دوشنبه 25 تير 1397 - 3 ذي القعده 1439 - 16 ژولاي 2018
صفحه اصلي/خانواده

خودت را چگونه می بینی؟

خودت را چگونه مي بيني؟

وجود احساسات و افکار منفي در درون هر انساني ممکن است به اشکال مختلفي بروز پيدا کند.


وجود احساسات و افکار منفي در درون هر انساني ممکن است به اشکال مختلفي بروز پيدا کند. اشکالي مثل زياده روي در خوردن غذا، بيماري، کم اشتهايي، بي حوصلگي و...

 
به احتمال زياد،هيچ يک از اين موارد در حيطه اختيار و اراده انسان نيست و به صورت آگاهانه رخ نمي دهد. به نظر مي رسد اين رفتارها مي تواند بازتابي از ميزان علاقه ي هر فردي نسبت به خودش، باشد.
نکته مهم اين است که انسان بايد با تمام قدرت و تمرکزي که دارد، براي مثبت فکر کردن، تلاش کند و اين مي تواند از مهمترين عوامل، براي داشتن زندگي آرام و توام با شادماني باشد.
آن دسته از افراد که تصوير ذهني ناسالم و ضعيفي از خويش دارند، به نظر مي رسد همواره با ندايي از درون خويش در ارتباط هستند که به آنها مي گويد:"من شايسته هيچ چيز نيستم و خيلي بدشانسم."
کسي که دائما و به محض وقوع کوچکترين اتفاقي به اين نحوه انديشيدن رجوع مي کند، به تدريج، شادي هاي دروني اش کمرنگ مي شوند و چنانچه در موقعيت هاي استثنايي همچون سفر کردن، رفتن به مهماني و يادگيري مهارت هاي جديد و...قرار گيرد، به طور ناخودآگاه و به واسطه ذهن نيمه هشيارش، همه اين موقعيت ها را ناديده مي گيرد و آنها را از دست مي دهد.
اما وجود تصوير ذهني غلط از خويشتن، داراي نشانه ها و رفتارهايي است که برخي از آنها را در ادامه مي بينيم.
**حسادت
**صحبت هاي منفي درباره خود
**احساس گناه
**ناتواني در ابراز تعارفات کلامي
**عم پذيرش تعارفات کلامي
**اهميت ندادن به خواسته هاي دروني خويش
**سوال نکردن درباره خواسته هاي خود
**بدون دليل خود را از آرامش محروم کردن
**ناتواني در ابراز عواطف دروني
**ناتواني در پذيرش محبت ديگران
**انتقاد از ديگران
**مقايسه کردن خود با ديگران
**عملکرد ضعيف در ايجاد سلامتي پايدار 1
فراموش نکنيد که فکر کردن به چيزهايي که دوست داريد آنها را داشته باشيد مي تواند قدمي براي رسيدن به ان چيزها باشد
آنچه مسلم است اينکه ايجاد تغيير در رفتار، کاري دشوار است و جالب اينجاست که تصاوير ذهني ناسالم و ضعيف درباره خويشتن، در اغلب اوقات قوي تر از تصاوير ذهني مثبت در جهت حفظ و تداوم خويش، عمل مي کنند. اما براي فردي که مي خواهد براي نگهداري افکار مثبت تلاش کند و در مسير اصلاح خويش حرکت کند، علاقه اي براي حفظ الگوهاي سرزنش و تحقير، وجود ندارد.

براي ايجاد اين تغيير مي توان چند راهکار ارائه داد:

اول: اينکه سعي کنيد در رفتارها و روابط روزمره خود، از کلمات و عبارات تشکرآميز، زياد استفاده کنيد.
دوم : اگر در شرايطي قرار گرفتيد که حس خوبي نسبت به خود نداشتيد سعي کنيد درباره خود چيزي نگوئيد و اين بهتر از بيان کلمات منفي است.
سوم : وقتي موفق به انجام عملي مثبت و با ارزش مي شويد، در درون خود به انجام اين کار اعتراف کنيد.
 
چهارم : باور کنيد انسان جايزالخطا است و اگر ناخودآگاه مرتکب اشتباهي شديد، خود را دائما سرزنش نکنيد و فکر نکنيد فرد بيهوده و کم ارزشي هستيد.
پنجم : به سلامتي جسم خود اهميت دهيد.
ششم : سعي کنيد به اطرافيان خود بفهمانيد که دوست داريد چه رفتاري را از جانب آنها ببينيد و به اين ترتيب خودتان را هم به آن رفتار نزديک کنيد.
هفتم : از هم نشيني با خوبان بهره بريد.
هشتم: سعي کنيد کتابهايي بخوانيد و در جلساتي شرکت کنيد که به شما انرژي مثبت دهد و شما را به سمت مثبت انديشي تشويق کند.
فراموش نکنيد که فکر کردن به چيزهايي که دوست داريد آنها را داشته باشيد مي تواند قدمي براي رسيدن به ان چيزها باشد و اين نکته اي است که بارها گفته ايم و باز هم مي گوئيم که همواره در زندگي خويش، سعي کنيد تا چيزهاي خوب و شايسته را در ذهن خود تداعي کنيد و به اين ترتيب دائما خود را به انديشه هاي مثبت نزديک کنيد تا به اين وسيله از زندگي لذت و بهره بيشتري ببريد و آرامش و شادکامي را تجربه کنيد.
 
پي نوشت:
با اندکي تغيير:برگرفته از کتاب"راز شاد زيستن"نوشته اندرو متيوس
 
فاطمه ناظم زاده
بخش خانواده ايراني تبيان




 
تعداد بازديد:918 آخرين تغييرات:91/04/04
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر