یکشنبه 27 مرداد 1398 - 16 ذي الحجه 1440 - 18 آگوست 2019
صفحه اصلي/خانواده

شکوه بندگی در سبک زندگی فاطمی

شکوه بندگي در سبک زندگي فاطمي

معمولا از دوران کودکي در روش ها و مسالک تربيتي بارها مشاهده کرده ايم که براي رسيدن به اهداف تعيين شده از شيوه و اسلوب هاي مختلف بهره برده اند. يکي از بهترين روش ها، شيوه الگوبرداري و منطبق کردن خود با آن الگو مي باشد. مثلا براي اينکه زيبا بنويسيم، کلمات و جملاتي خوش خط را الگو و سرمشق قرار مي دهند که با دقت در نحوه نگارش کلمات و خصوصياتش و منطبق کردن آن قواعد در نوشتن خود مي توانيم هر چه بيشتر به نقطه مورد نظر که نگارش زيبا هست دست پيدا کنيم.
همين مسئله را در نظام آفرينش و خلقت مي توان ديد. در اين نظام آموزشي، معلم حضرت حق است و مقصود و هدفي که قصد تعليمش را دارد، «بندگي». هدفي که با نام صراط مستقيم معرفي مي کند،  و کمال انسانيت و غايت آفرينش را بندگي مي داند. خداوند حکيم براي رسيدن به اين هدف و کمال، نمونه ها و الگوهايي براي ما ترسيم کرده است تا بتوانيم با نگاه و دقت در زندگي ايشان و منطبق کردن خودمان با آنها بيشتر به اين هدف نزديکتر شويم.

 

اسوه اي براي هميشه

خداوند متعال در قرآن کريم که کتاب هدايت و روش بندگيست حضرت رسول صلي الله عليه و آله را الگو و اسوه براي پيروان مسير حق و صراط مستقيم معرفي مي کنند . البته نه براي هر فرد با هر عقيده اي بلکه کسي که خداوند و روز قيامت را پذيرفته و حقيقتي جز خداوند را شايسته مقام هدايت نمي بيند. ايشان به طرق و اشکال مختلف کساني را که لياقت و صلاحيت براي اينکه معيارهاي حق را بيان کنند معرفي کرده اند، و برترين و بهترين بانوي عالم را در عرصه علم و عمل بارها صديقه طاهره عليهاالسلام معرفي مي کنند. حسب نقل، سوالي در ذهن مفضل ايجاد شده بود که آيا حضرت زهرا عليهاالسلام «سيدة نساء العالمين» محصور و مربوط به زمان خودش هست يا نه؟ حضرت صادق عليه السلام در جوابش فرمودند که اين در مورد حضرت مريم مي باشد ولي ايشان سيدة نساء العالمين در دو دنيا و در همه زمان ها مي باشند. ايشان حجت و نمونه بارز اولياء الله در همه زمان ها و اقطار مي باشند.

 

بر بلنداي قله فضائل

در قدم اول گوشه اي از مقامات ايشان را ذکر مي کنيم که شايد موجب شناخت بهتر و بيشتر از ايشان و در نتيجه، اثرگذار در پيروي بيش از پيش از اين مقام بشود.

ايشان به طرق و اشکال مختلف کساني را که لياقت و صلاحيت براي اينکه معيارهاي حق را بيان کنند معرفي کرده اند، و برترين و بهترين بانوي عالم را در عرصه علم و عمل بارها صديقه طاهره عليهاالسلام معرفي مي کنند

در روايات، معرفت و شناخت ايشان هم مرتبه و هم طراز با درک شب قدر معرفي مي شود . شب قدري که مرکز و نقطه مهم آن روح القدس  است که امام و حجت عصرش مي باشد. پيوند زدن معرفت شب قدر با معرفت و شناخت حضرت زهرا عليهاالسلام خود حاکي از مقام و مرتبه بلند ايشان در نزد ملکوتيان دارد. در جاي ديگر، نبي رحمت صلي الله عليه و آله فرمودند: «در شب معراج بعد از اينکه از مائده بهشتي تناول کردم جبرئيل عرضه داشتند که خداوند تو را بشارت مي دهد به دختري به نام "فاطمه" که از خديجه مي باشد. هر زمان که مي خواهم بوي بهشت را استشمام کنم فاطمه را مي بويم.» بعد حضرت مي فرمايند: «اين بانو حوراء انسيه (فرشته انساني) است.» به حقيقت که روحي بلند در ظاهري انساني حلول کرده است.
در کتاب شريف "عيون أخبار الرضا عليه السلام" روايتي را از امام رئوف عليه السلام نقل مي کنند که حضرت در آن بيان مي کنند که چون ايشان عامل و سبب رهايي شيعيان و محبين خود از آتش جهنم مي باشند نامش را "فاطمه" قرار دادند.
از مطالب ذکر شده اين مطلب براي ما روشن مي شود که دقت در شيوه و مسير زندگي ايشان و عمل کردن به آنها ما را در مسير کمال و معرفت پيش خواهد برد. لذا سيره و روش زندگاني ايشان را در سه عنوان کلي مطرح خواهيم کرد:
1- ارتباط با خالق.
2- ارتباط با خانواده.
3- ارتباط با جامعه.

حضرت فاطمه

بُعد اول: ارتباط با خالق

بندگي حضرت حق رابطه مستقيم با ميزان شناخت و معرفت انسان دارد؛ آنچنان که هر چه معرفت بيشتر باشد بندگي بيشتر خواهد بود. مصداق بارز بندگي در عبادت متبلور خواهد شد. هم در کمّ و هم در کيف تاثيرگذار مي باشد. در رابطه با کمّ و مقدار، حسن بصري نقل کرده است که: «در اين امت، عابدتر از فاطمه عليهاالسلام نيامده است، آنقدر نماز و عبادت را ادامه مي داد که پاهايش ورم مي کرد.»  اين عبادت، اثر معرفت است که خستگي به بار نمي آورد و ملال آور نيست. از نظر کيفيت هم ارتباط با خداوند در مراتب و درجات مختلفي است که در روايات براي نشان دادن کيفيت عبادات ايشان، مولايمان صادق آل رسول عليه السلام فرمودند: «وقتي مادرم به محراب عبادت مي ايستاد و عبادت مي کرد براي آسمانيان مي درخشيد همانطور که ستارگان آسمان براي زمينيان مي درخشند.»
جايگاهي در قرآن براي گروهي از افراد ديده شده که در آن شيطان با همه ابزار و ادواتش توانايي يک لحظه از ياد خدا غافل کردن و در دام خود انداختن را ندارد. و آن مقام مخلصين هست.  مراقبت آن حضرت در خالص بودن اعمال را مي توان به وضوح در کلمات خودشان و امامان ديگر در قبال ايشان ديد.
روزي رسول خدا صلي الله عليه و آله رو به حضرت زهرا عليهاالسلام کرده، فرمود: «دخترم! اکنون جبرئيل نزد من است و از سوي پروردگارم پيام آورده که هر چه بخواهي تحقق مي يابد؛ چه مي خواهي؟»
فاطمه عليهاالسلام پاسخ داد: «شَغَلَني عَنْ مَسأَلته لَذَّة خِدْمَته، لا حاجَة لي غير النَّظر اِلي وَجْهِهِ الْکَريم» ؛ لذتي که از خدمت حضرت حق مي برم مرا از هر خواهشي بازداشته است؛ حاجتي جز اين ندارم که پيوسته ناظر جمال زيبا و والاي خداوند باشم.
بنابراين تلاش و مجاهده در راه کسب اخلاص و انجام دادن اعمال بدون ذره اي از ناپاکي ها برا ما امري واجب و لازم مي باشد.
ادامه دارد...

 

پي نوشت:

 1 - سوره يس آيه 61: وَ أَنِ اعْبُدُونىِ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيم؛ ترجمه استاد فولادوند: و اينکه مرا بپرستيد اينست راه راست.
 2 - سوره احزاب آيه 21: لَّقَدْ كاَنَ لَكُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كاَنَ يَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الاَخِر؛ ترجمه استاد فولادوند: قطعاً براى شما در [اقتدا به‏] رسول خدا سرمشقى نيكوست: براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‏كند.
 3 - بحار الانوار (ط-بيروت) ج43 ص 65.
 4 - سوره مبارکه قدر: تَنزَّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبهِّم مِّن كلُ‏ِّ أَمْر.
 5 - بحار الانوار (ط-بيروت) ج 8 ص 151
 6 - عيون أخبار الرضا عليه السلام ج 2 ص 73؛ معاني الاخبار ص 396.
 7 - بحار الانوار، ج43، ص84.
8  -علل الشرائع، ج1، ص215.
 9 - سوره حجر آيه 39 و40: قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ.
 10 - اربعين حديث امام خميني(ره)، ص333، نک: تفسير الکشاف، ج2، ص751؛ تفسير کشف الکرار؛ ج1، ص322 و 327.

حجة الاسلام امين توفيقي   

بخش تاريخ و سيره معصومين تبيان

تعداد بازديد:752 آخرين تغييرات:94/01/05
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر