دوشنبه 30 مهر 1397 - 12 صفر 1440 - 22 اكتبر 2018
صفحه اصلي/ايران و جهان


 
 


 










 


 












خروجي RSS

بیمه‌گران اروپایی؛ بازنده تحریم بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران

بيمه‌گران اروپايي؛ بازنده تحريم بيمه کشتي‌هاي حامل نفت ايران

خبرگزاري فارس: ۱۷ روز از اول جولاي يعني زمان اجرايي شدن تحريم ارائه خدمات بيمه‌اي به نفتکش‌هاي حامل نفت ايران مي‌گذرد و در اين ميان، به واسطه تدابير خريداران آسيايي نفت کشورمان،‌ اين بيمه‌گذاران اروپايي هستند که متضرر شده‌اند.

 

 

به گزارش فارس، آمريکا و اروپا ژانويه سال جاري ميلادي، تحريم صنعت نفت و همين طور تحريم بيمه‌ نفت‌کش‌هاي حامل نفت ايران را در دستورکار خود قرار دادند تا به زعم خود، به اين طريق،‌ کاهش صادرات نفت ايران و در نتيجه زمين‌گير شدن صنعت نفت را رقم بزنند.

بيمه حفاظت و غرامت؛ برگ برنده غرب

اما اينکه تحريم بيمه نفت‌کش‌ها چگونه مي‌تواند واردات نفت از ايران را تحت تاثير قرار دهد، به بالا بودن بيمه شخص ثالث يا همان بيمه «حفاظت و غرامت» مربوط مي‌شود. کشتي‌هاي حامل نفت، بسيار گرانقيمت هستند، اما صرف نظر از بيمه بدنه و تجهيزات فني، به يک بيمه خاص شخص ثالث يا «حفاظت و غرامت» نياز دارند.

 شرکت‌هاي کشتيراني بايد در قبال خطر احتمالي آسيب رساندن به افراد و محيط زيست بيمه شوند. معمولا در صورت بروز حادثه‌اي جدي، هزينه پرداخت غرامت به افراد و پاکسازي محيط زيست، به مراتب بيشتر از هزينه خود کشتي است. يک سوپر نفتکش که بين يک تا دو ميليون بشکه نفت را حمل مي‌کند، چندين ميليارد دلار براي «حفاظت و غرامت» بيمه مي‌شود.

 

 

 
 

اندرو باردو، رئيس گروه بين‌المللي بيمه‌گران حفاظت و غرامت در اين باره به بي‌بي‌سي فارسي گفته است: «بر اساس کنوانسيون بين‌المللي دريانوردي، بيمه‌گرهاي حفاظت و غرامت، متخصص پرداخت غرامت اين آلودگي‌ها و غرامت شخص ثالث هستند. هيچ شرکت نفتکشي نمي‌تواند خطر نداشتن چنين بيمه‌اي را بپذيرد. در واقع، اگر بيمه نداشته باشد، اجازه ندارد فعاليت کند.» از سوي ديگر،  مطابق مقررات دريايي، مقام‌هاي بنادر نيز به نفتکش‌هاي فاقد اين بيمه اجازه ورود و تخليه نفت را نمي‌دهند.

همين موضوع، اتحاديه اروپا و آمريکا را نسبت به تاثيرگذاري تحريم بيمه خوش‌بين کرده است، چراکه حدود 95 درصد شرکت‌هاي تخصصي اين نوع بيمه، در اروپا و عمدتا در لندن مستقرند. از اين رو بود که از اول جولاي 2012 برابر با 11 تير، اين شرکت‌ها از بيمه کردن هر نفتکشي که نفت ايران را به هر جايي از جهان ببرد، منع شدند.

ضرر بيمه‌گران اروپايي از تحريم بيمه نفت‌کش‌ها

در شرايطي که آمريکا و اروپا پيش‌بيني کرده بودند با اجراي تحريم بيمه نفت‌کش‌هاي حامل نفت ايران، کاهش چشمگير فروش نفت، گريبان صنعت نفت ايران را خواهد گرفت،‌ اقدام خريداران عمده نفتي ايران در آسيا از جمله هند، ژاپن و چين در بيمه اين نفت‌کش‌ها، سبب شد در اين ميان، صرفا اين صنعت بيمه اروپا و به ويژه انگليس باشند که بازار پرسود و منفعت صنعت نفت ايران را از دست بدهند.

آگاهي از اين ضرر و زيان بود که موجب شد، حدود دو ماه پيش از قدغن شدن بيمه نفت‌کش‌هاي حامل نفت ايران، انگليس، مهمترين مرکز اين نوع بيمه‌گذاري‌ها، تمام تلاش خود را به کار گيرد تا ساير کشورهاي اروپايي را متقاعد کند تحريم بيمه‌گذاري نفتکش‌هاي حامل نفت ايران را تا شش ماه بعد از اول جولاي يعني تا سال 2013 به عقب بيندازند.

 
 
 
 

هر چند انگليسي‌ها در آن برهه گفتند نگراني آنها بابت بالا رفتن شديد قيمت نفت است،‌ ولي واقعيت اين بود که لندن به عنوان مهم‌ترين مرکز بيمه‌گذار نفتکش‌ها، به شدت تحت فشار شرکت‌هاي بيمه‌گذاري قرار گرفته که از راه بيمه نفتکش‌ها سود زيادي نصيبشان مي‌شود. بر اساس آمار و ارقام موجود، بيش از 90 درصد تناژ نفت دنيا به وسيله يک کلوپ متشکل از 13 شرکت بيمه‌اي با نام « گروه بين‌المللي کلوپ‌هاي جبران و حفاظت» بيمه‌گذاري مي‌شود که بيشتر آنها در لندن مستقر هستند و تعداد کمي از آنها هم در آمريکا قرار دارند.

در اين رابطه نيز اندرو باردو، رييس گروه بين المللي بيمه‌گران حفاظت و غرامت گفته: «غرامت بيمه دريايي براي قربانيان حوادث دريايي طراحي شده است. با مختل کردن اين بيمه‌ها، پوشش بيمه آنهاست که قرباني مي‌شود، نه تحريم شوندگان و اين چيزي است که ما مرتبا به معماران تحريم گوشزد مي‌کنيم.»

با اين حال،‌‌ پس از آنکه باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا روزهاي واپسين سال 2011 تحريم صنعت نفت ايران را امضاء کرد و 27 کشور اروپايي نيز خود را ملزم به دنباله‌روي از واشنگتن کردند،‌ شرکت‌هايي همچون وريتاس فرانسه، لويدز رجيستر انگليس، دت نورسک وريتاس نروژ و جرمانيش لويد آلمان، تحت فشار مجبور به تعليق قراردادهاي خود با شرکت‌هاي کشتيراني نفت ايران شدند. اين تحريم‌ها، موجب شد مشتريان غيراروپايي نفت ايران، به خصوص، خريداران آسيايي که تقريبا 70 درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي‌کنند، به دنبال راه حلي جهت ادامه واردات نفت باشند.

هند، ژاپن، چين پيشگام دور زدن تحريم‌ها

از اين رو بود که هند به منظور جبران اين ماجرا،‌ با پوشش محدود بيمه‌گران هندي براي کشتي‌هاي حمل‌کننده نفت ايران موافقت کرد. به گفته «انيل دولي»، مدير ارشد اجرايي انجمن مالکان کشتي ملي هند، شرکت‌هاي بيمه داخلي هند اجازه يافتند، تا پوشش 50 ميليون دلاري خسارت آلودگي و صدمات شخصي براي مالکان کشتي حمل‌کننده نفت ايران فراهم کنند، همچنين آنها پوشش بيمه 50 ميليون دلاري بدنه و موتور کشتي به منظور حمايت از کشتي‌ها در برابر خسارات فيزيکي تامين خواهند کرد.

 
 
 

دولت ژاپن نيز با تصويب قانوني، شرکت‌هاي بيمه‌گذار ژاپني را مجاز کرد تا نفت‌کش‌هاي حامل نفت ايران را بيمه کنند. پس از هند و ژاپن، نوبت به چين رسيد تا با اتخاذ تدابير لازم مانع تاثيرگذاري تحريم‌هاي آمريکا و اروپا بر واردات نفت اين کشور از ايران شود. از اين رو بود که انجمن کشتيراني چين اعلام کرد «نفتکش‌هاي حامل نفت ايران را تضمين مي‌کند.» «جانگ شوگو»، مدير عامل انجمن کشتيراني چين در اين باره گفت: به نهادهاي دولتي اعلام کرديم نبايد اجازه دهند، تحريم‌هاي يکجانبه غرب باعث زيان شرکت‌هاي چيني شوند. از آنجائيکه ما يک وارد کننده بزرگ نفت هستيم و به نفت نياز داريم، دولت نبايد اجازه دهد خطري مسيرهاي انرژي را تهديد کند.

در همين راستا، وزارت دارايي، وزارت حمل و نقل، کميسيون توسعه و اصلاحات و کميسيون مقررات بيمه چين درصدد اتخاذ تدابير و تمهيدات لازم براي تضمين واردات نفت ايران و حمل آن به وسيله نفتکش‌ها هستند. 

با اين اوصاف به نظر مي‌رسد تحريم بيمه‌اي نفت‌کش‌هاي حامل نفت ايران، نه تنها نتوانسته آسيبي به صادرات نفت ايران وارد کند، بلکه شرکت‌هاي بيمه‌اي غربي و خصوصا اروپايي که نزديک به 80 درصد مرسولات نفتي ايران را بيمه مي‌کردند، از اين بازار پر سود محروم کرده است.



تعداد بازديد:840 آخرين تغييرات:91/04/28
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر