سه شنبه 26 تير 1397 - 4 ذي القعده 1439 - 17 ژولاي 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

به جهنم نرفتن کمال نیست/ مجانین و مستضعفان کافر نیز جهنمی نیستند

آيت الله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق بيان کرد:

به جهنم نرفتن کمال نيست/ مجانين و مستضعفان کافر نيز جهنمي نيستند

آيت الله جوادي آملي گفت: آنان که خدا را براي به جهنم نرفتن عبادت مي‌کنند بايد بدانند به جهنم نرفتن کمال نيست؛ زيرا کودکان، مجانين، مستضعفان کفري و فکري نيز اهل جهنم نيستند.


به گزارش خبرگزاري مهر،  آيت الله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق هفتگي خود که پنجشنبه در محل نمازخانه بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد با بيان اين مطلب که تنها راه نجات بشر، ارتباط با خداي سبحان است، اذعان داشت: اميرمؤمنان(ع) فرمودند عده‌اي «خوفاً من النار» و عده‌اي «شوقاً الي الجنة» و برخي «حبّاً لله» خدا را عبادت مي‌کنند و من تلاشم اين است که امّت اسلامي راه سوم را انتخاب کنند؛ زيرا آنان که خدا را براي به جهنم نرفتن عبادت مي‌کنند بايد بدانند به جهنم نرفتن کمال نيست؛ زيرا کودکان، مجانين، مستضعفان کفري و فکري نيز اهل جهنم نيستند.

وي افزود: از طرفي اگر عنداللّهي شدن کمال نهايي است، کسي که همه همّت‌ او در عبادت، «شوقاً الي الجنّة» باشد لزوماً عنداللّهي شدن و آن جمال نامتناهي را زيارت کردن که برترين کمال معقول و محبوب همان است نصيب او نمي‌شود.

وي ادامه داد: اگر کسي تربيت‌شده دستگاه الهي باشد بدون اذن خدا حرفي نمي‌زند و بدون اذن خدا کاري انجام نمي‌دهد، وقتي انسان عبادتي را بر اساس «حبّاً» انجام داد هم هدف حقيقي را مد نظر قرار داده و هم از رنج دوزخ رهايي يافته و هم به گنج زيارت محبوب رسيده است.

وي با اشاره به ايام شهادت فاطمه زهرا(س) و تسليت اين ايام، افزود: وجود مبارک  امير و همچنين  زهرا(س) هنگامي که در محراب عبادت مي‌ايستادند فرشته‌ها از نور آنها استفاده مي‌کردند؛ اينها «حبّاً لله» خدا را عبادت مي‌کردند، اگر مي خواهيم پيرو علي‌بن‌ابي‌طالب و فاطمه زهرا(س) باشيم بايد برتر از «خوفاً من النار» و برتر از «شوقاً الي الجنّة» بيانديشيم.

آيت الله جوادي آملي خاطرنشان کرد:بابي در جوامع روايي ماست به نام «باب فضل علي و فاطمة»؛ فاطمه(س) با علي‌بن‌ابي‌طالب(ع) در بسياري از فضايل شريک است و راز و رمز فضيلت آن بانو هم در عبادت‌هاي حُبّي و شکري است نه خوفي و شوقي، اگر کسي به اين مقام والا بار يافت حتي فرشتگان از او بهره مي‌برند، آن بانو را زهرا ناميدند براي اينکه از محراب عبادت او شعاري به ملکوت مي‌رسيد، براي آسماني‌ها  درخشنده و تابنده است همان‌طوري که ستاره‌هاي آسمان براي اهل زمين مي‌تابند که در محراب عبادت مي‌ايستاد براي فرشتگان رحمت بود.

وي به مسئله محبت اهل بيت و تأثيرات اجتماعي آن اشاره کرد و اظهار داشت: وجود مبارک رسول(ص) فرمود ايمانتان وقتي کامل مي‌شود که من نزد شما محبوب‌تر از خود شما باشم؛ اين فرمايش  يک تفسير ظريفي دارد، معناي ظاهري آن اين است که هر چه دستور داد بر خواسته، فکر و قانون ما مقدم است، اين مسئله ولايت ائمه و ولايت اولياي الهي است، اين درست است، اما اين اُوليٰ بودن نشان مي‌دهد که نبي بايد براي مؤمنين احبّ از خود مؤمنين باشد چون اُولاي بالمؤمنين است، پس معلوم مي‌شود پيامبر عزيزتر، محبوب‌تر و گرامي‌تر است. لذا ما اول بايد او را دوست داشته باشيم و بعد خودمان را، همين معنا درباره ديگران هم مصداق دارد؛ از وجود مبارک پيغمبر(ص) سؤال کردند که ما چه کار کنيم در صحنه معاد نجات پيدا کنيم؟ فرمود: «أنت مع مَن أحبب» تو با محبوبت محشور مي‌شوي.

وي با بيان اين مطلب که اساس دين، محبّت است، ادامه داد: آ‌نچه جامعه را به هم مرتبط مي‌کند همين محبّت به يکديگر وِ داد و دوستي به يکديگر است. اگر محبوب يکي بود محب‌ها هم يکي خواهند بود، اگر جامعه به يک محبوب دل بست خودشان هم محبّ يکديگر خواهند بود، جامعه‌اي که محبّ يکديگر باشند، هم محبّ الله خواهند بود هم مي‌توانند در دنيا و آخرت از حسنات الهي برخوردار باشند.

 آيتالله جوادي آملي تاکيد داشت: کار ذات اقدس الهي اصلاح سيئات است نه طرد افراد سيء مگر اينکه آنها به هيچ وجه اصلاح‌پذير نباشند. دستور دين اين است که در حوزه جامعه بدي و دشمني را دفع کنيد نه بد را، شما دوستان يکديگريد، مسلمانيد، مؤمنيد، پيرو قرآ‌ن و عترتيد، شما با هم اختلاف نداريد، لذا لازم است هرگونه تشطّتي، تعدّد آرايي و کثرتي پيدا شد آن کثرت، تشطّت و اختلاف را دفع کنيد. اگر با کسي اختلاف داريد او را از پا در نياوريد اختلاف را در پا در بياوريد و شخص بد را در جامعه اصلاح کنيد.

وي ادامه دادند: چنين جامعه‌اي به برکت قرآن و عترت جامعه نوراني خواهد بود هم از «خوفاً من النار» و هم از «شوقاً الي الجنّة» مي‌رهد و هم به «حبّاً لله» و «شکراً لله» خواهد رسيد.

تعداد بازديد:441 آخرين تغييرات:93/12/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر