
راهداري با اشاره به آيه 38 سوره مؤمن خاطرنشان كرد: اين آيه شريفه درباره عمار ياسر نازل شده است، زيرا وي در شرايطي قرار گرفت كه براي حفظ جان خود كلمه كفر را بر زبان جاري كرد، اما دلش بر ايمان به خدا استوار بود.
 
وي تصريح كرد: نوع ديگر تقيه، مُداراتي است به آن معنا كه از مظاهر وحدت به شمار مي‌آيد و آن هنگامي است كه ترس و خوفي وجود ندارد، اما براي ايجاد وحدت در برخي از اعمال با مذاهب ديگر هماهنگي انجام مي‌شود.
 
امام جمعه موقت زاهدان گفت: تقيه در برخي موارد حرام است و در جايي كه موجب تزلزل و يا زوال اساس دين و يا مذهب شود، جايز نيست.
 
وي اظهار كرد: شيخ انصاري از بزرگان شيعه در تعريف تقيه مي‌نويسد: «حفظ و نگه داري خود از ضرر رساندن ديگري به گونه‌اي كه موافقت كند در گفتار و رفتاري كه با حق مخالفت دارد.»


 

تعداد بازديد:955 آخرين تغييرات:90/07/13
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر