چهارشنبه 7 خرداد 1399 - 4 شوال 1441 - 27 مي 2020
صفحه اصلي/خانواده


 
 


 










 


 




 








خروجي RSS

قابل توجه پسر دارها

قابل توجه پسر دارها

پسرها کمتر به مطالعه، به عنوان فعاليت سرگرم کننده مي نگرند. آن ها مطالعه را عملي لذتبخش نيافته اند و در مقايسه با دخترها ، عمدتا براي رسيدن به هدفي سودمند مطالعه مي کنند.

تفاوت هايي در گرايش دو جنس دختر و پسر به کتابخواني وجود دارد . تلخي حقايقي که در چند دهه اخير و طي مطالعات زياد به دست آمده نشان مي دهد که در بين پسرها بيشتر بي علاقه به مطالعه ديده مي شود.

 

شواهد بسياري نشان مي دهد که:

- جنسيت ، به عنوان يک عامل در يادگيري، خواندن و ميل به مطالعه نقشي خاص ايفا مي کند.

- تعداد پسرهايي که به آموزش هاي ويژه نياز دارند ، به مراتب بالاتر است.

- پسرها کمتر از دخترها به دانشگاه وارد مي شوند.

- نرخ ترک تحصيل در بين پسرها بيشتر از دخترها است.

- پسرها در سنين بلوغ، بيشتر از قبل خود را بي علاقه به مطالعه وصف مي کنند.

 

پس به هنگام انجام دادن و به پايان رساندن امور توسط کودکان، تفاوت هاي جنسي را در نظر بگيريم:

- پسرها به مدت زمان بيشتري نياز دارند تا خواندن را بياموزند.

- پسرها کمتر از دختر ها مي خوانند.

- دخترها در درک متن هاي داستاني، روايتي و توصيفي به طور قابل توجهي از پسرها برترند.

- پسرها در بيرون آوردن اطلاعات از دل متن هايي يا انجام تکاليفي که ارتباط مستقيم با کار و زندگي دارد، از دخترها برترند. بنابراين معلمان دروس ادبيات و حتي دروس خواندني و عملي مي توانند تکاليف مربوط به خواندن را با واقعيات زندگي در هم آميزند. مثلا با در نظر گرفتن علاقه نوجوان از وي بخواهند که اطلاعاتي درباره انواع فيلم هاي نوجوانان يا مراحل اختراع تلويزيون يا هر وسيله ديگري که خود نوجوان مايل است تهيه کند يا درباره شرايط کنوني باشگاه هاي ليگ فوتبال اروپا و حتي انواع اتومبيل ها تحقيق کند.

بر سر اين که بچه ها چه مي خوانند تعصب نشان ندهيد، چون قرارمان اين است که بچه هايمان را به مطالعه عادت دهيم. نه آن که به آن ها خط و مسير مطالعه را تحميل کنيم

 

در نگرش و طرز تلقي

- پسرها در مقايسه با دخترها توانايي هاي خود را در زمينه خواندن و مطالعه باور ندارند.

- پسرها کمتر به مطالعه، به عنوان فعاليت سرگرم کننده مي نگرند. آن ها مطالعه را عملي لذتبخش نيافته اند و در مقايسه با دخترها ، عمدتا براي رسيدن به هدفي سودمند مطالعه مي کنند.

- تعداد پسرهايي که خود را اهل مطالعه نمي دانند، حتي اگر در زمينه هايي مطالعاتي هم انجام دهند نسبت به دخترها بيشتر است.

- پسرها نسبت به دخترها اشتياق کمتري به خواندن نشان مي دهند.

 

راهکارهايي براي يافتن راه حل براي پسرهاي بي ميل به خواندن وجود دارد:

- انتخاب کتاب هاي مورد علاقه پسرها :وقتي پسرها موضوعات زيادي از قبيل روزنامه ها ، مجلات، تازه هاي ورزش، طنز، لطيفه و غيره را مي خوانند، هنوز خود را به عنوان انسان اهل مطالعه قلمداد نمي کنند. دقيقا به اين دليل که اين موضوعات در مدارس و حتي از نظر بيشتر والدين به عنوان مطالب قابل خوندن و با ارزش ارزيابي نشده اند.

- در انتخاب کتاب ها و متون براي کتابخانه منزل يا مدرسه از فرزندان و دانش آموزان خود نظر سنجي کنيد تا حس مالکيت و علاقه آن ها را به منابع تازه قوت بخشيد.

حتما بارها از زبان نوجوانان يا دانش آموزان خود شنيده ايد که براي رد پيشنهاد شما در خواندن مطلب يا کتابي که به نظر شما خيلي جالب مي آيد، با اين عبارت خود را توجيه مي کنند " اين را دوست ندارم بخوانم چون حال نمي دهد!"

- پسرها را تشويق کنيد که کتاب هاي مورد علاقه خود را به دوستانشان نيز معرفي کنند و بدين ترتيب روحيه مطالعه را در يکديگر زنده نگه دارند.

- بر سر اين که بچه ها چه مي خوانند تعصب نشان ندهيد، چون قرارمان اين است که بچه هايمان را به مطالعه عادت دهيم. نه آن که به آن ها خط و مسير مطالعه را تحميل کنيم. اين کار دوم مساوي فراري دادن بچه ها از کتاب است. اگر نوجواني به خواندن عادت کرد، در آينده ديگر صرفا لطيفه و گزارشات ورزشي نخواهد خواند و خود، راه خود را براي انتخاب مطالبي که به بهتر زيستن او کمک کند، خواهد جست.

 

پسرها بهترين پاسخ را زماني مي دهند که:

- برنامه هايي که براي آن ها طراحي مي شوند ، در قالب لقمه هاي کوچک و قابل هضم و کوتاه مدت باشند.

- هر ساعت درسي به فعاليت هاي متعدد تقسيم شود و آن ها را با شيوه هاي فعال آموزشي چون تحقيق، تفکر، بحث و تبادل نظر درگير کند.

- براي يادگيري مطالبي عرضه شود که در خور حوصله آن ها باشد ، در محدوده علاقه مندي هاي آن ها بگنجد و در پس آن هدفي مشخص ارائه شده باشد.

 

فرآوري:زهرا سادات طباطبايي

بخش خانواده ايراني تبيان

تعداد بازديد:967 آخرين تغييرات:93/09/13
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر