چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 7 رمضان 1439 - 23 مي 2018
صفحه اصلي/خانواده

من ، همین طوری هستم

من ، همين طوري هستم

 

 

هيچ چيز بيشتر از اين خوشبختي و شادي ما را تباه نمي کند که وقتي خودمان را با کسي مقايسه مي کنيم. اما چرا اينکار را مي کنيم؟ اينکار باعث مي شود ديگر از آنچه هستيم و آنچه داريم نتوانيم لذت ببريم.....

 
اگر مي‌خواهيد استرس‌ها و نگراني‌ها را از خودتان دور کنيد، به آساني تحت‌تأثير عوامل و شرايط محيطي قرار نگيريد  و با استفاده از استعدادها و خلاقيت‌هاي خود به ابراز وجود و مقابله با شرايط نامطلوب بپردازيد، خودتان را همان‌طور که هستيد بپذيريد. فراموش نکنيد شما هر نقص و کمبودي که داشته باشيد، باز هم دوست داشتني و ارزشمنديد. نقص عضو، معلوليت، فقر، مشکلات مالي و هر کمبود يا نقص ديگري نمي‌تواند چيزي از ارزش شما کم کند. پذيرفتن خود با تمام نقص‌ها، ضعف‌ها و کمبودها نشان‌دهنده عزت نفس و اعتماد به نفس است.
 
خيلي‌ها تصور مي‌کنند اگر خودشان را همان‌طور که هستند بپذيرند، نمي‌توانند تغيير کنند و به چيزهايي که مي‌خواهند، برسند.
 
بيشتر وقت‌ها ما فکر مي‌کنيم اگر نسبت به خودمان احساس خوبي نداشته باشيم و از خودمان، شرايط و موقعيت و عملکردمان ناراضي باشيم، اين نارضايتي در ما ايجاد انگيزه مي‌کند و باعث مي‌شود براي تغيير، رشد، پيشرفت و رسيدن به شرايط بهتر تلاش کنيم. ممکن است اين طرز فکر گاهي - آن هم در کوتاه مدت - درست باشد. خيلي اوقات احساسات ناخوشايندي مانند نااميدي، عصبانيت، افسردگي و اضطراب، ما را براي تغيير آماده مي‌کنند اما واقعيت اين است که نارضايتي و احساسات ناخوشايند بعد از مدتي انرژي ما را مي‌گيرد و توان لازم براي تلاش و ايجاد تغيير را از بين مي‌برد.
 
اولين قدم در تغيير و تلاش براي رسيدن به هدف، شادي و آرامش است. پذيرش خود و قبول واقعيت در واقع يک خودآگاهي همراه با احساس شادي و رضايت است. پذيرش، به شما احساس آرامش مي‌دهد و همين، انرژي لازم براي رسيدن به هدف، تلاش براي ايجاد تغيير و رشد و پيشرفت را فراهم مي‌کند.

 

پذيرش يا تسليم

پذيرش و قبول واقعيت را نبايد با تسليم در برابر مشکلات و کمبودها يکي دانست. پذيرش يک نوع آگاهي همراه با علاقه، انگيزه و شادي است؛ در حالي که تسليم نوعي پذيرش همراه با احساس ضعف، شکست و ناتواني در ايجاد تغيير است.
 
شما مي‌توانيد ضمن اينکه شرايط را مي‌پذيريد، خواسته‌هايتان را هم داشته باشيد و براي رسيدن به آنها تلاش کنيد

بهبود روابط

اگر خودتان را بپذيريد و با تمام وجود خودتان را دوست داشته باشيد و به خود عشق بورزيد، اين احساس را به ديگران هم منتقل خواهيد کرد و ديگران هم با شما راحت‌تر خواهند بود. پذيرش با ايجاد احساس شادي، رضايت و آرامش موجب مي‌شود شما به شرايط مسلط شويد و راحت‌تر و بهتر زندگي‌تان را  مديريت کنيد، همچنين اين حس باعث مي‌شود روابط شما با ديگران بهبود پيدا کند.
 

تمرين پذيرش

حالا که متوجه شديد پذيرش، نقش مهمي در سلامت روان و بهتر شدن زندگي و رشد و پيشرفت شما دارد، بهتر است سعي کنيد اين مهارت (پذيرش) را در خودتان تقويت کنيد.
 
نکات زير مي‌تواند شما را بيشتر در اين باره کمک کند:
 

خودتان توانايي‌ها و علايق خود را بشناسيد

بيداري قهرمان درون
سعي کنيد توانايي‌ها، استعدادها، علايق و ويژگي‌هاي شخصيتي خودتان را بشناسيد. شناخت درست و صحيح از خودتان باعث مي‌شود به خودآگاهي برسيد و درباره توانايي‌هاي واقعي‌تان بيشتر بدانيد.
 

اهداف‌تان را مشخص کنيد

اهداف‌تان را مشخص کنيد و دقيقا و به‌طور واضح مشخص کنيد که چه مي‌خواهيد. با در نظرگرفتن توانايي‌هاي خود سعي کنيد مناسب‌ترين راه را براي رسيدن به اهداف خود انتخاب کنيد.
 

با خودتان صادق باشيد

خودتان را گول نزنيد. سعي کنيد با دقت و صداقت کامل توانايي‌ها، علايق و اهداف خود را مشخص کنيد. دقت داشته باشيد ممکن است کارهايي که براي جلب رضايت ديگران و تحت تاثير اصرار آنها انجام مي‌دهيد يا کارهايي که به اجبار، آنها را انجام مي‌دهيد، جزء علايق واقعي‌ خودتان نباشند.
 

خودتان را با ديگران مقايسه نکنيد

هيچ چيز بيشتر از اين خوشبختي و شادي ما را تباه نمي کند که وقتي خودمان را با کسي مقايسه مي کنيم. اما چرا اينکار را مي کنيم؟ اينکار باعث مي شود ديگر از آنچه هستيم و آنچه داريم نتوانيم لذت ببريم. هميشه کسي وجود دارد که شغلي بهتر، پول بيشتر، ماشين زيباتر، يا صورت جذاب تري داشته باشد. البته ما هميشه ظاهر کار را مي بينيم. تصورات ما هميشه براساس ظاهر بيروني شکل مي گيرد. اينگونه مقايسه فقط باعث ناراحتي ما مي شود. راه هاي مختلفي وجود دارد که مقايسه کردن خودمان با ديگران باعث آسيب رساندن به ما مي شوند و اگر ادامه پيدا کنند، آنوقت يک خلاء عميق عاطفي در ما ايجاد مي شود.
 
در زير به بعضي از اين احساسات اشاره مي گردد:
 
** دزديدن حس شادي : از همان ثانيه اول حس رضايت و خرسندي از ما گرفته مي شود. شانس لذت بردن از آنچه که داريم و آنچه که تابه حال به دست آورده ايم از ما دزديده مي شود و در قلبمان حس حسادت رشد مي کند و دوست داريم چيزي را داشته باشيم که آن فرد دارد.
 
سعي کنيد توانايي‌ها، استعدادها، علايق و ويژگي‌هاي شخصيتي خودتان را بشناسيد
 
** ايجاد حس بي کفايتي:  وقتي خودمان را با کساني که موفق تر از ما هستند مقايسه مي کنيم، همچکدام از تلاش هاي خودمان ديگر به چشم نمي آيند و اين گونه احساس بي کفايتي مي کنيم.
 
** ايجاد حس ناامني:  مقايسه کردن خود با اين وضعيت، حس اعتماد به نفس ما را خراب مي کند. همه چيز خودمان در نزدمان زير سوال مي رود. نگران اين مي شويم که ديگران چه فکري درمورد ما مي کنند و گاهي فکر مي کنيم که ديگران از ما سوء استفاده مي کنند.
 
اگر اجازه دهيم اين احساسات نارضايتي، بي کفايتي و ناامني همه وجود ما را فرا مي گيرند گودال عميقي مي شوند که همه انگيزه و لذت ما را در خود دفن مي کند. البته، راه هايي براي دوري از اين دام وجود دارد.
 
بيداري قهرمان درون
اين راهها عبارتند از:
 
**  در نطفه خفه اش کنيد:  اولين کاري که مي کنيد اين است که کنترل افکارتان را در دست بگيريد. وقتي متوجه مي شويد که خود را با کسي مقايسه مي کنيد، بالافاصله از آن دست بکشيد و فکرتان را به همه چيزهايي که بايد به خاطرشان قدردان باشيد معطوف کنيد.
 
** همه چيز آنطور که به نظر مي رسد نيست:  به خودتان يادآور شويد که " من فقط دارم به ظاهر زندگي آن فرد نگاه مي کنم" . توجه داشته باشيد که هميشه همه چيز آنطور که در ظاهر به نظر مي رسد نيست. خيلي مهم است که از رو جلد يک کتاب درمورد آن قضاوت نکنيم.
 

و در نهايت توجه داشته باشيد که:

براي داشتن يک زندگي کامل و شادبايد استعدادها و توانايي هاي خودمان را پرورش دهيم.بايد بيابيم  که به چه چيزي علاقه داريم و نقاط قوتمان را در همان راستا تقويت کنيم. نبايد سعي کنيم مثل ديگران باشيم و بايد قدر آنچه که داريم بدانيم و به خاطر آن سپاسگذار باشيم. اين دست يافتني نيست مگر اينکه کنترل افکارتان را به دست گيريد، قدرشناس بودن را تمرين کنيد و ارزش واقعي خودتان را کشف کنيد.
 
 
 

منابع: همشهري آنلاين، پايگاه اطلاع رساني پليس ايران همراه با تغييرات و اضافات
 
مطالب مرتبط :



 
تعداد بازديد:893 آخرين تغييرات:90/08/03
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر