جمعه 4 فروردين 1396 - 25 جمادي الثاني 1438 - 24 مارس 2017
صفحه اصلي/دين و انديشه

چه کسی از صراط به سلامت می‌گذرد؟

چه کسي از صراط به سلامت مي‌گذرد؟

 

آري بنا بر نص صريح قرآن همه ما روزي وارد جهنم خواهيم شد! اگر باور نداريد همين الآن قرآن را باز کنيد، آيه 71 سوره مبارکه مريم را با دقت بخوانيد!  چيزي دستگيرتان شد؟!

 
 
قرآن کريم ضمن آيات راجع به جهنّم مي‌فرمايد:
 
«وَ إن مِنکُم وارِدُها کانَ علي ربِّک حتماً مَقضيَّا ،  ثُمَّ نُنَجِّي الَّذينَ اتَّقَوا و نَذرُ الظَّالِمينَ فيها جِثيَّا» ؛(مريم ، 71 و 72)
 
«همه‌ي شما [بدون استثنا] وارد جهنّم مي‌شويد؛ اين فرماني است قطعي از جانب پروردگارتان. آنگاه آن‌ها را که تقوا پيشه کردن از آن نجات مي‌دهيم و ظالمان را در حالي که به زانو درآمده‌اند در آن باقي مي‌گذاريم».
 
البتّه فرموده‌اند، مراد از «ورود» در اين آيه، نزديک شدن است نه داخل شدن. چنان که درباره‌ي حضرت موسي عليه‌السلام فرموده  است:
«... وَ لَمَّا وَرَدَ ما، مَديَنَ»؛(قصص ، 23)
 
«... هنگامي که موسي کنار آب مدين رسيد».
 
منظور اينکه در اين آيه مي‌بينيم که تنها گروه متّقيان، اهل نجات از آتشند. صراط، پلي است که از روي جهنّم کشيده است و همه بايد از روي آن عبور کنند.
 
آري بنا بر نص صريح قرآن همه ما روزي وارد جهنم خواهيم شد!
 
اگر باور نداريد همين الآن قرآن را باز کنيد، آيه 71 سوره مبارکه مريم را با دقت بخوانيد!
چيزي دستگيرتان شد؟!
 
جهنم باطن دنياست ، و مراد از ورود بر آتش در قول حق تعالي ؛ "وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَي رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا" (مريم، آيه 71) و مراد ورود بر دنياست ، و لذا وقتي از آن حضرت در شمول آيه نسبت به ايشان صلي اله عليه و آله مي‌پرسند، فرمود: " جزناها و هي خامدة " ما از آن در حال خاموشي عبور کرديم
 
مطمئناً بهت شما بيشتر خواهد شد وقتي بدانيد حتي انبياء و اولياي الهي نيز مشمول اين آيه مي‌شوند. حال چرا و چگونه؟
اصل ماجرا را از زبان علامه ذوالفنون حسن زاده آملي بشنويد:
 
"رسول خدا صلي الله عليه و آله با اصحاب خويش در مسجد نشسته بود، و صداي سقوط هولناکي شنيدند، پس از آن در هراس شدند. آن حضرت فرمود: آيا مي‌دانيد اين صدا از چيست ؟
 
گفتند: خدا و رسولش بهتر مي‌دانند. فرمود: سنگي هفتاد سال از بالاي جهنم افکنده شده اکنون به قعر آن رسيده است و از سقوط آن اين صدا پديد آمد، هنوز کلمات آن حضرت به پايان نرسيده بود که فغان و فرياد بر مردن منافقي از منافقان مدينه بر آمد و عمر وي هفتاد سال بود.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: الله اکبر، صحابه فهميدند که اين سنگ همان منافق بود، و او از زماني که خدايش خلق کرد به جهنم فرو مي‌رفت ، پس ‌ هنگام مردن در قعر جهنم قرار گرفت خداي تعالي فرمود: منافقان در درجه پايين دوزخند .
 

جهنم باطني از دنيا است!

از حديث شريف معلوم مي‌شود که جهنم باطن دنياست ، و مراد از ورود بر آتش در قول حق تعالي ؛ "وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَي رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا" (مريم، آيه 71) و مراد ورود بر دنياست ، و لذا وقتي از آن حضرت در شمول آيه نسبت به ايشان صلي اله عليه و آله مي‌پرسند، فرمود: " جزناها و هي خامدة " ما از آن در حال خاموشي عبور کرديم .
انسان بايد هنگام نگاه کردن متوجّه باشد که دارد از صراط دين، از روي شهوات عبور مي‌کند. اگر اين چشم به نگاه بدي آلوده شد، آن روز آتش خواهد گرفت. وقتي سخن مي‌گويد، دارد از صراط عبور مي‌کند. اگر اين زبان به دروغ و غيبت و... آلوده شد، در آن روز، هنگام عبور، آتش خواهد گرفت
يعني چنگال‌هاي دنيا در ما فرو نرفت و در دامش نيفتاديم ، و وابستگي‌هاي آن به دامن ما نچسبيد، و افتادن آن منافق در جهنم به اين معناست که حالات وي ملکات رذيله شده ، و رسيدن به قعر جهنم صورت تمکن آن‌هاست . و علم صحابه به آن واقعه هولناک شگفت آور به تصرف رسول خدا صلي الله عليه و آله در گوش‌هاي آن‌ها بوده به گونه‌اي که تمثل ملکات آن منافق را به صورت آن صداي هولناک شنيدند.

 
چه کسي از صراط به سلامت مي‌گذرد؟

تنها گروه متّقيان به سلامت عبور مي‌کنند. شهوات دنيا همان جهنّم است و صراط دين، روي اين شهوات کشيده شده است. ما در حال حرکت در صراط دين هستيم  اين صراط بسيار باريک است؛ چه کسي مي‌تواند به سلامت عبور کند؟ انسان بايد مراقب باشد حتّي مردمک چشمش هم برخلاف رضاي خدا حرکت نکند که او مي‌داند:«يعلَمُ خائنَةَ الأعينِ و ما تُخفِي الصُّدور»؛(غافر ، 19)
انسان بايد هنگام نگاه کردن متوجّه باشد که دارد از صراط دين، از روي شهوات عبور مي‌کند. اگر اين چشم به نگاه بدي آلوده شد، آن روز آتش خواهد گرفت. وقتي سخن مي‌گويد، دارد از صراط عبور مي‌کند. اگر اين زبان به دروغ و غيبت و... آلوده شد، در آن روز، هنگام عبور، آتش خواهد گرفت.



 
تعداد بازديد:589 آخرين تغييرات:90/07/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر