شنبه 3 فروردين 1398 - 16 رجب 1440 - 23 مارس 2019
صفحه اصلي/دين و انديشه


 
 


 










 


 












خروجي RSS

امامت جماعت زن براى زنان چه حکمى دارد؟/ احکام نماز زنان

استفتاء؛

امامت جماعت زن براى زنان چه حکمى دارد؟/ احکام نماز زنان

حضرات آيات بهجت و مکارم‌شيرازي مي‌فرمايند: امامت زن براي زنان جايز است. حضرات آيات خامنه‌اي، نوري‌ و مظاهري نيز امامت زن براي زن را پذيرفته و مي‌فرمايند: امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.

به گزارش خبرگزاري مهر ، نماز از ارکان دين است. واجبي که هر روز پنج مرتبه تکرار مي‌شود و به نوعي عادت بدل شده است؛ عادتي که گاه از نکات و دستورات ريز آن غافل مي‌شويم و نسبت به آن کم‌توجهي مي‌کنيم. شايسته دانستيم تا نگاهي داشته باشيم از منظر مراجع، به آن‌چه که در نماز براي زنان مستحب يا مکروه دانسته شده است.

رنگ لباس

*آيا کراهت لباس سياه براى نماز شامل چادر مشکى زنان هم مى‌شود؟

آيت‌الله بهجت با صراحت عنوان مي‌کنند: «خير، شامل نمى‏ شود.»، اما آيت‌الله مکارم‌شيرازي در اين رابطه مي‌فرمايند: «معروف، کراهت لباس سياه در نماز است و دليلى که براى آن ذکر شده است، زن و مرد را شامل مى‌شود، ولى عبا از آن استثنا شده و بعيد نيست چادر زنان نيز مشمول استثنا باشد.»

ديد نامحرم

*نماز خواندن در جايى که نامحرم به قصد ريبه و تلذذ به زن نگاه مى‌کند، چه حکمى دارد؟

آيت‌الله مکارم‌شيرازي مي‌فرمايند: «نمازش اشکال ندارد، ولى احتياط واجب آن است که خود را در معرض ديد نامحرم قرار ندهد.»

جهر يا اخفاء

*جهر يا بلند خواندن، قرائت نماز براي زنان چه حکمي دارد و آيا زنان مى‏ توانند حمد و سوره‏ نمازهاى صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند؟

حضرات آيات سيستاني و مکارم‌شيرازي مي‌فرمايند: جايز است. 

آيت‌الله وحيدخراساني نيز مي‌فرمايند: «اگر نامحرم صداي ايشان را بشنود، بنابر احتياط آهسته بخوانند، ولي در بعضي موارد براي زنان حرام است که صداي خود را به نامحرم بشنواند، مثل اين‌که قرائت را با خضوع در قول و صداي ظريف بخواند و نامحرم بشنود؛ در اين صورت بلند خواندن جايز نيست و نماز باطل است.»

*اگر نامحرم صداى زن را در حين قرائت حمد و سوره بشنود، چه بايد کرد؟ آيا اشکال دارد؟

آيت‌الله سيستاني مي‌فرمايند: «اشکالي ندارد»، اما آيت‌الله مکارم‌شيرازي معتقدند: «اگر نامحرم صدايشان را مى‏شنود، درصورتى‌که شنيدن صداى زن حرام باشد، مثلاً ترس فتنه و لذت‌بردن در بين باشد، بنابر اظهر بايد آهسته بخوانند.» و آيت‌الله وحيدخراساني نيز مي‌فرمايند: «اگر نامحرم صداي ايشان را بشنود، بنابر احتياط آهسته بخوانند، ولي در بعضي موارد براي زنان حرام است که صداي خود را به نامحرم بشنواند، مثل اين‌که قرائت را با خضوع در قول و صداي ظريف بخواند و نامحرم بشنود؛ در اين صورت بلند خواندن جايز نيست و نماز باطل است.»

نماز جماعت زنان

*امامت جماعت زن براى زنان چه حکمى دارد؟

حضرات آيات بهجت و مکارم‌شيرازي مي‌فرمايند: «جايز است.» حضرات آيات خامنه‌اي، نوري‌همداني و مظاهري نيز امامت زن براي زن را پذيرفته و مي‌فرمايند: «امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.»

*شرکت زنان در نماز جماعت چه حکمى دارد؟

آيت‌الله خامنه‌اي مي‌فرمايند: «شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد»، اما آيت‌الله بهجت معتقدند: «در مورد زنان اساساً آن‌چه به ستر نزديك‌تر باشد، افضل است و غير آن ثوابش كمتر است.»

نماز قضاي ميت

* آيا نماز و روزه قضاى ميت مرد حتماً بايد توسط مرد به‌جا آورده شود يا اين‌كه زن هم مى‌تواند آن را به‌جا آورد؟

آيت‌الله خامنه‌اي مي‌فرمايند: «زن مى‌تواند نماز و روزه ميت را، خواه مرد باشد يا زن، انجام دهد.» آيت‌الله سيستاني نيز مي‌فرمايند که مي‌تواند.

منبع: مهرخانه

تعداد بازديد:934 آخرين تغييرات:94/05/10
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر