چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 7 رمضان 1439 - 23 مي 2018
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

کراوات بلا تکلیف مانده!

کراوات بلا تکليف مانده!

تضاد عجيب در سخنان معاون اجتماعي ناجا



معاون انتظامي ناجا در يک گفت‌وگوي تلويزيوني به موضوع استفاده از کروات اشاره کرده و مي گويد: «ناجا درباره استفاده افراد از کروات منعي ندارد» اما بلافاصله نسبت به استفاده از کراوات در يونيفرم کارکنان موسسات و سازمان ها موضع ديگري اتخاذ کرده و وعده برخورد مي دهد تا از پارادوکس حاصل شده متعجب شويم!

کراوات
رييس اتحاديه پيراهن دوزان و پيراهن فروشان با اعلام اينکه فروش كراوات دوباره با سخت‌گيري مواجه شده، افزود: «حتي به ما اعلام شده سربرگمان كه در آن از قديم يك عكس كراوات روي آن وجود داشت بايد عوض شده و ...» 9 خرداد جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت: «به روساي بيمارستان‌ها چند روزي فرصت داده مي‌شود تا نسبت به جمع‌آوري اين مسئله [آرايش و کراوات] اقدام کنند.» 6 تيرماه معاون اجتماعي ناجا با اشاره به مصاحبه سردار رادان گفت: «متاسفانه برخي از رسانه ها تمام مطلب را منتقل نکردند، اينكه نيروي انتظامي بخواهد با کراوات برخورد کند، اين موضوع نبوده است ...» (روز گذشته)!
به گزارش «تابناک»، از اوايل خرداد ماه که به دستور اداره اماکن نيروي انتظامي فروش کراوات در مغازه ها ممنوع شد تا به امروز، بيش از يک ماه مي گذرد اما صورت ماجرا به گونه اي تغيير کرده است که تفاوتي آشکار در اظهار نظر امروز معاون اجتماعي ناجا و دستور پيشين اداره اماکن نيروي انتظامي مشاهده مي شود؛ البته با اين توضيح که از ديد سردار کارگر اين تغيير موضع ناشي از اشتباه رسانه ها بوده(!) و لابد هيچ مسئوليتي متوجه ايشان و همکارانشان نيست؛ اظهار نظري عجيب که تفاوت زيادي با تکذيب ندارد.
بدين ترتيب موضوع برخورد قانوني با کراوات که به گفته صريح سردار رادان «ترويج نماد غرب» هم خوانده شده است، در حالي دچار تغيير مسير مي شود که از همان روزهاي نخست، مورد اعتراضات بسياري قرار گرفته و بر اساس نظر حقوقدانان، ردي از ممنوعيت آن در قانون ديده نمي شد تا جايي که به استناد قانون مجازات اسلامي - به ويژه فصل هجدهم آن (جرايم ضد عفت و اخلاق عمومي- ماده 637 الي 641)- استفاده از کراوات نه ضد عفت و اخلاق عمومي محسوب مي شود و نه مصداق "تظاهر به عمل حرامي" مي نمايد که اگر غير از اين باشد، قانون گذار مجازاتهايي براي فرد خاطي تعريف کرده که لازم الاجراست.
اين در حالي است که بر اساس سخنان معاون اجتماعي نيروي انتظامي كشورمان، «ملاك عمل نيروي انتظامي قانون است نه سليقه» و اينجاست که جا دارد از ايشان بپرسيم بر اساس کدام قانون دستور گرد آوري کراوات از مغازه ها صادر شده است؟ آيا ممکن است که خريد و فروش چيزي ممنوع شده باشد اما استفاده از آن منعي نداشته باشد؟
 تفاوتي آشکار در اظهار نظر امروز معاون اجتماعي ناجا و دستور پيشين اداره اماکن نيروي انتظامي مشاهده مي شود؛ البته با اين توضيح که از ديد سردار کارگر اين تغيير موضع ناشي از اشتباه رسانه ها بوده(!) و لابد هيچ مسئوليتي متوجه ايشان و همکارانشان نيست؛ اظهار نظري عجيب که تفاوت زيادي با تکذيب ندارد.
اکنون بياييد از زاويه ديگري به سخنان کامل سردار کارگر در اين باره بنگريم:
"سردار کارگر با اشاره به مصاحبه سردار رادان درباره کراوات گفت: متاسفانه برخي از رسانه ها تمام مطلب را منتقل نکردند، اينكه نيروي انتظامي بخواهد با کراوات برخورد کند، اين موضوع نبوده است و همانطوريكه فرمانده نيروي انتظامي توضيح دادند ما به حيطه و حريم شخصي افراد و نوع لباس پوشيدن مردم کاري نداريم اما افراد بايد لباسي بپوشند که حداقل هاي عفاف و حجاب را رعايت كنند.
اين مقام انتظامي، همچنين تاكيد كرد: نبايد تنها روي بيمارستان زوم کنيم، چرا كه جامعه علمي و پزشکي ما شريف هستند اما برخي جاها، کج سليقگي مي کنند که انشا اله غرضي در اين رابطه وجود نداشته باشد.
وي ادامه داد: اما اينکه کارمندان مرد را مجبور کنند با کراوات به سرکار بيايند و رنگ کراوات آنها را نيز تعيين کرده و يا اينکه خانم ها را مجبور كنند كه با مانتوهاي چسبان و موهايشان بيرون باشد به محل كار بيايند و در غير اينصورت آنها را از محل كار بيرون كرده و بكارگيري نكنند، قطعا با اين مراكز برخورد مي كنيم كه نمونه بارز آن نمايشگاه غذا بود.
کراوات
وي با اعلام اينكه شكاياتي نيز از سوي برخي از كاركنان اينگونه موسسات به نيروي انتظامي شده است، يادآور شد: متاسفانه موسساتي تاسيس شده كه زنان و مرداني را با سايز و لباس خاصي مي آورند و از مردان مي خواهند كه حتما كراوات بزنند و حجاب زنان نيز بايد نامناسب باشد، هر موسسه و بيمارستاني بايد يونيفرمي داشته باشد اما بايد شايسته باشد و سردار رادان نيز اشاره به اين مسئله داشتند."
با قبول کليه سخنان سردار در رابطه با مجاز نبودن دستور به کارمندان در رابطه با رعايت نکردن حجاب، تاکيد داريم که نيروي انتظامي مي بايست با شدت با صادر کنندگان دستوراتي از اين دست مقابله کند اما هنوز برايمان اين سوال باقي مي ماند که اگر کراوات زدن منعي ندارد، چه لزومي دارد که يک مقام انتظامي به بيمارستان ها دستور بدهد آن را از يونيفرمِ در نظر گرفته شده (هر چقدر هم کج سليقه در نظر گرفته شده باشد) براي کارمندانشان حذف کنند؟ آيا اين دستور ممنوعيت قانوني است يا باز هم پاي اعمال سليقه اي در ميان است که به گفته خودتان ملاک قانوني نيست؟
پرسشهايي از اين دست در حالي به ذهن متبادر مي شود که موافقان طرح گردآوري کراوات براي تاييد آن از مواردي چون ترويج غرب يا حتي استفاده از نماد مسيحيت نام مي برند و البته اين موضوع هم با مخالفت هايي مواجه شده است تا جايي که برخي منتقدان به استفاده از لباس هايي رايج چون کت و شلوار و حتي يونيفرم نيروي انتظامي اشاره کرده و آنها را نيز وارداتي از غرب مي دانند و البته براي رد نماد مسيحيت هم به کشيشاني اشاره مي کنند که با اين که مبلغ دين مسيح هستند، هرگز از کراوات استفاده نکرده و نمي کنند.
اکنون کافي است به فاصله زماني ميان شروع طرح مقابله با فروش کراوات و حتي اظهارات جانشين انتظامي ناجا با سخنان اخير معاون اجتماعي اين نهاد هم توجه کرده و به بازتاب هاي منفي اين ماجرا در سطح افکار عمومي جامعه و حتي خارج از کشور دقت کنيم تا بر ابهاماتمان در اجراي طرحي به اين اندازه بي مزيت افزوده شود؛ ابهاماتي که ترجيح مي دهيم به صورت پرسش مطرح کنيم تا شايد با پاسخ مسئولان ناجا نقاط مبهمشان مرتفع شوند؛
اينکه کارمندان مرد را مجبور کنند با کراوات به سرکار بيايند و رنگ کراوات آنها را نيز تعيين کرده و يا اينکه خانم ها را مجبور كنند كه با مانتوهاي چسبان و موهايشان بيرون باشد به محل كار بيايند و در غير اينصورت آنها را از محل كار بيرون كرده و بكارگيري نكنند، قطعا با اين مراكز برخورد مي كنيم
آيا دستور اداره اماکن نيروي انتظامي مبني بر ممنوعيت فروش کراوات لغو شده است يا کماکان پابرجاست؟
آيا مي شود دستور کتبي ارسال شده به اصناف لغو نشده باشد -يعني هنوز خريد و فروش اين محصول ممنوع باشد- اما استفاده از آن منعي نداشته و طبيعتا مجاز محسوب شود؟
آيا مي شود مصوبه صادر شده -و طبيعتا کارشناسي شده- به فاصله يک و ماه نيم، مهر ابطال خورده باشد؟
آيا ممکن است کراوات زدن آزاد باشد اما يک مقام ارشد انتظامي براي بخش خصوصي مهلت تعيين کند تا آن را از يونيفرمشان حذف کنند؟
آيا مستنداتي قانوني براي ممنوعيت کراوات در دست بوده که از ديد حقوقدانان مخفي مانده يا بررسي هاي ثانويه کارشناسان ناجا منجر به کشف حقيقتي شده که با «منعي ندارد» کتمانش کليد خورده؟
و در آخر اينکه آيا استفاده از کراوات هنوز مصداق "ترويج نماد غرب" است يا ...؟
بخش اجتماعي تبيان



 
تعداد بازديد:922 آخرين تغييرات:91/04/27
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر