چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 3 ذي الحجه 1439 - 15 آگوست 2018
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

چند نکته اقتصادی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان

يادداشت اقتصادي

چند نکته اقتصادي در آستانه سفر رئيس‌جمهور به سيستان و بلوچستان

با توجه به موقعيت ممتاز جغرافيايي سيستان و بلوچستان براي ترانزيت بار بين کشورهاي محصور در خشکي همسايه با درياهاي آزاد و در نظر گرفتن خشکسالي اخير توجه به بعضي نکات درباره پروژه‌هاي مورد نظر دولت براي اين استان ضروري است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس توسعه مديريت و منابع انساني استاندار سيستان و بلوچستان از سفر جناب آقاي روحاني در هفته جاري به استان سيستان و بلوچستان خبر داده است.

با توجه به موقعيت ممتاز جغرافيايي اين استان براي دسترسي به اقيانوس هند و ترانزيت بار بين کشورهاي محصور در خشکي شمال و شرق ايران با درياهاي آزاد،همچنين با در نظر گرفتن خشکسالي موجود در اين منطقه که باعث تشديد محروميت اين استان شده است ضروري است پروژه هاي مورد نظر دولت براي پيشرفت اين استان با در نظر گرفتن اين شرايط در نظر گرفته شوند.

با توجه به سفر قريب الوقوع رئيس محترم جمهور به اين استان در خصوص پروژه‌هاي مهم دولت در استان سيستان و بلوچستان نکات قابل طرح مي باشند:

- پروژه انتقال گاز به پاکستان: براساس قرارداد صادرات گاز ايران به پاکستان مي بايست خط لوله صلح تا پايان دسامبر سال جاري ميلادي در خاک پاکستان تکميل و صادرات گاز ايران آغاز شود.با اين حال عليرغم تکميل اين خط لوله در ايران، هنوز اقدام مفيدي در خاک پاکستان صورت نگرفته است. با توجه به نياز پاکستان به برق و درنظر گرفتن طرح‌هاي توسعه منطقه چابهار، همچنين ابهاماتي که در خصوص عزم دولت پاکستان براي تکميل اين خط لوله وجود دارد ضروري است تا احداث نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي براي توليد برق از گاز انتقال داده شده به استان سيستان و بلوچستان در دستور کار دولت محترم قرار گيرد.

براي احداث اين نيروگاه‌ها توجه به نکات زير ضروري است:

1- احداث نيروگاه‌ها در ساحل درياي عمان: در اين حالت اين امکان وجود دارد تا با احداث واحدهاي آب شيرين‌کن در کنار نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي بازده سوخت مصرفي نيروگاه به ميزان قابل توجهي افزايش يابد. به علاوه با توليد آب نمک زدايي شده علاوه بر تامين آب شرب مصرفي منطقه امکان تامين آب براي کشاورزي فراهم خواهد شد.

2- استفاده از مدل‌هاي همکاري عمومي ـ خصوصي (PPP) براي احداث نيروگاه‌ها: با استفاده از اين روش علاوه بر اينکه نيازي به بودجه دولتي براي احداث نيروگاه نيست، بهره‌وري سرمايه نيز به اين علت که سرمايه گذار، سازنده و بهره‌بردار منافع مشترک دارند، حداکثر خواهد شد.

- پروژه توسعه بندر چابهار و احداث راه‌آهن چابهار ـ مشهد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران موقعيت ممتازي را براي افزايش ترانزيت بار از مسير ايران دارد به همين دليل توسعه اين بندر در کنار احداث راه‌آهن چابهار ـ مشهد از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در اين خصوص  احداث راه‌آهن چابهار ـ مشهد در قالب قراردادهاي پيمانکاري به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا واگذار شده است، با اين حال تامين مالي اين پروژه موضوعي است که به دليل حجم بالاي آن مي‌تواند موجب تاخير در احداث اين کريدور ترانزيتي گردد.

باتوجه به اهميت اين مسير در افزايش ظرفيت ترانزيت بار از مسير ايران ضروري است احداث اين محور ريلي در قالب قراردادهاي BOT به قرارگاه خاتم الانبيا واگذار شود. در اين حالت دولت مي‌تواند با ارائه تسهيلات با سود پايين (3 درصد) از منابع صندوق توسعه ملي که در هند بلوکه شده است و درنظر گرفتن دوره بازپرداخت 20 ساله (4سال تنفس براي دوره ساخت و 16 سال بازپرداخت) روند احداث اين مسير ريلي را تسريع و تسهيل نمايد. با توجه به نقش مکمل دو پروژه توسعه بندر چابهار و راه‌آهن چابهار ـ مشهد نسبت به يکديگر ضروري است اين دو طرح در قالب يک قرارداد BOT واگذار شوند. لازم به ذکر است اين اقدام در راستاي تاکيد رييس جمهور محترم بر حضور سپاه در پروژه‌هاي بزرگ اقتصاد کشور است.

اين پروژه‌ها علاوه بر تسريع در پيشرفت منطقه به منزله اقدامات عملي دولت در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي خواهند بود.

مهدي ساساني

کارشناس شبکۀ تحليلگران


 

تعداد بازديد:860 آخرين تغييرات:93/01/24
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر