جمعه 6 اسفند 1395 - 27 جمادي الاول 1438 - 24 فوريه 2017
صفحه اصلي/فرمايشات امام و رهبري (ره)


 
 


 










 


 












خروجي RSS

فرمایشات رهبری پیرامون نقشه دشمن درباره شیعه وسنی

فرمايشات رهبري پيرامون نقشه دشمن درباره شيعه وسني

تبريک عرض ميکنيم به همه‌ى شما برادران و خواهران عزيز که اينجا تشريف داريد و به همه‌ى ملّت عزيز ايران و به همه‌ى مومنين و مسلمين عالم ولادت با سعادت حضرت علىّ‌بن‌موسى‌الرّضا ثامن‌الحجج (سلام‌اللَّه‌عليه) را.

اگرچه در زندگى مبارک ائمّه (عليهم‌السّلام) در طول 250 سال دوران امامت، نقاط برجسته و ممتاز زياد است که هرکدام از اينها درخور آن است که مورد تحليل و توجّه و تفسير و بازيابى قرار بگيرد، ولى دوران امام هشتم (سلام‌اللَّه‌عليه) يکى از برترين دورانها در اين زمينه است. شروع امامت امام هشتم (سلام‌اللَّه‌عليه) در دوران سلطه‌ى قاهرانه‌ى هارون‌الرّشيد بود، بعد از شهادت مظلومانه‌ى موسى‌بن‌جعفر در زندان، و فشار عجيبى بر هر کسى که اندکى از خواسته‌هاى دستگاه حکومت سرپيچى ميکرد برقرار بود. در يک چنين موقعيّتى امام هشتم (سلام‌اللَّه‌عليه) به امامت رسيدند.

در روايت دارد که کسى از اصحاب گفت که اين جوان، اين فرزند موسى‌بن‌جعفر اين مسئوليّت را به‌عهده گرفته است درحالى‌که «وَ سَيفُ هارونَ يُقَطِّرُ الدَّم»؛ (1) خون از شمشير هارون ميچکد، در يک‌چنين وضعيّتى. اين بزرگوار توانستند در همان شرايط دشوار، خطّ روشن سيره‌ى نبوى و معارف قرآنى و اسلامى را بين جامعه‌ى مسلمين توسعه بدهند و دلها را به مکتب اهل‌بيت و به خاندان پيغمبر نزديک کنند. تا نوبت ميرسد به مأمون و ماجراى اصرار و فشار فراوان براى کشاندن آن بزرگوار از مدينه به مروْ، به خراسان - آن‌روز مروْ پايتخت حکومت عبّاسى بود؛ يعنى مرکز حکومت را از بغداد منتقل کرده بودند به مروْ، که البتّه بعداً دوباره برگشت به بغداد - که مرکز سياست عبّاسى بود. تفصيل خواسته‌هاى مأمون و دستگاه خلافت از اينکه انگيزه‌ى او از اين دعوت و از اين فشار و اين اصرار و کشاندن امام هشتم چه بود، طولانى است؛ او يک محاسبه‌اى کرده بود که اين محاسبه صرفاً سياسى بود و براى تحکيم پايه‌هاى قدرت و به ضعف کشاندن حرکتِ معرفتِ اهل‌بيت (عليهم‌السّلام) و کارى که اين بزرگوارها ميکردند، سياست او اين بود. در مقابل اين حرکت سياسى و زيرکانه‌ى مأمون، امام هشتم (سلام اللَّه عليه) يک برنامه‌ى مدبّرانه‌ى الهى را طرّاحى کردند و عمل کردند و پيش بردند که نه فقط خواسته‌هاى دستگاه خلافت برآورده نشد، بلکه درست بعکس، موجب رواج و گسترش فکر معارفىِ قرآنى و منتسب به اهل‌بيت در اقطار دنياى اسلام شد. يک حرکت عظيم، با توکّل به خداى متعال، با تدبير الهى، با آن نگاه نافذ وَلَوى، (2) امام هشتم (سلام اللَّه عليه) توانستند اين نقشه‌ى خصمانه‌ى دستگاه سياسىِ قاهر و هتّاک و ظالم را درست بعکس و در جهت منافع حقّ و حقيقت برگردانند. اين يک فصل برجسته‌اى از تاريخ ائمّه (عليهم السّلام) است.

ما توانايى‌هاى زيادى داريم، ما ميتوانيم هرگونه دشمنى را به چالش بکشيم، ما ميتوانيم از خودمان دفاع کنيم؛ قدرت خودمان را دستِ‌کم نگيريم. قدرت اسلام، قدرت قرآن، قدرت ايمان، قدرت امّت اسلامى، قدرت بزرگى است

حضور اين مرقد مطهّر در اين بخش از ميهن بزرگ اسلامى هم برکات زيادى داشته است. بحمداللَّه ارتباطاتى بين مسلمانان در اقصى‌نقاط عالم - کسانى که دلشان به محبّت اهل‌بيت ميتپد، از همه‌ى فرقه‌ها و نحله‌هاى اسلامى - به برکت اين مزار مطهّر، اين مضجع شريف، اين حرم اهل‌بيت در خراسان تحقّق پيدا کرده است. اميدواريم ان‌شاءاللَّه برکات حضور اين مرقد مطهّر که توجّه دلهاى ما به معنويّات اين خاندان پاک و مطهّر است، روزبه‌روز افزايش پيدا کند. اينجا مضجع علىّ‌بن موسى‌الرّضا (سلام‌اللَّه‌عليه) مطاف ملائکه‌ى آسمانها است؛ محلّ حضور توجّهات الهى است. دلهاى پاک، دلهاى عاشق، دل‌سپردگان به اين خاندان مطهّر، در آنجا با دل مشتاق خودشان با خداى متعال حرف ميزنند؛ مرکز ذکر است؛ مرکز توجّه است؛ مرکز توحيد است؛ به برکت مضجع امام هشتم (عليه آلاف التّحيّة و الثّناء). اميدواريم برکات توجّهات اين بزرگوار شامل حال همه‌ى ما، همه‌ى مردم ايران، همه‌ى مسلمانان عالم، و موجب ارتباط مستحکم‌تر مسلمين با يکديگر بعد از اين هم مثل گذشته باشد.

مسئله‌ى حج مسئله‌ى مهمّى است؛ غير از آنچه در باب معنويّات حج و آثار سازنده‌ى حج وجود دارد، خود اين سفر معنوى يک فرصتى است مثل بقيّه‌ى فرصتهاى بزرگ. يک ملّت، هوشيارى خود را بايد اين‌جور اثبات کند که از فرصتها به نحو کامل استفاده کند و بهره‌مند شود. حج يک فرصت است. نظام اسلامى، جامعه‌ى اسلامى، مردم مسلمان بايد اين فرصت را مغتنم بشمرند، که براى اصلاح امور دينى و معنوى آنها، براى روشن کردن دل غافلِ همه‌ى ما، و توجّه دادنِ بيشتر جامعه‌ى‌اسلامى به الطاف الهى از يک‌سو، و براى اصلاح بسيارى از امور مهمّه‌ى امّت اسلامى از سوى ديگر، اين فرصت ميتواند مورد استفاده قرار بگيرد. از معنويّت حج بايد استفاده کرد؛ جايگاه انس با خداى متعال، ذکر خداى متعال، احساس حضور در محضر الهى بيش از هميشه در مناسک حج فراهم است. در حرمين شريفين، در منى، در عرفات، در مشعر، در همين لبيک‌گفتن‌ها، در احرام بستن، اينکه انسان احساس ميکند که دارد به دعوت الهى لبيک ميگويد و پاسخ ميدهد، خود يک فرصت عظيمى است براى دلهاى آگاه و هوشيار که رابطه‌ى خودشان را با خداى متعال مستحکم‌تر کنند. دلهاى خودمان را با خدا آشناتر کنيم؛ اين يک فرصت بسيار مهمّى است.

 

البتّه مسئولان امر، روحانيّون محترمى که در کاروانها حضور دارند، روساى کاروانها، خدمتگزاران سازمان حج و خدمتگزاران در بعثه‌ى رهبرى، وظايف سنگين‌ترى دارند؛ شما خدّام ميهمانان خدا هستيد، وظايف شما وظايف سنگينى است؛ اين وظايف، محدود به اوقات انجام مناسک حج هم نميشود. در آن اوقاتى که مناسک حج هم خاتمه پيدا کرده است يا در فاصله‌ى مناسک عمره و مناسک حج که زوّار محترم و حجّاج محترم يک فراغتى دارند، ارشادهاى شما، توجّهات شما، رعايت شما نسبت به آحاد حجّاج، امر لازمى است. در اين فاصله‌ى زمانى - بين رفتن و برگشتن حاجى به مکّه‌ى مکرّمه و انجام مناسک حج - مسئولان محترم بايد احساس وظيفه بکنند نسبت به برآوردن نيازهاى مادّى و مهم‌تر از آن، برآوردن نيازهاى معنوى: توجّه دادن، متذکّر کردن، دميدن روح خشوع، روح تضرّع، اعراض(3) از سرگرمى‌هاى متعارف - که در اوقات معمول زندگى، ما دچار سرگرمى‌هايى هستيم که ما را غافل ميکند در ايّام حج، بايد اين سرگرمى‌ها را از خودمان دور کنيم؛ متمحّض(4) بشويم در توجّه و تذکّر - اين‌جور ميشود که حج‌گزار، بعد از سفر حج حقيقتاً يک تغيير حقيقى در خود احساس ميکند. خيلى‌ها راه غلط گذشته‌شان را بکلّى عوض ميکنند، و به راه صحيح، راه راست، راه عبادت، راه اطاعت از حق برميگردند؛ به برکت سفر حج.

در زمينه‌ى مسائل عمومى دنياى اسلام و امّت اسلامى هم وظايف سنگينى وجود دارد؛ امروز جهان اسلام دوران خطيرى را ميگذراند. نميشود گفت دورانى است سخت‌تر از دورانهاى گذشته، اين‌جور نيست؛ در دورانهاى گذشته، دنياى اسلام، ملّتهاى اسلامى، جريانات دشوارى را به خود ديدند، امتحانهاى سختى را بر خود هموار کردند، مشکلات فراوانى داشتند. امروز دنياى اسلام در وضع خطيرى است، لکن آينده‌ى روشنى هم در لابه‌لاىِ سختى‌ها به چشم مى‌آيد؛ اين آينده را بايد ديد، خطرات را بايد سنجيد. تا آنجايى که ممکن است و در اختيار شما است، مبلّغ، فعّال، زبان‌دان، حج‌گزار معمولى، تا آنجايى که ميتوانند در رفع مشکلات دنياى اسلام موثّر باشند؛ با گفتن، با تشکيل جلسات، با تبادل نظرات، تبادل اطّلاعات.

امروز يکى از مهم‌ترين شگردهاى دشمنان امّت اسلامى، ايجاد اختلاف است؛ اختلاف ايجاد ميکنند. اگر قبول کند کسى که حرکت اسلامى و بيدارى اسلامى، منافع قدرتهاى بزرگ را تهديد ميکند، قهراً ميتواند بفهمد که قدرتهاى بزرگ همه‌ى تلاش خودشان را متمرکز ميکنند براى اينکه ميان مسلمانها اختلاف ايجاد کنند، آنها را به هم سرگرم کنند، آنها را به هم مشغول کنند، فرصت فکر کردن به آنها ندهند. اين کارى است که الان دارند با شدّت و حدّت انجام ميدهند؛ عوامل اختلاف بين فرقه‌هاى اسلامى را - بين سنّى و شيعه را به‌طور خاص - هرچه ميتوانند در اطراف دنياى اسلام تحريک ميکنند؛ دلها را به هم پُر از کينه کنند و پُر از سوءظن کنند، اين کارى است که دستهاى استعمار دارد انجام ميدهد؛ متأسّفانه کسانى هم از درون خود ما، از ميان خود ما مسلمانان - چه سنّى‌مان، چه شيعه‌مان - به آنها کمک ميکنند؛ غافل! غفلت دارند از اينکه آنچه انجام ميدهند در زمينه‌ى ايجاد کينه و ايجاد دشمنى و تظاهر به مخالفت و خصومت، اين در خدمت منافع قدرتهاى بزرگ است؛ نميفهمند. هرچه ميتوانيد در حج کارى کنيد که اين عدم تفاهم، اين کينه‌ورزىِ مصنوعى که دشمنان اسلام و امّت اسلامى دارند تزريق ميکنند در ميان امّت اسلامى، اين را کم کنيد؛ اين را تخفيف بدهيد.

امروز دنياى اسلام در وضع خطيرى است، لکن آينده‌ى روشنى هم در لابه‌لاىِ سختى‌ها به چشم مى‌آيد؛ اين آينده را بايد ديد، خطرات را بايد سنجيد. تا آنجايى که ممکن است و در اختيار شما است، مبلّغ، فعّال، زبان‌دان، حج‌گزار معمولى، تا آنجايى که ميتوانند در رفع مشکلات دنياى اسلام موثّر باشند؛ با گفتن، با تشکيل جلسات، با تبادل نظرات، تبادل اطّلاعات

 امروز مصلحت بزرگ دنياى اسلام در اين است که برادران مسلمان، دلشان با يکديگر صاف باشد؛ مشترکات دارند؛ اين‌همه مشترکات بين مسلمانها هست؛ دشمن ميخواهد همين مشترکات را نفى کند. امروز در مناطقى از دنياى اسلام، عليه شيعه تبليغاتى ميشود که متوجّه به اين است که همين مشترکات را بردارد؛ تبليغ ميکنند که شيعه نسبت به قرآن، نظرى دارد غير از نظر مسلمانان؛ نسبت به پيغمبر، نظرى دارد غير از نظر مسلمانان؛ تبليغ دارند ميکنند، براى اين کار دارند پول خرج ميکنند؛ تهمت ميبندند به برادران مسلمان خودشان؛ به نفع دستگاه‌هاى استکبارى، به نفع آمريکا، به نفع صهيونيسم، به نفع دشمنان امّت اسلامى. هرچه ميتوانيد کارى کنيد که اين عدم تفاهمها، اين سوءظن‌ها، اين دروغ‌پردازى‌ها باطل بشود. اجتماع مسلمانان در حج، يک فرصت بزرگ است؛ اين فرصت را نبايد از دست داد؛ از اين فرصت بهترين استفاده‌اى که ميشود کرد، همدل کردن مسلمانان با يکديگر است؛ در اجتماعات، همه‌باهم شرکت کنند؛ در مراسم معنوى، عبادى، نماز، همه‌باهم شرکت کنند؛ همه‌باهم به خداى متعال سجده کنند؛ در مقابل خانه‌ى خدا، خدا را عبادت بکنند. حربه‌ى دشمن را از دست دشمن بگيريد. امروز شما مى‌بينيد «تکفير»، يک عاملى براى دشمنان اسلام و دشمنان امّت اسلامى است؛ نه فقط شيعه، [بلکه] اهل سنّت را هم تکفير ميکنند؛ اهل سنّت را هم، مسجدشان را، نمازشان را منفجر ميکنند به نفع رژيم صهيونيستى، براى اينکه مردم را و مسلمانها را به هم مشغول کنند تا غافل بشوند از مسئله‌ى مهمّ فلسطين و از حضور دشمن در دل دنياى اسلام غفلت کنند؛ هدف، اينها است. يک‌عدّه‌اى هم از روى ساده‌لوحى، بعضى هم البتّه از روى غرض، با آنها همراهى ميکنند، اين را بايد متوجّه بود.

يکى از مسائلى که در حج بايد مورد توجّه قرار بگيرد، مسئله‌ى فلسطين است. مسئله‌ى فلسطين، مسئله‌ى اوّل دنياى اسلام است. خوشبختانه در قضيّه‌ى فلسطين، مسلمانان دست برتر را بتدريج پيدا کردند. شما نگاه کنيد به اين قضاياى جنگ پنجاه روزه‌ى غزّه، ببينيد چطور يک جمع محدود تهيدست فلسطينى - که نه سلاحهاى پيشرفته دارند، نه امکانات فراوان دارند، نه راه ارتباط و اتّصالى به اين‌طرف و آن‌طرف دارند؛ محصور - توانستند بر رژيم صهيونيستى که نماد قدرت غرب در منطقه است غلبه پيدا کنند، خواست خودشان را بر آنها تحميل کنند، تلاش آنها را در حمله‌ى به غزّه ناکام بگذارند؛ اين نشان‌دهنده‌ى اين است که ما در درون خودمان قوى هستيم، ما توانايى‌هاى زيادى داريم، ما ميتوانيم هرگونه دشمنى را به چالش بکشيم، ما ميتوانيم از خودمان دفاع کنيم؛ قدرت خودمان را دستِ‌کم نگيريم. قدرت اسلام، قدرت قرآن، قدرت ايمان، قدرت امّت اسلامى، قدرت بزرگى است؛ اين قدرت را دستِ‌کم نبايد گرفت؛ اين قدرت ميتواند رفع ظلم بکند. ما قصد سيطره‌ى بر دنيا نداريم؛ ما قصد ردّ ظلم نظامهاى مستکبر - که به ملّتهاى مسلمان زور ميگويند - و قصد رفع اين ظلم را داريم؛ و ميتوانيم اين کار را بکنيم. يکايک افرادى که در ماجراى حج و در اين فرصت بزرگ دخالت دارند، ميتوانند نقش ايفا بکنند. هرکدام از شما ميتوانيد نقش ايفا کنيد، ميتوانيد تأثير بگذاريد؛ روحانى به‌نحوى، پزشک به‌نحوى، مسئولِ مديّريت کاروان به‌نحوى، حاجىِ متعارف معمولى به‌نحوى، ميتوانند نقش ايفا کنند و بايد اين را يک فرصت بدانند و از اين فرصت استفاده کنند.

بحمداللَّه اوضاع حج و برگزارى حج، با گذشته تفاوت زيادى پيدا کرده است، کارهاى خوبى انجام گرفته است، چه از لحاظ خدمات رفاهى و مادّى، چه از لحاظ خدمات معنوى و فکرى و تبليغى، لکن به اين حد نبايد قانع شد، بايد پيشرفت کرد؛ خلأها زياد است، کارهاى فراوانى وجود دارد که ميشود انجام داد؛ فرصتهاى بسيارى در اختيار است که از اين فرصتها بايد استفاده کرد؛ همه‌ى برادران از نقاط مختلف، با مذاهب مختلف - که همبستگى مسلمانان شيعه و سنّى در ايران، ميتواند يک الگويى باشد براى دنياى اسلام - امروز بحمداللَّه برادران شيعه و سنّى در داخل کشور، در کنار هم، با همکارى هم، کارهاى بزرگى را انجام ميدهند که يکى از کارها همين مسئله‌ى حجّ است و کارهاى بسيار مهمّى با همکارى‌هاى عمومى، با همکارى همه‌ى ملّت ايران دارد انجام ميگيرد؛ اين ميتواند الگويى باشد براى دنياى اسلام. اميدواريم خداوند متعال تفضّلات خود و توفيقات خود و کمکهاى خود را به امّت اسلامى و طالبان صلاح در امّت اسلامى، روزبه‌روز افزايش بدهد؛ و ان‌شاءاللَّه حجّ شما را حجّ مقبولى قرار بدهد؛ و ان‌شاءاللَّه با دست پر از اين سفر برگرديد.

والسّلام عليکم و رحمةاللَّه و برکاته

تعداد بازديد:795 آخرين تغييرات:94/02/16
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر