پنج شنبه 8 تير 1396 - 5 شوال 1438 - 29 ژوئن 2017
صفحه اصلي/مقاله مدير كل استان

هشتم شوال،ريشه ها وآسيب ها

هشتم شوال،ريشه ها وآسيب ها

هشتم شوال 1344 هجري شمسي مصادف با يك روز غم انگيز تاريخي براي امت اسلامي است،زيرا كه نشانه هاي اصالت يك امت نشانه رفته و بدتر از آن اين واقعه تاسف انگيز به نام دين و اسلام رقم خورده است.

شرح واقعه:

پس از روي كار آمدن خاندان آل سعودبا همكاري و فتاواي آل شيخ دو لبه قيچي را براي از بين بردن و قطع ريشه اسلام، جهت هدم دين اسلام اقدامات زيادي از جمله حمله به مقدسات اسلامي آن هم با حربه شرك،تكفير ومبارزه با بدعت براي مسلمين صورت گرفت تا جايي كه قبل از تسلط بر دو شهر مدينه ومكه توسط اين گروه از تعابيري چون دارالكفر و دارالشرك استفاده مي نمودند و در فاصله سالهاي 1216 و 1221 عتبات ومدينه منوره را غارت كردند در سال1344 هجري شمسي پس از تسلط مجدد آل سعود بر شهر مدينه قاضي القضات خود را از مكه به مدينه اعزام نموده تا موضوع تخريب قبور موجود در مدينه را با علماء وسران شهر مطرح و موافقت آنها را ولو بصورت ظاهري كسب نمايند، لذا جلسه اي تشكيل و از حاضرين در خصوص تخريب گنبد وبارگاه نظرشان را جويا شدند كه عده اي سكوت و عده اي از ترس همراهي نمودند و مردم را با توسل به زور جهت تخريب قبور بسوي بقيع برده و گنبد وبارگاه چهار امام معصوم و دختران وهمسران رسول مكرم(ص)و گنبد ام البنين مادر حضرت ابولفضل و اسماعيل فرزند امام صادق وهمچنين حرم ابراهيم فرزندپيامبر را تخريب كردند.

ريشه اينگونه اعمال يعني تخريب مشاهد مشرفه و آثار اسلامي حرمين شريفين كه از وقايع خسارت بار و زيان آور براي اسلام و تاريخ اسلامي فراتر از قتل ها و تخريب هاي صورت گرفته توسط امثال مغولها مي باشد زيراكه پيدا وپنهان اينگونه حركات در امت اسلامي طراحي دشمن بوده و خطر بزرگ آن مقابله با دين از طريق برداشت غلط وغير صحيح و كج انديشي از دين است.

استدلال بر تخريب قبور

اين گروه در همان روز در قالب پرسش وپاسخي به عمل شنيع خود رنگ ولعاب مذهبي داده و بر لزوم تخريب مشاهد مشرفه و بارگاه اولياء دين كه بيشتر از همه به يك حديث ضعيف از لحاظ محتوي و سند استدلال نمودند كه اين حديث به نقل از ابي الهياج از حضرت علي(ع) وارد شده كه او را به محو تصاوير و مساوي كردن تمام قبور بلند از زمين امر نموده و از آن بر جواز تخريب و قبور اولياء الهي استفاده نمودند.

اما دلايل محكم بر جواز بنا بر قبور و حفظ و صيانت از آنها پنج دليل عمده وجود دارد (1)كه عبارتنداز:

1-سيره سلف صالح در حفظ قبور انبياء پيشين

2-صيانت آثار،حفظ اصالت هاست

اطلاع دقيق مسلمين از جزئيات زندگي صاحب رسالت از جمله تولد، مكان نزول وحي و مكانهاي نمازگزاردن او محل سكني و دفن، وجود فرزندان و همراهان و ساير موارد نشان از توجه به حفظ و صيانت از آثار مرتبط با امر رسالت در واقع حفظ اصالت اسلامي آنها و از بين بردن هر چه كه منتسب به آن وجود مبارك و اولياء دين است علاوه بر هتك حرمت، مبارزه با مظاهر اصالت اسلام و محروم كردن نسل هاي آينده از ميراث عظيم برجا مانده از دوران رسالت و تشكيك به اساس اسلام را در دراز مدت بدنبال خواهد داشت و لذا صيانت از آثار رسالت لازم و در جهت حفظ و حراست از مواردي كه سند هويت اسلامي است، بايد مسلمين اهتمام لازم را داشته باشند.

3-حفظ ابنيه مربوط به اولياء نوعي ترفيع بيوت آنهاست

 في بيوت اذن الله ترفع و يذكر فيها اسمه.(2) خانه هاي مورد نظر آيه خانه هاي انبياء و اولياء الهي است كه امر به ترفيع بيوت آنها بدليل حضور راز و نياز صورت گرفته در آنهاست و لذا براي آثار منتسب به آنان با ديده تعظيم و تكريم نگريسته شده و از تخريب و آلودگي آنهاجلوگيري شده و بخشي از بيوت مدينه و ساير اماکن مقدس مدفن اولياء الهي است از جمله مدفن پيامبر، مدفن فاطمه(بنا بر روايتي كه ايشان در خانه اش دفن گرديده)، مدفن عسكرين و لذا توجه به تعظيم تکريم و ترفيع بيوت آنان به حسب دستور آيات قران كريم است.

4-حفظ آثار اولياء مظهر مهر و مودت آنهاست

يكي از روشهاي مهر ومحبت به اولياء دين حفظ آثار و يادگاري آنان است و بناي بر قبور آنان به نوعي مهر ورزي به آنان است و بنا بر قبور اصحاب كهف ترديدي بر كسي باقي نخواهد گذاشت كه بنا بر قبور انبياء جائز است و منعي ندارد و امري مطلوب و پسنديده است

5-بنا بر قبور اصحاب كهف

از دلايل محکم در نزد مسلمين است که در قرآن کريم به آن پرداخته و آن را رد نکرده است ضمن آنكه از امام صادق(ع) در تعمير قبور اولياء دين روايت وارد شده است كه حضرت علي (ع) از پيامبر در خصوص اينكه کساني که قبرهاي ما را زيارت نمايند ودر آباداني آنها بكوشند و پيوسته به آنجا رفت آمد كننددر پاداش آن فرمود: اي اباالحسن خداوند مرقدتو و مرقد فرزندان تو را بخشي از سرزمين بهشت و قسمتي از خاك آن قرار داده و خداوند دل  انسانهاي برگزيده از بندگان خود را به شما علاقمند ساخته است آنان ازار و اذيت در راه شمارا پذيرا مي شوند قبور شما را آباد مي كنند آن هم براي تقرب به خدا و اظهار دوستي پيامبر.

بنابراين هيچ تاريخ مكتوبي نيز نمي تواند جايگزين آثار باشد و اگر هر ملت وامتي هم كمتر از اين آثار داشت در حفظ وحراست آن مي كوشيد و امروز هم به دنبال همين تفكر انحرافي و غلط كه نشات گرفته از افكار سخيف و سستي كه قائل بركفر وشرك مسلمين در قرن هشتم بودند شاهد تخريب قبور منتسب به انبياءالهي و همچنين اماكن مقدسه توسط گروههاي تكفيري و افراطي هستيم كه بايد نوع تفكرات با پشتوانه واستدلال و منطق قوي همراه با مستندات، قطعي آيات نوراني قرآن كريم  و سنت پيامبر اكرم و بدور از هرگونه برداشت شخصي باشد تادر جهت مجد وعظمت اسلام واعتلاي كلمه الله قرارگرفته و باعث تقريب و اتحاد وانسجام امت اسلامي گردد.

 

والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته

حجت الاسلام بزماني

 

منابع و ماخذ:

1.برگرفته از استدال حضرت آيت الله سبحاني در خصوص جواز بنا بر قبور

2.قرآن کريم (خداوند در آيه 36 سوره نور در رابطه با ترفيع بيوت، صراحت دارند بيت نبي مكرم (ص) و بيت حضرت علي (ع) از بهترين بيوتي است كه قرآن به آن اشاره كرده است:

فِي بُيُوت أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاْصَالِ

در خانه‏هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ يابد و نامش در آنها ياد شود در آن خانه ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى‏كنند.

 
 



 
تعداد بازديد:1246 آخرين تغييرات:93/05/21
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر