چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 9 محرم 1440 - 19 سپتامبر 2018
صفحه اصلي/خانواده

تقدیم به سالی که گذشت

تقديم به سالي که گذشت

فرض کنيد يک ترازوي ديجيتال خيلي دقيق که مخصوص وزن کشي وقايع است پيش روي شماست و شما قرار است وزن خوب و بدهاي سال گذشته تان را در آن بسنجيد.

سالي ديگر به پايان خود نزديک مي شود، با تمام اتفاقاتش. اين سال بر شما چطور گذشت؟ خوب يا ...؟ فرض کنيد يک ترازوي ديجيتال خيلي دقيق که مخصوص وزن کشي وقايع است پيش روي شماست و شما قرار است وزن خوب و بدهاي سال گذشته تان را در آن بسنجيد. حالا يکي يکي اتفاقات را از ذهن تان بيرون کشيده و روي ترازو بگذاريد. چند کيلو اتفاق بد برايتان رخ داده؟ اتفاق خوب چطور؟ نسبت آنها به هم چند به چند است؟ يک به يک؟ دو به يک؟ سه به يک، شايد هم...
اغلب ما در اين زمينه در بهترين شرايط به نسبت يک به يک مي رسيم. خب چه مي شود کرد، غرايز بقا از ذهن ما يک مرورگر قهار براي جستجوي اتفاقات منفي ساخته است. البته اين به آن معنا نيست که ما قرباني تکامليم. شکوه طبيعت در اين است که به جبران محدوديت ها فرصت ها و امکاناتي نيز در اختيار ما نهاده، از جمله مهارت هايي براي بر هم زدن اين معامله و برجسته تر کردن اتفاقات مثبت در ذهن و در زندگي که صد البته تبديل شدن آنها به توانمندي نيازمند تمرين و ممارست بسيار است، يکي از اين مهارت ها شکرگزاري است. شکرگزاري در ساده ترين معناي خود يعني ديدن اتفاقات خوب يا خوبي هاي هر اتفاق، بر زبان آوردن آن، به خاطر سپردن آن، منتقل کردن آن به قلب و جان خود و در نهايت با تکيه بر اين مهارت آغاز کردن به تعامل با کائنات.
شکرگزاري چه چيزهايي به ما مي دهد؟
توانمندي قدرداني از خالق و مخلوقاتش بيش از هر کس براي عامل به آن فايده دارد، و به دليل همين بده بستان انرژي مثبت است که باور به «شکر نعمت، نعمتت افزون کند» در ما ريشه دوانده است. داده هاي علمي نشان مي دهند که شکرگزاري استرس، اضطراب و ترس ها را از اعماق روان ما مي زدايد، ما را شادتر، خوش بين تر و دوست داشتني تر مي کند، تاب آوري ما را در برابر مشکلات زندگي بيشتر مي کند، روابط خانوادگي ما را بهبود مي بخشد، زندگي ما را معنادارتر مي کند، پيشرفت شغلي و تحصيلي ما را تسهيل مي کند، خواب ما را بهتر و در يک کلام ما را سالم تر مي کند و سالم تر نگه مي دارد.

 براي خود و خانواده تان تابلوهاي شکرگزاري درست کنيد. براي مثال بخشي از خانه را که بيشتر در معرض ديد است به يادآوري چيزهايي که بايد براي آنها شکرگزار باشيد اختصاص دهيد. کلمه اي درباره آن بنويسيد، عکس آن را بچسبانيد يا براي تداعي آن از نقاشي استفاده کنيد

چطور مي توان شکرگزارتر شد؟
1- همان طور که گفته شد اولين و مهم ترين گام در شکرگزاري ديدن اتفاقات خوب است. اتفاقات خوب سال گذشته شما چه ها بوده اند؟ اگر هنوز در اين زمينه حساب و کتابي را انجام نداده ايد پيشنهاد مي کنيم الساعه دفترچه اي بر داريد و چيزهاي خوب يک سال گذشته تان را در آن فهرست کنيد. براي اين کار شايد لازم باشد يک سوال ابتدايي تر از خود بپرسيد: اصلاً براي شما اتفاق خوب به چه معناست؟ آيا چيزهاي به ظاهر ساده اي مانند راحت نوشيدن يک جرعه آب، آشنايي با دوستاني جديد، قدم زدن در هوايي باراني يا شنيدن آواز بامدادي گنجشک ها نيز در فهرست اتفاقات خوب زندگي شما قرار مي گيرند؟ اتفاقات خوب مورد نظرتان را بنويسيد، هر چه که هستند فقط بنويسيد. براي تداوم اين سنت زيبا از اين پس هر شب قبل از خواب دست کم سه اتفاقي را که در طول روز از آن بهره برده ايد در دفترچه شکرگزاري تان يادداشت کنيد.


2- براي خود و خانواده تان تابلوهاي شکرگزاري درست کنيد. براي مثال بخشي از خانه را که بيشتر در معرض ديد است به يادآوري چيزهايي که بايد براي آنها شکرگزار باشيد اختصاص دهيد. کلمه اي درباره آن بنويسيد، عکس آن را بچسبانيد يا براي تداعي آن از نقاشي استفاده کنيد.


3- زماني که نعمت ها را در دفترچه يا تابلو يادداشت مي کنيد يا آنها را مرور مي کنيد به اين هم فکر کنيد چطور شد اين اتفاقات خوب براي شما رقم خورد. شايد کمک خانواده بود يا شايد لطف هم اتاقي تان که صبحانه شما را به يک نان سنگک داغ مهمان  کرده است.


4- براي کسي که از او متشکريد نامه اي بنويسيد و جزئيات لطف وي را بيان  کنيد حتي زير جزييات مهم خط بکشيد و از تأثير مثبت آن کار بر زندگي تان بگوييد. مجبور نيستيد نامه را براي آن فرد بفرستيد. اما اگر به اندازه کافي احساس شجاعت مي کنيد آن را براي او ارسال کنيد يا حتي با صداي بلند برايش بخوانيد. پيشنهاد مي کنيم گهگاه با اعضاي بدنتان که ادامه زندگي را براي شما ميسر کرده اند نيز صحبت کرده و از آنها هم تشکر کنيد.


5- حس شکرگزاري را به ديگران نيز انتقال دهيد. هر قدر فوايد شکرگزاري را براي ديگران عيني تر و ملموس تر کنيد آنها به اين مهارت علاقه مندتر مي شوند و در نتيجه دايره دوستان مثبت نگر و شکرگزار شما گسترده تر مي شود. اين کار به غير از ايجاد احساس مفيد بودن، خود شما را هم در مسير شکرگزاري ثابت قدم تر مي کند.


6- شکرگزاري را هر روز تمرين کنيد. احتمالاً بعضي روزها ده قدم پيش مي رويد و بعضي روزها يک يا دو قدم. ارزش تصميم براي کسب مهارت در هر عرصه اي به سرعت قدم ها نيست بلکه نفس در جا نزدن و حرکت رو به جلو است که مايه سعادتمندي است.


چگونه شکرگزاري قضاوت ما را درباره سالي که پشت سر گذاشته ايم تغيير مي دهد؟
براي پاسخ به اين سوال کافي است دوباره ترازو را در مقابل خود تصور کنيد. اتفاقات خوب و بد سپري شده را روي آن بريزيد. اين بار براي استخراج کامل و دقيق اتفاقات مثبت، نه از ذهن بلکه از دفترچه شکرگزاريتان کمک بگيريد. نگران اتفاقات منفي نباشيد، ذهن استعداد عجيبي براي ذخيره و بازيابي آنها دارد. وزن کشي را آغاز کنيد. حالا حساب آنها چند چند است؟
از توجه شما متشکرم.

راحله فلاح

بخش خانواده ايراني تبيان

تعداد بازديد:718 آخرين تغييرات:93/12/23
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر